Ystävien kesken kinaa lasten päivähoidon aamurutiineista
Meitä on siis kolme ystävystä ja kolme tapaa jättää lapsi päivähoitoon. En kysy, onko jokin tapa oikea tai oikeampi vaan onko joku tapa teistä vähän arveluttavampi tai jopa huono. Olemme kaikki sellaisia ystävyksiä, että sanomme asioita suoraan ja kestämme kyllä kritiikin, jos se on hyvin perusteltu. Nyt olemme ikään kuin jumissa siinä, mikä on se yleisin käytäntö vai ovatko kaikki kolme hyviä ja tyypillisiä tapoja jättää lapsi hoitoon.
Kaikki viemme lapset noin klo 8 hoitoon eli aamupuurolle. Kyseessä on 4-5-vuotiaat lapset, jotka osaavat kaikki itse riisua vaatteet yms.
Tapa 1) Äiti tuo lapsen eteiseen ja huikkaa sisälle, että xxx saapui. Äiti lähtee ja lapsi riisuu itse vaatteet, pesee kädet ja laittaa tossut jalkaan sekä menee aamiaiselle.
Tapa 2) Äiti tuo lapsen eteiseen ja katsoo, kun lapsi riisuu/auttaa välillä vaatteiden ripustamisessa. Sitten lapsi laittaa tossut ja pesee kädet ja sen jälkeen hyvästelee äidin. Äiti lähinnä valvoo, että homma tulee tehtyä, ihan ripeä toimitus tämäkin. Lapsi tekee kyllä kaiken ihan omatoimisesti.
Tapa 3) Äiti auttaa riisumisessa ja samalla juttelee lapselle päivänkulusta ja hakuajoista. Tossut lapsi laittaa itse mutt juttelu jatkuu vielä käsien pesussakin. Äiti ottaa lapsen syliin ja he halaavat hetken. Sitten äiti saattaa lapsen omalle paikalleen päiväkodissa ja lähtee. Tähän menee noin 15 minuuttia.
Ovatko kaikki yleisiä ja ihan sopivia tapoja jättää lapsi päivähoitoon? Mitä tapaa noudatat itse?
Kommentit (52)
Eihän noissa eri tyyleissä mitään käänteentekevän erilaista ole, saati että olisi aihetta kiistelyyn. :D
Onko teillä jokaisella yksi lapsi?
Mutta siis ollaan niin hyviä ystäviä, että uskalletaan sanoa suoraan toisillemme, mikä miellyttää ja mikä ei, ja osaamme myös hyväksyä sen, että joku toinen toimii toisin.
Tässä kinassa oli nyt kyse oikeastaan siitä, että jokainen oli sen oman tapansa kannalla ja ihmetteli, miten toinen saattoi toimia toisin. Alettiin sitten ihan pohtia, miten muut toimivat ja onko jokin tapa huono ja mistä syystä.
Useampiakin lapsia löytyy, mutta ei enää päiväkoti-ikäisiä.
JOkainen tapa sai kannatusta, joten ihan hyvä niin.
tuo kakkosvaihtoehto on tietysti hyvä keskitie
t: lto
Pitää menna "hoitohuoneen" ovelle huikkaamaan hoitajille.
Tapa 1 kielletty.
Tapa 3 on itsetuhoinen. Huomattua vuosien aikana, mitä kauemmmin venyttää erohetkeä ja halia, sen varmemmin tulee parku.
ja meillä vanhempien vastuulle kuuluu, että lapsella on sisävaatteissa, vaatteet lokerossa, tossut jalassa sekä kädet pestynä kun aamupalalle tulee. Tapa yksi ei siis riitä. Ei se äiti/isä voi tietää millä tuulella lapsi tänään on ja suostuuko esim. pesemään kädet. Inhottava alkaa komentamaan yhtä käsienpesulle tai suostuttelemaan eteisestä ruokapöytään kun samalla pitäisi jakaa aamupalaa viidelletoista muulle lapselle.
Tapa 2) Äiti tuo lapsen eteiseen ja katsoo, kun lapsi riisuu/auttaa välillä vaatteiden ripustamisessa. Sitten lapsi laittaa tossut ja pesee kädet ja sen jälkeen hyvästelee äidin. Äiti lähinnä valvoo, että homma tulee tehtyä, ihan ripeä toimitus tämäkin. Lapsi tekee kyllä kaiken ihan omatoimisesti.
Tapa 3) Äiti auttaa riisumisessa ja samalla juttelee lapselle päivänkulusta ja hakuajoista. Tossut lapsi laittaa itse mutt juttelu jatkuu vielä käsien pesussakin. Äiti ottaa lapsen syliin ja he halaavat hetken. Sitten äiti saattaa lapsen omalle paikalleen päiväkodissa ja lähtee. Tähän menee noin 15 minuuttia.
Mielestäni 1 ja 2 on yleiset ja sopivat tavat. Jos meillä ei ole kiire, niin voin antaa lapsen tehdä kaikki itse, kiireaamuina mennään nopeammin siten, että autan lasta ja joudutan tilannetta.
Joskus jos on kiire töihin, kysyn onko ok, jos lähden heti kun on kiire ja aina on ollut vastauksena, että tottakai mene vaan. Eli tuossakin tapauksessa pk:n täti tietää että lapsi on tullut.
että ap on itse tuo kolmonen ja tietenkin paaaaaaljon parempi äiti kuin muut.
pitkä ketju saatu aikaan tämmöisestä kertakaikkisen mitättömästä asiasta! Oletteko te mammat tosissanne?
Mitä hemmetin väliä, haluaako joku halia ehkä aamu-unisempaa ja äidin perään olevaa lastaan minuutin kauemmin kuin toinen, jonka lapsi viilettää jo portilta pipo vinossa sisään taakse katsomatta. Kaikesta te jaksatte vatvoa kavereiden kesken, meillä on kyllä ihan muut jutut.