HEINÄKUISET 2012
Jee, jo keskiviikkona plussasin, ja eilen tuli vahvempi viiva erityisen herkällä raskaustestillä ja la.on 7.7.2012
Tänään EI siis ala menkat vaan odotus!
Tulkaa pinoilemaan kaikki onnekkaat odottajat
Kommentit (366)
Nyt onkin virallisesti kesä :) Ulkona ei kylläkään näytä siltä kun vettä tulee ja vissiin sama jatkuu koko alkuviikon :(
Aika myöhään olisi minusta kimalteen sectioaika, jos se todellakin menee 39+ asti. Luulen, että arviOidaan kuitenkin tapauskohtaisesti nuo sectioajat. Tosiaan kun istukka on kohdunsuun päällä niin ei pitäisi riskejä ottaa. Toisekseen sinulla on jo nyt kipeitä supisteluja. Kyllä kaikki varmasti järjestyy. Odota nyt rauhassa siihen 34+ kontrolliin ja muista kertoa ja kysellä siellä tunteistasi. Kerrot, että pelottaa odottaa 39+ asti ja muistat kysellä kaikki joka mieltäsi painaa!! Kyllä ne polilla kertoo, kun vaan kysyy. Joskus hoitajat saattaa olettaa, että asiasta on jo puhuttu ja unohtaa varmistaa että onko näin. Muista vaan avata suusi :)
Moni on jo sairauslomalla. Mullakin alkaa nyt tuntumaan, että työnteko saa riittää. Öisin ei saa kunnolla nukuttua, suonta vetää ja närästää. Nyt lisäksitullut myös turvotus ja päänsärky. Mietin vakaasti josko kävisin nämä viimeiset vajaa 3viikkoa saikkua...
Tiedän tosiaan, että seuraava synnytys voi olla toista pidempi. Jännitän kuitenkin miten käy....
Eka kesti 4 tuntia, josta ponnistusvaihe 2min.
Toinen 2 tuntia, ponnistusvaihe 1min
Kolmas 50min. Ei ponnistusvaihetta, tuli väkisin....
Toivon siis, että tuo puoliintumisaika ei enää jatku!! Ä-polilla käynti 34+ tai viim 37+, jolloin mietitään mitä tehdään. Sillon kohdunkaulan kypsyys vaikuttaa myös päätökseen. Yksi lääkäri heitti ajatuksen, että meille annetaan synnytyspakkaus varalta kotiin ja miehelle synnytysohjaus (vaikka hän jo kokenut kätilö onkin...).
No joo aika näyttää millon syntyy. Eiköhän kaikki mene kuitenkin hyvin.
Tässä tuntemukseni tälläerää.
Remukka & Liinu rv 32+1
Sonie, en oo kuullut terkkarin kotikäynnistä ennen vauvan syntymää. Olisko joku uusi perheidentukemiskäytäntö teilläpäin? Esikoisen syntymän jälkeen oma th teki kotikäynnin, se ollut täälläpäin käytäntönä.
Kristalli, mulla oli myös rakenneultrassa istukka tuossa etuseinämässä osittain kohdunsuun päällä, nyt 7.6. meen ylimääräiseen ultraan, jossa katsotaan mikä tilanne on nyt.
Ootte te sissejä, jotka ootte vielä töissä. Mä en jaksais enää. Hetken siivoaa kotia niin saa puuskuttaa ihan täysillä.
Kyllä synnytys jännittää. Koko ajan enemmän ja enemmän. Mä päätin pyytää spinaalipuudutuksen. Meillä toinen lapsi tuli kalvojen puhkaisun jälkeen niin vauhdilla ettei epiduraali juurikaan ehtinyt vaikuttaa. Eilen puhuttiin miehen kans synnytyksestä ja yhtäkkiä tajusin, ettei oo edes varmaa pääseekö mies mukaan. Riippuu saadaanko pojille hoito järjestymään. Ois kyllä karua mennä ilman miestä. Onko teillä kaikilla tulossa miehet mukaan?
