Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen perheessä

Vierailija
06.11.2011 |

Hei!

Miten olette ratkaisseet kulujen jakamisen perheessä, kun äiti on hoitovapaalla ja isä töissä?

Minä (äiti) saan ensi kuusta lähtien hoitorahaa ilman mitään lisiä noin 530€ (miinus verot) kuussa, eli tuloja ei juuri ole. Mies käy normaalisti töissä. Tähän saakka olemme jakaneet kulut 50-50, kun olen saanut vanhempainpäivärahaa. Mietimme paraikaa, miten jakaisimme kulutu jatkossa. Mielestäni aikaisempi malli ei toimi. Kaipaisin vinkkejä muilta.

Miten teillä on jaettu esim. talousmenot, lainat, vakuutusmaksut, sähkölaskut ja muut asumiskulut yms. juoksevat kulut?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2011 klo 16:24"]

Meillä tehdään niin että molemmille jää euromääräisesti yhtä paljon omiin menoihin. Minusta ei ikinä voi olla reilua se, että perheenjäsenillä on eri elintasot.

Jos mies vaikka tienaisi 3000 e ja nainen kotihoidontuella 500 e ja molemmat laittaisivan 60% tuloistaan yhteisiin menoihin. Miehelle jäisi joka kuussa 1200 e ja naiselle 200 e.

Millä tavalla tuo on reilua?

[/quote]

Sillä tavoin että se mies on itse opiskellut ja tehnyt töitä siihen asemaansa päästäkseen!

Vierailija
82/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä laitamme tuloista prosentin mukaan yhteiselle taloustilille. Se vaihtelee 60-80% kuukausittain, aina lähinnä sen mukaan mitä tarvin pakollisiin omiin menoihin jättää omaa rahaa. Mies vähän valittaa kun yhteiset menot taloustililtä on korkeat, vaikka kuinka yritän pitää yhteisetkin menot pieninä (lapselle ei mitään uutta, vain kirpputorilta vaatteet,lelut, ei yhteisiä huvituksia kauheasti miehen kans esim. ulkona syöminen vaan kotiruokaa makaronijauheliha tasoa, vain yksi auto miehen työn takia, itse kävelen vaunujen kanssa kaikkialle).... En tiedä mistä vielä karsisin yhteisiä menoja, mutta kun jään hoitovapaalle, niin vaikeeta tulee olemaan vaikka jatkamme prosenttimäärän mukaan laittamista yhteiselle taloustilille, koska euromäärällisesti se on paljon paljon vähemmän...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-50 tottakai. Se että sinä olet pullauttanut lapsen ulos vaginastasi ei oikeuta sinua loisimaan miehen rahoilla.

Vierailija
84/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen parin elämä kuulostaa kovin hankalalta, kun pitää laskeskella ja kyttäillä niin paljon. Meillä on alusta asti ollut yhteiset rahat, ja minä elätin miestä pari vuotta, kun hän opiskeli. Vanhempainvapaat ja hoitovapaat on tarkoitus hoitaa yhdessä. Sovimme yhdessä menoista ja säästöistä suurin piirtein, siis esimerkiksi sen, että laitamme reilun kolmasosan yhteisistä tuloista säästöön. Muuten ostelemme asioita sen mukaan, kuinka paljon meillä yhteensä on rahaa. Jos kuussa on mennyt jo paljon rahaa isoihin hankintoihin, jätetään ylimääräiset hankkimatta. Jos taas rahaa on hyvin, voi kumpikin käyttää sitä haluamallaan tavalla. Kumpikaan ei tuhlaa toista enempää, vaan olemme molemmat melko säästäväisiä. En jaksaisi laskea joka laskun, kauppareissun ja tankkauksen kohdalla, että kumman vuoro on. Paljon helpompaa, kun se maksaa, jolla on lompakko helpommin saatavilla. 

Vierailija
85/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhean monimutkaisia systeemejä monilla. Miten tuommoisia jaksaa säätää?

Meillä on miehen kanssa kummallakin omat tilit, ja laskut maksaa se joka ensin ehtii. Tai jos tulee kerralla paljon laskuja, niin sitten maksajaksi ryhtynyt saattaa kysyä haluaisiko toinen maksaa osan laskuista.

Minulla ei ole mitään käsitystä siitä kumpi maksaa enemmän, enkä ole edes miettinyt on tämä systeemi reilu. Joka tapauksessa toimii meillä ilman ongelmia.

Vierailija
86/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikein mitenkään olla jaettu. Me ollaan perhe ja se maksaa, joka pystyy. Hyvin toiminu 20 vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä