Millaisiin Suomi-käsityksiin olette törmänneet maailmalla?
Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...
ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.
Kommentit (232)
Länsisaksalainen proffatason ihminen sanoi 80-luvun alussa tutuilleni: Finnland ist ein kommunistisches Land, nicht?
Useita kertoja Briteissä on kysytty, että miten mulla muka voi olla kylmä, koska olen Suomesta. Vastasin aina että meillä osataan eristää talot ja on kolminkertaiset ikkunat, toisin kuin Briteissä.
Briteissä myös eräs oli järkyttynyt kun kuuli, että me syömme poronlihaa. Kauhisteli miten me voimme syödä suloisen Rudolfin (Petteri Punakuono) lihaa.
Olin Briteissä töissä ja kerran en meinannut muistaa jotakin sanaa. Asiakas sitten sanoi niin, tehän puhutte siellä omaa kieltänne. Myönsin, että näin on. Siihen asiakas sitten että kai te kuitenkin sentään kirjoitatte Suomessakin englanniksi nämä asiapaperit... Keskustelun lopuksi asiakas harmitteli kun he (britit siis) ovat niin huonoja oppimaan vieraita kieliä. Se johtuu hänen mielestään siitä, että kun englanti tulee ihan luonnostaan kaikille ja niitä muita joutuisi sitten ihan varta vasten opettelemaan. En sitten viitsinyt sanoa siihen enää mitään.
Kaverilta kysyttiin, että eikö ole kauhean hankalaa puhua muita kieliä kuin englantia, koska kaikkihan kuitenkin ensin ajattelevat englanniksi ja sitten pitää kääntää se puhuessaan. Aika sanattomaksi vetää tuollainenkin kommentti.
Kerran eräs Helsingissä asuva keski-Eurooppalainen kertoi haluavansa mennä käymään Lapissa, jotta näkisi lappalaiset asumassa kodissa. Hämmästys oli suuri kun sanoin, että eiköhän kaikilla ole nykyään ihan tavalliset talot.
Varmasti jotain muitakin kummallisuuksia on ollut, mutta eipä nyt tule muuta mieleen.
noi Britit on sitten idiootteja... :)
Nyt on puurot ja vellit sekaisin. Sotakorvaukset Neukkulaan oli toinen juttu ja toinen taas velka USA:an. Suomalaiset maksoi jenkeille lainansa viimestä latia myöten ja sotarkorvauksia taas annettiin anteeksi Neuvostoliiton toimesta.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:38"]
Aikaisemmassa mainittiinkin Suomen sotakorvausten maksusta. Myös minulta vanhempi herrashenkilö New Yorkin osavaltiossa varmisteli, että eikös Suomi ollut ainoa, joka maksoi korvaukset kokonaan. Ennen tätä sama herra huomasi minun olevan Euroopasta, koska eurooppalaiset syövät haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa, kun taas amerikkalaiset ensin pilkkovat haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, mutta vaihtavat sitten haarukan oikeaan käteen ja syövät pilkkomansa.
[/quote]
Sen verran meni jenkillä pieleen, että Suomi ei maksanut kaikkia sotakorvauksia vaan osa niistä saatiin "anteeksi".
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.10.2011 klo 11:22"]
Suomailaiselta naiselta saa helposti pesää.
[/quote]
tottahan tuo
Ollessani ranskassa vaihdossa vuosia ( n. 13 v sitten) pienessä maalaiskunnassa sain selittää jokaiselle vastaantulevalle suomesta jotain, ja vastata kysymyksiin;
-onko teillä haarukoita ja veitsiä?
- tiedätkö mikä on viini?
-onko suomessa olemassa oikeita taloja? Luulivat siis että asutaan jossain yhteiskodissa koko maa suojassa lumimyrskyltä...
- tiedätkö mikä koira on? Ja olivat kyllä kuin puulla päähän lyötyjä kun sanoin suomessa olevan suomen ajokoira, pystykorva ja lapinkoira..
- käytetäänkö teillä rahaa maksuna?
-onko teillä kauppoja?
Tämä kylä oli kyllä Niiin tietämättömiä muun maailman menosta että vieläkin hirvittää :D
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 13:38"]
Aikaisemmassa mainittiinkin Suomen sotakorvausten maksusta. Myös minulta vanhempi herrashenkilö New Yorkin osavaltiossa varmisteli, että eikös Suomi ollut ainoa, joka maksoi korvaukset kokonaan. Ennen tätä sama herra huomasi minun olevan Euroopasta, koska eurooppalaiset syövät haarukka vasemmassa kädessä ja veitsi oikeassa, kun taas amerikkalaiset ensin pilkkovat haarukka vasemmassa ja veitsi oikeassa, mutta vaihtavat sitten haarukan oikeaan käteen ja syövät pilkkomansa.
[/quote]
Toi on totta ja se on järkyttävän näköistä kun pilkkovat vaikka pihvin itselleen niinkuin pikku lapselle pilkotaan.
Pihvi myös pysyy kokonaisena lämpimänä pidempään.
