MIten saada teini lopttamaan tupakointi?
on nyt 15 v. ja polttanut kuulema jo yli vuoden. Ei tahdo lopttaa. Sanoin, että se on pakko, mutta keskustlu päättyi patti-tilanteeseen, teini ei keksi mitään millä sen saisi motivoitua lopettamaan, mikään mitä ehdotin ei kuulema auta (ei auta palkkio, ei kannustus ja tuki, ei uhkailu, kiristys eikä rangaistukset). Tällä hetkellä tauko keskustelussa, huomenna jatkamme, sanoin että ratkaisu on löydyttävä tänä viinkonloppuna ja ratkaisun on oltava, että se lopettaa. Hyvällä tai pahalla. Vaan kun tiedän, ettei se pahalla pakottaminen kuitenkaan toimi.
Rahaa ei olla sille annettu sen jälkeen kun jäi kiinni, mutta sillä on vielä riparilahja-rahoja jäljellä, ja ei kai sitä loppuelämäkseen voi ilman rahaa jättää, varsinkaan kun olemme nyt ysiluokalla motivoineet koulunkäyntiä lupaamalla kokeista rahaa, enkä tahtoisi siitä luopua, koska se on auttanut, numerot on nousset viime vuoden kutosista kaseihin.
Mikä auttaisi? Pakko löytyä joku keino.
Kommentit (26)
se ole kiinni kotikasvatuksesta. Itse aloitin 14-vuotiaana, ja olen tiukan kasvatuksen saanut, ihan tavallisesta ja "hyvästä" perheestä missä ei tupakoitu eikä käytetty alkoholia kuin harvoin.
Äidin kanssa meni tuon tupakoinnin vuoksi välit. Hän tonki tavarani, lopetti viikkorahat... Mutta arvaa vaan löysinkö aina paremmat piilot. Rahaa sain muun muassa varastamalla. Olisi ollut kaikkien kannalta järkevämpää, että vanhempani suhtautuneet tuohon tupakointiin järkevämmin, teini-iän ohimenevänä kapinana, kannustaneet positiivisesti. Meillä vain loppui luottamus minuun, ja äitini alkoi suhtautumaan minuun vihamielisesti. Sepä ei koskaan kyllä auttanut tuohon tupakoinnin lopettamiseen. Koin sen tietyllä tavalla jopa kapinana auktoriteettiä kohtaan.
Mut olis ehkä (vaikea nyt jälkikäteen sanoa) saanut lopettamaan positiivisella: olis luvattu joku palkinto, kannustettu, annettu lupa sortua tai tehdä virheitä joskus. Tai jos joku aikuinen, jota kunnioitin, olisi pitänyt vakavan muttei liian komentavan puhuttelun, vähän niinkuin vertaiselleen. Tuon ikäinen ei enää välttämättä kuuntele pelkkää käskytystä.
jos liikkuu seurassa, jossa poltetaan ja juodaan niin aika harva nuori pysyy kieltäytymään ja olemaan "erilainen".
Itse en ole koskaan tupakkaa edes maistanut enkä kännejäkään juonut, mutta enpä kulkenutkaan missään porukoissa vaan ahmin kotona kirjoja.
Jos oma lapseni ei uskoisi voisin tyhjentää vaikka koko huoneen ja viedä vielä ovenkin. Siinä siten ansaitsi tavarat/vaatteet vähitellen takaisin.
polttamaan se kymmenenkin tupakkaa peräjälkeen. Aika monelle on ollut toimiva konsti. Toinen on tiukat rangaistukset asiasta. Elämä tehdään niin tylsäksi, jos tupakoi että tupakoimattomuus alkaa kiinnostamaan elämäntapana. Jos ei kunnon porkkana tepsi eli vaikka reissu, uusi tietokone tms täysi-ikäisenä, koittaisin rangaistus- ja valistuslinjaa. Tapetoi vaikka teinin huone keuhkosyöpäkuvilla
Meillä me vanhemmat poltamme mutta neljästä lapsesta ei kukaan. Kaksi on jo senikäisiä, että voisivat itsekin tupakkansa kaupasta ostaa mutta aihe ei kiinnosta. Koulun ja kodin valistustyö on tehonnut.
Lepsun vanhemman merkki minusta, jos ei lapselle osaa saarnata ja lasta kasvattaa vaikka itse tupakoisikin.
Jokaisen aikuisen oma asia millä elämänsä pilaa tai on pilaamatta mutta lapsen terveys on vanhempien käsissä. Alkoholi ja tupakka eivät kuulu alaikäisille. Meillä lapset toivovat meidänkin lopettavan polttamisen ja ovat sivusta nähneet kuinkia vaikeaa on riippuvuudesta päästä irti, olemme siis varoittavia esimerkkejä.
Se joka niin sanoo ei tiedä minkälaista elämää voi olla teinien kanssa. Meillä 5 teiniä ollut (2 nyt jo 20v) ja silloin kun ovat 15v ovat erittäin riippuvaisia kavereista ja haluavat olla niin kuin he. 18v jo on saanut pikkaisen enemmän järkeä päähän (varsinkin jos on tyttö). Rahan antaminen toki on yksi asia millä voi pelata mutta meillä johti siihen että teini lainasi ja sit kun sai lahjaksi rahaa (200e) niin 150e meni heti kavereille velkoihin. Tuntuu että vaikka teet mitenkään niin on huonoa. Keskusteleminen, ja toivottavasti ymmärtää asian vakavuuden jossain vaiheessa. En osaa muuta sanoa. En voi sietää tupakanpolttoa, meistä vanhemmista kukaan ei polta (on vaikeaa saarnata jos itse polttaa), alkoholinkäyttöä hyväksyn jotenkin erilailla. Se kuuluu jotenkin teinien elämään eikä siihen jää koukkuun heti samalla lailla. Jaksamista.
Teini kärähti tupakoinnista. Takavarikoin askin ja katsoin paljonko on jäljellä.
Kävin ostamassa yhden askin lisää. Mahdollisimman vahvaa tupakkaa.
Teini pihalle ja kessu huuuliin. Yks tupakak loppui ja toinen perään. Tätä jatkuin niin, kauan, että teini hoki päänsärkyä ja huonovointisuutta.
Ankara ja rankka keskustelu. Sanktiota tuli. Kuukausiraha oli jonkun aikaa poissa.
Ei ole tupakoinut sen jälkeen. Tilanteesta on aikaa 5 vuotta. Uhkasin toistaa uudestaan ja uudestaan
varmaan tekisin tilanteessasi, niin että asiallisesti keskustelemalla asettaisin rajan, että tupakointi on lopetettava, muussa tapauksessa kännykkä ja tietokone/pelit ym käyttökieltoon, niin kauaksi aikaa että tupakointi on loppunu.
Aikaa antaisin viikon tai kaks, riippuen kuinka koukussa on. Purkat tai vastaavat ostaisin lopetuksen tueksi ja kun lopetus on varmasti hoidettu, palkitsisin kunnolla. Laukun ja taskujen tarkastuksen tekisin tarvittaessa, kun nuo teinit on aika taitavia salailemaan asioita.
Lahjarahat, vaikakin ovat teinin omaaa rahaa, eivät ole ansiotuloa. Näin ollen te vanhemmat voitte laittaa rhat tilille, josta hän ei saa niitä nostettua ennen 18 syntymäpäiväänsä.
Ja rahat poikki myös kokeista kunnes tupakointi loppuu. Voitte laittaa nämäkin rahat sinne sulkutilille sitä ennen.
kaikkia muita noista on jo kokeiltu paitsi sitä, että pakottaa teinin polttamaan monta tupakkaa putkeen, ja sitä en usko että pystyisin tekemään, olen huono pakottamaan ketään mihinkään.
Vähän yli vuosi sitten teini jäi ekaa kertaa kiinni röökistä, ja silloin sain sen pakotettua lopettamaan, ja kun se onnistui, niin palkitisinkin. Mutta eihän se lopettanutkaan, vaan jatkoi tupakointia salassa ja jotenkin onnistui näin pitkään pettämään meitä, vaikka olen säännöllissti takin hihoja haistellut yms. Ärsyttää myös se, että teini on suoraan päin naamaa valehdellut, että ei tupakoi - olen muuten sitä pitänyt aika rehellisenä, mutta ilmeisesti nämä jotkut asiat on sellaisia, että sen on ollut "pakko" valehdelle niissä (tänän syksynä taas myönsi tupakoivansa, kun sitä siltä kysyin ja vaadin vastaamaan rehellisesti).
Kestettävä se kai on, vaikka vaikeaa tekee. Tämä tupakointi on jotenkin niin tärkeä juttu minulle, kun itse tupakoin teininä (en nykyään enää polta) ja syytin vähän vanhempiani siitä, ettei ne ikinä tehneet mitään sen eteen, että olisin lopettanut, sulkivat vain silmänsä tupakoinniltani. Tekisi itsenikin mieli tehdä samalla tavalla, kun ei mikään tunnu auttavan enkä kestä ajatusta, että se polttaa.
No, pitää kai vaan kerätä voimia ja jatkaa huomenna, ehkä keksin jotain.... *huoh*
Lahjarahat, vaikakin ovat teinin omaaa rahaa, eivät ole ansiotuloa. Näin ollen te vanhemmat voitte laittaa rhat tilille, josta hän ei saa niitä nostettua ennen 18 syntymäpäiväänsä. Ja rahat poikki myös kokeista kunnes tupakointi loppuu. Voitte laittaa nämäkin rahat sinne sulkutilille sitä ennen.
siltää pois, koska en tiedä missä ne on, käteisenä jossain kai. Sillä oli synttärit pari päivää sitten ja isäni ehti laittaa rahaa sen tilille, ja ne siirsin pois teinin ulottuvilta, sen omalle tilille nettipankkiin, sieltä se ei saa niitä itse nostettua. Tarkoitus on tosiaan olla antamatta sille rahaa, ja sukulaisia on jo infottu, ettei sille saa antaa rahaa lahjaksi (en vaan ehtinyt isääni infota, kun tämä tapahtui niin äkkiä ja yllättäen).
Mutta näin teimme viimeksikin kun se jäi tupakasta kiinni, ja noin kuukauden kesti ennen kuin teini oli valmis lopettamaan, ja sitten se lopetti ja rahat palautettiin, mutta eihän se oikeasti ollut lopettanut. Ikävä kyllä en voi koko aikaa olla sitä vahtimassa, ja hajutkin saa näköjään aika hyvin peitettyä, koska emme ole sitä aiemmin haistaneet, vaikka nuuhkittu kyllä on.
Tahtoisin löytää keinon, jolla teini oikeasti motivoituisi lopettamaan, mutta ei sellaista ehkä löydy. Toivotaan, että huomiseksi teini itse tai minä jotain keksisimme....
jos vaikka löytäisit rahat.
Yksityisyys ei koske tällaisia tilanteita, jossa on kyse vakavasta terveysuhasta ja muodostuvasta riippuvuudesta. Eikä epärehellisyyttä saa palkita kunnioittamalla toisen yksityisyyttä liiaksi. Vaikket löytäisikään rahoja, olet ainakin antanut vahvan viestin siitä, ettet todella hyväksy polttamista missään määrin.
Nämä ovat kurjia juttuja, mutta kuuluvat vanhemman velvollisuuksiin. Lapsi on sun vastuullasi ainakin sinne 18 ikää asti, ja tavallaan sen jälkeenkin jos asuu kotona.
eikä miestä pitämässä jöötä. Kyllä se vain on niin, että se on pistettävä kova kovaa vasten. Kotiaresti on meillä aina ollut se ikävin sanktio, rahat, tietsikat, puhelin, kaikki mukava pois. Älä anna teinin määrätä. Kuulostaa kyllä siltä, että olet jo luovuttanut. Teillä taitaa olla teini se joka määrää kaapin paikan!
ja sieltä on takavarikoitu kaikki luvaton (6 olutta ja tupakat). Ei siellä enää mitään ole, mutta olen sanonut takavarikoivani kaikki päihteet, joita löydän, koska ne on laissa kielletty alle 18 vuotialta ja minulla on oikeus ja velvolllisuus se tehdä, siis tutkia huone, laukut, taskut ym.
Muuten olen yrittänyt pitää välit kunnossa, nyt on kuitenkin viimeinen vuosi kolussa ja sekin on tärkeää, ettei sitä jätä hoitamatta. On selvästi ottanut sen nyt vähän enemmän tosissaan, numerot on parantuneet, vaikka tästä tupakoinnista tietenkin on ongelmia, kasvatuskeskusteluun olemme ensi viikolla menossa, kun tyttö ei noudata koulun sääntöjä.
Ja niin fiksu tyttö se oli vielä muutama vuosi sitten, nyt tuollainen tyhmä teiniääliö (no on se jossai asioissa fiksu ja tunnollinen)
eikä miestä pitämässä jöötä. Kyllä se vain on niin, että se on pistettävä kova kovaa vasten. Kotiaresti on meillä aina ollut se ikävin sanktio, rahat, tietsikat, puhelin, kaikki mukava pois. Älä anna teinin määrätä. Kuulostaa kyllä siltä, että olet jo luovuttanut. Teillä taitaa olla teini se joka määrää kaapin paikan!
tekemistä olenko yksinhuoltaja vai en (en ole, mutta minä pidän meillä jöötä, mies tukee kyllä minua mutta ei ikinä ehdi mukaan näihin keskusteluhin, on liian hidas ja jahkailee, minä tahdon hoitaa asiast heti enkä malta odottaa miestä. Myös omassa lapsuudenkodissa oli sama tapa, äiti piti jöötä ja isän kanssa oli kivaa, sama juttu meillä, tytöllä ja isällä on paremmat välit kuin minulla ja tytöllä tällä hetkellä ja se on ihan ok).
En tahtoisi lähteä liian kovalle rangaistuslinjalle, mutta sehän se on toki se viimeinen vaihtoehto. ON sitä tehty meillä ennenkin, koulusta lintsaaminen saatiin kuriin kännykän takavarakoinnilla yms, ja se lienee seuraavaksi edssä nytkin. Mielummin kuitenkin motivoisin teinin oikeasti lopettamaan, eihän se lopettaminen ole helppoa, ja joku positiivinen asia motivoisi kyllä paljon paremmin kuin rangaistus. KUn vaan keksisi, mitä se voisi olla.
ja sitten sanot, että esim. puhelin on vielä takavarikoimatta.
Päätä nyt ensin, mitkä sun omat prioriteetit on, onko se omalla mukavuusalueella pysyminen vai jämpti kurinpito aivottamsti toimivalle teinille.
Teinin kanssa muuten ei aina kannata neuvotella ja järkeillä kuten aikuisen kanssa, noin vinkiksi.
tällä kertaa, mutta teini siis jäi edellisen kerran kiinni tupakasta noin vuosi sitten, ja silloin käytimme noita rangaistuksia ja luulimme saaneemme teinin lopettamaan, mutta se oli valetta, joka selvisi vasta tänään. Eli siinä mielessä kaikki on tehty, että vaikka nyt saisin sen rangaistuksilla pakotettua lopettamaan, niin mistä voin tietää, lopettaako se sittenkään. Viimeksi uskoin, koska tupakkaa ei löytynyt laukku- eikä huonetarkastuksissa (kaljaa etsin, sitä löytyi, tupakkaa ei) eikä vaattetkaan haisseet. Jos se nytkin vaan valehtelee lopettavansa, niin eipä siitä sitten hirveästi hyötyä ole, jos pakotan sen rangaistuksilla lopettamaan. SIksi tahtoisin löytää keinoin oikeasti saada sen lopettamaan, mutta en tiedä mikä se olisi. Huomenna sitä vielä mietimme, vaikka en ole kovin toiveikas. Tarvittaessa lähden rangaistuslinajalle, mutta tahtoisin mielummin kokeilla jotain tehokkaampaa.
Olet. Jos kehtasi vielä valehdellakin lopetuksesta, sietäisi todella saada kunnon rangaistuksen! Ottaisin nyt sen kännykän pois ja netin ja kotiarestiin vaan. Ja rahat johonkin talteen muualle. Nikotiinipurkkaa saataisin hankkia paketin.
Alaikäinen ei saa uuttaa liittymää, joten uhkaa katkaista liittymä jos vielä polttaa. Ja netti kanssa.
kun vanhemmat käskivät:)
Minä sain jopa selkään ja rahaa ei annettu ja lukioaikana jopa näin nälkää kun vanhemmat ei antaneet rahaa ja asuin toisella paikkakunnalla. Kun pelkäsivät, että ostan sillä tupakkaa. Olin sitten nälissäni ja perse oli arpia täynnä, mutta olin jo nikotiinikoukussa ja tupakanpolttoa en lopettanut vasta kun 30 vuotiaana alkaessani odottaa esikoista.
Tästä kaikesta oli seurauksena vain se, että en käynyt enää kotona, koska en pystynyt olemaan viikonloppua ilman nikotiinia. Toiseksi, en kestänyt sitä nuuskimista ja papattamista ja haukkumista. Välit meni kotiin kokonaan. Toiseksi, silloin kun olin kotona, piti joka ilta keksiä syy lähteä kaupungille, että pääsi sen iltatupakan polttamaan.
Omille teineille olen sanonut, että jos alkavat polttamaan niin polttavat sitten julkisesti, ettei tarvitse nurkkien taakse salaa juosta. Vielä ei kukaan lapsista kuitenkaan polta ja ikää heillä on 17v, 16v ja 14v.
Pakottamalla et saa teinisi nikotiinikoukkua pois. Hän on jo riippuvainen nikotiinista. Jos ei ole rahaa niin hän vaikka varastaa. Näin se menee.
Ehkä lastensuojelu voisi auttaa teitä.