Millaisiin Suomi-käsityksiin olette törmänneet maailmalla?
Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...
ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.
Kommentit (232)
menin vaihto-oppilaaksi New Yorkiin, missä isäntäperhe kysyi minulta ensimmäisenä päivänä olenko koskaan maistellut jäätelöä
Seurustelin helsinkiläisen kundinkaa muutama vuosi sitten ja kun mietin laitanko toppatakin vai hieman ohkaisemman talvitakin päälle, niin kundin kämppis sanoi:"sähä oot lapista, etkö sä oo tottunu kylmään?" Ja siis oli ihan tosissaan. Kundi ei ole eläessään poistunut armaasta helsingistään muualle kuin laskettelukeskuksiin ja OIKEASTI luulee, että helsingin ulkopuolella on vain korpea ja -20 talvella.
Huvittavaa koska olen mikkelistä.
Kävin vierailulla serkun loma-asunnolla Siesta Keyssa, Meksikonlahden puolella Floridaa. Siellä pihalla uima-altaalla vanhat amerikkalaiset rouvat, kun kuulivat minun olevan suomalainen,sanoivat: eikös teidän maa ollut ainoa, joka maksoi velkansa USA:lle? Olin aivan otettu, se siis muistettiin!
Kolme viikkoa sitten juttelin turistiryhmän kanssa laivalla, olivat Lappiin menossa. Aika hyvin olivat perillä asioista, mutta olivat ihmeissään, että kaikki suomalaiset saunovat joka päivä omissa saunoissaan. Tämän käsityksen korjasin. Olivat innoissaan kun heille oli sovittu tapaaminen Joulupukin kanssa:). Porukka oli tulossa mm. Italiasta, Saksasta ja Ranskasta, alle 30v.
Saksalainen kollega oli ihmeissään, kun käytin salaatinkastiketta. Hän sanoi että eihän suomalaiset käytä. Olin puolestani ihmeissään että miten niin ei.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on sanottu ainakin kolme kertaa, että eikö suomalaiset naiset pane esim etelässä jo lapsena, on sanottu helpoksi ja huoramaine on syvässä.
Miten sa oikein kayttaydyt reissatessa? Ma en ole ikina tormannyt moiseen ja olen asunut ulkomailla viimeiset 20 vuotta ja matkustanut paljon.
Sen sijaan kuulen usein kuinka Suomessa on maailman paras koulu, Lappi ja revontulet kiinnostavat ja samon suomalainen design. Ai niin joo ja etta Suomessa on korkeat itsemurhatilastot.
Vierailija kirjoitti:
klassinen 'Suomessa on jääkarhuja', Suomi on osa Venäjää, Suomessa puhutaan venäjää, Suomen eduskunnassa puhutaan vain ruotsia (kuulemma opettavat näin ruotsalaisissa lukioissa).
Muitakin on, mutta ei nyt muistu mieleen.
Ruotsin koulujen maatiedon kirjoissa lukee Suomesta virallinen kieli : suomi. Ei mitään maintaa ruotsista
80-luvulla maailmalla luultiin että suom. autojen rekkari SF tarkoittaa Sovjet -Finland.
No, ihan oikea päätelmä !
Ihmetelty ravintolalaskun tultua pöytään, että enkö minä Suomalaisena maksakkaan sitä yksin, vaikka olen hölmö Suomalainen.
ihmetelty kun kävellään kadulla että enkö Suomalaisena otakkaan yksin vastaan kaikkea autojen lennättämää kuraa.
Ollessani Berliinissä kesäyliopistossa intialainen nainen luuli, että Suomi on ollut Britannian siirtomaa niin kuin Intiakin, ja että täällä puhutaan vain englantia. Hän ei siis tiennyt, että on olemassa suomen kieli ja hämmästyi melkoisesti, kun tämän faktan hänelle kerroin. Yllättävän moni tuli myös aivan innoissaan esittelemään 1-2 sanasta koostuvaa suomen taitoaan, kun kuulivat, että olen Suomesta. Yleisin näiden opiskelijoiden tietämä sana oli "Kippis!"
Itseäni taas huvittaa tilanteet jossa joku ihan lähinaapurissa ei tiedä meistä tyyliin mitään mutta sitten joku jostain kaukaa tietää vaikka mitä. Esimerkiksi joillekin tukholmalaisille on joskus ollut täysi yllätys että Suomessa on ruotsinkielinen vähemmistö ja ruotsi on muutenkin virallinen kieli Suomessa...ja nyt oltiin siis Tukholmassa jonne on Ahvenanmaalle tyyliin 100 kilsaa ja muumiruotsi on tunnettu käsite. Sitten taas joku malesialainen, brasilialainen taikka aussi tietää tyyliin kaiken talvisodasta, koulutuksestamme, suomalaiset kirosanat, olutmerkit jne. ihan randomfaktoja mitä ei uskoisi.
En oikein minkäänlaisiin. Kerran irlannissa opiskelijavaihdossa yksi itseään häpeävä polakki jäppinen olisi kovasti halunnut vahvistusta että Suomi on yhtä köyhä kuin Puola.
Roomassa kauppias ihmetteli että miten kylmä siellä on ja huonekorkeus jatkuvasti viinaa. Kun sanoin että ei, emme juo niin intti että no venäläiset juovat ainakin!
Joku ulkomaan kirjeenvaihtaja sanoi tästä että Suomi tiedotti itsestään hyvin vähän menneinä vuosikymmeninä.Tämä tietämättömyys on siis vähän itse aiheutettua.
suomalaista kulttuuria ja korkeakulttuuria ei ole jos jotain on se on kopioitu ameriikasta. suomalaiset on aina kobassa kännissä ja huutaa sumalaisnaisten kännääminen on maailman kuullua
Lontoossa Jytkyn aikoihin lehdissä kirjoitettiin suomalaisen natzipuolueen noususta.
Pubissa sai sitten selitellä Soinin populismista ja WT-väen noususta.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:38"]
Aikaisemmassa mainittiinkin Suomen sotakorvausten maksusta. Myös minulta vanhempi herrashenkilö New Yorkin osavaltiossa varmisteli, että eikös Suomi ollut ainoa, joka maksoi korvaukset kokonaan. Ennen tätä sama herra huomasi minun olevan Euroopasta, koska eurooppalaiset syövät haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa, kun taas amerikkalaiset ensin pilkkovat haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, mutta vaihtavat sitten haarukan oikeaan käteen ja syövät pilkkomansa.
Sen verran meni jenkillä pieleen, että Suomi ei maksanut kaikkia sotakorvauksia vaan osa niistä saatiin "anteeksi".
Se anteeksi oli se saamatta jäänyt Marshall-apu,muut maat saivat sen.
Argentiinassa oltiin siinä uskossa, että jokainen suomalainen osaa tangon salat, ja että se meillä koulussa pakollinen liikuntamuoto. Lisäksi olivat siinä uskossa, että vain sinisilmäiset saivat avioitua keskenään. Enpä tiedä, mistä olivat nämä saaneet päähänsä.
Suomalaisista tuttuja olivat Jari Litmanen ja Mika Häkkinen.
sanottiin Jenkeissä, että aaa, olet heti käynyt ostoksilla kun mulla oli Lewiksen farkut jalassa. Oli vaikea ymmärttää, että niitä saa myös Suomesta. Samoin luultiin, että tämä on kommunistinen maa. Toisaalta eräs tyyppi (jenkkiläinen) kysyi, missä osavaltiossa on Finland, kun kerroin olevani sieltä kotoisin.