Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämä teini-äiti blogi on ihan hirveä!

Vierailija
09.11.2011 |

Olen aina ajatellut, että jos nuori tulee raskaaksi ja päättää pitää lapsen, niin häntä täytyy tukea, kannustaa eikä haukkua, halveksua. (Siihen haukkumiseen ja halveksumiseen olen lähinnä törmännyt tällä palstalla)

Mutta herrajumala.. siis herrajumala, kun avasin tämän blogin, mikä oli linkitetty tuohon toiseen keskusteluun, niin suu auki hämmästyksestä ja pieni inhotuskin iski päälle kun tätä blogia luin.

http://meandmylittleprincess.blogspot.com/

Siis ensinnä pistää silmään tuo "teinimäinen" kirjoitus tyyli, ei osaa ilmaista itseään kauhean kypsästi. Ja nämä jutut mitä hän kirjoittaa..

Kertoilee kuinka synnyttäessään lastaan ravasi tupakalla. Ja muutenkin polttanut koko raskausajan.

Ja sitten miten nimittelee ensikodinhoitajia, ketkä varmasti vain tekevät työtään siellä!

Ja huomaa aina kuinka vihaisen agressiivista tekstiä tulee, kun joku on kehdannut antaa kommenttia siitä, että tupakointi on pahaksi..

Lapsellista, epäkypsää..En tietenkään tunne tätä tyttöä henk.koht, mutta tyttö antaa itsestään ilkeän ja typerän kuvan itsestään kirjoituksillaan. Tuli ihan rehellisesti huoli tuon tytön vauvasta, toivottavasti siellä on hyvät tukitoimet päällä ja vauvasta on joku muukin vastuussa kuin tuo tyttö..

Kommentit (133)

Vierailija
101/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ero siinä on, että akvaario ei ole sisälläni. ja se, ettei se kaikki savu ihan sellaisenaan kyllä vauvalle asti mene kuin menisi suoraan akvaarioon puhaltaessa, sanoohan se maalaisjärkikin (jos sitä on..?)

ja taisit ohittaa yhden asian? minä EN kannata tupakointia raskaana ollessa.

Vierailija
102/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaika oli ja meni. Get over it! Hieman myöhäistä huudella... Ja silti kaikki on nyt sit menetetty? Tyttö ei suunnilleen ansaitse elää? Juuh, vauva huostaan ja tyttö samoin. Mitä tässä nyt enää kirvistelemään. Tuhosi jo lapsensa elämän. Nih. *HUOOOOH* Jopa mun tekee pikkuhiljaa mieli huudella vittua ja ruveta angstaamaan näitä kommentteja lukiessa, vaikka ikää 20 vuotta enemmän kuin bloggaajalla... ;D

Kuulostat kyllä 20 vuotta nuoremmalta. Henkinen ja fyysinen ikä ovatkin kaksi eri asiaa.

Lähdenpä tästä kiristelemään nutturaa. Pitää harjoitella kaiketi myös sopivaa paheksuvaa tuhinaa ja pukeutua jakkupukuun...

Minusta se, että alkaa huutamaan vittua ja angstaamaan kun joku kertoo tosiseikan, että raskauden aikana ei saa tupakoida, on todella epäkypsää ja idioottimaista teiniuhoa. Olen todella ihmeissäni jos olet yli 30 vuotias.

T: 30v

Se raskaus kun meni jo. Lähinnä surettaa tytön puolesta. Takerrutaan asioihin, joille on mahdoton jälkikäteen tehdä yhtään mitään. Miten olisi jos keskittyisi tulevaisuuteen? Miten tästä eteenpäin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksiä aikakone ja ottaa raskaus uusiksi? Tai kelata vähän enemmän taaksepäin ja huolehtia ehkäisystä? Tehdä jalkijättöinen abortti? Ai niin... Se taisi jo syntyä. Noh, ehkä sen voisi silti abortoida? Ihme vänkäämistä. Etenkin, kun asialle ei ihan oikeasti voi enää mitään.

Mitä sössötät? Kyse on siitä, että loputkin tulevat ja nykyiset mammat ymmärtäisivät, että tupakointi raskaana ei ole pieni asia.

Laajempi keskustelu herää yhteiskunnassa aina yksittäistapauksesta, kuten nyt tässäkin Teyan tapauksessa.

Vierailija
104/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ero siinä on, että akvaario ei ole sisälläni. ja se, ettei se kaikki savu ihan sellaisenaan kyllä vauvalle asti mene kuin menisi suoraan akvaarioon puhaltaessa, sanoohan se maalaisjärkikin (jos sitä on..?) ja taisit ohittaa yhden asian? minä EN kannata tupakointia raskaana ollessa.

Että olen nähnyt erittäin kamalan ja luotettavan opetusvideon aiheesta. Sikiö kärsi kaikesta siitä savusta mitä äiti veti keuhkoihinsa. Tästä seurasi hapensaantivaikeuksia ja pitkään jatkuvaa kouristelua. En oikeasti tajua, miten tällaista voi vähätellä..

Enkä tarkoita syyllistää Auroran äitiä, vaan yrittää kaikki tulevat äidit tajuamaan, että tupakointi raskaana on pahoinpitelyä.

Vierailija
105/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksiä aikakone ja ottaa raskaus uusiksi? Tai kelata vähän enemmän taaksepäin ja huolehtia ehkäisystä? Tehdä jalkijättöinen abortti? Ai niin... Se taisi jo syntyä. Noh, ehkä sen voisi silti abortoida? Ihme vänkäämistä. Etenkin, kun asialle ei ihan oikeasti voi enää mitään.

Mitä sössötät? Kyse on siitä, että loputkin tulevat ja nykyiset mammat ymmärtäisivät, että tupakointi raskaana ei ole pieni asia.

Laajempi keskustelu herää yhteiskunnassa aina yksittäistapauksesta, kuten nyt tässäkin Teyan tapauksessa.

kuinka huono äiti ko blogin kirjoittaja nyt on.

Vierailija
106/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos menisit valistamaan niitä raskaana olevia tupakoitsijoita sitten, tämä on siihen väärä ketju.

Vierailija
107/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se ero siinä on, että akvaario ei ole sisälläni. ja se, ettei se kaikki savu ihan sellaisenaan kyllä vauvalle asti mene kuin menisi suoraan akvaarioon puhaltaessa, sanoohan se maalaisjärkikin (jos sitä on..?) ja taisit ohittaa yhden asian? minä EN kannata tupakointia raskaana ollessa.

Että olen nähnyt erittäin kamalan ja luotettavan opetusvideon aiheesta. Sikiö kärsi kaikesta siitä savusta mitä äiti veti keuhkoihinsa. Tästä seurasi hapensaantivaikeuksia ja pitkään jatkuvaa kouristelua. En oikeasti tajua, miten tällaista voi vähätellä..

Enkä tarkoita syyllistää Auroran äitiä, vaan yrittää kaikki tulevat äidit tajuamaan, että tupakointi raskaana on pahoinpitelyä.

raskausaikana. Moni poltti niin kuin ennenkin, eli askin päivässä. Meinaatko, että nuo sikiöt on nonstoppina kouristelleet 9kk? Vähän epäilen.

Tuo video varmaan löytyy jostain netistä - tieteellistä artikkelia en tuosta aiheesta löytänyt..

Vierailija
108/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellinen artikkeli nikotiinista:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/4075937

Hiilimonoksidista (=häkä):

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1471-0528.1972.tb12920.x/a…

Tupakan polttaminen vaikuttaa välittömästi istukan toimintaan. Tutkimus:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1471-0528.1978.tb15592.x/a…

se ero siinä on, että akvaario ei ole sisälläni. ja se, ettei se kaikki savu ihan sellaisenaan kyllä vauvalle asti mene kuin menisi suoraan akvaarioon puhaltaessa, sanoohan se maalaisjärkikin (jos sitä on..?)

ja taisit ohittaa yhden asian? minä EN kannata tupakointia raskaana ollessa.

Vierailija
109/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olen nähnyt erittäin kamalan ja luotettavan opetusvideon aiheesta. Sikiö kärsi kaikesta siitä savusta mitä äiti veti keuhkoihinsa. Tästä seurasi hapensaantivaikeuksia ja pitkään jatkuvaa kouristelua. En oikeasti tajua, miten tällaista voi vähätellä.. Enkä tarkoita syyllistää Auroran äitiä, vaan yrittää kaikki tulevat äidit tajuamaan, että tupakointi raskaana on pahoinpitelyä.

raskausaikana. Moni poltti niin kuin ennenkin, eli askin päivässä. Meinaatko, että nuo sikiöt on nonstoppina kouristelleet 9kk? Vähän epäilen. Tuo video varmaan löytyy jostain netistä - tieteellistä artikkelia en tuosta aiheesta löytänyt..

Mutta en löytänyt. Kysypä neuvolasta videota. Näin tämän videon osana sh:n koulutusta ja käsittääkseni sitä näytetään myös joissain valistus- ja vieroitustilanteissa tuleville äideille.

Vierailija
110/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin käsketään tupakoinnin kieltäjiä poistumaan ketjusta, koska tupakoinnin haitat ovat jo kaikkien tiedossa (muka).

Sitten aletaan viljellä käsityksiä, että "no kyllä 70-luvullakin äidit polttivat. Ei se niin vaarallista ole. En ole kyllä yhtään tutkimusta lukenut..."

Siis asiaahan on tutkittu vaikka kuinka paljon, ja erityisesti tuon kultaisen 70-luvun jälkeen. Voi siis sanoa, että aika monen tiedot röökaamisen vaaroista ovat todella olemattomat ja vanhentuneet.

Lukekaa nuo ystävällisen kirjoittajan laittamat linkit tutkimuksiin, joita siis todistettavasti on tehty.

Vierailija
111/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

70 luku jutska takoitti sitä, että jos ne vauvat ihan oikeasti koko ajan kouristeli siellä kohdussa, niin vielä selkeemmin ois haitat näkyneet, you know?

Vierailija
112/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ei taida huomata sitä miten itse vajoavat samalle tasolle, 16-vuotiaan tasolle.

Vierailija
113/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskimäärin kai akuutti vaikutus (esim. häkä sikiön verenkierrossa) on n. 15 min per tupakka.

Minulla on myös käsitys, että syntymäpaino on Suomessa kasvanut sitten 70-luvun. Yksi syy saatta olla (en tiedä onko tutkittu) esim. raskausaikaisen tupakoinnin väheneminen (aiheuttaa pienipainoisuutta, ilm. koska jokainen tupakka hetkellisesti heikentää istukan toimintaa, tulee sitä häkää jne).

70 luku jutska takoitti sitä, että jos ne vauvat ihan oikeasti koko ajan kouristeli siellä kohdussa, niin vielä selkeemmin ois haitat näkyneet, you know?

Vierailija
114/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärtänyt, mitä tekstilläsi tarkoitat. Miten niin olisi haitat näkyneet selkeämmin? Vaatii aika kovaa lääketieteen yksinkertaistamista, että pääsee tuohon "tulokseen".

Jos vauva selviää välittömästä vaarasta, niin se ei tarkoita sitä etteikö tuhoa tulisi pidemmällä aikavälillä tai keskenmenon riski olisi koko ajan koholla. Tupakoinnin on ajateltu vaikuttavan vauvan sairausalttiuteen esim. korvatulehduksissa. Eli sairaudet voivat olla ns. normaaleja lastentaiteja, joiden ei ole ajateltu aiheutuvat tupakoimisesta.

Ja ne vauvat ihan oikeasti kouristelevat kohdussa kun äiti tupakoi.

Vierailija
115/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka aiheuttaa vakaviakin terveyshaittoja lapselle. Häkä aiheuttaa happivajeen. Kuitenkaan se ei normaalisti ole niin voimakas, että sikiö "kouristelee epätoivoisena jokaisen tupakan jälkeen".

On sata syytä olla polttamatta raskausaikana, mutta mun mielestä valistuksen pitää perustua faktoihin. Sikiö vähentää liikkumista tupakoinnin jälkeen, koska veressä on tavallista vähemmän happea. Kuitenkaan hapenpuute ei ole niin voimakas, että sikiö räpistelee paniikissa kuten tukehtumassa oleva. Ellei sitten äidillä ole muutenkin istukan kanssa ongelmaa.

Vierailija
116/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt omin silmin videon, jossa sikiö kouristeli vaikeasti, joten uskon omia silmiäni sinua enemmän.

Vierailija
117/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoriso voi pahoin, sekoilee ja hankkiutuu raskaaksi. Mun mielestä ehkäisyvälineiden pitäisi olla ilmaisia alle 18-vuotiaille, niin tämmöistä ei pääsisi tapahtumaan.

Vierailija
118/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kuullut että tää video on ollut skeidaa, tekaistu juttu?

pitääkin neuvolasta kysyä ensi kerralla. ja tuo tyttö on fiksumpi (osittain. itse olin fiksumpi ja en hommannut lasta lapsena) kuin itse olin 16vuotiaana, jolloin ryyppäämisen takia lopetin monet koulut kesken. miettikää minkälaisia te olitte 16vuotiaana, tuo tyttö kirjoittaa niinkuin ikäisensä. vaikka hän on äiti, niin hän kasvaa lapsensa kehityksen mukana myöskin kohti aikuisuutta. empä usko että tuota parin kk ikäistä lasta haittaa että äitinsä jutut eivät ole 'sivistynyttä' ja kielitaito oikea oppista. niinkuin sanoin, mitä enemmän muksu kehittyy sitä enemmän tämä äitikin. siinä vaiheessa kun muksu tarvitsee sitä oikean ja väärän näyttämistä, niin tämä äiti on jo (nuori)aikuinen.

niin kauan kun hoitaa lapsensa ja rakastaa tätä niin näen sen riittävän VAUVA vuoteen.

ps. itsekin poltin koko raskausajan. en kylläkään huudellut sitä missään koska sitä häpesin ja häpeän vieläkin. ja yritin minimisoida polttamistani ja onnistuinkin.

ja jos nyt tämä rööki videon neuvolan juttuihin uskomista niin itse neuvolassa mulle sanottiin että ÄLÄ LOPETA POLTTAMISTA SEINÄÄN! koska sikiö stressaantuu. sanoivat että jos poltan 2röökiä päivän aikana niin sitä voi verrata ilmaston erinäisiin pakokaasuihin ym. vieläkö pidätte neuvolaa jumalana?

pps. säälin osaa teitä joiden elämä keskittyy muiden tuomitsemiseen. ja vielä ppps. kun osa on kirjoittanut polttamisesta 70luvulla niin pointti oli varmasti se että kyllähän suurimmasta osasta heistä 'tupakkavauvoista' on nykyään kunnon kansalaisia? itseäni ainakin ärsyttää tämän yhden yleistäminen kuinka tupakkalapsista tulee niitä adhd keskittymisvaikeus muksuja joilla kaiken näköistä haittaa

t. itsekin tupakkavauva, samoin molemmat sisaruksistani. itse olen se sairain meistä(sairauksia joita ei ole yhdistetty millään tavalla tupakkaan), mutta molemmat sisarukseni aivan terveitä. yleistämistä? kyllä, ärsyttää varmaan yhtä samalla lailla kuin mua teidän yleistämisenne

Vierailija
119/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että onneksi en ole töissä ensikodissa tai muissa noissa mainituissa paikoissa! Täytyy olla todella raskasta!

Vierailija
120/133 |
11.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen kuullut että tää video on ollut skeidaa, tekaistu juttu?

pitääkin neuvolasta kysyä ensi kerralla. ja tuo tyttö on fiksumpi (osittain. itse olin fiksumpi ja en hommannut lasta lapsena) kuin itse olin 16vuotiaana, jolloin ryyppäämisen takia lopetin monet koulut kesken. miettikää minkälaisia te olitte 16vuotiaana, tuo tyttö kirjoittaa niinkuin ikäisensä. vaikka hän on äiti, niin hän kasvaa lapsensa kehityksen mukana myöskin kohti aikuisuutta. empä usko että tuota parin kk ikäistä lasta haittaa että äitinsä jutut eivät ole 'sivistynyttä' ja kielitaito oikea oppista. niinkuin sanoin, mitä enemmän muksu kehittyy sitä enemmän tämä äitikin. siinä vaiheessa kun muksu tarvitsee sitä oikean ja väärän näyttämistä, niin tämä äiti on jo (nuori)aikuinen.

niin kauan kun hoitaa lapsensa ja rakastaa tätä niin näen sen riittävän VAUVA vuoteen.

ps. itsekin poltin koko raskausajan. en kylläkään huudellut sitä missään koska sitä häpesin ja häpeän vieläkin. ja yritin minimisoida polttamistani ja onnistuinkin.

ja jos nyt tämä rööki videon neuvolan juttuihin uskomista niin itse neuvolassa mulle sanottiin että ÄLÄ LOPETA POLTTAMISTA SEINÄÄN! koska sikiö stressaantuu. sanoivat että jos poltan 2röökiä päivän aikana niin sitä voi verrata ilmaston erinäisiin pakokaasuihin ym. vieläkö pidätte neuvolaa jumalana?

pps. säälin osaa teitä joiden elämä keskittyy muiden tuomitsemiseen. ja vielä ppps. kun osa on kirjoittanut polttamisesta 70luvulla niin pointti oli varmasti se että kyllähän suurimmasta osasta heistä 'tupakkavauvoista' on nykyään kunnon kansalaisia? itseäni ainakin ärsyttää tämän yhden yleistäminen kuinka tupakkalapsista tulee niitä adhd keskittymisvaikeus muksuja joilla kaiken näköistä haittaa

t. itsekin tupakkavauva, samoin molemmat sisaruksistani. itse olen se sairain meistä(sairauksia joita ei ole yhdistetty millään tavalla tupakkaan), mutta molemmat sisarukseni aivan terveitä. yleistämistä? kyllä, ärsyttää varmaan yhtä samalla lailla kuin mua teidän yleistämisenne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi