Millaista ruokaa te syötte, jotka käytätte tosi vähän rahaa ruokaan?
Kävin eilen kaupassa ja rahaa meni n. 30 eur. Siinä oli toki ruokaa kahdelle päivälle, koska tänään kauppa oli kiinni, mutta toisaalta osa ruokatarpeista oli kotona jo valmiiksi. Miten ihmeessä te jotkut selviätte koko perheen ruokaostoksista alle 10 eur /pvä?? Varsinkin nuo muutaman euron ruokaostokset ihmetyttävät.
Kommentit (107)
jos euroilla syöttää koko perheen.
Kun pitää ohjenuoranaan että suurin osa kasvikunnan tuotteista maksaa esim alle euron kilo, niin tällä päästään pitkälle. (Kaalia, porkkanaa, punakaalia halvimpia hedelmiä)
Raaka-aineina paljon soijarouhetta, papuja ja linssejä.
Lisäkkeenä 10kg säkissä tarjouksesta ostettua perunaa (halvimmillaan 20centtiä kg)
Silloin kun rahat ovat vähissä suunnittelen viikoa ruuat etukäteen.
Kasviksia on aina tarjolla. Sitten jotain kastiketta (nakki, paistijauheliha jne halpaa) jota syödään kahtena päivänä putkeen. Toisena päivänä vaikka perunan kanssa ja toisena riisin/pastan. Sitten ostan mm. hernekeittoa ja jälkkäriksi lettuja. (Tosi halpaa). Leivät laitan aina pakkaseen. Eli kun rahat vähissä, otan sieltä. Porkkana on halpaa ja mandariinit...jne
jotka syövät meillä aamupalan, lounaan ja välipalan. Ruokaan menee 650-700e kuukaudessa. Summa sisältää talous- ja wc-paperit ja shampoot ja sellaiset.
Leivon lähes kaiken vaalean leivän itse, ruisleipä on edullista kaupan leipää. Leipää meillä syödään vähän. Suosin kauppojen omia merkkejä, esim. juustoissa. Maidot ostan Lidlistä. Ostelemme todella vähän jogurtteja ja vanukkaita. Kasvatan ja kerään marjat itse. Teen niistä mehua ja hilloja. Mehuista keitän kiisseleitä ja marjapuuroa. Lihat ostan paljon punaisilla lapuilla tai jos normaalihinnoilla niin Lidlistä. Kilohinta edullisempi siellä.
Peruskasviksia isoissa erissä, peruna 5kg:n säkeissä, porkkanaa parin kilon pussissa, lanttua, naurista, punajuuria jne. Paprika on edullisinta Lidlissä. Kukkakaali ja parsakaali alkaa olla edullisempaa pakasteena kuin tuoreena ja on pakasteina kotimaista.
Tomaatissa ja kurkussa en säästä vaan sitä syömme kotimaisena ympäri vuoden. Mitähän vielä? Seuraan tarjouksia ja olen valmis käymään parissakin kaupassa vain muutaman euron säästön takia jos kaupat on vierekkäin. 4 e 2x viikossa tekee 8e viikossa ja vuodessa jo monta sataa.
Mitä jos olisitkin tehnyt linssikeittoa tai vielä halvempaa hernekeittoa?
ei oikein voi ostaa perunoita kymmenen kilon säkissä, vaikka iso perhe olisikin
lapsia on kolme, aikuisia kaksi.
Ja ihan perusruokaa tehdään;
lihaa, kalaa, kanaa.
Lihasta suosituin on porsaan ulkofile,
kalana lohi ja kanana kokonainen valmiiksi paistettu kana.
Paljon vihanneksia; kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa ja hiukan perunoita.
Ei syödä eineksiä ollenkaan.
Lapset saavat arkisin lounaan koulussa/päiväkodissa, aikuiset syövät töissä eväitä.
Esim. pataruokia, palapaistia, gulassia, verilettuja, lihakeittoa, makkarakeittoa, kalakeittoa, tacoja, enchilladoja, muusia, kalapihvejä, kermaperunoita, vuohenjuustoperunoita, paljon intialaisia kanaruokia, lasagnea, jauhemaksapihvejä, maksakastiketta, kanaviillokkia, pitaleipiä...
Käytämme paljon vihanneksia ruoanlaitossa.
Lihat ostamme tarjouksesta esim. naudan sisäpaistia kerralla reilusti pakkaseen. Porsaan ulko- tai sisäfilettä. Kanan fileitä.
Teemme kerralla ruokaa yleensä kahdeksi päiväksi.
Ruokakaupassa pyrimme käymään vain kerran viikossa.
Leipää ostamme silloin tällöin kotimatkalla olevasta Vaasan leipomomyymälästä.
Emme käytä paljon eineksiä.
Eli jos syödään lihapullia lounaaksi, päivällinen on sitten salaatti tai keitto. Usein yritän tehdä kasvisversion, ihan siksi että meillä syödään vähän liikaa punaista lihaa...
Hyvälaatuiseen lihaan/kalaan riittää rahat, kun tekee näin. Jos molemmilla aterioilla söisi lihaa/kalaa/broileria, ei ehkä riittäisi....kasvisruoassani on aina proteiinin lähde, oli se sitten maitotuote tai vaikkapa kananmuna. Yksi lempiruoistani on paistettu riisi, johon tarvitaan eilisen riisinjämän lisäksi kasviksia (mitä nyt on) sekä kananmunaa.
t. 10€/pvä
Aina kun on tuollaisia isoja tarjouksia, niin ostetaan naapuriperheen kanssa puoliksi juurikin se 10 kiloa. Kun viikonkin syö perunaa eri muodoissa, niin onhan se perunakasa huvennut puoleen vaikka elelisikin näin yhden lapsen yh-perheessä.
Ainakin meillä se mahtuu perusjääkaapin alaosaan. Eikä se siinä kauaa ole, hupenee viikossa tai reilussa viikossa.
Mitä jos olisitkin tehnyt linssikeittoa tai vielä halvempaa hernekeittoa?
Hassu yhteensattuma, että linssejä juuri ostinkin! Tosin nyt ei tehdä niistä keittoa, koska sitä syötiin juuri vähän aikaa sitten, vaan teemme jotain muuta linssiruokaa :D
Tässä lueteltu ap:n ostokset:
Maito
Punaisia linssejä
Mustaherukkamehu (se tiiviste, jota laimennetaan - juon tätä itse sekä kylmänä että kuumana joskus, en edes päivittäin)
Herne-maissi-paprika, pieni pussi
Sämpyläpussi
Sipuleita
Maustamaton jugurtti
Kasvishernekeitto
Kauramaito
ruisleipä
Soijajugurtti
Banaaneja
Tomaattimurskaa
Pippuria
Omenoita
Tomaatteja
Kurkku
Jäävuorisalaattia
Riisiä
Teepaketti
Appelsiineja
Ei 10 euroa päivässä eli noin 300 euroa kuukaudessa vain RUOKAAN ole vähän yhdelle eikä edes kahdelle. Ei oikeastaan perheellekään siinä tapauksessa, että arkipäivinä syödään erikseen töissä, koulussa tai päivähoidossa vähintään kunnon lounas, eikä kotona ehkä laiteta varsinaista lämmintä ruokaa päivittäin ollenkaan.
Useimmilla meistä on siinä samassa "ruokalaskussa" muitakin päivittäistavaraostoksia: paperit, pesuaineet ja muut hygieniatuotteet, virvokkeet, makeiset, lehdet, sukkahousut, meikit, ... ja mitä nyt itse kukin tavallisella kauppareissulla ostaakin.
Kun pitää ohjenuoranaan että suurin osa kasvikunnan tuotteista maksaa esim alle euron kilo, niin tällä päästään pitkälle. (Kaalia, porkkanaa, punakaalia halvimpia hedelmiä)Raaka-aineina paljon soijarouhetta, papuja ja linssejä.
Lisäkkeenä 10kg säkissä tarjouksesta ostettua perunaa (halvimmillaan 20centtiä kg)
Kyllä hedelmät enemmän maksavat - joskus voi appelsiinit olla tarjouksessa alle euron. Kurkku, tomaatti, yms tuskin koskaan ovat euron /kg. Porkkanat, peruna, sipuli ja kaali voivat tuohon hintaan ollakin, ja kyllähän niistä ihan hyviä ruokia tekeekin. mutta melko yksipuolista on syödä pelkästään niitä. Tuoreina kasviksina olisi kiva saada muutakin kuin raasteita.
Ja tottakai ruuat saa halvemmalla, jos on iso kellari, mihin ostaa vaikka vuoden tai kuukaudenkin perunat kerrallaan. Meillä on pieni kerrostalon jääkaappi, joten kyllä ne ostetaan pieninä erinä tavallisesta kaupasta. Eikä meillä ole autoa minkään suurien säkkien roudaamiseen.
