Uusperhessä sairastaminen, kuka hoitaa kodin?
Esimerkkimme uusperheessä on 2 työssäkäyvää aikuista, äiti ja äidin miesystävä sekä äidin kaksi lasta.
Äiti on ollut jo pitkään puolikuntoinen ja vihdoin kun menee lääkäriin niin lääkäri komentaa sairaslomalle työstä. Lääkekuuri tulee hengitystietulehdukseen ja lepokäsky kaupan päälle.
Uusperheen mies ei ota mitään vastuuta uusperheen lapsista äidin sairastaessa, eli äiti ei saa levätä kun ruoka on laitettava, pyykit hoidettava, tiskikone täytettävä jne.
Tässä esimerkissä äiti on jo aika uupunut, kun ei saa levätä.
Kuinka teillä toimitaan näissä tilanteissa?
Ja tiedetään, äiti ei saa sairastaa. Mutta jos nyt maailmassa on virhe ja äiti sairastaa, niin kuka hoitaa kodin ym jos lapsien biologinen toinen vanhempi ei asu taloudessa?
Kommentit (117)
normaali perhe eli tilanne on ihan sama kuin jos olisimme ydinperhe.
ole uusi vanhempi, mutta ei se sitä tarkoita, että ap:n pitää tehdä kaikki kotityöt yksin. Kai se avokkikin esim. syö kotonaan, kai silloin olisi ihan asiallista, että joskus tekisi ruokaa ja tiskaisi. Eli jos haluaa ilmaisen täyshoidon 24/7 seksillä, senkun etsimään yh-vanhempaa?
Jos minulla olisi tuollainen tilanne, jättäisin ihan vituuttanikin miehen vaatteet pesemäti enkä myöskään tekisi hänelle ruokaa. Miehen käyttämät likaiset astiat voivat jäädä tiskipöydälle tai sitten löisin kertakäyttöastiat eteen. Lapsellista? Ehkä.
Minua suututtaa ap:n tilanne ja ymmärrän hyvin tuon rankkuuden, sillä vaikka elän ydinperheessä, meillä on samanlaista. Mies ei viitsi nähdä minkään sortin vaivaa minkään eteen vaan töistä tultuaan kaivaa jääkaapista sapuskaa ja menee pirrastamaan sen mm. sänkyyn josta häntä ei saa ylös kuin korkeintaan vessakäynnin ajaksi. Minulle siis jää kaikki. Noh, eo tässä on muutenkin pian varmaan tulossa, en jaksa olla mikään piika. Asukoot mies yksin omassa saastassaan jos se kerran niin kivaa on.
mutta hoitaisin tuossa tilanteessa vain pakolliset, eli pesisin lasten pyykit ja ostaisin vaikka eineksiä niille ruuaksi jos en muuta jaksaisi niin kai mies jossain vaiheessa huomaa että senkin pitäis tehdä jotain?
itsellä kaksi lasta, uuden miehen kanssa asuttu puoltoista vuotta yhdessä ja kyllä edelleen pitää ääneen mainita jos haluaa sen tekevän jotain tai sanoa lapsille että pyydä xx tekemään puuro, äiti ei nyt jaksa niin viesti menee yleensä perille :) lähinnä vaan arastelee vastuun ottamista vaikka kyllä pärjää niiden kanssa. ollaankin exän kanssa pyritty siihen että jos jompikumpi on kipeänä niin lapset on silloin sillä joka ei ole kipeä vaikka muuten ovat kummallakin suunnilleen puolet viikosta. ja taas jos lapset on kipeinä niin se on töistä pois kummalla on vähemmän tärkeitä projekteja. mutta jos nykyinen mies olisi kipeä ja itse en niin kyllä se mun kipeiden lasten kanssa olisi kotona jne. mutta periaatteessa hoidan lapseni itse, kipeänä tai en mutta kotia ja miestä ei tarvi hoitaa jos ei jaksa ;)
aluspaidassa ja -housuissa ja ne saippuapullot kasaantuu, kun sairastetaan.
Eli ihan naurettavaa ruikuttaa, että on raato ja samassa hötäkässä ottaa pulttia jostain saippuasta.
Ja jos on sairas, riittää, että pesee pyykit ja kaivelee sieltä kasasta puhtaat. Sitten taas lajitellaan, kun on toivuttu.
kun saippua on loppu, ja kai mies olisi voinut sen pullon vaihtaa? Eihän se nyt ole lapsiin sidonnainen juttu, joutuisihan hän sen yksin asuessaankin vaihtamaan. Pyykeistä ei kannata pulttia ottaa mutta käsiähän tulee pestyä koko ajan varsinkin sairaana.
aluspaidassa ja -housuissa ja ne saippuapullot kasaantuu, kun sairastetaan.
Eli ihan naurettavaa ruikuttaa, että on raato ja samassa hötäkässä ottaa pulttia jostain saippuasta.
Ja jos on sairas, riittää, että pesee pyykit ja kaivelee sieltä kasasta puhtaat. Sitten taas lajitellaan, kun on toivuttu.
Ostaa terveenä ollessaan useamman pumppupullon sitä saippuaa ja käyttää sairaana ollessaan niistä sellaista, jossa on saippuaa. Ja täyttää sitten taas kun jaksaa.
Meillä perhe on yhteinen vaikka minä vaimona toinkin siihen 3 valmista lasta lapsettomalle miehelle.
olisi outoa jos mies kylvettäisi ja keittäisi puuroa naisystävänsä lapsille? Meillä on uusperhe ja mieheni ei 'hoida' minun esikoistani (yläasteella). Yhteisiä pikkulapsimme sitäkin enemmän. Jotenkin olen pitänyt tätä itsestään selvyytenä.
ja lisäksi kotiäitinä olen tottunut tekemään jok tap ihan kaiken.
lapsille, mutta ei sun lapselle? Aivan hemmetin outoa...
Tämän kotiäidin mies on kotona kaikkien lasten kanssa, sekä yhteisten että kotiäidin lapsen kanssa. Kotiäiti on kaverin luona tai lenkillä tai kaupassa tms. Mies väsää ruoan vain yhteisille lapsille, samalla kun kotiäidin lapsi katsoo nälissään vieressä. Kotiäiti tulee kotiin illalla klo 21, väsää sitten ruoan nälissään olevalle yläasteikäiselleen.
Oletko ihan tosissasi että tuo on normaalia? Ulkopuolisen silmin katson että olet jälleen kerran valinnut todella huonon miehen, mutta et sitä pysty tunnustamaan koska sehän olisi sama kuin julistaa kaikille että tykkää hakata päätä seinään... Ihan käsittämätöntä.
Lisäksi olet kotiäitinä tottunut tekemään joka tapauksessa ihan kaiken. Niin no, pakko kai se on kun ukko ei tee mitään.
Täytyypä muistaa kertoa miehelle kun hän tulee kotiin parin tunnin kuluttua, että on aivan mahtava tyyppi. Ja onnitella itseä että tuli käytettyä myös järkeä puolison valinnassa.
on vielä pientä. Tiedämpä yhden uusperheen, jossa jääkaappikin on jaettu kahteen osioon. Kummallekin osapuolelle lapsineen on omat osiot, joita kummankin pesue saa käyttää. Kysyin tästä tuttavaltani, mjiten ihmeessä tollainen voi toimia???
Hyvin sanoi, aikuiset yhdessä päättää ja maksaa puoliksi pääruoan ja välipalat (leivät, leikkeleet, juustot, maidot, jogurtit ym ylimääräisen) kummankin lapset saavat vain ottaa oman perheen hyllyiltä. AIWAN kamalaa!!! Mun mielestä. Mutta tapansa kullakin.
Mä en ole enää varma onko tässä kysymyksessä nimenomaan uusperheasia, vaan yksinkertaisesti vain se, että mies on keskenkasvuinen kusipää, joka ajattelee vain itseään.
No, teillä ei olekaan uusPERHETTÄ vaan äiti lapsineen ja äidin miesystävä, joka asuu samassa osoitteessa. Siitä onkin sitten kiva rakentaa elämää yhdessä.
Kannattaisi käydä joku pieni keskustelu jossain vaiheessa mitä perhe teille merkitsee. Ehkä se avaa silmät. Vaikuttaa ettei mies hyväksy lapsiasi kokonaan vaikka saattaisi muuta väittää. Teot puhuvat puolestaan.
Mies on ottanu itelleen vain vakipanon ja sä olit halukas patjaksi. Perheessä aikuiset jakaa vastuut tasan ja tuetaan toista kun siihen tarvetta.
...voi pyhä tsiisus..väkää vielä tenavia tähän soppaan
Ja ap:lla ei todellakaan tunnu olevan miehensa kanssa perhetta. Vaikea kuvitella miten kukaan viitsisi tuollaisen miehen kanssa asua.
Jännä et luet niitä aina, kun inhosi uusperheitä kohtaan oikein hehkuu teksteistäsi. Väkisinkin tulee mieleen joku jätetty mies/vaimo.
...voi pyhä tsiisus..väkää vielä tenavia tähän soppaan
No, teillä ei olekaan uusPERHETTÄ vaan äiti lapsineen ja äidin miesystävä, joka asuu samassa osoitteessa. Siitä onkin sitten kiva rakentaa elämää yhdessä.
Kannattaisi käydä joku pieni keskustelu jossain vaiheessa mitä perhe teille merkitsee. Ehkä se avaa silmät. Vaikuttaa ettei mies hyväksy lapsiasi kokonaan vaikka saattaisi muuta väittää. Teot puhuvat puolestaan.
Meillä myös uusperhe (minulla yksi lapsi entisestä suhteesta). Meillä on myös yksi yhteinen lapsi. Vissiin minulla on käynyt helkkarin hyvä tuuri, sillä olemme alusta lähtien tehneet kaiken perheenä. Ulkopuolisista on voinut vaikuttaa siltä, että mies on myös esikoisen isä.
Te asutte saman katon alla, te olette perhe. Myös mies, halusi tai ei, on osallaan vastuussa esim. kasvatuksesta, juurikin tuon saman katon alla asumisen takia. Kaikella, mitä mies tekee tai on tekemättä, on vaikutus lapsiin.
Eli suosittelen vakavaa keskustelua, ehdottomasti.
Mun mies hoitaa lapsiamme ihan tasavertaisesti, olinpa terve tai sairas. Usein hoitaa jopa enemmän kuin minä. Toki hän myös puhuu meidän lapsistamme, ei minun lapsistani. Taloudellisesti kantaa myös suurimman vastuun lapsistamme.
Ja joo, olemme uusperhe. Nykyään yksi yhteinenkin lapsi, mutta näillä "säännöillä" mentiin jo silloin kun oli vain " kaksi minun lastani".
jos kerran yhteen muutetaan niin asiat hoidetaan myös yhdessä, ei siinä erotella kenen lapsista kyse, varsinkaan jos toinen sairaana.
Eihän tuo ole mies vaan sulla on yksi lapsi lisää siellä "en mä tee kun ei oo mun" nih.
Kun toinen aikuinen sairastaa/ on työmatkalla tms., perheen toinen aikuinen hoitaa arjen ruljanssit.
Ei pitäisi olla mitään eroa sillä onko uus- vai ns. ydinperhe.
lapsille, mutta ei sun lapselle? Aivan hemmetin outoa...