Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulujen jakaminen perheessä

Vierailija
06.11.2011 |

Hei!

Miten olette ratkaisseet kulujen jakamisen perheessä, kun äiti on hoitovapaalla ja isä töissä?

Minä (äiti) saan ensi kuusta lähtien hoitorahaa ilman mitään lisiä noin 530€ (miinus verot) kuussa, eli tuloja ei juuri ole. Mies käy normaalisti töissä. Tähän saakka olemme jakaneet kulut 50-50, kun olen saanut vanhempainpäivärahaa. Mietimme paraikaa, miten jakaisimme kulutu jatkossa. Mielestäni aikaisempi malli ei toimi. Kaipaisin vinkkejä muilta.

Miten teillä on jaettu esim. talousmenot, lainat, vakuutusmaksut, sähkölaskut ja muut asumiskulut yms. juoksevat kulut?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä 90% mies 10% kun on rahaongelmissa :( harmittaa...

Vierailija
42/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:28"]minä 90% mies 10% kun on rahaongelmissa :( harmittaa...
[/quote]
Eli juuri päinvastoin kuin meillä.. Tuo yllä olevan viestin kirjoittaja:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki rahat eli tulot menee samalle yhteiselle tilille ja sieltä maksetaan laskut ja otetaan käyttörahat. Yksinkertaista eikö vaan!

Vierailija
44/86 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:28"]minä 90% mies 10% kun on rahaongelmissa :( harmittaa... [/quote] Eli juuri päinvastoin kuin meillä.. Tuo yllä olevan viestin kirjoittaja:)

[/quote]

Eikö ärsytä maksaa toisen ruokia yms? Mua ärsyttää, koska on itse vielä aiheuttanut rahaongelmansa.:@

Vierailija
45/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisesti ruokkiksin mahdollisen uuden miehen ex-liiton lapset kuin omanikin eikö tulis mieleenkään erotella euroja ja samaa edellyttäisin mieheltä.

Se on aika helppo huudella jos on itse vuosia kotona että kaiken pitää olla yhteistä. En todellakaan usko että maailmassa on montaakaan naista joka omalla työllään elättäisi jonkun toisen lasta. Vaikeuksiahan tuottaa jo elättää edes itseään.

Vierailija
46/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niillä maksetaan kaikki menot. lopuyilla humputellaan tai laitetaan säästöön.

Vierailija
47/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisesti ruokkiksin mahdollisen uuden miehen ex-liiton lapset kuin omanikin eikö tulis mieleenkään erotella euroja ja samaa edellyttäisin mieheltä.

Se on aika helppo huudella jos on itse vuosia kotona että kaiken pitää olla yhteistä. En todellakaan usko että maailmassa on montaakaan naista joka omalla työllään elättäisi jonkun toisen lasta. Vaikeuksiahan tuottaa jo elättää edes itseään.

Rahasta ei ole ikinä riidelty.

Vierailija
48/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat tilit, joista maksan tarpeen mukaan laskuja.

Vierailija
49/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä riitoja rahasta ole. Lasten kulut maksetaan puoliksi. Koska joka tapauksessa pidän kirjaa menoista, on sieltä helppo katsoa, paljonko pitää kenenkin maksaa. Ei käynyt edes mielessä hoitovapaalla vaati miestä maksamaan minun meikkejäni tai naistenlehtiäni. Tällä tavalla olen saanut kaksi sijoitusasuntoa ja mies haluamansa kesämökin. Jos meillä olisi yhteiset rahat, olisi omaisuuttakin vähemmän.

Vierailija
50/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei ollut rahaa maksaa puolia lainasta.

Nyt hän siis käy työpaikallaan, hänen vanhempansa hoitavat lasta ja mies matkustelee.

Yritin saada ystävääni ymmärtämään että miehen pitäisi tälläisessä tilanteessa maksaa hänelle palkkaa, kun hän hoitaa heidän yhteistä lasta kotona, mutta ei, kun on sovittu kaikki puoliksi. Onneksi menee tammikuussa töihin, mieletöntä kituuttamista.

Ainoa järkevä vaihtoehto minun mielestä olisi laskea kaikki tulot yhteen, vähentää niistä kulut ja sitten ylimenevän osan jakaa kahtia.

Omat rahat ovat ok, silloin kun kummatkin ovat työelämässä, mutta ei isä voi jatkaa kuluttamista silloin kun äiti jää yhteisestä sopimuksesta kotiin.

Hyvä ystäväni oli samanlaisessa tilanteessa. Hän päätyi ottamaan mieheltään lainaa, korotonta, ja maksoi takaisin mentyään töihin.

Lisäksi miehen mielestä lapsilisä piti kattaa kaikki, vaipat, lapsen ruuat, vaatteet.

paska mies, mutta ei ole mun

Vierailija
51/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä arkirahat on yhteiset. Niinpä hoitovapaalla (molemmat vuoronperään, mies huomattavasti pidempään) pistettiin rahat vaan yhteiseen pottiin ja maksettiin niistä kulut. Lisäksi nuo rahat eivät riittäneetkään vaan syötiin myös säästöjä muutama satanen per hoitovapaakuu, sillä ei haluttu luopua esim. toisesta asunnosta eikä toisesta autosta hetkellisen hoitovapaan ajaksi ja toki niistäkin kuluja juoksi.

