Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

naisella täytyy olla todella alhainen kipukynnys, jos...

Vierailija
31.10.2011 |

hän joutuu synnytyksessä turvautumaan kivunlievittämiseen esim. epiduraaliin.

Minä pelkäsin synnytystä etukäteen, kun useimmat naiset kertovat kuinka kamalaa se on. Minun synnytykseni kesti 39h ja ponnistusvaihe 1h 45min, mutta missään vaiheessa minulle ei tullut mieleenikään haluta kivunlievitystä. Minua siis mietityttää kuinka alhainen kipukynnys naisella on, jos tarvitsee lievitystä? Onhan se synnytys ehkä ajoittain lievästi epämukavaa, muttei pahempaa kuin esim. ummetus.

Kommentit (230)

Vierailija
81/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi älkää nyt jaksako edes reagoida näin lapselliseen provoon...

Vierailija
82/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas synnytyksesta. Voi taidat olla aika nuori. Kiillota kotona sadekehaasi ja tee vaikka itsellesi "olen taydellinen nainen" todistus ja laita seinalle.

Kysyn: miksi kipua pitaa kestaa, jos ei ole pakko? .... taa on taatusti provo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkinen laiskuus on paljon parempi ilmaisu sille mitä tarkoitan. Ja sehän on yksi 7 kuolemansynnistä (engl. sloth). Mutta myös henkinen laiskuus on omavalintainen asia. Kiitos kommenistasi! :)

Palaan illalla vielä katsomaan tätä ketjua, nyt en voi jäädä keskustelemaan.

Ap:lle sanoisin, että synnynnäisten ominaisuuksien kuvailu ja käsitteleminen missä tahansa keskustelussa on vähän turhaa. Kun avasit keskustelun kipukynnyksestä niin se oli vähän kuin olisit avannut keskustelun silmien väristä.

Tarkoiitn omavalintaisella tyhmyydellä sitä, että keskittyy enemmän asioiden arvottamiseen kuin selvilleottamiseen. Fiksu ihminen osaa myös käynnistää keskustelun niin, että hänet tulee ymmärretyksi oikein, hän osaa siis ilmaista sen, mitä haluaa ilmaista. Silloin hän saa aikaan toivomansa keskustelun eikä joudu jälkikäten selittelemään. Miten käyttää kieltä on oma valinta.

Tyhmä ihminen miettii kaiken aikaa onko joku parempi kuin hän, laittaa kaikki asiat johonkin suoritepohjaiseen järjestykseen. Jos voi olla omissa silmissään hyvä vain siksi että muut ovat huonoja, koko kuva maailmasta, elämästä ja ihmisistä on aika yksioikoinen ja itsekeskeinen. Se on tyhmyyttä ja sille on vaihtoehtoja.

Avaus kertoo, että (tod. näk.) aikuinen ap ei tiedä ihmisen kivunkestosta mitään. Hän ei ole kuunnellut koulussa, välittänyt ottaa selvää tai kiinnittänyt huomiota kun tilaisuus havaintojen tekemiseen on tarjoutunut. Esim lapsena kun sattui leikeissä, toisiin sattui enemmän kuin toisiin. Se on oma valinta jos siitä ei oppinut mitään.

Parempi olisi henkinen laiskuus ja vahvuuteen piiloutuva huono itsetunto.

Tyhmyys on minusta ymmärtämiskapasiteetin puutetta, jota yritetään kuvata esim. äo:n käsitteellä. Ja moni asia on sellainen, ettei henkinen laiskuus voi normaaliälyisellä estää asiaa ymmärtämästä. Minusta henkinen laiskuus ei esim. riitä selittämään sitä ettei tajua naisten fysiikan, vauvan fysiikan, yleiskunnon, synnytyksen tapahtumien jne. aiheuttavan moninaisia kombinaatioita kivun todellisessa ja määrässä ja sen kokemisessa. Kyllä se vaatii ihan rehellistä tyhmyyttä merkityksessä kapasiteetin puute.

Vierailija
84/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä synnytyksessä epiduraalia ym. vaativat ovat myös näitä, jotka koko raskausajan valittavat ja kitisevät muille joka pikku kolotuksestaan ja tekevät raskaudestaan ison numeron.

Oli kaksi tosi helppoa raskautta enka kitissyt mistaan ;-) sinakin taidat olla aika nuori tai muuten naivi?

Vierailija
85/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epiduraalin ansiosta avauduin todella nopeasti 4 cm eteenpäin, ennen sitä tuntikausia tuskallisia supistuksia ja koko kroppa niin jännittyneenä että avautuminen oli todella hidasta.

Ponnistusvaiheessa ei epiduraali enää mielestäni vaikuttanut ja sen perusteella luulisin minulla olevan matala kipukynnys. Sitä kipua ja tuskaa on mahdoton sanoiksi pukea ja tuloksena olikin 3 asteen repeämät ja mm sulkijalihas poikki. Supistukset pientä siihen verrattuna näin jälkeen päin ajatellen, mutta nekin riittivät epiduraalin pyytämiseen.

Vierailija
86/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli todella helppo synnytys vaikka olikin väsyttävä. Seuraavat synnytykset kestivät 12 ja 6 tuntia ja niissä jo tunsin synnyttäväni, vaikkei nekään mitään nopeita olleet. Yhdessäkään synnytyksessä mulle ei laitettu puudutusta enkä pyytänyt muutakaan kivunlievitystä, mutta kyllä nuo nopeammat synnytykset olivat kuitenkin ihan toista maata kuin pitkä synnytys.

Vierailija
87/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt miettiä pääni puhki että onko niin että kaikki naiset kokevat tismalleen saman määrän kipua ja toiset vaan on kovia valittamaan, vai olisko kivun määrä eri synnytyksissä erilainen. En pysty ymmärtämään, savu nousee pikku päästäni, heeeeellllppp

Vierailija
88/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä synnytyksessä epiduraalia ym. vaativat ovat myös näitä, jotka koko raskausajan valittavat ja kitisevät muille joka pikku kolotuksestaan ja tekevät raskaudestaan ison numeron.

Oli kaksi tosi helppoa raskautta enka kitissyt mistaan ;-) sinakin taidat olla aika nuori tai muuten naivi?

tunnen myös näitä kitisijöitä. Kuulosti niin tutulta :)

Vierailija
89/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt miettiä pääni puhki että onko niin että kaikki naiset kokevat tismalleen saman määrän kipua ja toiset vaan on kovia valittamaan, vai olisko kivun määrä eri synnytyksissä erilainen. En pysty ymmärtämään, savu nousee pikku päästäni, heeeeellllppp

Uskon, että kivun määrä synnytyksissä on erilainen, mutta toiset todella valittavat paljon helpommin ja toiset kestävät valittamatta.

Vierailija
90/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mammojen mukaan:

- Vain idiootti synnyttää ilman epiduraalia

- menkkakivut ovat vain lapsen silitys iholla

- ummetus ei ole kivuliasta

- väljä pimppisillä ei synnytyskipuja

Niinpä niin!

tuoltahan se kuulostaa.

Vierailija
91/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo joo. Samoilla naisilla kun saattaa olla ihan erilaisia synnytyksiä. Minäkin olen synnyttänyt epiduraalilla ja luomuna. Epiduraali oli ehdottoman tarpeen, kun ensimmäinen oli käynnistetty työntämällä oksitosiinia täydeltä laidalta kahtenä paivänä 6 tuntia.

Toisessa synnytyksessä, joka eteni ihan luonnonmukaisesti, ei kivunlievitys ollut tarpeen, koska synnytys oli nopea ja helppo. Joskus on, joskus ei.

Vierailija
92/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä synnytys on yhtä helvettiä ja joidenkin mielestä verrattavissa kuukautiskipuihin. Tarkoitukseni oli siis kysyä kuinka alhainen kipukynnys näillä epiduraaliin turvautuvilla naisilla yleensäkin on? Anteeksi, jos koitte aloituksi loukkaavaksi. terv AP

Kyllä minä otan kipulääkettä pahoihin kuukautisiinkin. Turha sitä on kärsiä hikipäässä keinutellen itseään puolelta toiselle eikä mikään helpota. Parempi vain ottaa nappi naamaan ja pystyä mm. puhumaan ja liikkumaan normaalisti.

Mutta aihe on periaatteessa mielenkiintoinen. Itse olen aina ihmetellyt, kun joku sanoo, että huomattavasti mieluummin synnyttäisi kuin menisi hammaslääkäriin. :-o Kyllä minä ainakin menen vaikka 100 kertaa hammaslääkäriin ennemmin kuin otan edes pahat kuukautiset. Tai otan vaikka 3 h tosi pahaa hammassärkyä - eli ihan suoraa hermosärkyä - kuin puoli tuntia kohdun reipasta supistelua (tauotonta) kuukautisissa. Tästähän nyt voisi vetää johtopäätöksen, että kipukynnykseni on korkeampi kuin noiden sanojien ja että heillä muka olisi ollut mukavammat synnytykset kuin minulla kuukautiset. Mutta ehkei se mene ihan noin suoraan. :)

Vierailija
93/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä synnytys on yhtä helvettiä ja joidenkin mielestä verrattavissa kuukautiskipuihin. Tarkoitukseni oli siis kysyä kuinka alhainen kipukynnys näillä epiduraaliin turvautuvilla naisilla yleensäkin on? Anteeksi, jos koitte aloituksi loukkaavaksi. terv AP

Kyllä minä otan kipulääkettä pahoihin kuukautisiinkin. Turha sitä on kärsiä hikipäässä keinutellen itseään puolelta toiselle eikä mikään helpota. Parempi vain ottaa nappi naamaan ja pystyä mm. puhumaan ja liikkumaan normaalisti.

Mutta aihe on periaatteessa mielenkiintoinen. Itse olen aina ihmetellyt, kun joku sanoo, että huomattavasti mieluummin synnyttäisi kuin menisi hammaslääkäriin. :-o Kyllä minä ainakin menen vaikka 100 kertaa hammaslääkäriin ennemmin kuin otan edes pahat kuukautiset. Tai otan vaikka 3 h tosi pahaa hammassärkyä - eli ihan suoraa hermosärkyä - kuin puoli tuntia kohdun reipasta supistelua (tauotonta) kuukautisissa. Tästähän nyt voisi vetää johtopäätöksen, että kipukynnykseni on korkeampi kuin noiden sanojien ja että heillä muka olisi ollut mukavammat synnytykset kuin minulla kuukautiset. Mutta ehkei se mene ihan noin suoraan. :)

Hammaslääkärissä en tarvitse puudutetta porattaessa, kuopuksen synnytin luomuna, kun ei mielestäni juurikaan koskenut, mutta migreenikohtausta en kestä ilman lääkkeitä. Synnyttäisin luomusynnytyksen kernaasti jokaista migreenikohtausta kohden, tai vaikka pari-kolmekin synnytystä.

Vierailija
94/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä en tarvitse puudutetta porattaessa, kuopuksen synnytin luomuna, kun ei mielestäni juurikaan koskenut, mutta migreenikohtausta en kestä ilman lääkkeitä. Synnyttäisin luomusynnytyksen kernaasti jokaista migreenikohtausta kohden, tai vaikka pari-kolmekin synnytystä.

Vierailija
95/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellähän pitäisi lukea "ajoittaisella lievällä epämukavuudella sinun tulee synnyttämän". Kauhee väärinkäsitys ollut valloillaan yli 2000 vuotta :(

Vierailija
96/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en sentään pyörry kivusta pöntöllä jos ummettaa.

Vierailija
97/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yritän elämässäni pärjätä ilman lääkkeitä. En ota päänsärkyyn heti lääkettä vaan menen ulos raittiiseen ilmaa, kuukautiskipuihin auttaa lämpöpussi, alapään kutinään luonnon jogurtti ym. Siksi on luonnollista myös synnyttää ilman lääkitystä.

sai kohtuni kramppaamaan, joten ei toimi mulla kuukautisiin. Ensin se voimisti supistuksia ja sitten kohtu menikin kramppiin kolmeksi minuutiksi. Kierin lattialla sen kivun kanssa. Eihän se kauaa kestänyt, mutten kyllä kokeilisi uudestaan. Tuskin se kovin terveellistä on, sillä aika harvoin kohtulihas on äärimmilleen supistuneena minuuttitolkulla yhtäjaksoisesti.

Vierailija
98/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osallistunut useisiin tutkimuksiin, joissa tehtiin erilaisia kokeita (otettiin mm rasvakudosnäyte = pieni rasvaimu ilman puudutusta). Pari kertaa tutkijat kyselivät minulta, että onko minulla kipukynnystä ollenkaan.

Ja silti otin epiduraalin pitkässä avautumisvaiheessa, enkä olisi selvinnyt synnytyksestä ilman sitä. Mulla tuli erittäin kivuliaita supistuksia, mutteivat tuntuneet saavan mitään aikaiseksi. Nukuin epiduraalin avulla kuutisen tuntia, jonka jälkeen ponnistin esikoiseni 5 minuutissa pihalle.

enkä aliarvioi naisia, jotka päätyvät kivunlievitykseen, enkä pidä itseäni lainkaan parempana. Ei tarvitse heti alkaa haukkumaan. Kysyin aivan asiallisesti, koska tunnen niin paljon synnyttäneitä naisia, joiden kokemukset ovat laidasta laitaan. Joidenkin mielestä synnytys on yhtä helvettiä ja joidenkin mielestä verrattavissa kuukautiskipuihin.

Tarkoitukseni oli siis kysyä kuinka alhainen kipukynnys näillä epiduraaliin turvautuvilla naisilla yleensäkin on? Anteeksi, jos koitte aloituksi loukkaavaksi.

terv AP

Vierailija
99/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä tavalla se on sulta pois tai haittaa sun elämää, jos joku haluaa kaiken mahdollisen kivunlievityksen, vaikka vain, että olo olisi mukavin mahdollinen synnytyksen aikana?

Vierailija
100/230 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minulta kätilö ainakin yhdessä vaiheessa kysyi "onko sulla sellainen olo, että ummettaisi ja olisi kova kakkahätä?" vastasin "kyllä" ja kätilö siihen, että "se on sitten aika ponnistaa" sitä ehkä apkin tarkoitti??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yksi