Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisiin Suomi-käsityksiin olette törmänneet maailmalla?

Vierailija
25.10.2011 |

Itse muistan kun aikoinaan 80-luvulla joku britti ihmetteli että miten olette tänne Lontooseen tulleet? Sanoin että lentämällä...

ihmetteli sitä miten olimme saaneet luvan matkustaa.. selvitin sitten asian oikean laidan.

Kommentit (232)

Vierailija
81/232 |
13.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostetaan!

Vierailija
82/232 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2011 klo 11:22"]

Suomailaiselta naiselta saa helposti pesää.

[/quote]

Näin on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/232 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2011 klo 11:22"]Suomailaiselta naiselta saa helposti pesää.

[/quote]

Sehän on totta

Vierailija
84/232 |
07.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="25.10.2011 klo 11:22"]Suomailaiselta naiselta saa helposti pesää.

[/quote]

Sehän on totta

[/quote]

Varsinkin ulkomaalaiset miehet

Vierailija
85/232 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein ulkomailla tapaamani miehet tuntuvat tykkäävän ajatuksesta skandinaavi-tytöistä, en tiedä onko kyseessä joku mielikuva kauniista pitkistä blondeista, vai se että skandinaaveja pidetään jotenkin helppoina. Joku mies kehui minulle silmät loistaen norjalaisia naisia ja varmisteli että olenhan varmasti Suomesta.

Kerran eräässä kaupassa tuli joku jenkkipoika kysymään että olenko ruotsalainen, ja kun vastasin olevani Suomesta hän kysyi etten ole kuitenkaan "muumisuomalainen", mitä se sitten tarkoittaakaan, ehkä suomenruotsalaista? Tiedä sitten mikä fiksaatio hänellä oli.

Koulutuksen tasosta olen myös kuullut, ja siitä että opettajat ovat Suomessa arvostettuja, toisin kuin monessa muussa maassa. 

Joku tiesi että Suomessa on pimeää talvisin pitkän aikaa, ja että suomi ei kuulu indoeurooppalaisiin kieliin ja siihen liittyen sanoi suomen kuulostavan barbaarikieleltä.

Mutta mitään kovin ihmeellistä ei ole tullut itselle vastaan, tosin olen matkustellut lähinnä Euroopassa.

Vierailija
86/232 |
18.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme lukiossa vuonna 2007 Ranskassa pari viikkoa vierailulla "ystävyyskoululla" ja majoituimme oppilaiden kotona. Yhtenä päivänä oli ohjelmassa retki läheiselle saarelle, matka kesti n.20 minuuttia lautalla. Isäntäperheessäni oltiin tuolloin huolissaan olenko koskaan enne ollut RISTEILYLLÄ ja tulenko merisairaaksi.. Joku aamu tarjosivat aamupalapöydässä kananmunaa ihan uutena elämyksenä, kysyivät että tiedänkös mikä tämä on?! :D Muutenkin tuntuivat koko ajan kuvittelevan, ettemme me suomalaiset olisi koskaan ennen käyneet missään ulkomailla ja olivatkin tosi ihmeissään kun esim. omassa perheessäni kerroin käyneeni vaikka missä Euroopassa.

Vierailija
87/232 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 03:46"]

Hulluin juttu, johon olen törmännyt, oli se kun olin Malesiassa vaihto-opiskelemassa ja kaverini siellä luuli, että Suomessa ihmiset tervehtivät toisiaan hieromalla neniään yhteen :D Hänellä oli muutenkin todella "romanttinen" käsitys Pohjois-Euroopassa asuvista ihmisistä: kaikki ollaan jotain saamelaisten tapaisia heimoja tai Pohjolan intiaaneja, jotka pukeutuu kansallispukuihin, asuu hirsimökeissä ja kasvattaa poroja.  

Muuten tullut vastaan aika niitä tyypillisiä juttuja: hyvä koulujärjestelmä, Nokia, täysin muista poikkeava kieli.

[/quote] Mielestani ei kannata olla niin kauhean ylimielinen muiden tietamattomyydesta kun suomalaisten Malesiatietamyskin on melko heikkoa puhumattakaan vaikka Yhdysvalloista josta esitetaan vaikka kuinka ihmeellisia uskomuksia. Mita tiedatte Belizesta?

Vierailija
88/232 |
16.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Saksassa. Ranskalainen vaihtarikaverini kertoi, että olisi halunnut mennä Suomeen vaihto-oppilaaksi. Oma äiti oli kuitenkin kieltänyt, koska Suomessa syödään vain kalaa eikä meillä ole sähköverkkoa (joten ei voi katsoa tv:tä eikä pitää yhteyttä keneenkään). :D :D Hyvät naurut sai.

Mulla on ruskeat silmät ja tummaksi värjätty tukka: tästä syystä kukaan ei usko, että olen Suomesta.. Kaikki suomalaisethan ovat blondeja sinisilmäisiä.. Usein luullaan, että olen Turkista tai Espanjasta.

Vierailija
89/232 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä noi sakemannit on kanssa joskus aika aivotonta kansaa...

Yhellä foorumilla joku tanskalainen sälli oli kritisoinut Suomea uussuomettumisesta takavuosina, ja tämän suomalainen kaveri oli ladellut siihen vastauksena muutaman totuuden:

- Yksikään valtio ei ole koskaan onnistunut miehittämään Suomea, toisin kuin Tanskan kävi.

- Tää Suomalainen oli sanonut että suomalaisten mielestä heidän kansallistunnuksensa DK tulee sanoista Deutsche Kolonie... :D

Oli mennyt tanskalainen hiljaiseksi..

Vierailija
90/232 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mä en ihmettele yhtään vaikka suomalaisia naisia pidetään helppoina. Esim: bb-janica jakaa itseään jo eka yönä. Ja sitä puolustellaan "ihan normaalia" . Just. Ja sama meininki niin monella muullakin suomalaisella olipa sitten suomalainen tai ei suomalainen mies kyseessä. Että ei kannata ihmetellä yhtään miksi suomineitoja pidetään helppoina.

Vierailija
91/232 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen työn vuoksi Suomeen. Vaimon vanhemmat olivat vihaisia, kun heidän tyttärensä täytyi muuttaa tänne 'kehitysmaahan'. Vävypoika yritti monesti selittää heille, että ihan länsimaassa asutaan ja kaikki on modernia. Selityksen kaikuivat kuitenkin kuuroille korville.

No, appivanhemmat suostuivat, ihme kyllä, tulemaan Suomeen käymään. Toivat mukanaan ihan kaikkea! Wc-paperia, vehnäjauhoja jne. :D Olivat ihan noloina, kun tytär asui hienossa juurirakennetussa kerrostalossa Turun keskustassa. Oli 3-kerrosikkunat ja kaikki. Nämä vanhemmat kun olivat jo vuosia pohtineet, että raaskisiko vaihtaa doubleglazed windows omaan kotiinsa...

Vierailija
92/232 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa oikein Suomi-asiantuntijoihin. Sotahistorian tuntijoita on siellä paljon ja kerran jouduin häpeään kun en jossain pippaloissa todella osannut keskustella jatkosodan yksityiskohdista. Sittemmin olen ottanut selvää.

Vierailija
93/232 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin vierailulla serkun loma-asunnolla Siesta Keyssa, Meksikonlahden puolella Floridaa. Siellä pihalla uima-altaalla vanhat amerikkalaiset rouvat, kun kuulivat minun olevan suomalainen,sanoivat: eikös teidän maa ollut ainoa, joka maksoi velkansa USA:lle? Olin aivan otettu, se siis muistettiin!

Vierailija
94/232 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tosi moneen otteeseen tullut vastaan väittämä, että Suomessa on 6 kk "päivä" ja 6 kk "yö", eli puoli vuotta tauotta aurinkoa ja puoli vuotta kaamosta. Selitän kyllä, että ihan pohjoisessa on puoltoista-pari kk vuodesta noin.

Vierailija
95/232 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

86 Lontoossa, että miten äiti voi olla hengissä, kun keväällä se ydinvoimala poksahti. (tshernobyl) Lisäksi oli samainen kampaaja ihmetellyt, miten ovat päässeet matkustamaan ja mistä äiti on saanut hiusväriä tukkaansa. Itseltäni Jenkeissä -94 kysyttiin mm.: - Oletko nähnyt koskaan mikroaaltouunia? (esitteli, miten sitä käytetään) - Onko teillä moottoriteitä? - Onko teillä puhelin? - Osaatko käyttää sisävessaa ja suihkua? (ei, käyn puuceessä ja pesen itseni letkulla pihassa...) No, samaisten ihmisten kanssa kävin väittelyä siitä, onko leijona ja tiikeri sama eläin. Väittivät, että uros on se yksivärinen ja harjallinen, naaras raidallinen. Yritin kovasti selittää 17-vuotiaan tietämyksellä, että toisia elää Aasiassa ja toisia Afrikassa ja ovat ihan omat lajinsa. Eivät uskoneet ja lopetin vänkäämisen, kun tajusin, että vastassa on 6 aikuista, joiden päätä en käännä. No, asuin sotilastukikohdan vieressä ja siellä oli paljon sotilaita, jotka oli ollut Saksassa. Ne tiesi Euroopasta paljon ja tiesivät monet Suomenkin. Ja ne ei noita kysellyt vaan muut.

kyllahan monet suomalaisetkin luulee etta banaanit ja ananakset kasvaa puissa.

Vierailija
96/232 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melkoinen vilukissa ja esim. tuuli tuntuu pahalta. Kun "valitan" kylmyyttä vastaus on aina: ei sinulla voi olla kylmä, tulet Suomesta. yritän selittää, että talvella ei tule kylmä (jos ei tuule) kun on kunnon talvivaatteet. Ei mene perille.

Vierailija
97/232 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-suomessa on kylma (aina) ja ihmettelevat kun en itse kesta kylmyytta , moni ei tajua etta talvella puetaan paalle enemman, ja talot on lampimia.

- itsemurhatilastot on korkeat

- ryypataan paljon

Vierailija
98/232 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esille Italiassa, Ranskassa, Espanjassa ja Ruotsissa. Easy ladies.....hahahaa. Enpä ole tuohon oikein mitään osannut sanoa.

Minulle on sanottu ainakin kolme kertaa, että eikö suomalaiset naiset pane esim etelässä jo lapsena, on sanottu helpoksi ja huoramaine on syvässä.

Ja lisäksi Turkissa

Vierailija
99/232 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa asuessa myös ihmettelivät sitä kuinka voin palella kotona. No, Suomessa sentään osataan rakentaa tiiviitä taloja :D ja talvisin ei tule kylmä ulkona kun pukeutuu sen mukaan.

Kummallisempaa oli kun joskus palasin yliopistolle jonkun looman jälkeen enkä heti päässytkään tunneille kun sairastuin kovaan flunssaan. Paria päivää myöhemmin kuulin että koululla oli kiertänyt huhu jonka mukaan en jatkanut kursseja koska viisumini oli vanhentunut. Olin ihan ihmeissäni tuosta viisumitarinasta, mikä viisumi...

Vierailija
100/232 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö suomalaiset liho hirveästi talvella, kun ei voi lähteä kotoa mihinkään, kun on niin pimeää ja kylmää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi