Uusperhessä sairastaminen, kuka hoitaa kodin?
Esimerkkimme uusperheessä on 2 työssäkäyvää aikuista, äiti ja äidin miesystävä sekä äidin kaksi lasta.
Äiti on ollut jo pitkään puolikuntoinen ja vihdoin kun menee lääkäriin niin lääkäri komentaa sairaslomalle työstä. Lääkekuuri tulee hengitystietulehdukseen ja lepokäsky kaupan päälle.
Uusperheen mies ei ota mitään vastuuta uusperheen lapsista äidin sairastaessa, eli äiti ei saa levätä kun ruoka on laitettava, pyykit hoidettava, tiskikone täytettävä jne.
Tässä esimerkissä äiti on jo aika uupunut, kun ei saa levätä.
Kuinka teillä toimitaan näissä tilanteissa?
Ja tiedetään, äiti ei saa sairastaa. Mutta jos nyt maailmassa on virhe ja äiti sairastaa, niin kuka hoitaa kodin ym jos lapsien biologinen toinen vanhempi ei asu taloudessa?
Kommentit (117)
Pisti vähän miettimään nuo miehen sanat, ettei hänellä lapsia olekaan. No ei ole ei omia biologisia, mutta perheessä kannetaan vastuu KAIKISTA jäsenistä. Kiitoksia kun kommentoitte asiallisesti, avasi mun silmät lopullisesti.
Sitä olen myös miettinyt että mies ei halua kanssani naimisiin. Lapsen saattaisi ehkä haluta joskus kaukana tulevaisuudessa, mutta naimisiin ei. Miksipä sitä ostaa lehmä kun saa maitoa ilmaiseksi?
Olen aika itsenäisesti pyrkinyt hoitamaan lapsiani että vastuuta on varmasti myös ollut hankala ottaakin, myönnän sen, mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi itse ottaa vastuu perheen lapsista eikä odottaa että toinen joutuu pyytämään "voisitko käyttää xxxx:n kylvyssä" tai Voisitko keittää iltapuuron" jne.
KYLLÄ, minä joudun PYYTÄMÄÄN näitä asioita! "Voisitko viedä xxx:n aamulla pväkotiin, jos nousen laittamaan hänet valmiiksi ja pakkaamaan tavarat?" Ja mies vastaa nyrkeänä että "Niin ja varmaan hakemaankin?" Josta minulle jää kuva että homma on vastenmielinen tehtävä.
Tajusin myös että jos sairastuisin pahemmin/joutuisin vuodepotilaaksi tyystin, häneen ei voisi tuossa asiassa luottaa eikä turvata.
Myöskin kertoo varmasti paljon se, että olemme olleet 3v yhdessä, muuttaneet nyt loppukesästä yhteen ja hän ei ole koskaan (siis ei koko suhteen aikana!!!)herännyt vkonloppuisin lasten kanssa jotta minä saisin nukkua esim univelkoja/sairastaessa pöpöä pois. Hänen pitää antaa nukkua sitten sinne puolillepäivin kyllä rauhassa...
Joo. JSSAP, tiedetään.
-AP-
No, teillä ei olekaan uusPERHETTÄ vaan äiti lapsineen ja äidin miesystävä, joka asuu samassa osoitteessa. Siitä onkin sitten kiva rakentaa elämää yhdessä.
Tämmöinen olo minulla onkin ollut koko suhteen ajan. Ajattelin että tuo muuttuu kun asumme yhdessä, että hän näkee millainen homma tässä on ja HALUAA itse omasta halustaan olla osa perhettä ja osallistua sen pyörittämiseen. Mutta ei, äiti ja lapset muodostavat perheen taloudessa jossa asuu myös äidin miesystävä. Se on lasten mielestä se kiva tyyppi joka pelaa pleikalla ja tietsikalla kokoajan, mutta se ei kyllä oikeestaan muuhun perheen toimintaan osallistukaan (ulkoilut, puistoilut jne) kun puoliksi pakotettuna.
Että mua riepoo. Mitä enemmän asiaa ajattelee, sitä enemmän v*tutuskäyrä nousee. Miten mä olenkin voinut olla näin tyhmä ja sinisilmäinen?
-AP-
Meillä on uusperhe ja jokainen auttaa toistaan tarpeen vaatiessa. Olen ollut sairaan lapsipuolen kanssa kotonakin, ei siinä sen kummempaa kuin oman lapsen kanssa.
ole miehesi tehtävä kylvettää tai keitellä iltapuuroja. Jos et jaksa hoitaa lapsiasi, vie ne niiden isälle.
mutta ei minusta hänellä ole mitään velvollisuutta hoitaa niitä vieraan miehen lapsia tai näiden asioita.
Eihän hänen naimisiin kannata mennäkään, koska silloin hän olisi taloudellisesti vastuussa puolisonsa elatuksesta. Nyt hän voi olla vastuutta kaikesta, mutta lähinnä koska sinä olet antanut hänen olla. Eihän kysymys ole pelkästään siitä, "ettei miehellä ole lapsia", vaan mieshän käyttäytyy kuin "hänellä ei olisi avovaimoa", koska ei mitenkään ota osaa kodinhoitoon olit sitten terve tai sairas.
KYSYMYS KUULUU: Miksi ihmeessä sinä haluaisit naimisiin tuon miehen kanssa?
Pisti vähän miettimään nuo miehen sanat, ettei hänellä lapsia olekaan. No ei ole ei omia biologisia, mutta perheessä kannetaan vastuu KAIKISTA jäsenistä. Kiitoksia kun kommentoitte asiallisesti, avasi mun silmät lopullisesti. Sitä olen myös miettinyt että mies ei halua kanssani naimisiin. -AP-
joka auttaa, kun sairastetaan. Tai lapsille myös ip-paikka ja päivähoitopaikka eskarin lisäksi. Miksi heillä ylipäätään on noin lyhyet päivät, kun kerran olette kuitenkin työssäkäyviä??
Ja jos olet vain hengitystietulehduksessa tms. ihan hyvin niitä lapsia jaksaa silti kuskailla ja pari koneellista pyykkiä/tiskiä pyöräyttää, vaikka olisikin sairauslomalla. Jos ei kerran töitä tarvitse yhtään tehdä!
joka hyötyy avoliitosta? Eiköhän ap:nkin elintaso ole ihan eri tasoa kuin jos elättäisi katraansa yksin ja maksaisi asuntoa yksin jne.
Mikä saa sinut ap:n jutuissa luulemaan että se mies osallituisi perheen elättämiseen kun ei osallistu mihinkään muuhunkaan? Enemmänkin kuulostaa täysin siivelläeläjältä. Varmaan muutti ap:n omistusasuntoon että säästäisi oman vuokransa.
joka hyötyy avoliitosta? Eiköhän ap:nkin elintaso ole ihan eri tasoa kuin jos elättäisi katraansa yksin ja maksaisi asuntoa yksin jne.
ihan hiukan erottelen tilannetta miehesikin kannalta.
Ei hänellä voi olla pelkkä vastuu, jos ei ole mitään oikeuksia. Eli lapset ovat todellakin sinun, ja on väärin olettaa, että mies vain hoitaa ja auttaa isoa työleiriä nimeltä perhe, kun loppujen lopuksi lain edessä, ex-miehesi edessä ja varmaan ihan lastenkin edessä hän on vain äidin miesystävä. Oikeudet ja velvollisuudet menevät käsi kädessä.
Mutta tottakai sitä puolisoa autetaan ja helpotetaan tämän elämää ihan arkisissakin asioissa ilman nyreyttä ja äreyttä. Ne lapset, jotka asuvat hänen kanssaan saman katon alla tarvitsevat luotettavan ja turvallisen aikuisen mallin. Äiti ja tämä mies ovat nyt tiimi, jotka jaksamisensa mukaan hoitavat uusperheen asioita. Ei mieheltä voi minusta vaatia aamupuurosta alkaen täyttä osallistumista, mutta kyllä häneltä voi vaatia sitä, että hän tajuaa ja näkee, miten lujilla hänen puolisonsa on ja yrittää omalta osaltaan helpottaa tämän oloa. Silloin siihen kuuluu se, että herää joku aamu lasten kanssa (esim. kerran kuussa), yhtenä iltana vie lapset puistoon, kun äidillä oli rankka päivä, ottaa isomman lapsen mukanaan kauppaan, niin äidillä on vähän helpompaa pienemmän kanssa jne.
