Tämä teini-äiti blogi on ihan hirveä!
Olen aina ajatellut, että jos nuori tulee raskaaksi ja päättää pitää lapsen, niin häntä täytyy tukea, kannustaa eikä haukkua, halveksua. (Siihen haukkumiseen ja halveksumiseen olen lähinnä törmännyt tällä palstalla)
Mutta herrajumala.. siis herrajumala, kun avasin tämän blogin, mikä oli linkitetty tuohon toiseen keskusteluun, niin suu auki hämmästyksestä ja pieni inhotuskin iski päälle kun tätä blogia luin.
http://meandmylittleprincess.blogspot.com/
Siis ensinnä pistää silmään tuo "teinimäinen" kirjoitus tyyli, ei osaa ilmaista itseään kauhean kypsästi. Ja nämä jutut mitä hän kirjoittaa..
Kertoilee kuinka synnyttäessään lastaan ravasi tupakalla. Ja muutenkin polttanut koko raskausajan.
Ja sitten miten nimittelee ensikodinhoitajia, ketkä varmasti vain tekevät työtään siellä!
Ja huomaa aina kuinka vihaisen agressiivista tekstiä tulee, kun joku on kehdannut antaa kommenttia siitä, että tupakointi on pahaksi..
Lapsellista, epäkypsää..En tietenkään tunne tätä tyttöä henk.koht, mutta tyttö antaa itsestään ilkeän ja typerän kuvan itsestään kirjoituksillaan. Tuli ihan rehellisesti huoli tuon tytön vauvasta, toivottavasti siellä on hyvät tukitoimet päällä ja vauvasta on joku muukin vastuussa kuin tuo tyttö..
Kommentit (133)
Raskausajan tupakointi on haitallista vauvalle. Se on fakta, ei mielipideasia. Vaikka vauva syntyisi näennäisesti terveenä, niin ongelmat puhkeavatkin sitten viimeistään kouluiässä. Keskittymishäiriö, mitä raskausajan tupakointi aiheuttaa, on juttu, mikä vaikuttaa lapsen koko kouluaikaan. Koulumenestys on huonoa ja koulumenestys taas vaikuttaa ylipäänsä elämässä menestymiseen. Puhumattakaan astmaan sairastumisen suuresta mahdollisuudesta. Astma rajoittaa elämää ja ei todellakaan ole mikään pikku sairaus.
Ihminen joka tupakoi raskausaikana tietäen, että vahingoittaa lastansa, ei ansaitse lastaan ollenkaan. Lapsi on siunaus, ja lasta tulisi kunnioittaa niin paljon, että ei omassa itsekkyydessään häntä vahingoita, vaan tarjoaa parhaat mahdolliset edellytykset tälle uudelle elämälle.
Jos on niin lapsi iältään tai henkiseltä olemukseltaan, ettei pysty tarjoamaan vain parasta mahdollista lapselleen omien edellytysten mukaan, niin ei kannata alkaa leikkiä äitiä.
Blogissa ihmetyttää se, että tämä tyttö itse on joutunut (ikävä kyllä!) kokemaan, miten vanhempi laittaa päihteen oman lapsensa edelle. Ja tytöstä se on tuntunut kauhealta, tietenkin. Mutta itse hän toimii samoin tupakanpolton kanssa.
Ja kyllä, tuomitsen tupakoimisen erittäin jyrkästi, mutta ei se tee kenestäkään äidistä äidiksi kelpaamatonta.
Uskon hyvinkin, että kyseinen blogisti rakastaa lastaan siinä missä itsekin omiani. Hän on nuori ja kasvaa lapsen mukana, aivan kuten minäkin olen kasvanut.
Tärkeintä on, että vauvalla on rakastava ja turvallinen ilmapiiri. Enkä epäile etteikö näin olisi. Tupakointi raskausaikana ja jatkossakin on toki ikävää, mutta maailmassa on niin paljon pahempaakin.
Toivon kovasti blogistille tsemppiä ja jaksamista jatkoon alkuhuumankin jälkeen kun arki oikeasti alkaa!
kaikilla joiden äiti on tupakoinut raskausaikana ei ole keskittymishäiriöitä tms. Se että tietyt ongelman ovat yleisempiä raskausaikana tupakoineiden äitien lapsilla ei tarkoita että niitä olisi kaikilla.
Raskausajan tupakointi on haitallista vauvalle. Se on fakta, ei mielipideasia. Vaikka vauva syntyisi näennäisesti terveenä, niin ongelmat puhkeavatkin sitten viimeistään kouluiässä. Keskittymishäiriö, mitä raskausajan tupakointi aiheuttaa, on juttu, mikä vaikuttaa lapsen koko kouluaikaan. Koulumenestys on huonoa ja koulumenestys taas vaikuttaa ylipäänsä elämässä menestymiseen. Puhumattakaan astmaan sairastumisen suuresta mahdollisuudesta. Astma rajoittaa elämää ja ei todellakaan ole mikään pikku sairaus.
Tärkeintä on, että vauvalla on rakastava ja turvallinen ilmapiiri. Enkä epäile etteikö näin olisi. Tupakointi raskausaikana ja jatkossakin on toki ikävää, mutta maailmassa on niin paljon pahempaakin.
Siis minkä helkutin takia ihmiset puolustelee asioita aivan TYHJÄNPÄIVÄISELLÄ argumentilla, että joku asia on toista pahempi, niin sitten se pienempi paha ei olekaan paha!? Aivan sirkuspelletouhua.
Siis minkä helkutin takia ihmiset puolustelee asioita aivan TYHJÄNPÄIVÄISELLÄ argumentilla, että joku asia on toista pahempi, niin sitten se pienempi paha ei olekaan paha!? Aivan sirkuspelletouhua.
Täydellistä äitiä ei ole. Riittää, että on riittävän hyvä äiti ja mielestäni blogistilla on siihen edellytykset.
Enkä missään kohtaan sanonut etteikö tupakointi olisi erittäin paha asia. Päinvastoin, tuomitsin sen jyrkästi, mutta tässä keskustelussa monelta on unohtunut kohtuus. Tupakoinnin voi ja pitääkin tuomita, mutta koko äitiyttä ei sen mukana voi lytätä.
Aukku oli täysaikanen, mutta oon itsekkin pieni, ollu syntymästäni asti vikka 2vk myöhässä tulinki,eikä mun äiti polttanut yms. eli iha normaalin kokonen muhun verrattuna. oon kuitenkin xs-s kokoo.
t: teya
Olin 18v ja aika kypsymätön mutta niin se äitiys kasvatti. Muutaman vuoden aikana tehtailin 5 lasta ja kaikki olivat alle 3kg terveitä vauvoja.
En tupakoinut mutta pieniä olivat silti.
Onnea Teya!
Toivottelee 42v mummi (lapsenlapseni on 4v).
Siis minkä helkutin takia ihmiset puolustelee asioita aivan TYHJÄNPÄIVÄISELLÄ argumentilla, että joku asia on toista pahempi, niin sitten se pienempi paha ei olekaan paha!? Aivan sirkuspelletouhua.Täydellistä äitiä ei ole. Riittää, että on riittävän hyvä äiti ja mielestäni blogistilla on siihen edellytykset.
Enkä missään kohtaan sanonut etteikö tupakointi olisi erittäin paha asia. Päinvastoin, tuomitsin sen jyrkästi, mutta tässä keskustelussa monelta on unohtunut kohtuus. Tupakoinnin voi ja pitääkin tuomita, mutta koko äitiyttä ei sen mukana voi lytätä.
Täydellisiä äitejä on paljon. Äiti joka ei tahallisesti aiheuta haittaa lapselleen, vaan pitää parasta huolta lapsestaan, niin hyvin kuin ikinä osaa. Sellainen on täydellinen äiti. Ja heitä on.
En ole teiniäiti, mutta oon tupakoinu raskauden aikana (en ole ylpeä siitä, mutta mulla ei ole itsekuria), en imettäny kahta viikkoa pidempään ja kyllä, myös meillä on ne tuttipullot lennelly yöllä, kun 3 viikkoon ei ollu tullu nukuttua kuin maksimissaan 3 h putkeen ja sitten unenpöppörössä yritti anti-colicpulloa koota. Ainiin, mun äiti tupakoi kanssa raskausajan, oon ennen lapseni syntymää ollu viimeksi sairaalassa 2 viikon ikäisenä ja ensimmäisen antibioottikuurini söin raskausaikana. Eikä mulla myöskään ole mitään allergioita. Että kun kaikki nyt täällä pelottelee kaikilla mahdollisilla sairauksilla, niin ennenkuin luette seuraavan tutkimuksenne, opetelkaa mitä tarkoittaa ''voi aiheuttaa'' ja millanen vaíkutus on esim. perimällä ja ylisuojelevuudella esim. astman ja allergioiden syntyyn. ADHD-lapsetkin on tämän aikakauden tulos, kun kaikelta halutaan suojella, mutta toisaalta ei uskalleta kasvattaa siinä pelossa että jos se muksu vaikka loukkaantuu. Mun kouluaikana ei tuommosia vielä tunnettukaan, mutta mut (ja kaverini) onkin kasvatettu kuria pitäen, eikä yritetty suojella jokaiselta töyssyltä. Onkohan kuningatar Silvia muuten tupakoinu raskausaikana, kun kruununprinsessa Victorialla on lukihäiriö? Lastensuojeluilmoituksista vielä, eräs entinen kaverini löi lastaan, huusi, raahasi hiuksista ympäri asuntoa yms. alkoi lapsen ollessa alle vuoden. Minä ja useampi muukin soitti ja teki ilmoituksen. Viimeksi kun kuulin heistä, lasta ei ole otettu huostaan ja sossut kävi kahvilla (ilmoittivat 2 viikkoa aiemmin) ja totesivat että kaikki on ok, ja on niin siistiäki. Kuinkahan suurella todennäköisyydellä Teyan lapsi siis huostaanotetaan, koska äiti on polttanut tupakkaa raskausaikana ja vastaa samalla mitalla itseään haukkuville ja arvosteleville elämäänsä kyllästyneille akoille?
tunnen tytön henkilökohtausesti ja vauvalla on mitä rakastavimmat vanhemmat. Ettekä voi tosissanne tuomita nuorta ihmistä siitä jos ei tee kaikkea niin täydellisen oikeen kuin aikuiset lasta harkinneet ihmiset, parhaansa tekee ja ei kuitenkaan ollut niitä jotka päätyvät aborttiin vaan yrittää ja rakastaa lastaan suuresti. Ja tuo mitä alussa sanot haukkumisesta, onneksi olkoon, olet yksi heistä nyt.:)
Hienoa miten noin nuori on täysin kykenevä kasvattamaan lapsen.
Minusta alaikäinen, jolla ei ole mitään tuloja, ja joka on täysin yhteiskunnan elätettävänä ja sosiaalitoimen jatkuvien tukitoimien alaisena ei todellakaan ole "täysin kykenevä" kasvattamaan lasta.
Ihan järkyttävä määrä yhteiskunnan resursseja kuluu tämän perheen ylläpitoon. Surullista.
Ihan samalla lailla ne vanhemmatkin äidit vauvoineen elävät yhteiskunnan tuilla. Vai kuinka moni jää äitiyslomalle eikä nosta tukia ja elää sitten millä? Miehen palkallako? Joopa joo. Jos ja kun tuo tyttö aikanaan menee opiskelemaan/töihin, ei heidän perheeseensä kulu sen enempää yhteiskunnan resursseja kuin muihinkaan lapsiperheisiin. Lapsilisää saat varmaan sinäkin lapsistasi? Laskepa, mikä summa siitä kertyy vuosien varrella. Ihan uskomattomia juttuja täällä taas.
terv. lapseton
minä 19-v kun sain lapsen. viimeisillään raskaana ollessani erosin lapsen isästä. poltin koko raskaus ajan ja eipä mun pojasta yhtään sen huonompi tullu! oikeastaan se on edellä kehitystänsä HUOMATTAVASTI! niponipo mammat suu kiinni!
Aivan uskomatonta spekulaatiota tästä nuoresta äidistä.
Mielipiteensä kullakin, mutta joskus kannattaisi pitää suunsa kiinni.
Tyttö on 16 vuotias ja nostan kyllä hattua hänelle miten jaksaa pienen vauvansa kanssa.
Tämä äiti selvästi välittää lapsestaan, kun samaan aikaan on myös niitä, joita ei kiinnosta pätkääkään.
On se ikä sitten 16 tai 35!!
Itse tiedän monia äitejä, juuri ikään katsomatta jotka vetelee sauhuja minkä ehtii.
Itse toivotan tälle tytölle paljon tsemppiä ja voimia!
Pysy juuri sellaisena kuin olet, äläkä välitä pas*** vertaa muiden mielipiteistä.
Tiedät varmasti itse mikä on omalle lapsellesi parasta!
-Sweet29-
Mun mielestä myös sitä teiniä oli kohdeltu huonosti. Isä tais olla alkoholisti ja tyttö selvästi kärsi siitä. Jossain kirjoituksessa purki pahaaoloa siitä kun isä oli haukkunut sitä tosi rumasti sen syntymäpäivänä.
Laiminlyöntiä vanhemmalta. Jossain kirjoitti että haluaisi olla äitinsä tukena, eihän toin ikäisen pitäisi tuntea huolta vanhemmistaan, ei ainakaan niin että osat menee väärinpäin.
Mä luulen että sillä on ollut ja on ehkä vieläkin aika rankkaa ja ei sellaset lyttäämisviestit ainakaan asia auta.
Mä toivon että toi tyttö kirjoittaisi sen takia että purkaa sitä oloaan noissa kirjoituksissa ja toivon että se tosiaan pitää paikkansa että hänellä on tukiverkostoa ympärillä.
Pitää muistaa että se on vasta 16-vuotta, ei jo, vaan vasta ja siitä johtuen toi kielenkäyttö oli myös mitä oli.
Mä toivotan tsemppiä hänelle, jaksamista vauvan kanssa ja muutenkin.