MIten saada teini lopttamaan tupakointi?
on nyt 15 v. ja polttanut kuulema jo yli vuoden. Ei tahdo lopttaa. Sanoin, että se on pakko, mutta keskustlu päättyi patti-tilanteeseen, teini ei keksi mitään millä sen saisi motivoitua lopettamaan, mikään mitä ehdotin ei kuulema auta (ei auta palkkio, ei kannustus ja tuki, ei uhkailu, kiristys eikä rangaistukset). Tällä hetkellä tauko keskustelussa, huomenna jatkamme, sanoin että ratkaisu on löydyttävä tänä viinkonloppuna ja ratkaisun on oltava, että se lopettaa. Hyvällä tai pahalla. Vaan kun tiedän, ettei se pahalla pakottaminen kuitenkaan toimi.
Rahaa ei olla sille annettu sen jälkeen kun jäi kiinni, mutta sillä on vielä riparilahja-rahoja jäljellä, ja ei kai sitä loppuelämäkseen voi ilman rahaa jättää, varsinkaan kun olemme nyt ysiluokalla motivoineet koulunkäyntiä lupaamalla kokeista rahaa, enkä tahtoisi siitä luopua, koska se on auttanut, numerot on nousset viime vuoden kutosista kaseihin.
Mikä auttaisi? Pakko löytyä joku keino.
Kommentit (26)
Tuskin on lopettanut.
Meillä 14v lapsen taskusta löytyi tupakka asti kun etsin avaimia. Laitoin askin keskelle pöytää ja siinä se oli viikon teinin syödessä naama punaisena ruokaansa kunnes otti itse asian puheeksi ja lupasi lopettaa. Meni pari kuukautta ja teini jäi uudestaan kiinni tupakan poltosta, pengoin joka paikan, huoneen, vaatteet, repun ja otin kaikki tupakat pois. Tämän tein pari kertaa ja lopulta lähti myös rahat ja puhelin. Sitten tupakointi loppui kun teini tajusi etten luovuta.
Ei auttanut minullekaan, vaikka tiesin isän ja äidin olevan todella pettyneitä ja vihaisia. Piilotin vain tupakoinnin paremmin, kun jäin kiinni.
Omiin lapsiini olen yrittänyt vedota vuosikausien järjestelmällisellä puhumisella ja valistamisella, ovat nyökytelleet ja myötäilleet suurisilmäisinä. Kuitenkin kolmesta pojasta (20,18,16) yksi polttaa, on nyt 18. Aloitti ekat kessut jo 15-vuotiaana kuulemma.
En voi tehdä mitään, kädet nousevat pystyyn jos tupakka on jo huulessa.
jotka pää nyökytellen hurskastelevat, että heidän nuorensa ei polta. Näitä löytyy lasten kavereiden vanhemmista ja löytyi jopa veljeni vaimosta.
Ja kas, yhteistä näiden lapsille on, että kessua vedetään hyvällä imulla, mutta kotona valehdellaan silmät pyöreinä, että ei polteta ja mammat uskoo. Nykyään tosiaan käytetään nuuskaa kun se ei haise.
kun on paska housussa. Kasvatustyö olis pitänyt aloittaa jo paljon aikaisemmin.
Kyllä on omituista, jos ei lapsestaan tupakanhajua haista, ei paljoa lähellä olla.
Ja tuollaisella lässytyksellä et edes mihinkään pääsis. Se teini on sun lapsi, sun pitää pitää se kurissa ja nuhteessa, ei lässyttää sille tai olla mukava kaveri.
Ja juu, mulla itselläni on 2 teiniä joten tiedän mistä puhun.
Meillä 14v lapsen taskusta löytyi tupakka asti kun etsin avaimia. Laitoin askin keskelle pöytää ja siinä se oli viikon teinin syödessä naama punaisena ruokaansa kunnes otti itse asian puheeksi ja lupasi lopettaa. Meni pari kuukautta ja teini jäi uudestaan kiinni tupakan poltosta, pengoin joka paikan, huoneen, vaatteet, repun ja otin kaikki tupakat pois. Tämän tein pari kertaa ja lopulta lähti myös rahat ja puhelin. Sitten tupakointi loppui kun teini tajusi etten luovuta.