Jos mies ei huomioi sinun jaksamistasi millään tasolla, ei todellakaan tarvita niitä lapsia osoittamaan, että hän ei huomioisi sinua ilman heitäkään. Mies on siis täysin itsekeskeinen oman navan vaalija.
asuu "kämppiksenä" ja ei tarvitse osallistua mihinkään? Ilmeisesti myöskään lasten ei tarvitse teillä tehdä mitään, vaan äiti hoitaa kaiken? Aivan käsittämätöntä porukkaa.
sen että uusperheen äiti ei näköjään ole oppinut yhtään mitään.
aika hemmetisti tuota perheen elämistä.
Ei hänellä ole mitään velvollisuutta olla äidin ilmainen pikkupiikanen.
Ja minulla on myös koululainen ja päiväkotilainen, ihan bioisän kanssa asustelen, ja sairaustapauksia varten tällä meidän päiväkotilaisella on kokopäiväpaikka, jotta voi tarvittaessa olla päivähoidossa eskarin jälkeen. Ja koululaisella on kavereita, joiden luo voi silloin mennä - koska minä otan aina avuliaasti muiden lapsia aina kun pystyn. Siivooja käy kahden viikon välein juuri siksi, että saadaan kahden työssäkäyvän perheessä kaikki tehtyä.
Eli ihan suosittelen ap:lle vastuunkantoa ja kotitöiden määrän oikeaa arviointia ja kotitöiden ulkoistamista ja lasten iltapäivän hoitoa oikealla mittakaavalla ja kaikki riskit huomioon ottaen.
Ja minulla on myös koululainen ja päiväkotilainen, ihan bioisän kanssa asustelen, ja sairaustapauksia varten tällä meidän päiväkotilaisella on kokopäiväpaikka, jotta voi tarvittaessa olla päivähoidossa eskarin jälkeen. Ja koululaisella on kavereita, joiden luo voi silloin mennä - koska minä otan aina avuliaasti muiden lapsia aina kun pystyn. Siivooja käy kahden viikon välein juuri siksi, että saadaan kahden työssäkäyvän perheessä kaikki tehtyä.
Eli ihan suosittelen ap:lle vastuunkantoa ja kotitöiden määrän oikeaa arviointia ja kotitöiden ulkoistamista ja lasten iltapäivän hoitoa oikealla mittakaavalla ja kaikki riskit huomioon ottaen.
he saisivat yhteisen lapsen, keittäisikö äijä istten puuron vaan omalleen? Kyllä on itsekästä porukkaa ja varmaan tosi hankalaa eläminen monessa perheessä näiden vastausten perusteella...
Ilmainen pikkupiikanen, joka vielä kustantaa ap:lle paremman elintason.
Ilmainen pikkupiikanen, joka vielä kustantaa ap:lle paremman elintason.
varaa ulkoistaa kotitöitä. Ja toiseksi, jos mies tekee kotitöitä, ei hän ole pikkupiikanen. Vaan perheen jäsen joka tekee kotitöitä siinä missä muutkin jäsenet. Ja uusperheissä niihin kotitöihin pitäisi kuulua myös puolison lasten hoito. Jos siihen ruljanssiin (eli puolison lasten hoitoon) ei ole kiinnostusta, hakee lapsettoman puolison.
ps. saanko arvata, teillä on siivooja siksi kun miehesi ei tee mitään ja yksin et jaksa /ehdi? Meilläkin on kaksi työssä käyvää ihmistä, silti koti saadaan siivottua ja lapset hoidettua ilman ulkoistamista ja iltapäiväkerhoja yms. Mutta mun mies tekeekin ihan samalla lailla kotihommia kuin minäkin.
Ja kyllä se mies on ihan henk. koht. pikkupiikanen, jos hän kuskaa ap:n lapsia tai kokkaa näille tai pesee näiden pyykkejä.
Ja kyllä se mies on ihan henk. koht. pikkupiikanen, jos hän kuskaa ap:n lapsia tai kokkaa näille tai pesee näiden pyykkejä.
ja poteva potee.