Soijarouhe, pavut ja linssit toki meilläkin käytössä - olemme kasvissyöjiä, joten lihaa, kalaa tai kanaa ei edes käytetä.
t. ap
Aamupalaksi meillä syödään kananmunia, ruisleipää, puuroa tms. Ei mitään sokeripommijogurtteja, muroja tms. Ostan jasmiiniriisiä aina vähintään 10kg säkin kiinalaisesta kaupasta, jolloin kilohinta halvempi. Ylipäänsä kaiken ostamme aina kilohinnan mukaan, emme pakkaushinnan. Jano- ja ruokajuomana käytämme maitoa tai vettä, ei mitään sokerilitkuja siis. Teen ruoat itse alusta loppuun itse. Leivon usein myös leivät ja keksit.
Eli yhteenvetona, syömme itsetehtyä, kotimaista ja terveellistä ruokaa.
Makaroonilaatikko
Makkarakeitto (siskonmakkarak.)
Lasagne
Silakkapihvit + muusi
Uunimakkara + muusi
Broil.koivet + riisi
Broil.pihvit + pasta
Mureke + muusi
Lihapullasoosi + potut
Paahtopaisti + bataattivuoka
Minestronekeitto
Hernekeitto
Uuniperuna + possun sisäpaisti
Lohipuikot + ranskalaiset
Poronkäristys + muussi
Suikaleliha + potut
Karjalanpaisti + potut
Kinkkupizza
Tässä ny pari esimerkkiä. Lihat ostan. Muut teen kaikki ite, pastan tosin ostan valmiina + tomaattisoosin, tosin maustan sen ite yrteillä ja tuoretomaateilla jne.
Ei 10 euroa päivässä eli noin 300 euroa kuukaudessa vain RUOKAAN ole vähän yhdelle eikä edes kahdelle. Ei oikeastaan perheellekään siinä tapauksessa, että arkipäivinä syödään erikseen töissä, koulussa tai päivähoidossa vähintään kunnon lounas, eikä kotona ehkä laiteta varsinaista lämmintä ruokaa päivittäin ollenkaan.
meillä ei kukaan saa ilmaista ateriaa kodin ulkopuolella. Itse olen opsikelija, ja opiskelija-ateria maksaa 2,40 eur. Mies hoitaa lasta kotona. Lapsi ei ole päiväkodissa.
Itse en laske hygieniatuotteita RUOKAostoksiin mukaan, mutta muuten toki nekin pitää huomioida menoina.
t. ap
Ei peruna ole niin kuin joku maitotuote, joka menee pilalle lämpimässä. Joo, tiedän että itää varsinkin keväällä, mutta ei ne silti pilalla ole, jos on säilytetty PIMEÄSSÄ että eivät ole vihertyneet. Ainakin näin syksyllä säilyvät useamman viikon itämättäkin.
Kun ostaa sen ison perunasäkin, voi silloin jo suunnitella tekevänsä enemmän perunaruokia, joihin käyttää niitä.
ostan sitä ruokaa,mikä tarjouksessa ja pakastan,joko suoraan kaupasta tullessa tai sitten valmistettuna...
lanttuu,perunaa,porkkanaa ostan isoissa säkeissä ja niitä meneekin paljon,hernekeittoa keitän ison satsin ja pakastan osan (talvella se tulee puuhellalla, samalla kun talo lämpenee)
leivät ja sämpylät pyrin leipomaan itse,toki ostankin, mutta nekin on usein -50% ja laitan suoraan pakkaseen ;)
lapset (3kpl) syö kaurapuuroo kiitettävästi aamuin illoin, joskus teen pannukakkua tai muuta puuroa...ja yks suosikki on jugurttii (litran purkeissa tottakai) ja sinne vaan reippaasti kaurahiutaleita....
T: Martta
en syö mitään, joten ei mene paljoa rahaa ruokaan. Puuroa, näkkäriä margariinilla ja satunnaisesti päivällistä. Halvaks tulee.
itse luulen, että nämä joilla ei mene paljoa rahaa, juovat ja syövät omien marjapuskien mehuja ja hilloja, kasvimailla kasvaa perunat ja monet muut juurekset ja vihannekset, ja saattaa vielä joku sukulainen tuoda pakastimen täyteen jotain lihaakin.