Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole päässyt terapiaan.

Vierailija
04.01.2024 |

En ala tarkemmin avaamaan mt-ongelmiani mutta kyse ei ole kaikkein raskaimmista psykiatrisista diagnooseista kuten psykoosi tai skitsofrenia vaikka oireet vaikeuttaa elämääni. Minulla on kuitenkin useampi diagnoosi ja hankaluuksia toimia arjessa ja hankala lähteä kotoa. En ole vuosiin saanut elämääni eteenpäin ja elämäni on kovin rajoittunutta oireideni vuoksi. Olen olemassa mutta en elä tai elän puolielämää. Lääkkeitä menee ja tuntuu että nekin on alkaneet tuntua enemmän haitallisilta aikojen saatossa ja olotila menee ihan sietämättömäksi jos unohdan ottaa yhdenkin pillerin. 

Hoitoni on pitkälti reseptien uusintaa. Minut tiputettiin mt-palveluista pois. En ole saanut terapiaa. 

Miten voisin yrittää hakeutua terapiaan kun minut on tiputettu pitkän hoitosuhteen jälkeen pois? En ole saanut terapiaa ja haluaisin kokeilla vielä sen polun. Minua ei oteta vakavasti mt palveluissa. Ilmeisesti puolielämä on riittävä taso toipumiselle ja kohdallani on nostettu kädet pystyyn 

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös eläkkeellä eli kuntoutuspsykoterapia ei tule kysymykseen

Vierailija
2/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukapa nyt terapiaan haluaisi? Ole tyytyväinen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa nyt terapiaan haluaisi? Ole tyytyväinen!

En ole tyytyväinen haluaisin vielä kokeilla elämää traumoista huolimatta. 

Vierailija
4/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni itsemurhannut on aiemmin käynyt psykiatrisella, ja todettu että ei tarvitse kummoisempaa apua?

Ooninki on että hilvatin moni.

Vierailija
5/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla uskoisit hyötyväsi terapiasta? Millaisesta terapiasta ajattelit hyötyväsi? Mitä konkreettisesti pitäisit terapian tavoitteena?

Elämä "traumatisoi" kaikkia ja aina, eikä päivä eilinen koskaan enää palaa...

Vierailija
6/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan tukea ei tipu terapiaan kun olet eläkkeellä.

Vierailija
7/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kyllä osaeläkkeellä saanut Kelan kustantaman terapian. Onko sitten eri jos on kokonaan eläkkeellä?

Vierailija
8/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ongelma. 

Itse olen tilanteessa, ettei Kela toistaiseksi ole hyväksynyt uusinta sairaslomaa tai työkyvyttömyyttä lääkärin lausunnoista huolimatta. Tätä edelliset lääkärinlausunnot oli hyväksytty, ja olin työkyvyttömyyseläkkeellä, jolloin ei voitu hyväksyä terapiaa, koska en voisi kuntoutua työkykyiseksi. Nyt olen siis Kelan mielestä yhtäaikaa työkykyinen, mutta kuitenkin sillä lailla pysyvästi työkyvytön, ettei minua voi terapialla kuntouttaa työkykyiseksi 🙄.

Neljättä vuotta elän tässä  siis traumaperäisen stressihäiriön kanssa saamatta mitään apua asiaan. 

Vierailija
9/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse terapiaa vaikka haluaisitkin. Näin tämä yhteiskunta toimii, ne jotka huolehtivat itsestänsä eivät saa mitään. Ei ne halua sinne hyviä ihmisiä jotka haluavat terapiaa itse vaan niitä joille ei voi tehdä mitään tai kiusata niitä hyviä jotka sanovat pärjäävänsä itse. Eivät myöskään ota sinne jos haluaisi keskustella asioista, pitäisi olla itsellä henkilökohtaisia ongelmia. Ei ole mistä puhua eikä niitä voi keksiä. Ongelmani ovat elämäni ihmiset mutta se ei auta vain että puhun niistä koska se ongelma on niissä ihmisissä. Heitä ei kuitenkaan auteta eivätkä he edes haluaisi muuttua minua kohtaan paremmiksi eikä sekään auttaisi muutenkaan asioihin jotka ovat terveydellisiä. No, ehkä kässäätte.

Vierailija
10/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaa ei pystytä tarjoamaan läheskään kaikille tarvitseville, joten reilua olisi, ettei kenellekään. Vertaistukiryhmät olisivat köyhtyneen Suomen kansan keino yrittää taistella selviytymisestään, koska ulkomaalaiset miehittävät palvelut itselleen.

Vierailija
11/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni itsemurhannut on aiemmin käynyt psykiatrisella, ja todettu että ei tarvitse kummoisempaa apua?

Ooninki on että hilvatin moni.

Ymmärrätkö sinä ihmisistä? Esimerkiksi siitä millaisia ihmisiä he ovat? Te ette ymmärrä että ei siellä psykiatrisella pidetä ihmistä koko elämää varmuuden vuoksi. Aina tapauskohtaista kaikki. Olen auttanut monia itse henkilökohtaisesti, se voi myös auttaa elämässä jotta sellaista hoitoa ei tarvita. Ei auta aina mutta aina rakkaus on hyväksi, myös rakkautta on osata päästää irti ihmisestä jos hän ei halua apuasi.

Vierailija
12/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terapiaa ei pystytä tarjoamaan läheskään kaikille tarvitseville, joten reilua olisi, ettei kenellekään. Vertaistukiryhmät olisivat köyhtyneen Suomen kansan keino yrittää taistella selviytymisestään, koska ulkomaalaiset miehittävät palvelut itselleen.

Kyllä pystytään mutta itsenäisestikin voi pärjätä ja on eduksi jos on ystäviä, perheenjäseniä tms. Ostopalvelujakin on saatavilla. Täytyy ymmärtää milloin on todellinen tarve. Monet vaativat koska haluavat ja käy siellä moni turhaankin. Terapia ei myöskään paranna automaattisesti siellä käymällä, itse se työ on tehtävä. On myös erilaisia ihmisiä ja erilaisia tarpeita. 

Vierailija
13/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ongelma. 

Itse olen tilanteessa, ettei Kela toistaiseksi ole hyväksynyt uusinta sairaslomaa tai työkyvyttömyyttä lääkärin lausunnoista huolimatta. Tätä edelliset lääkärinlausunnot oli hyväksytty, ja olin työkyvyttömyyseläkkeellä, jolloin ei voitu hyväksyä terapiaa, koska en voisi kuntoutua työkykyiseksi. Nyt olen siis Kelan mielestä yhtäaikaa työkykyinen, mutta kuitenkin sillä lailla pysyvästi työkyvytön, ettei minua voi terapialla kuntouttaa työkykyiseksi 🙄.

Neljättä vuotta elän tässä  siis traumaperäisen stressihäiriön kanssa saamatta mitään apua asiaan. 

Aikaisemmin kirjoitit olevasi eläkkeellä ja nyt et sitten olekaan. Voi että.

Vierailija
14/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla uskoisit hyötyväsi terapiasta? Millaisesta terapiasta ajattelit hyötyväsi? Mitä konkreettisesti pitäisit terapian tavoitteena?

Elämä "traumatisoi" kaikkia ja aina, eikä päivä eilinen koskaan enää palaa...

Kyllä, olet täysin oikeassa. Tässä normaalissa ymmärryksessä on avain. Ei selitellä ongelmia eikä salailla vaan pitäisi olla rehellinen kaikesta. Kuka uskaltaa sitten olla? Työ on myös tehtävä ja sen mukana tulee tunneasioita jotka tulee kestää. Mahdolliset muutokset on tehtävä itse sisäisesti sekä ulkoisesti. Jne.

Vierailija
15/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ongelma. 

Täällä on varmaan monta ihmistä keskustelemassa. Ei välttämättä ole ap.

Vierailija
16/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen psykoterapiaa voi saada jos on työkyvyttömyyseläkkeellä.

Vierailija
17/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se ongelma. 

Niin, se on tilapäinen työkyvyttömyyseläke ilmeisesti nimeltään, millä ollaan silloin, kun on ollut sairaslomalla niin pitkään, ettei voi enää saada sairaspäivärahaa. En ole AP siis. 

Vierailija
18/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään saa enää terapiaa. Olen pysyvästi työkyvytön mt-ongelmien vuoksi. Minut laitettiin ulos kaikista hoidoista ja nostettiin kädet pystyyn, kun ei minua voida ilmeisesti parantaa. 

Harmittaa, mutta olen myös helpottunut. Hoitohenkilöstö oli kiireistä ja kyllästyneen oloista. Olisin halunnut parantua ja yritin kovasti, mutta en onnistunut. Tuntui, että olin pelkkä riesa. Vaikeaa masennusta ei edelleenkään osata parantaa jos lääkkeet ei toimi. Terapiaa sain joskus nuorena sen 3 vuotta, mutta se suuntaus oli selkeästi sopimaton ja hajotti minua entisestään. 

Vierailija
19/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiselle? Lyhytterapiaan edes? 

Vierailija
20/77 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen psykoterapiaa voi saada jos on työkyvyttömyyseläkkeellä.

Ei saa. Ehtona on: "Vaativan lääkinnällisen kuntoutuksen tavoitteena on, että pystyt sairaudestasi tai vammastasi huolimatta tekemään töitä"

Ja jos on eläkkeellä jo, niin ei katsota sinun olevan työkykyinen. Jos on määräaikaisella eläkkeellä, niin ehkä saattaa saada.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän