Millaisiin Suomi-käsityksiin olette törmänneet maailmalla?
Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...
ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.
Kommentit (232)
No just yks ranskalainen sanoi, ettei tiennyt Suomen olevan EU:n jäsen... siinä sitä Suomikuvaa maailmalla :)
Suomalaiset ovat totisia
Suomalaiset ovat rehellisiä
Suomi on edelleen osa Venäjää
Suomalaiset juovat ihan kamalasti
Suomalaiset kuunteleva vain heviä
Suomessa on aina kylmä
Suomessa on pahaa ruokaa
Suomessa on rumaa arkkitehtuuria
En tiedä onko asianlaita enää näin mutta ainakin vielä -90 luvulla Saksassa opetettiin koulussa että Suomi kuluu Skandinaviaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 13:19"]
En tiedä onko asianlaita enää näin mutta ainakin vielä -90 luvulla Saksassa opetettiin koulussa että Suomi kuluu Skandinaviaan.
[/quote]
Niin se opetetaan Suomessakin =)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:38"]
Aikaisemmassa mainittiinkin Suomen sotakorvausten maksusta. Myös minulta vanhempi herrashenkilö New Yorkin osavaltiossa varmisteli, että eikös Suomi ollut ainoa, joka maksoi korvaukset kokonaan. Ennen tätä sama herra huomasi minun olevan Euroopasta, koska eurooppalaiset syövät haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa, kun taas amerikkalaiset ensin pilkkovat haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, mutta vaihtavat sitten haarukan oikeaan käteen ja syövät pilkkomansa.
[/quote]
Toi on totta ja se on järkyttävän näköistä kun pilkkovat vaikka pihvin itselleen niinkuin pikku lapselle pilkotaan.
Pihvi myös pysyy kokonaisena lämpimänä pidempään.
[quote author="Vierailija" time="25.10.2011 klo 12:20"]
Suomessa on kylmä, kallista, keskiyön aurinko ja kaamos, ja suomalaiset ryyppää rankasti. Nämä asiat yleensä on tulleet esiin.
Olen asunut Keski-Euroopassa 12 vuotta.
[/quote]
Yllättävän hyvinhän siellä sitten tunnetaan Suomi ja suomalaiset ;)
en ole törmännyt juuri minkäänlaisiin erikoiskäsityksiin.
En tosin hengaile kaikenmaailman uuvattien kanssa maailmalla.
Valloissakin kaltaisteni menestyjien piireissä asioiden oikea tola tiedetään aina jollain tasolla
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:38"]
Aikaisemmassa mainittiinkin Suomen sotakorvausten maksusta. Myös minulta vanhempi herrashenkilö New Yorkin osavaltiossa varmisteli, että eikös Suomi ollut ainoa, joka maksoi korvaukset kokonaan. Ennen tätä sama herra huomasi minun olevan Euroopasta, koska eurooppalaiset syövät haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa, kun taas amerikkalaiset ensin pilkkovat haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, mutta vaihtavat sitten haarukan oikeaan käteen ja syövät pilkkomansa.
[/quote]
Sen verran meni jenkillä pieleen, että Suomi ei maksanut kaikkia sotakorvauksia vaan osa niistä saatiin "anteeksi".
Kysyin italialaiselta au pairiltamme, että luullaanko Italiassa tosiaan, että Suomessa jääkarhut kulkee kaduilla. Kyllä ja pingiivit myös!
Olin työmatkalla Sambiassa ja tapasin siellä miehen, joka fanitti Rovaniemen Palloseuraa. Oli pettynyt kun en tiennyt RoPS:n sambialaisvahvistuksista. Enkä RoPS:sta ylipäätään.
Singaporen eläintarhassa oli jääkarhun kohdalla kartta sen elukan levinneisyydestä. Ja kyllä vaan, tuolahan niitä Oulun korkeudella tallustaa sen kartan mukaan. Ei mikään ihme että tätä maata luullaan joksinkin antarktikseksi kun tuollaista väitetään ihan totena.
[quote author="Vierailija" time="16.05.2012 klo 19:15"]
Kävin vierailulla serkun loma-asunnolla Siesta Keyssa, Meksikonlahden puolella Floridaa. Siellä pihalla uima-altaalla vanhat amerikkalaiset rouvat, kun kuulivat minun olevan suomalainen,sanoivat: eikös teidän maa ollut ainoa, joka maksoi velkansa USA:lle? Olin aivan otettu, se siis muistettiin!
Kylla maksettiin USAllekin
Neuvostoliitolle maksettiin sotakorvauksia, Yhdysvalloille maksettiin 1. maailmansodan aikaan otettua lainaa.
"Yhdysvallat rahoitti Euroopan maita sota- ja jälleenrakennuslainoilla ensimmäisen maailmansodan aikana ja sen jälkeen."
http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Lainat
(alin kohta)
Öh niin... ja mihinköhän "velan maksaminen" sitten viittaa? Voi toope...
Kuulun ihmisiin, jotka eivät hikoile (tällaisia on ihan oikeasti, vaikka täällä muuta väitetään), joten ei tarvi käydä joka päivä suihkussa. Olen laiska liikkumaankin sen takia, kun hiki ei tule.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:28"]
Kuulun ihmisiin, jotka eivät hikoile (tällaisia on ihan oikeasti, vaikka täällä muuta väitetään), joten ei tarvi käydä joka päivä suihkussa. Olen laiska liikkumaankin sen takia, kun hiki ei tule.
[/quote]
NO tuli sitten väärää ketjuun!
Asun ulkomailla ja liikun paljon eri puolilla maailmaa muutenkin. Todellakin suomalaisilla naisilla on hutsun maine ja monet Suomessa käyneet miehet (useimmat olleet töissä eri vuosikymmenillä siellä) ovat sanoneet että suomalainen nainen ei juuri välitä onko mies naimisissa vai ei mutta munaa pitää saada. On oikeasti noloa kuunnella tätä. Suomea luullaan useammin Puolan kuin Ruotsin tyyppiseksi maaksi ja kieltä verrataan venäjään. Olen myös kuullut monien pettyneen siihen ettei Suomessa ole niin paljon blondeja kuin Norjassa tai Ruotsissa. Miehiä pidetään useimmiten mukavina ja varsinkin muutaman kaljan jälkeen ovar hauskaa seuraa, suomalainen nainen taasen on kännissä riidanhaastaja ja lääppii kaikkia paikalla olevia miehiä. Näitä olen siis kuullut ja suurin osa näistä ovat olleet jonkun firman muunmuuassa Nokian juttujen vuoksi suomalaisten kanssa tekemisissä.
Että Suomessa elää jääkarhuja. 8)
Noloo siskot, että ootte bildellänne tuhrineet myös mun maineen! Hävetkää!
Parisen vuotta sitten olin Madonnan keikalla Chicagossa ja eräs rouva siellä kuuli että ollaan Suomesta. Sanoi sitten että tämä on varmaan ensimmäinen kerta teillä elävää musiikkia kuuntelemassa, kun eihän teillä siellä ketkään käy esiintymässä.
Kerroin sitten pokkana kaikki käymäni keikat viim. 15 vuoden ajalta (tässä meni valehtelematta 5-10 minuuttia). Jossain vaiheessa nainen meni punaiseksi ja sopersi jotain että "en voinut tietää"... :D
Eli koska olen tummahiuksinen minua ei uskottu että olen Suomesta! hahaha sain aika hyvät naurut siitä! Ne luuli että kaikki täällä ovat blondeja :D Tämä oli Bulgariassa vuonna 2007, en kylläkään muista minkämaalaisia nämä ihmiset olivat jotka tätä minun asiaani pohtivat :D huvittaa kyllä vieläkin :D
Olen törmännyt tähän varsinkin Etelä-Euroopassa. Italialaiset luulevat minua kreikkalaiseksi, kreikkalaiset italialaiseksi tai espanjalaiseksi, espajassa yleisin veikkaus on italialainen. Kun sanon että olen suomalainen, ollaan todella ihmeissään että miten voi olla, kun minulla on tummat hiukset ja ruskeat silmät - kaikki suomalaisethan on joko ihan blondeja tai sitten vaaleanruskeahiuksisia ja niillä on siniset tai harmaat silmät. Mutta hyvä näin että luulevat, saanpa matkustella yksinkin rauhassa ilman että "helpon" pohjoismaisen toivossa miehet häiritsevät.
up, onko lisää?