Iloinen 33+3
Eli maanantaina jäin pois töistä. Nyt alko tuntumaan, että ei vaan enää jaksa. Supistelujakin on taas ollut jonkunverran lisää. Vkl tuli sormenpään kokoisin paksuja limaklönttejä alushousuihin. Siitäkin päättelin, että nyt on aika jäädä lomille!!
En oo minäkään kullut vavu-käynneistä. Täällä käydään kotikäynnillä vauvan syntymän jälkeen.meillä ei oo kyllä th käynyt kenenkään kolmen kohdalla kotikäynnillä, eikä edes kysynyt haluanko, että tulisi. Kavereiden luona, jotka asuvat saman th:n alueella se on käynyt. Oon vissiin poikkeus ja olettaa, että en halua kotikäyntiä... Tiiäppä häntä...
Me ostettiin isompi auto, jippii!! Nyt tahtoisin vielä ne rattaat. Tai ne on oikeastaan pakko ostaa ku nykyiset tuplat ei mahu kyytiin, ku 7paikkaa käytössä. Nyt vielä ennen vauvaa on yks paikka tyhjillään, niin nykyiset tuplarattaat mahtuu.
Nyt täytyy kiitää neuvolaan...
Remukka & Liinu
Kimalle: minulla oli osittain istukka kohdunsuun päällä esikoista odottaessa, mutta sitä ei edes huomattu ultrassa. Rv 33 tuli limatulppa ja rv 34 vuosin verta kuin seula ja ambulanssilla naistenklinikalle jossa sitten yritettiin levolla saada vuoto loppumaan, mutta lopulta meni lapsivedetkin ja poika syntyi rv 34+2 hätäsektiolla. Pojalla oli kuitenkin kaikki ihan ok. Painoikin 2450g ja viikon kuluttua sain hänet kotiin. Oma olo olikin sitten huisin hutera pitkään ja synnytyksestä ei jäänyt kovin hyvät muistot kun nukutuksessa leikattiin ja pojan näin lähes vuorokauden ikäisenä ensimmäisen kerran.
Itse olen ymmärtänyt, että jos vuotoa tulee niin heti näytille. Ja ota iisisti! Me juuri ennen tätä vuoto epåisodia muutettiin ja rehkin kuin hullu kun en tiennyt, että pitää varoa.
Sonle: meillä ei kyllä tädit ole käynyt ennen synnytystä neuvolasta kotona vaan synnytyksen jälkeen. Ja nelosen syntymän jälkeen sanoin, että tulen neuvolaan ja eipä täti ollut tunkeentumassa kotiin kun olin niin hyväsasä kunnossa.
On: Neuvolan lääkärissä olin jo kun kesällä ei aikoja ole myöhemmäksi ja yllätykseksi paikat oli pehmenneet, auenneet ja kanavaa jäljellä enää 1,5cm. Ei ole ennen ollut tässä kohtaa näin kypsät paikat. Olen kyllä siivonnut viime aikoina huushollia ja pessyt raivoisasti saunaa yms yms. Liekkö auttanut asiaa.
Sopis kyllä mulle jos syntyis ennen la:ta kun olen jo hitusen kyllästynyt, väsynyt ja raihnainen.
Mutta muutaman viikon sais vielä maha nahan alla olla.
Sirps rv 34+5
Hei,
samoin täällä - tervehdys pitkästä aikaa! Äitiysloma alkoi tällä viikolla, joten nyt odotellaan ja touhuillaan kotosalla. Meillä on esikoisen 2v-synttärit viikonloppuna.
LA on sitten 11.7. ja synnytys Kättärillä. Kiva oli kuulla, että synnytysaika voi olla nyt lyhyempi kuin ekan kanssa.
Vauva on oikeinpäin ja painaa nyt alhaalla kun kävelee. Mutta muutoin ihan OK olo.
Vaavi2 ja rv. 35
kun joku sitä kysyi. sektio aika saatiin kun vauvat oli edellee perätilassa. aika on 23.7 ja viikoja sillon 39+3. mulla oli kanavaa jäljellä 1,9cm ja sormelle auki joten lepo jatkuu ja saatiin kielto makkarihommissa. nyt sitten vaan levätään niin paljon kun voi että vauvat olis mahdollisimman pitkään masussa. sairaalakassia olen kyllä jo pakkaillu valmiiks että olis jotain edes mukana jos tulee äkkilähtö. maha on jo niin iso ettei yöllä saa nukuttua ja asennon vaihtaminen on hankalaa ja aikaa on jäljellä vaikka miten paljon! tai ainakin tuntuu että on =) myy85+ toukat 33+0
aika pitkälle päästävät kaksoisraskauden..entäs jos käynnistyy itekseen aikasemmin? meillä täällä kai lopun alku menossa :D..supistuksia tulee ja menee..ei kovin kivuliaita tai sitten mulla on kovien menkkakipujen takia niin korkea toleranssi et ei tunnu missään :) kaula lyhentyny jo ja kävely ankkamaista :)raivotarjonnassa ollaan oltu jo useampi viikko ja pää on tosi alhaalla ja melkein kiinnittyny. mitään ongelmia ei ole edelleenkään.paineet ja pissat ja muut ok varsinkin nyt kun saatiin hemoglobiinikin taas nousuun.painoa on tullut raskauden aikana 4,9kg eli taidan jäädä aika rankasti miinukselle.vauvan arvioitu synt.paino on 3,7kg ja viime viikolla painoa oli jo 2,7kg.yöllä herään edelleen kerran vessaan ja joskus supistuksiin mut ilmeisesti mun unta ei häiritse edes naapurit jotka kolistelee kauhakuormaajalla :D pitkät kävelyt aiheuttaa aika huimia suppareita ja liitoskipuja ja sängyssä kääntyminen kyljeltä toiselle kanssa. välillä vähän väsyttää mutta parin tunnin päikkärit niin taas on mammassa virtaa :)
että noin pitkälle menee. jos käynnistyy niin sitten vaan kiireesti sairaalaan hätäsektioon. olen myös ajatellut et jos ne sit kuitenki aikaistaa sitä leikkaus päivää jos alkaa näyttää siltä tuo tilanne. mulla on melkeen koko ajan ollu sokeria pissassa ja nyt joudun uuteen sokeritestiin yök! sitten kun miehen kanssa käytiin monikkovalmennuksessa niin sielläkin sanottiin että harvoin kaksoset pysyy tuonne asti mahassa.
että noin pitkälle menee. jos käynnistyy niin sitten vaan kiireesti sairaalaan hätäsektioon. olen myös ajatellut et jos ne sit kuitenki aikaistaa sitä leikkaus päivää jos alkaa näyttää siltä tuo tilanne. mulla on melkeen koko ajan ollu sokeria pissassa ja nyt joudun uuteen sokeritestiin yök! sitten kun miehen kanssa käytiin monikkovalmennuksessa niin sielläkin sanottiin että harvoin kaksoset pysyy tuonne asti mahassa.
En olekaan kirjoitellut sitten viime marraskuun jolloin tein positiivisen raskaustestin. Nyt minäkin vihdoin äitiyslomalla ja aikaa enemmän.
Olen jo valtavan kokoinen! Olen katsellut teidän laittamia masukuvia ja ajatellut, että miten sieviä masuja muilla on ja minä tälläinen jätti. Meillä on kolmas tulossa, että toki sekin voi vaikuttaa kokoon. Iso olen kyllä ollut joka kerta. Painoa on tullut sellaiset 13kg tähän mennessä.
Supistuksia alkaa olla jo kiitettävästí ja toiveissa olisi että vauva syntyisi jo ennen laskettua. Esikoinen meni yli 12 päivää, mutta kakkonen syntyi puolestaan 4 päivää ennen LA:ta.
Onko moni vielä töissä?
On ollut kiva lukea kaikkien kuulumisia ja koitan nyt aktivoitua itsekin tässä. Tsemppiä kaikille ja ihanaa kesää! Enään ei ole pitkästi onneksi kenelläkään ja ekat heinänyytit voikin jo pikkuhiljaa alkaa syntymään :)
Mitä mieltä olette, aloitettaisiinko uusi pino näin loppusuoralla vai tykkäättekö kirjoitella aina tähän samaan?
* Remukka1; Tsemppiä sulle synnytykseen. Sulla on ollu niin nopeat noi edelliset et varmasti jännittää. Onko pitkä matka sairaalaan? Niin ja onnea uudesta autosta! Minkä merkkiseen ja malliseen päädyitte? Mekin ollaan käyty katsomassa 7-paikkasia mut se mihin ihastuin Renault Espace, on kuulemma aika kehno kestävyydessä ja kalliit osat. Ei sitten vielä ainakaan uskallettu ostaa.
* Iloinen80 olisi kiva kuulla, miten tarkastus meni 7.6. ja mikä oli istukan tilanne nyt?
* Sirppana; sulle oli sitten just sellainen kokemus kun mitä muitakin luin eri keskustelupalstoilta näistä etisestä istukasta.. Onneksi selvisitte ja poika voi hyvin! Meinasin silti tippua tuolilta kun luin sun kokemuksen.. huh!
Soitin äitipolille uudelleen kun en saanut asiasta rauhaa. Joku vähän ylimielisen oloinen lääkäri sitten suostui juttelemaan ja vähätteli kaikkea mitä sanoi mm. raskausviikkoja monta kertaa puhelun aikana?!? Ihmettelin, mihin nekin kommentit liittyi.. huoh! Mut kuulemma 3cm istukka meni yli koko kohdunsisäsuun joten ehkä vielä jokin minimaalinen toive on että se siirtyisi pois.
Oon ottanu tosi rauhallisesti nyt pari vk, paitsi piti järkätä pojalle synttärit eilen. Näyttäis kuitenkin menneen ihan hyvin, ei uusia vuotoja!
Mitenkäs Heinäkuisten raskausvointi?
Mulla on ainakin kovasti turvotusta; kädet ja jalat ihan pökkelöt. Öisin särkee sorminiveliä ja herään 2h välein pissalle vaikka nukun unilääkkeillä.
Painoa on tullut 14kg eli 4kg vimpan kk:n aikana.. onneksi naamassa ei vielä turvotus näy.
Ruokaa on tosi vaikea syödä, mahtuu tyyliin yksi voileipä ja juoma, sit täytyy odotella 1-2h että saa hedelmän alas :) Mahaa kannattelen tukivyöllä. Vauva on tosi alhaalla ja painaa melkoisesti. Ja kun vauvalla on vähän väliä hikka niin tuntuu kyl tosi hassulle hytkyminen tuolla jalkovälissä :D
Sairaslomalla olen nyt äippälomaan asti, kuten aika moni muukin. Nostan "hattua" kaikille jotka pystyy olemaan äippälomaan asti töissä!
Tänään taidan lähteä vaunuja katselemaan. Vielä ei olla saatu hankittua niitä, mut hoitopöydän toin jo esille ja pakkasin sinne jo pikkuisia pestyjä vaatteita. Tuntui ihanalle hypistellä niitä ?
Ai niin, joku kyseli tuleeko mies mukaan synnytykseen. Meillä mies kyllä haluaa tulla, mut meilläkin on hoito-ongelma, eli riippuu saadaanko lapset hoitoon tai meille hoitaja. Kaikki sukulaiset asuu kaukana ja heillä on niin oma elämä, ettei ole halppo saada mummojakaan tänne.
Jokos te muut olette hommanneet kaikki valmiiksi vaunuja myöten? Olis kiva kuulla vähän galluppia millaisiin vaunuihin olette päätyneet?
Kimalle 33+0
Myy85: Meil on tääl sellain käytäntö et kaksoset käynnistetää viimeistää viikol 38 (jos sinne asti pääsee). En sit tiedä mitä ois jos ois sectio kyseessä. Omal kohdalla lääkäri sano jo nyt et ihme jos pääsen edes viikolle 34. Olin viikol 29 sairaalas muutaman päivän ja sain kortisoni piikit keuhkoja kehittämään. Mut kanavaa on vieläkin jälel 3cm ni ei ole mitää paniikkia, kohdunsuu oli kyl jo samanverran auki. Supistuksiakin tulee ihan kiitettävästi, ja sanokin et heti kun vähä tuntuu kivuliaalta ni synnärille samantien tarkastuksee.
Mua synnytys jännittää ihan pirusti, A on raivotarjonnas mut B on perätilas ja just se jännittää.. Meil meni esikoisen synntykses 10h, ponnistusvaihe 50min, kakkosen synnytys kestiki sit 14,5h ja ponnistusvaihde 1,5h. Et saa nähä kauan nyt joutuu ponnistelee :(.
Nuiskis ja kaksoset 31+2
Kimalle, mulla oli istukka etuseinämässä, mutta noussut pois kohdunsuun edestä. Lääkäri ei ollut siitä enää huolissaan. Toivottavasti sullakin nousee, ettei sen vuoksi tarvitse tehdä sektiota.
Ultrassa oli painoarvio 34+0 2179g. Eilen tuli saunassa tosi iso limatulppa. Säikähdin pirusti. Muutenkin oli koko illan tosi vaikea olo. Josko se nyt vielä vähän kasvaisi ennen kuin lähtee syntymään.
Mulle kyllä sopis uuden pinon aloitus. Ei tarttis aina selata loppuun:)
Mulla on vauva ollut pää alaspäin kaksi viimeistä neuvolakertaa. 15.6. on sitten neuvolalääkäri, katotaan onko tuolla alhaalla vielä tapahtunut oikeasti mitään. Säikynkö vain turhaan. En malttais odottaa!
Mulla on tullut n. 10kg. En oo kyllä jaksanut yhtään nipottaa syömiseen kanssa. Mies ollut saikulla 4 viikkoa polvioperaation takia, joten ollaan herkuteltu paljon. Närästys ja supistelut kiusaavat ajoittain kovasti. Ja nyt tuntuu, että aika matelee!
Mäkin ihmettelin, että Myyn kaksoisraskauden sektioaika on vasta 39+3. Kampaajani kertoi, että eräällä hänen asiakkaallaan oli LA kaksosista 15.7. Ja ne syntyivät jo toukokuun alussa.
Tsemppiä kaikille!! Kohta nämä odotukset palkitaan!
Iloinen 34+3
remukka teki meille uuden pinon tonne :) http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viestiketju/1637031/heinakuun_he…
me tilattiin hartanin topline s:t saksasta 605€ postikuluineen.toimitusta edelleen odottelen.kiloja on tullut alle 5 koko aikana ja kaikki on ok.kaula lyhentynyt ja ilmeisesti alkanut pehmenemään.kovasti supistellut viime aikana ja välillä ihan tuntunutkin.sukkapuikkokipuja on ja liitoskivut on seuranani öisin.
Huh huh ollaanpas jo loppusuoralla :) Lonkat ihan hirveen kipeenä, muuten kaikki tosi hyvin =) Lääkäri määräsi panacodia, etenkin yöksi otettavaksi, kun ei millään pääse yöllä vessaan ja sängystä ylös eikä muutenkaan vaihtaan sängyssä asentoa. Meillä oli se la 15.7 joten reilu pari viikkoa enää , hui :) Ei ole supistellut kun ehkä muutaman kerran, mutta tänään lääkäri sanoi että vauva voi tulla milloin vain!!
Joku kysyi jossain vaiheessa, että mistä ostettiin valkoiset hartanin topline x:t Love-kuosilla, niin megamuksustahan me ne haettiin, vantaalta!!! Maksoi jotain 700 lähes 800 ! Ja kovalla kantokassilla, kun niitäkin sai kovia tai pehmeitä, mutta myyjä sanoi että kovempi on aina parempi ;)
Onko kukaan vielä lähtenyt synnyttämään? Kertokaa heti kokemuksia, että miten meni ja miten se alkoi!!! Jännittää aika paljon jo ja aina vessassa käynti jännittää, tuleeko mitään veristä limaa tai muuta :D
Voimia kaikille ja TSEMPPIÄ loppuodotuksiin!!!
haamu(MUTTA selvä) 2.11 ja laskurin mukaan la=14.7
Järkyttävä palelu on ollut koko ajan päällä!
ja halut on hävinnyt kokonaan.. :(
Kuvottavaa oloa välillä...
ennestään lapset tyttö -00, poika-01, tyttö-03, poika-05 ja tyttö-10, joten kuudes kullannuppu olisi tulossa! IHANAA!
Neuvolaan en ole vielä soitellut.
Oi miten epistä! Itselläni on sen verran heikko rahatilanne, etten viitsisi mihinkään "ylimääräiseen" laittaa rahaa, mutta tekisi niin mieli mennä varhaisultraan, jota meidän neuvolassa ei tehdä tuosta vaan. Sanoivat vielä, että voi olla että menee eka ultra ensivuoden puolelle :--( Missä päin Suomea asut?
Täältä on tosiaan pitkä matka sairaalaan, joten neuvolan kätilö on ultraustaitoinen ja ultraa joka kerta, (neuvola)lääkärin saa tarvittaessa paikalle vaikka kesken neuvolakäynnin jos on jotakin epäselvää.
samoissa mennään:) mulla on la 4.7. ja eka neuvola on kans 22.11. varhaisultrassa käytiin tänää ja sydän siellä tykytti jo:)
Heippa. Olen välillä käynyt lukemassa täällä Heinäkuisia mutta harvemmin mitään kirjoitellut.. Nyt ajattelin laittaa viestiä, josko täällä olisi muita vastaavassa tilanteessa olevia. Meillä 3:tta odotellaan ja rakenneultrassa rv21 todettiin että istukan reuna osui n. 1cm verran kohdunsuulle. Sovittiin kontrolli rv 32+ jotta varmistellaan että se on noussut tarpeeksi sieltä pois.
En edes koko asiaa miettinyt, on ollut niin kiireistä ettei ole käynyt juuri mielessä. Olin varma, että istukka nousee ja kaikki on hyvin.
Yllättäen viikko sitten rv 31+0 lorahti kirkasta ehkä 1dl verran. Vuoto loppui lyhyeen joten en panikoinut siitä. Huonovointisuus ajoi lopulta lääkäriin hakemaan sairaslomaa... Kun mainitsin verivuodosta, lääkäri passittikin kiireesti äitiyspolille. Siellä lääkäri totesi, että istukka peitti täysin kohdun suun - se oli shokki!
Hän otti asian hyvin kevyesti, enkä saanut juuri mitään infoa asiasta enempää. Ja olin niin järkyttynyt, etten osannut oikein kyselläkkään.
Luin netistä sitten kokemuksia ja järkytyin entisestään! Olen verikammonen ja monet kertoivat kokemuksista että leikkausaika oli siirretty tosi lähelle la:ta ja loppujen lopuksi rajun verenvuodon seurauksena oli ambulanssilla menty sairaalaan hätäsektioon.
Sain uuden kontrolliajan vasta rv 34+ jolloin kai sovitaan leikkausaikaa. Kuulin että meilläpäin ne tehdään rv 39+ joka tuntuu hirveältä riskipeliltä.
Tämä vauva on niin toivottu kuin vaan olla voi, mutta koko raskausaika on ollut vaikea. Nyt joudun olemaan täyslevossa ja kipeitä supisteluita tulee pienestäkin liikkumisesta.
Tässäpä tämä minun vuodatus.. oli kiva purkaa johonkin tämä järkytys :) Ehkä kaikki menee kuitenkin tosi hyvin, joten nyt päätän ajatella positiivisesti jatkossa!
Ihanaa kesää Heinäkuisille!
Kristalli rv 32+0