[/quote] Ei USAssa pilkota pihvia ennen syontia vaan siita leikataan suupala, siirretaan haarukka oikeaan kateen ja syodaan pala. Taalla taas ihmetellaan eurooppalaisia jotka yrittavat syoda herneita haarukan kuperalla puolella tasapainottelemalla. Kukin tavallaan, kaikki yhta ihmeellista kun sen ensimmaisen kerran nakee.
Moskovassa kysyivät missä asun ja kun kerroin, että Suomessa, naiset kommentoivat: "Niiiin pohjoisessa!"
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 20:40"]
Asun ulkomailla ja liikun paljon eri puolilla maailmaa muutenkin. Todellakin suomalaisilla naisilla on hutsun maine ja monet Suomessa käyneet miehet (useimmat olleet töissä eri vuosikymmenillä siellä) ovat sanoneet että suomalainen nainen ei juuri välitä onko mies naimisissa vai ei mutta munaa pitää saada. On oikeasti noloa kuunnella tätä.
Miehiä pidetään useimmiten mukavina ja varsinkin muutaman kaljan jälkeen ovar hauskaa seuraa, suomalainen nainen taasen on kännissä riidanhaastaja ja lääppii kaikkia paikalla olevia miehiä. Näitä olen siis kuullut ja suurin osa näistä ovat olleet jonkun firman muunmuuassa Nokian juttujen vuoksi suomalaisten kanssa tekemisissä.
[/quote]
Aika noloa, mitä sä olet vastannut noissa tilanteissa?
Itse asun myös ulkomailla, ja olen onneksi säästynyt noilta. Olen tottunut ihmisten puhuvan toistensa maista jotain positiivista tai hauskaa, tai jos ei tiedetä, niin kysytään millainen maa tämä on. Suomesta muistetaan monesti Nokia, rallit, muotoilu, Ahtisaari, joku tietää eukonkannon jne.
Jos joku sanoisi jotain noloa tai loukkaavaa toisen maasta, hän nolaisi itsensä.
Hauskoja nuo jutut siitä että britit ajattelevat suomen olevan venäjän sukulaiskieli ja venäläisten yhä hallitsevan Suomea. Tietävätköhän he itse että toisin kuin suomi, niin englanti nimenomaan on venäjän sukulaiskieli ja Iso-Britaniaa hallitseva Windsorin suku on Romanoffin tsaarisuvun haara.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2013 klo 21:28"]
Noloo siskot, että ootte bildellänne tuhrineet myös mun maineen! Hävetkää!
[/quote]
Minkämaalaisen maineen sä haluaisit suomalaisilla (naisilla) olevan nykyisen sijasta?
Jos tuota helppoutta murehdit, niin googlaapa vaikka "easiest girls in the world".
[quote author="Vierailija" time="06.08.2013 klo 00:57"]
Moskovassa kysyivät missä asun ja kun kerroin, että Suomessa, naiset kommentoivat: "Niiiin pohjoisessa!"
[/quote]
Onhan koko Suomi Moskovaa pohjoisempana.
Kauan sitten chatissa samanikäinen mies (tuolloin 26v) kysyi että tanssitteko te siellä aina vihreät haalarit päällä ja vaaleat hiukset kahdella ponnarilla/saparolla. Siis häh???! En saanut koskaan selvyyttä tuohon, tuli vaan mieleen että onko saattanut nähdä jotain vappu-opiskelijakuvia netissä jossa porukalla ollut vaaleat peruukit päässä.
Kuulin kerran ulkomailla kun ulkomaalainen mies kertoi toiselle ulkomaalaiselle ihan naama vakavana että suomalaisnaiset ovat maailman villeimpiä nymfomaaneja ja että sehän on aivan selvä asia koska asuvat kylmässä iglussa pitkät ajat vuodesta ja suomalaiset palelevat joten miehet ei voi tarjota seksiä kun vehkeet kutistuu, mutta sitten kun kesä tulee niin ne naiset pääsee irti ja niiden vaatteet lentää pois ja ovat joka miehen kimpussa. Okei......
krhm verrattuna johonkin puritaaniseen amerikkalaiseen tai kotikuritettuun saudiin, suomalaisnaiset on hyvin hyvin helppoja :)
meidän on ehkä vaikea ymmärtää että sitä pidetään "huonona" asiana koska yleistyksenä suomalainen nainen on itsenäinen ja päättää itse kenen kanssa sekstaa.
porot ja jääkausimainen sää on hyvin yleisiä väärinkäsityksiä ulkomailla ja jopa Irlantia kovemmat viinamäen miehet. jokin osa totta, jokin ei :D
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 13:15"]
Kauan sitten chatissa samanikäinen mies (tuolloin 26v) kysyi että tanssitteko te siellä aina vihreät haalarit päällä ja vaaleat hiukset kahdella ponnarilla/saparolla. Siis häh???! En saanut koskaan selvyyttä tuohon, tuli vaan mieleen että onko saattanut nähdä jotain vappu-opiskelijakuvia netissä jossa porukalla ollut vaaleat peruukit päässä.
Kanadassa -90-luvulla vaihdossa ollessani, halusi 20 vuotias kanadalaismies tulla Suomeen bongailemaan muumeja.
Semmosii oon kuullut että täältä löytyy jääkarhuja, pohjosemmassa puhutaan pelkkää venäjää ja kaikkien kodit on täys ikeakamaa