naisella täytyy olla todella alhainen kipukynnys, jos...
hän joutuu synnytyksessä turvautumaan kivunlievittämiseen esim. epiduraaliin.
Minä pelkäsin synnytystä etukäteen, kun useimmat naiset kertovat kuinka kamalaa se on. Minun synnytykseni kesti 39h ja ponnistusvaihe 1h 45min, mutta missään vaiheessa minulle ei tullut mieleenikään haluta kivunlievitystä. Minua siis mietityttää kuinka alhainen kipukynnys naisella on, jos tarvitsee lievitystä? Onhan se synnytys ehkä ajoittain lievästi epämukavaa, muttei pahempaa kuin esim. ummetus.
Kommentit (230)
Täällä haukutaan Ap:tä tyhmäksi ja lapselliseksi, koska hän ei ymmärrä, että muiden synnytys voi olla kivuliaampi kuin hänen. Huomaatteko kuinka myös muut keskustelijat ovat aivan yhtä tyhmiä ja lapsellisia? Heiltä ei tunnu irtoavan ymmärrystä sille, että kaikkien synnytys ei välttämättä ole kivulias kuten Ap:n kohdalla. Eli keskustelun saldo: kaikki ovat tyhmiä ja lapsellisia, kivuliaan synnytyksen läpikäyneet eivät ymmärrä, että synnytyksen ei tarvitse olla kivulias, helpon ja kivuttoman synnytyksen läpikäyneet eivät ymmärrä, että jonkun synnytys voi olla todella kivulias.
Olenko oikeassa? :)
Tuntuu siltä, että on aivan sama mitä kirjoittaa niin aina on muiden mielestä väärässä.
"Vuosina 2004?2005 alakautta synnyttäneistä vähintään yhtä kivunlievitystä sai 86 prosenttia kaikista ja 93 prosenttia ensimmäistä kertaa synnyttävistä (Taulukot 2 ja 3)."
Ja tämän jälkeen kivulievityksen käyttö on edelleen yleistynyt.
Lähde:
http://www.stakes.fi/FI/tilastot/aiheittain/Lisaantyminen/kivunleivitys…
että menee 50/50.
Niin että siis puolet naisista on sitä mieltä että synnytys on ajoittain lievästi epämukavaa? Buahahahahahahahahaha
50% synnytttää ilman lievitystä ja 50% sen kanssa!
Ja voin kyllä sanoa, että mun synnytys oli pikemminkin epämukavaa kuin kivuliasta.
se provoilee ja nauraa partaansa ja käy välillä lisäämässä pökköä pesään.
koe onnistuneensa, jollei samalla pääse lyttäämään toista.
Ei siis näin: Olipa iloinen yllätys että synnytys meni kohdaltani näin hyvin vaikka pelkäsin pahempaa, pärjäsin ilman epiduraaliakin.
Vaan: Eihän synnytys edes satu, joten minkälaisia luusereita te epiduraalin tarvitsijat oikein olette?!
Ovatko kaikki epiduraalin ottaneet käsittäneet samoin vai myös ilman epiduraalia synnyttäneet?
Minä synnytin epiduraalilla, mutta en kokenut, että aloitus olisi mollanut minua vaikka sen halusin.
En siis siedä kipua laisinkaan. Mieluummin olen taju kankaalla mm. hammaslääkärissä. Tämä on miehille hyvin tyypillistä.
Luulen että sinun synnytyksesi on ollut suhteellisen helppo, vaikkakin pitkä. Jos vertaat synnytyskipua polttavaan kuukautiskipuun niin kivut eivät ole olleet kovin pahoja. Jos ihmiset kuvaavat kipua saatanalliseksi niin liikutan hieman eri kiputiloissa. Jos vauvan pää on epäedullisessa asennossa voi kivut olla erilaisia ja voimakkaampia kuin ns. normaalissa synnytyksessä. Kipu voi tuntua eri paikoissa erilaiselta, joillakin kipu tuntuu enemmän vatsassa, toisilla selässä tai takapuolessa, riippuen vauvan pään koosta ja asennosta ja äidin lantion ja vauvan koon suhteesta. Se voi tuntua erilaiselta riippuen äidin kudostyypistä. Isompi pää sattuu enemmän, mutta hyvälantioinen voi synnyttää kevyesti isopäisenkin vauvan. Jos on huono synnyttäjänlantio, niin pienempikin pää tekee tiukkaa ja silloin kipu luonnollisesti on kovempi. Imukuppi sattuu myös ja repeäminen tai/ja jos tehdään viilto. Pieneen päänsärkyyn ei kannatakaan ottaa särkylääkettä joten pieneen synnytyskipuunkaan ei ole tarpeen ottaa kivunlievitystä. Päänsäryissäkin on eroja, kuten synnytyskivuissa. Hyvin luonnollista. Eikä kyse ole siitä että kenellä on korkeampi kipukynnys, vaan toisilla kivut voivat olla huomattavastikin suurempia. Kyllä sen tietää milloin kipu on hyvää ja milloin pahaa. Jos kaikki etenee normaalisti niin ei välttämättä ole tarvetta kivunlievitykselle.
etten olisi idiootti, koska haluaisin yrittää pärjätä ilman. AP
Miksi ihmeessä pitää YRITTÄÄ PÄRJÄTÄ ilman?? Siis jos kerta sua ei satu niin et lääkettä ota ja ne joita sattuu liikaa ottaa sitä puudutetta. Aika simppeliä, eikö?
Just toi asenne paljastaa ap:n motiivin. Ens viikolla voidaankin vaikka kilvoitella siitä kuka uskaltaa pärjätä kotona puhjenneen umpisuolen kanssa, eiks jeh?
ja ottaisin kivunlievitystä vasta sitten, jos kivut kävisivät ylivoimaisiksi. Ei kyse ole siitä kuka uskaltaa pärjätä ilman vaan siitä miksi ottaisi kivunlievitystä, jos ei koe sitä tarvitsevansa. En minäkään esim. heti ota särkylääkettä päänsärkyyn vaan yritän ensin lähteekö se pois vaikka raittiissa ulkoilmassa. Ellei auta niin sitten päädyn särkylääkkeeseen.
No mun mielestä toi yrittää pärjätä -asenne on ihan ihmeellinen. Harva kai heti ovella on mitään puudutusta saanut, eiköhän kaikki ole yrittäneet ensin pärjätä ja sitten jotkut ovat todenneet että kokonaisuuden kannalta on parempi että käytetään jotain kivunlievitystä.
Mä en muuten ikinä ole ottanut esim. pään- tai menkkasärkyyn tai lihaskipuun tmv. särkylääkettä, mutta ei se multa ole pois jos joku ottaa enkä lähtis rustaamaan tänne halveksuvaa aloitusta niistä mammoista jotka joutuvat noita vaivoja lääkitsemään.
ollut todennäköisesti lyhyempi, jos olisit käyttänyt kipulääkettä. t.klö
ollut todennäköisesti lyhyempi, jos olisit käyttänyt kipulääkettä. t.klö
pitkittyy tai pysähtyy täysin epiduraalin jälkeen. Väität olevasi kätilö?! heh, vaustauksestasi huomaa ettet ole!
koe onnistuneensa, jollei samalla pääse lyttäämään toista.
Ei siis näin: Olipa iloinen yllätys että synnytys meni kohdaltani näin hyvin vaikka pelkäsin pahempaa, pärjäsin ilman epiduraaliakin.
Vaan: Eihän synnytys edes satu, joten minkälaisia luusereita te epiduraalin tarvitsijat oikein olette?!
Ovatko kaikki epiduraalin ottaneet käsittäneet samoin vai myös ilman epiduraalia synnyttäneet?
Minä synnytin epiduraalilla, mutta en kokenut, että aloitus olisi mollanut minua vaikka sen halusin.
raivoamaan vaikkakin mulle laitettiin epiduraali. En olisi kestänyt ilman.En siltikään ottanut aloituksesta nokkiini.
näitä kommentteja (kaikkia en jaksanut) ja tulin siihen tulokseen, että ihmiset eivät osaa kunnioittaa lainkaan toisten päätöksiä. Ei heru ymmärrystä epiduraalille eikä sen ottamatta jättämiselle. Toiset eivät ymmärrä kivutonta synnytystä ja toiset eivät kivuliasta synnystä. Tapellaan siitä kuka on oikeassa ja kuka väärässä. mun mielestä on hienoa jakaa synnytyskokemuksia eikä vähätellä eikä haukkua toisten valintoja (ei, en tarkoita tässä ap:n kommenttia, jos joku nyt jo hihkaisi ilosta vaan tarkoitan ihan jokaisen kommentteja). Eikö asioista voisi keskustella sivistyneesti ettei kukaan vedä hernettä nenään?
Mielestäni tässä ketjussa ei vedetä hernettä nenään sille päätökselle, että ei ota kipulääkettä, vaan sille, että se suuremmitta kivuitta ja lääkkeittä synnyttänyt ei ymmärrä, että toisia on sattunut "hieman" enemmän.
Sillä sitähän nämä kommentit ovat:
"Siis, kuinka alhainen kipukynnys teillä oikein on?"
"Kokemukseni mukaan epiduraalin ottajat ovat niitä jotka raskausaikanakin valittavat jokaisesta kolotuksesta."
Ei ehkä ihan sanasta sanaan, mutta tuohon tyyliin tuolla on kommentoitu.
Se mielestäni kuitenkin on vähän hassua, että halutaan heti kättelyssä kaikki mahdolliset piikit ja puudutukset edes katsomatta, miten homma alkaa sujua.
Kyllä mä ainakin ensin halusin kokea miltä ne kivut tuntuvat ja jos olisin kokenut ne ylivoimaisiksi olisin vasta sitten ottanut kivunlievitystä. Nykypäivänä turvaudutaan aivan liian nopeasti lääkkeisiin, oli sitten kyse päänsärystä, kuukautiskivuista tai synnytyskivuista.
En edelleenkään tajua, mitä hienoa siinä on, että synnyttää ilman kivunlievitystä. Marttyyriäitiyden tavoittelu? Luomuhörhöily?
en halunnut olla marttyyriäiti, enkä myöskään ole luomuhörhö. En pidä hienona sitä, että synnytin ilman kivunlievitystä. Omalla kohdallani synnytys sujui ilman suurempia kipuja, jotka oli hyvin kestettävissä ilman lievitystäkin. Miksi siis olisin halunnut, että minuun tungetaan turhaan lääkkeitä?
Nämä synnytyksessä epiduraalia ym. vaativat ovat myös näitä, jotka koko raskausajan valittavat ja kitisevät muille joka pikku kolotuksestaan ja tekevät raskaudestaan ison numeron.
Mä tiesin ennen synnytystä, että haluan epiduraalin. Minkä ihmeen takia kivut pitäis kestää jos lievitystä on tarjolla? Tekeekö se ilman kivunlievitystä synnyttäneistä äideistä jotenkin parempia?
Ja ei, mulla ei ole kovinkaan alhainen kivunlievitys, mutta supistukset sun muut olivat mulla yhtä helvettiä niin todellakin otin epiduraalin. Enkä kadu yhtään, epiduraalin laitto oli niin pientä kipua verrattuna siihen kaikkeen muuhun. Kaikilla kun ei kivut ole läheskään samanlaiset. Minusta se ei kerro mitään kipukynnyksestä.
Toisilla on helpompi synnytys, kivut helpommat. Toisilla taas kaikki on kamalaa ja kipukynnykset voivat olla ihan samat. Miten tätä asiaa voi edes verrata?
Ja vielä, en todellakaan valittanut turhasta raskauden aikana. Kärsin viikoll 22 asti erittäin pahasta pahoinvoinnista, paino laski aika hurjasti ja oksentelu oli aikamoista. Muutamaan otteeseen taisin valittaa mahaan sattumisesta ku tuntu et sisuskalutki tulee jo oksennettua ulos. Silti jaksoin käydä töissä, hoitaa kodintyöt (mies ei oikeen tajunnut tilannetta ja jouduin hoitamaan kaikki), kaupassa käynnit ja muut arkiset rutiinit.
Tämän kirjottajan kommentti pistää kyllä vähän ärsyttämään.
Mä taas oon niin piikkikammoinen, että en ikinä haluaisi epiduraalia.
Voin kertoa sulle että jos joskus joudut kokemaan oikein karmean synnytyksen, et edes huomaa kun sulle se piikki laitetaan. Sattuiko se - ei harmaata aavistusta. Nimimerkillä been there, done that.
seuraavaksi nopeaa synnytystä, niin ettei mitään puudutusta ehdi edes laittaa. Huomaat kyllä eron.
Mä taas oon niin piikkikammoinen, että en ikinä haluaisi epiduraalia.
Voin kertoa sulle että jos joskus joudut kokemaan oikein karmean synnytyksen, et edes huomaa kun sulle se piikki laitetaan. Sattuiko se - ei harmaata aavistusta. Nimimerkillä been there, done that.
Yksikin pieni virhe liikahdus ja halvaannut loppuiäksi, EI kiitos! Mielummin kestän ne kivut.
Missään ei ole lukenut, että kyse on asenteesta. Eikä ole ap edes haukkunut ketään, vaan kysynyt miksi joku on halunnut kivunlievitystä.
Juuri sinunlaisten ihmisten takia nämä keskusteluketjut ovat pelkkää haukkimista, kun vääristellään toisten sanoja ja yritetään väkisin löytää jotain haukkumisen aihetta. Onneksi ap ei alentunut moiseen!