Vierailija
52/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä mies on elättänyt minut (välillä opiskelija, välillä kotiäiti, välillä tilanteen vaatiessa töissä). Kunhan valmistun, ei mikään estä kääntämästä tätä toisinpäin, eli mies jäisi kotiin lasten kanssa - jos haluaa :)

malli, jonka mukaan kaikki menot ovat yhteisiä ja ne maksetaan yhteisestä potista, joka koostuu kaikista perheeseen tulevista tuloista (palkkatulot, lapsilisät jne.). Kumpikaan ei haaskaa rahaa kohtuuttomasti "omiin menoihin". Ensin maksetaan laskut ja sitten mietitään mitä loppurahalla tehdään. En ymmärrä noita osituksia (50-50 tmv.). Meidän mallissa ei ole ollut olleellista kuka tienaa ja mitä, vaan oleellista on jaettavan potin suuruus ja miten se jaetaan. Suosittelen tätä mallia, koska silloin vähemmän tienaava ei joudu tinkimään enempää kuin toinenkaan. Hoitovapaalle jääminenhän sovitaan yhdessä, eikö? Ja etu on myös lapsen/lasten.

Vierailija
53/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaikki laskut (mitkä eivät tule sähköisesti) laitetaan yhteen pinoon. Siitä sitten maksellaan laskuja sitä mukaa kun niitä ja rahaa tulee - oli sitten kyse palkasta, lapsilisistä, vanhempainrahasta tai mistä vain.

Käytännössä mies on elättänyt minut (välillä opiskelija, välillä kotiäiti, välillä tilanteen vaatiessa töissä). Kunhan valmistun, ei mikään estä kääntämästä tätä toisinpäin, eli mies jäisi kotiin lasten kanssa - jos haluaa :)

malli, jonka mukaan kaikki menot ovat yhteisiä ja ne maksetaan yhteisestä potista, joka koostuu kaikista perheeseen tulevista tuloista (palkkatulot, lapsilisät jne.). Kumpikaan ei haaskaa rahaa kohtuuttomasti "omiin menoihin". Ensin maksetaan laskut ja sitten mietitään mitä loppurahalla tehdään. En ymmärrä noita osituksia (50-50 tmv.). Meidän mallissa ei ole ollut olleellista kuka tienaa ja mitä, vaan oleellista on jaettavan potin suuruus ja miten se jaetaan. Suosittelen tätä mallia, koska silloin vähemmän tienaava ei joudu tinkimään enempää kuin toinenkaan. Hoitovapaalle jääminenhän sovitaan yhdessä, eikö? Ja etu on myös lapsen/lasten.

Vierailija
54/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella omaisuutta olisi vähemmän?

eikä riitoja rahasta ole. Lasten kulut maksetaan puoliksi. Koska joka tapauksessa pidän kirjaa menoista, on sieltä helppo katsoa, paljonko pitää kenenkin maksaa. Ei käynyt edes mielessä hoitovapaalla vaati miestä maksamaan minun meikkejäni tai naistenlehtiäni. Tällä tavalla olen saanut kaksi sijoitusasuntoa ja mies haluamansa kesämökin. Jos meillä olisi yhteiset rahat, olisi omaisuuttakin vähemmän.

Vierailija
55/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen on lähipiirissä nähnyt. Moni nainen kuluttaa huoleti miehensä tuloja ja luottaa, että aina on rahaa. Kun joutuu vastuuseen menoistaan ja tuloistaan, muuttuu tarkemmaksi rahan kanssa.

Vierailija
56/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko avioliitto menty yhteisellä tilillä ja hyvin on toiminut. Mutta ymmärrän kyllä niitäkin, keillä homma ei pelaa mm. kovasti erilaisten kulutustottumusten, pelihimon, alkoholismin tms. vuoksi.

Sitä en kyllä tajua, miksi joku ei haluaisi osallistua oman perheen elatukseen niin paljon kuin resurssit antavat myöden?

Vierailija
57/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan koskee sinun tuttavapiiriäsi. Meillä minä olen ehdottomasti se pihimpi ja säästäväisempi osapuoli, vaikka lähinnä miehen rahoja tällä hetkellä käytänkin. Ja todellakin tiedän että sitä rahaa ei ole liikaa.

sen on lähipiirissä nähnyt. Moni nainen kuluttaa huoleti miehensä tuloja ja luottaa, että aina on rahaa. Kun joutuu vastuuseen menoistaan ja tuloistaan, muuttuu tarkemmaksi rahan kanssa.

Vierailija
58/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan koskee sinun tuttavapiiriäsi. Meillä minä olen ehdottomasti se pihimpi ja säästäväisempi osapuoli, vaikka lähinnä miehen rahoja tällä hetkellä käytänkin. Ja todellakin tiedän että sitä rahaa ei ole liikaa.

enemmän tuottavaa omaisuutta kuin niissä perheissä, joissa rahat ovat yhteisiä. On eri asia tietää käytössä olevan 3000 e/kk kuin 9000 e/kk.

Vierailija
59/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omasta halustasi, miksi miehen pitää se maksaa? Jos miehen vaatimuksesta, voit pyytää mieheltä palkkaa.

Vierailija
60/86 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se epäoikeudenmukaista, jos sinun pitäisi olemattomista tuloistasi maksaa puolet yhteisistä menoista, jos päätös sinun hoitovapaastasi on teidän yhteinen.

Tilanne voisi olla toinen, jos sinä itsepäisesti haluaisit olla hoitovapaalla, vaikka se ei miehelle sovi.

Huomaathan myös sen, että kotona oleva puoliso tekee kaikki kotityöt = osallistuu omalta osaltaan perheen elatukseen, ja sama tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä jatkumaan silloinkin, kun te molemmat olette töissä tai mies olisi se, joka on kotona. Myös mies voisi jäädä hoitovapaalle, miten siinä tapauksessa kulujen jako?

Meillä se on mennyt aina niin, että kaikki tulot ja menot ovat olleet yhteiset.

Tosin rahaa on ollut aina vaihtelevissakin tilanteissa niin vähän, että hyvä kun on saatu aina riittämään kaikkeen välttämättömään, ja toisinaan on jouduttu turvautumaan luottoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi