Ystävien kesken kinaa lasten päivähoidon aamurutiineista
Meitä on siis kolme ystävystä ja kolme tapaa jättää lapsi päivähoitoon. En kysy, onko jokin tapa oikea tai oikeampi vaan onko joku tapa teistä vähän arveluttavampi tai jopa huono. Olemme kaikki sellaisia ystävyksiä, että sanomme asioita suoraan ja kestämme kyllä kritiikin, jos se on hyvin perusteltu. Nyt olemme ikään kuin jumissa siinä, mikä on se yleisin käytäntö vai ovatko kaikki kolme hyviä ja tyypillisiä tapoja jättää lapsi hoitoon.
Kaikki viemme lapset noin klo 8 hoitoon eli aamupuurolle. Kyseessä on 4-5-vuotiaat lapset, jotka osaavat kaikki itse riisua vaatteet yms.
Tapa 1) Äiti tuo lapsen eteiseen ja huikkaa sisälle, että xxx saapui. Äiti lähtee ja lapsi riisuu itse vaatteet, pesee kädet ja laittaa tossut jalkaan sekä menee aamiaiselle.
Tapa 2) Äiti tuo lapsen eteiseen ja katsoo, kun lapsi riisuu/auttaa välillä vaatteiden ripustamisessa. Sitten lapsi laittaa tossut ja pesee kädet ja sen jälkeen hyvästelee äidin. Äiti lähinnä valvoo, että homma tulee tehtyä, ihan ripeä toimitus tämäkin. Lapsi tekee kyllä kaiken ihan omatoimisesti.
Tapa 3) Äiti auttaa riisumisessa ja samalla juttelee lapselle päivänkulusta ja hakuajoista. Tossut lapsi laittaa itse mutt juttelu jatkuu vielä käsien pesussakin. Äiti ottaa lapsen syliin ja he halaavat hetken. Sitten äiti saattaa lapsen omalle paikalleen päiväkodissa ja lähtee. Tähän menee noin 15 minuuttia.
Ovatko kaikki yleisiä ja ihan sopivia tapoja jättää lapsi päivähoitoon? Mitä tapaa noudatat itse?
Kommentit (52)
olen käyttänyt jokaista tapaa, ja mielessäni niissä missään ei ole vikaa... Ykköseen tulee siinä poikkeama, että meillä on aina täti ollut vastassa siinä huoneessa, jossa ipanat riisuu vaatteensa, eli huomaamatta ei ole voinut jäädä.
kyllä 4-vuotiaan pitää itse osata pukea ja riisua. Eihän vanhemmat päivälläkään ole auttamassa kun ulkoillaan tai mennään retkille.
Ei kai kyse olekaan siitä ettei lapsi osaisi pukea. Ennemminkin siitä että lapsi saa aamulla ennen hoitoon jäämistään hetkeksi vanhempansa täyden huomion!
Meillä minä yleensä vien ja isä hakee. Kun isän piti sitten yhtenä aamuna viedä, niin 4v kertasi illalla iskälle pariin kertaan aamun rutiinit, että isä sitten oikeassa kohdassa osaa toimia oikein.
mutta vastaan omalta kohdaltani (mulla on 5-vuotias eskarilainen):
Käytämme lähinnä tapaa 1. Lapsi ei tarvitse mitään apua vaatteidensa riisumisessa, ei ole tarvinnut pariin vuoteen. Osaa myös hyvin omatoimisesti pukea sisäkenkänsä ja pestä kätensä.
Koskaan ei ole tullut vastaan tilannetta, että hoitohenkilökunta olisi ilmaissut tämän olevan jotenkin kielletty menettelytapa.
tapa 3
mutta ei siihen varttia mene! Ehkä 5 min, jos sitäkään!
aamupalapöytään kun eskarissa varmaan jo sitä odotetaan. Miten ihmeessä nämä mussukat parjää ekaluokalla... Sinnekö eteiseen ne sitten jää itsekseen istumaan?
että yksi 4-5v poika oli jäänyt eteiseen, kun isä oli tuonut sen aamulla. Poika oli piiloitunut eteisen kaappiin ja oli siellä koko päivän! PK-tädit ei tienneet etsiä poikaa, koska ei tienneet että hänet oli tuotu.
Taas kerran painotettiin, että AINA pitää tuoda hoitajille asti.
tapojen 2 ja 3 välimuotoa. (Tosin lapseni on nuorempi kuin ap:n esimerkkilapset). Eteisessä katsomme yhdessä, mitä on ruuaksi ja keitä hoitajia on paikalla, lapsi riisuu itse ja laittaa tossut itse jalkaan (juttelen lapsen kanssa ja samalla saatan täydentää varavaatevarastoa tms.), menemme yhdessä käsipesulle, halaamme ja "heipatamme" ja kerron yht'aikaa sekä lapselle että hoitajalle kuka lapsen hakee ja mihin aikaan.
En saa tähän kulumaan viittätoista minuuttia, vaan ehkä n. 5.
Meillä pk:ssa kävi kerran niin että yksi 4-5v poika oli jäänyt eteiseen, kun isä oli tuonut sen aamulla. Poika oli piiloitunut eteisen kaappiin ja oli siellä koko päivän! PK-tädit ei tienneet etsiä poikaa, koska ei tienneet että hänet oli tuotu. Taas kerran painotettiin, että AINA pitää tuoda hoitajille asti.
Mutta aloituksessa nimenomaan mainittiin, että lapsen tulo ilmoitetaan samalla kun tullaan sisään. Itse en jää lastani eskariin vahtimaan aamulla, mutta vastaavaa ongelmaa ei ole tullut eikä pääsisi tulemaankaan (tosin lastani tuskin kaapissa kököttäminen kiinnostaisikaan). Kun tulemme sisään, toivotamme jo eteisestä hyvät huomenet lastenhoitajalle, joka valvoo viereisessä tilassa leikkiviä lapsia ja merkitsee samalla listaan, ketkä on tuotu hoitoon sinä päivänä.
päiväkodissa vanhempien nimenomaan pitää olla käsienpesupaikalla mukana.
minun 4½ vuotias kaipaa aamulla rauhallisen viennin, johon kuuluu se että äiti auttaa osittain vaatteiden riisumissa ja esim. tossujen laitossa (se on meidän oma hassuttelujuttu, yltääkö äiti vielä :-)) Yritän välttää kiireen tunnetta. Käsipesulla käydään yhdessä ja sitten luovutetaan vasta lapsi hoitajille pusujen jälkeen. Meidän päiväkodissa nr1 ei ole hyväksyttävä.
Meillä homma hoidettiin niin että kun mentiin hoitoon, riisuttiin ulkovaatteet, purin repun (eli puhtaat vaihtovaatteet yms. lokeroon ja kurikset naulakkoon) ja siinä vaiheessa kun lapsi lähti pesemään käsiä, heitettiin hyvästit.
kyllä 4-vuotiaan pitää itse osata pukea ja riisua. Eihän vanhemmat päivälläkään ole auttamassa kun ulkoillaan tai mennään retkille.
Ei kai kyse olekaan siitä ettei lapsi osaisi pukea. Ennemminkin siitä että lapsi saa aamulla ennen hoitoon jäämistään hetkeksi vanhempansa täyden huomion! Meillä minä yleensä vien ja isä hakee. Kun isän piti sitten yhtenä aamuna viedä, niin 4v kertasi illalla iskälle pariin kertaan aamun rutiinit, että isä sitten oikeassa kohdassa osaa toimia oikein.
eikö yhteinen aamupala olisi parempi tapa?
päiväkodissa vanhempien nimenomaan pitää olla käsienpesupaikalla mukana.
et päiväkotiin mennessä pitää pestä kädet! mulla kolme lasta ja tosiaan noudatan tapaa A. Jos ne tädit tahtoo, että lapsi pesee kätensä niin kai ne sit vahtii.. mun sääntö se ei oo.
ja mun mielestä päiväkodin vastuu alkaa, kun saan lapsen ulko-ovesta sisään.
eikö yhteinen aamupala olisi parempi tapa?
No ei, itse en oo ihan vielä "hereillä" kun aamupalaa syödään, se menee enempi hiljasena meillä molemmilla.
Meillä nää pukemishellittelyt / täysi huomio menee kotieteisessä ja päiväkodissa halitaan heipat.
t.
koska mä myöhästyn töistä mikäli joku asia aamusta menee reisille.4-5vuotias on niin iso että ymmärtää asian,pienelle en tekisi noin.
Vaihtoehto 1 Lapsi jää toimimaan yksin eikä aina ole edes ihan varmaa, että hoitaja huomaa lapsen, kun eteinen on täynnä vanhempia. Liiallinen kiire pois lapsen luota saa lapselle ehkä pahan mielen. Eikö tämä kuormita hoitajia melkoisesti?
Vaihtoehto 2 Kun lapi osaa rutiinint, miksi äidin pitää poliisina valvoa päältä. Eikö lapseen luoteta? Toisaalta tämäkin on ripeä tapa ja lapsi ei saa riittävää aikaa sopeutua.
Vaihtoehto 3 Tämä tapa laittaa lapsen miettimään, miten mieluummin jäisikin äidin kanssa, kun asioita vatvotaan. Turhaa hidastelua,ja lapsi ehtii kehittää ikävän siinä sylissä istuessaan. Äiti viestii, että ei itsekään haluaisi jättää lasta, joten päiväkodissa täytyy olla jotain vikaa.
Näin olemme toisiamme kommentoineet.
Ap
Minusta nuo ovat kaikki ihan ok tapoja. Meillä homma hoidettiin niin että kun mentiin hoitoon, riisuttiin ulkovaatteet, purin repun (eli puhtaat vaihtovaatteet yms. lokeroon ja kurikset naulakkoon) ja siinä vaiheessa kun lapsi lähti pesemään käsiä, heitettiin hyvästit.
lasta ei jätetä noin vaan, vaan AINA "ilmoittaudutaan" jollekin ryhmän aikuiselle, että nyt on tultu tai että nyt lähdetään.
Autan riisumisessa tarpeen mukaan. Yleensa lapsi riisuu vaatteet nopeasti ja laittaa oikeille paikoilleen. Joskus kuitenkin alkaa juoksentelemaan ympäriinsä ja odottaa huomiotani. Tällöin autan riisumisessa ja laitan vaatteet paikoilleen.
Sitten kun vaatteet on paikoillaan ja kädet pesty, sanotaan heipat ja halataan. Jutellaan vähän päivästä jos lapsi sitä toivoo.
Lapsen päiväkotiin viemiseen menee 5-15 minuuttia riippuen aamusta.
2-vuotias tietenkin riisutaan apuna, pannaan tavarat paikalleen ja katsotaan, että menee oikeaan huoneeseen ja hoitaa käsienpesun jne. Siis tapa 2/3. Mitään pitkällisiä ylimääräisiä juttuja meillä ei ole harrastettu, jos ei ole ollut jotain erityistä syytä.
Eskarilaisen kanssa katsoin vain, että hoitajat huomaavat tämän tulleen ja luotin siihen, että lapsi hoitaa rutiinit kuten aina ennekin on tehnyt. Eli tapa 1
hyvä tapa minusta. kyllä 4-vuotiaan pitää itse osata pukea ja riisua. Eihän vanhemmat päivälläkään ole auttamassa kun ulkoillaan tai mennään retkille. Ärsyttää mammat jotka passavat lapsensa piloille. Naapurissa yksi tyttö joka ei selviä edes vessassa ilman apua. Olin kaupassa ja mies lasten kanssa kotona niin tuo pyysi miestäni pyyhkimään pyllynsä. Mies oli vähän järkyttynyt ja lähetti tytön kotiin. tyttö vaan vänkäs, että pylly pitää pyyhkiä. Ja ei ollut mistään erityislapsesta kyse ja ihan tavis.