Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huonosti nukkuva vauva...

Vierailija
23.10.2011 |

Onko jollain ollut yhtä huonosti nukkuva vauva kuin mulla ja milloin alkoi helpottaa?

Synnäriltä asti vauva ei ole nukkunut pidempiä unia kuin 2h, joskus harvoin 3h. Vauvan täytettyä 3kk yöunet huononi vielä entisestään, heräilee joskus 1h välein tai alle. Nukkuisi kyllä pidempiä unia jos sais olla koko ajan tissi suussa. Olen useampana yönä nukkunutkin vauvan tuttina ja lihakset alkaa olla jumissa. Yhteensä nukkuu yöllä n. 12-14h tolleen katkonaisesti.

Päikkäreille nukahtaa vaunuihin, muttei vahingossakaan nuku yli 45min unia, yleensä n. 30min. Useimmiten nukkuu kahdet 30min unet päivällä. Aikaisemmin nukkui kyllä ainakin yhdet 1-2h unet ulkona.

Illat on nykyään yhtä hulinaa. Tehdään iltarutiinit ja mennään nukkumaan tuttuun aikaan klo 20-21. Vauva nukahtaa hyvin ja torkkuu tissillä n. 30min. Kunnes herää eikä saa enää unta ja sitten valvoo, kitisee väsymystään ja vaatii viihdytystä ja tissiä puoleenyöhön. Eilen vauva nukahti vasta klo 3 ja on herätellyt 0,5h-2h välein. Vauva ei todellakaan nukahda muualle kuin tissille ja päivällä liikkuviin vaunuihin ja joskus harvoin kantoliinaan. Eikä ole ikinä nukahtanutkaan.

Vauva on vielä erittäin herkkäuninen eli herää tosi helposti ääniin, valoihin, tms. En siis voi nukuttaa liinaan ja siirtää sänkyyn, koska herää eikä pysty nukahtamaan uudestaan ainakaan ilman tissiä.

Olen oikeasti harkinnut unikoulua jo jostain 1kk ikäisestä. Vauva on nyt 4kk. Olen helvetin väsynyt ja pelkään että joudun kohta lataamoon. Neuvolassa ehdotettiin kiinteitä, mutta luulen että ne vaan huonontaisi öitä entisestään, kun vauvalla on niin herkkä vatsa. Olen toistaiseksi ratkaissut asian nukkumalla vauvan vieressä tissi esillä, mutta silti olen aivan poikki. On todella rasittavaa nukuttaa vauvaa esim. tunti, kun tietää ettei se nuku kauempaa kuin puoli tuntia. Puhumattakaan siitä että yritän koko illan nukuttaa sitä ja tiedän että kohta pitää taas herätä.

Pliis kertokaa joku että helpottaako tää ees joskus... ja onko jollain kiinteät auttaneet?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus ei onneksi varsin itkenyt, mutta heräili tissille tämän tästä. Esikoinen itki taas paljon.

Kuopus (nyt 11kk) nukkui noin 2h (välillä 3h) pätkissä vielä viikon parin taakse. Alku aikoina heräili vielä tiheämpään. Erityisesti 3-5kk iässä heräili aivan jatkuvasti, hyvä jos sain tunnin jossain välissä itse nukuttua putkeen. Aloitin kiinteät 5kk iässä hänellä, koska tulkitsin sen tulevan tarpeeseen. Hänen painokäyränsäkin oli lähtenyt aikamoiseen laskuun - siis varmasti olisin turvallisesti painon suhteen voinut imettää 6kk asti, mutta en nähnyt siinä mitään järkeä. Olin niin poikki.

Parissa viikossa päästiin takaisin paremmille unille, että alkoin saamaan melko useina öinä sen 3h unta. Tärkeää oli mennä nukkuman heti kun lapsetkin menivät, ja koittaa levätä aina kun semmoinen tilanne tuli.

Unikoulu pidettiin tuossa pari viikkoa sitten. Siihen asti vauva heräili 2-5krt yössä, joskus toki enemmänkin. Keskimäärin 3krt sanoisin. Nyt nukutaan täydet yöt klo 20-06, ja onpa kyllä mukavaa. :)

Koita jaksaa, kyllä se ajan kanssa helpottaa. Vauvavuosi on yhtä vaihetta toisen perään. Se pitää vain tarpoa läpi.

Vierailija
2/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä heräili vähintään tunnin välein. Kaksi muuta lasta ovat nukkuneet vähän paremmin, yöllä hekin heräilivät tunnin välein mutta päivällä saattoivat nukkua kantoliinassa tunninkin. Itse nostin ensin aina vauvan sänkyyn mutta kun oma väsymys alkoi jo olla ihan järkyttävää niin laitettiin vauvan sänjy ilman laitaa meidän sänkyyn kiinni ja vauva nukkui tississä, vähän isompana alkoi sitten kierähtämään omaan sänkyynsä. Tassutus unikoulu ei tehonnut meidän lapsiin ja perinteistä huudatus unikoulua en edes harkinnut. Eka parannut yöuniin tuli kaikilla vuoden kieppeillä, sen jälkeen heräsivät enää noin kolme kertaa yössä ja aamu alkoi viideltä. Kaikki ovat heränneet öisin kolmivuotiaiksi asti mutta lopussa enää kerran yössä. Edelleen ovat vähäunisia, heräävät aina kuudelta aamulla ja paljon pirteämpinä kuin äiti;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nukkuu vellillä. Onhan sekin tavallaan kiinteää ruokaa, mutta ainakin jotkut mun kaverit on antaneet jo tuon ikäiselle.

Vierailija
4/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vaiheessa tuntuu helpottavalta että joskus tää loppuu, kun tuntuu vaan että tarpoo loputtomassa suossa.

Velliä vois toki kokeilla, miten se tehdään? Pelkään vaan niitä mahavaivoja, kun tosi herkästi niitä vauvalle tulee.

ap

Vierailija
5/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli päivisin yhtä huonosti nukkuva vauva kuin sulla ja öisin myös tossa 4 kk kohdalla alkoi yötkin olla tota luokkaa, tosin erotuksena se että vauvan nukkuminen ei oillut tissistä kii, jostain syystä muuten vain heräili. Meillä tilanne alkoi pikku hiljaa helpottamaan kun vauva alkoi liikkua n. 6 kk iässä. Vaikea sanoa mistä toi huono nukkuminen johtui, koska mitään allergioita ei ole, eikä niitä kyllä tutkittukaan. Refluksia ite epäilin, mutta tuskin oli sitäkään kun ei paljoa pulautellut. Mun mielestä sun kannattais selvittää ettei ole tota refluksia ja vaikkei olisikaan niin toi tissi suussa nukuttaminen pitää lopettaa, kun siinä ei nuku kukaan kunnolla. Vaikka vauva sit huutais tissin perään jonkun yön, lopputulos kumminkin palvelee teitä molempia. Päivisin meidän vauva ei nukunut alkuun kuin liikkuvissa vaunuissa mut pikku hiljaa oppi nukkuun sänkyynsäkkin ja liikkumattomiin vaunuihin. Vaikea sanoa muuta kuin et aika tosiaan auttaa vaikka en tosiaankan siihen ite uskonut!! Ja ps. nyt meidän vauva 1+ v. nukkuu yöt läpeensä (nukkunut n. 10 kk iästä asti kun lopetin yöimetyksen, tai oikeastaan hän ite sen tisisn syömisen lopetti)

Vierailija
6/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä jaksaa ja ennen kaikkea yritä saada isää mukaan nukuttamisiin ja muihin niin paljon kuin mahdollista. Eli yritä ensimmäiseksi opettaa se nukahtaminen niin ettei se tapahdu aina tissi suussa. Siten isä voi joskus olla nukuttaja ja sinä saat lepoa.

Toiseksi juoko vauva tuttipullosta maitoa? Jos näin on, niin isä voi joskus vaikka puoli yötä, tai joskus kokonaisenkin hoitaa vauvaa.

Ja jos vauva nukahtaa liikkuviin vaunuihin, niin ei muuta kun nukutat vauvaa niissä vaunuissa sitten öisinkin. Näin meillä tehtiin kuopuksen kanssa kun olisi myös vaatinut joka vinkaisuun tissiä. Eli vaunut makkariin sängyn viereen ja kun inahtaa, niin heilutat sitä vaunua. Saattaapi hyvinkin vähetä se tissin vaatiminen vähemmälle.

Meillä esikoinen nukkui kuin unelma ekat 4 kk. Sitten alkoi yöhulina, joka jatkui 11 kk ikään asti. Esikoinen oli onneksi sitä sorttia, että pullo ja isä kelpasivat eli pahimman heräilyn aikaan jaoimme vastuun.

Kuopus taas oli alusta asti todella huono nukkumaan sekä päivin että öin. Ja todellinen tissitakiainen. Ekat 4 kuukautta jaksoin mutta sitten piti miehen astua taas kuvoihin. Pulloahan vauva ei huolinut mutta minä nukuin välillä toisessa huoneessa ja kävin imettämässä vauvaa yöllä pari kertaa. Ja ylläripylläri, yhtäkkiä sitä tissiä ei niin monta kertaa yössä tarvittukaan, kun ne maitohinkit eivät olleet vieressä haisemassa. Tällä metodilla saimme yösyöntejä vähenemään radikaalisti siinä 5-6 kk:n iässä.

Jotain muutakin tapahtui kuopuksen unihommeleissa siinä puolen vuoden tienoilla. Yhtäkkiä päiväunensakin max. 45 minuutin pätkäunilla nukkunut vauva alkoi vetää kunnon päikkäreitä. Eli kahdet noin 1,5-2 tunnin unet. Se oli luksusta!

Samoihin aikoihin alkoi myös yöt parantua. Välillä oli tosi katastrofi-öitä, välillä vauva taas veti yön läpeensä ilman heräämisiä. Siitä ne paremmat yöt pikkuhiljaa lisääntyivät ja taisi olla noin vuoden iässä kun vauva nukkui sitten pääsääntöisesti yöt heräämättä.

Vierailija
7/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä minä jouduin omalle esikoiselle tekemään, kun illat alkoi roikkumaan tissillä ja yöt olivat yhtä hulabaloota.

Vierailija
8/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itkuinen lapsi, voi olla allergioita. Minun esikoinen siis itkeskeli, ja hänellä sitten myöhemmin huomattiin jonkinlainen herkkyys maitoproteiinille. En sitten tiedä oliko se jo vauvana itkujen syy, mutta ainakin hänellä oli maha pienenä tosi murluttava ja pulputtava, kipeä. Ja kovasti ripulinen. Ei osattu silloin asiaa ihmetellä.

Mutta kannattaa ne tutkia, jos vaikka löytyisi syy. Sekään ei ole helppoa aina todeta, mutta ehkä voisitte käydä lääkärissä.

2 muistaakseni.

Vierailija
9/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä vaiheessa tuntuu helpottavalta että joskus tää loppuu, kun tuntuu vaan että tarpoo loputtomassa suossa.

Velliä vois toki kokeilla, miten se tehdään? Pelkään vaan niitä mahavaivoja, kun tosi herkästi niitä vauvalle tulee.

ap

niitä, joita voi antaa pullosta, mutta kaipa sitä voi itsekin tehdä esim. kaurahiutaleista, jotka silppuaa pieneksi sauvasekoittimella. Jos tosiaan on hyvin herkkä vatsa, kannattaa varmaan ensin antaa teelusikallinen.

Ja herkästä vatsasta tulikin mieleeni: voiskohan vauvan huono nukkuminen johtua ihan tuosta herkästä vatsasta? Onko teillä Cuplaton/Disflatyl käytössä? Toinen juttu, mitä synnäriltä suositeltiin, on maitohappobakteerit. Kuulemma vaikuttaa parhaiten, jos imettävä äiti syö, lapsi saa ne sitten maidossa.

Täällä on suositeltu vauvojen vatsavaivoihin vyöhyketerapiaa, kuulemma jotkut neuvolatkin suosittelevat sitä. Mä en tiedä, mitä uskoa vyöhyketerapiaan liittyen, mutta ainakin monet on saaneet apua. Varmaan kannattaa kokeilla tuossa tilanteessa ihan kaikkea.

Vierailija
10/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä on ollut kahdenlaista. Toinen terveeksi todettu oli juuri tuollainen pikkupätkänukkuja ihan synnäriltä asti, eli ei ollut kyse mitenkään siitä, että oltaisiin itse häntä väärille tavoille totutettu. Nukuttiin kuten sinäkin eli yhdessä ja tissi lähellä. Ei kyllä koskaan mitään viihdytystä "vaatinut" eikä sitä myöskään saanut, vaan ollessaan tyytymätön hän vain itki. Yöunet helpottivat joskus 7-8 kuukauden iässä, mutta läpi yön nukkui vasta puolitoistavuotisena. Päiväunet oli aina tuskan takana ja hyvin äkkiä jätettiin pois koko päiväunet, hän ei vain kertakaikkiaan nukkunut, ei aikaisin eikä myöhään, ei koskaan.

Ja tämä toinen sitten on ihan hyväuninen, mutta kiinteiden aloitus sai hänelle ihan kummat hulinat päälle, vai oliko sitten joku kehitysvaihe siinä samaanaikaan päällä. Siinä viiden kuukauden iässä siis. Alkoi nimittäin heräillä yöllä aina tunnin välein. Tutitus riitti, mutta kumminkin.

Vierailija
11/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ei huoli pulloa. Oon myös koettanut tuota toisessa huoneessa nukkumista, mutta se oikeastaan vaan pahensi heräilyjä ja vauva heräsi täysin hereille, kun äiti ei ollut vieressä ja sitten nukuttaminen oli vielä vaikeampaa. Jostain syystä vauva ei myöskään suostu nukkumaan vaunuihin kuin päivällä, illalla huutaa vaikka pari tuntia putkeen, vaikka olosuhteet olis muuten ihan samat kuin päivälläkin. Kokeiltu on.

Olen myös kokeillut saada vauvaa nukahtamaan ilman tissiä, mutten viitsi tämän ikäistä ihan mahdottomasti huudattaa, eikä mistään ole ollut oikein apuakaan. Kuten sanottu, meidän vauva on aika kovapäinen ja huutaa tuntikausia vaikka putkeen. Olen kaikenlaisia konsteja yrittänyt tuosta 1kk ikäisestä asti, mutta lopulta vaan mennyt siitä mistä aita on matalin ja itselle vähiten stressiä, luottaen siihen että ei se varmaan enää koululaisena vaadi tissiä nukahtaakseen.

Voisi ehkä käydä lääkärissä, mutta aikaisemmin ainakin sain vaan hymistelyä osakseni sieltä.

Mutta nyt vauva taas itkee, pitää mennä.

ap

Vierailija
12/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

velliä illalla. voisiko olla että lapsi herää nälkäänsä nyt, jos tissi maito ei riitä?meillä oli samanlainen lapsi, sanottiin että hyvin kevytuninen ja heräili juuri tuossa 45 minuutin välein, sen pituiset on lapsen unisyklit tuossa iässä, useimmat jatkavat untaan seuraavaan sykliin ilman apua , mutta ei meidän. ja joo sain kuulla että me oltiin liikaa varottu ääniä ym. meidän vauva heräsi vaunuissa siihen kun joku sanoi hei meille ulkona. ihan kauheaa oli tuo aika plus koliikkivauvalla oli. helpotti jonkin verran kun alettiin antaa kiinteitä mutta herkkäuninen on vieläkin. vasta 2 vuoden iässä nukkui ensimmäisen kokonaisen yönsä. se tissillä roikkuminen ilmeisesti huononsi meidän yötkin. entäs tutti suuhun? meillä ei se kelvannut ollenkaan. entä jos annat vaan itkeä sun vieressä ilman tissiä, silität välillä ja sanot että nukutaan. tuputat tissiä. se velli illalla antaisi mahdollisuuden teoriassa vauvan nukkua kauemmin. tsemppiä! ja se menee ohi mutta siihen voi vielä mennä aikaa.

Vierailija
13/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella tutulta tuo kirjoituksesi, täältä löytyy samantyyppinen, vaativa vauva (tai ei hän enää ole vauva, 1v2kk tällä hetkellä..) Hän "nukkui" vauvana juuri samalla lailla, ihan pienenä ei viihtynyt missään muualla kuin sylissä, tissi suussa. Jos ja kun nukahti rinnalle ja yritti siirtää sänkyyn, heräsi aina 5 min päästä huutamaan täyttä huutoa ja hiljeni taas tissillä. Vuorokauden ympäri. Joten yöt vietimme/lepäsimme niin että vauva oli vieressäni ja tissillä kiinni. Tuttia ja tuttipulloa ei missään nimessä huolinut, sai kauheat raivarit jos niitä yritti tarjota. Kiinteät aloitimme 3,5kk iässä eikä niistä ollut mitään apua, mahavaivat vain pahenivat ja vauva sai ilmeisesti jotain allergiareaktioitakin, kun tuli ihottumaa ja ummetusta.. Päiväunia nukkui ja nukkuu edelleen vain ulkona vaunuissa, ja pikkuvauvana vain liikkuvissa vaunuissa ja niitäkin sai työnnellä usein sen puoli tuntia hiki hatussa ennen kuin nukahti, karmean huudon kera... Sielua edelleen kaihertaa kun muistelee noita aikoja, kyllä oli rankkaa!!

Muuta en voi tarjota siis kuin vertaistukea, koita levätä mahd. usein ja koita pitää itsestäsi huolta, käy kodin ulkopuolella ilman vauvaa. Esim. niin että nukutat vauvan päiväunille tai pyydät jotain lähtemään vauvan kanssa pitkälle vaunulenkille jos liikkuvissa vaunuissa nukahtaa. Kyllä se pienikin pärjää tunnin,pari ilman maitoa jos ei tuttipullosta huoli mitään. :)Kaikkein tärkeintä on sun oma jaksaminen!!

Voin luvata että joskus helpottaa, yritä vain ajatella niin että vauva on kerran vain noin pieni ja tarvitsee kovasti äitiä, niin itse jaksoin jotenkuten sekoamatta nuo karmeat univelat. Ja tosiaankin niin, että käy/käykää kodin ulkopuolella, vaikka olisit miten väsynyt tahansa, se piristää kummasti, samoin liikunta piristää niin että jaksaa edes vähän paremmin.

Vauvavuosi todellakin on vaihetta toisen perään, meillä vauva alkoi nukkua yöt ilman tissiä vuoden ikäisenä, se vaati sen että äiti oli yhden yön pois kotoa. :)

Vierailija
14/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs tutti? Saatko opetettua vauvan syömään sitä tissin sijaan silloin kun ei selvästi ole kyse nälästä vaan imemisen tarpeesta?

Vierailija
15/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksamista pienen kanssa. Minulla esikoinen oli juuri tuollainen herkkä vauva. Nyt kolmas on jo paljon helpompi mutta heräilee sekin tiheään yöllä. Kiinteät voi auttaa, mutta jos et ole antanut korviketta ja on herkkävatsainen en suosittele mitään maitopohjaisia vellejä. Meillä ilmeni pojan kanssa ruoka-allergioita heti kun aloitin kiinteät ja lisämaidon. Yritä jaksaa imettää jos on herkkä vauva!

Nyt ymmärrän miksi esikoinen oli niin itkuinen vauva. Hän on nyt 5 vuotta ja edelleen herkkä. Pistän puolet vauvaitkuista temperamentin piikkiin.

Helpotusta tuli n, vuoden iässä ja 1,5 v hän nukkui ensi kerran 8 tuntia heräämättä.

Se helpottaa joku kaunis yö, usko pois ja yritä jaksaa!

Vierailija
16/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihania kannustavia viestejä! Helpottavaa kuulla, etten ole ainoa.

Meidänkin vauva herää vaunuissa kun joku sanoo ulkona hei. Välillä tekee mieli kiukkuisesti hyssyttää kaikki ihmiset jotka kehtaa inahtaa kun mä menen vauvan kanssa ohi. ;)

Tutteihin oon kuluttanut kymmeniä euroja, vaan mikään ei kelpaa. Ei kalliit, ei halvat, ei silikoniset, ei luonnonkumiset. Oon yrittänyt viikon ikäisestä ja yritän joka päivä edelleen antaa tuttia, vaan ei.

Mustakin tuntuu, että vauva on herkkä, siis myös temperamentiltaan, ei pelkästään herkkävatsainen. Ja tarvitsee hurjan paljon syliä ja läheisyyttä.

Voisin kokeilun vuoksi antaa korviketta tai velliä illalla, jospa helpottais.

ap

Vierailija
17/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuttia kannattaa yrittää maltillisesti edelleenkin mutta ei missään nimessä sitten enää yli sen 6 kk:n, koska imemisen tarve joka tapauksessa vähenee ja kyseessä on sitten vain opittu tapa.

Minä aloittaisin maistelemaan kiinteitä ja kokeilemaan niiden kautta säännöllistä päivärytmiä. En tiedä, tulkitsenko vain vai onko näin, mutta teillä ei vaikuttanut olevan säännöllistä rytmiä päivisin ja vauvathan rakastavat rytmejä. Tässä vaiheessa niitä voi jo yrittää luoda, vaikka ei aina onnistuisikaan. Eli aamu-ulkoilut, jolloin ekat päikyt, leikkimistä ja syömistä, iltapäiväulkoilut, jolloin tokat päikyt, leikkimistä ja syömistä ja joillakin vauvoilla vielä iltatorkut (teillä ei ilmeisesti) ja nukkumaan sitten, kun vauva vaikuttaa väsyneeltä, hyvin syöneeltä ja on saanut syliteltyä molempien vanhempien kanssa kunnolla. Huone sopivan viileä ja turhat nukuttamiset pois eli jos ei nukahda, niin reilusti vaan hereille uudestaan, seurustelua, syöntiä ja uusi yritys. Toki tähän ei nyt kerralla päästä, mutta veikkaisin, että päivittäiset puuhat, ulkoilut, kyläilyt yms. vievät vauvalta voimia, että nukahtaa iltaisin helpommin ja nukkuu pidempään.

Varmista vielä, että kyse ei ole nälästä ja tarjoa tosiaan noita kiinteitä/korviketta/pumpattua maitoa hiljalleen. Voi olla, että kun uppoaa enemmän esim. kiinteitä ja pääset aloittamaan puurot (meillä 5 kk:n ikäisenä), niin teilläkin nukutaan jo yöt paremmin (meillä ihan kokonaan).

Vierailija
18/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä missään nimessä erehdy antamaan NAN:ia, Tuttelia tai Semperiä tai niitä valmiita 2 dl vellejä (jotka on tehty nan tai tuttelipohjaan).

Vaan anna tätä korviketta ja tee velli tästä jauheesta:

http://www.nutriciababy.fi/nutrilon/fi_FI/omneo_1/

ja vellijauhe tästä:

http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/5kk/fi_FI/riisipuuro/

Vierailija
19/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen yrittänyt rutiineja luoda meille jo 2kk ikäisestä ja aika hyvin meillä päivärytmi meneekin, samaan aikaan mennään aina päikkäreille ym. Mutta se on täysin tuuripeliä silti koko homma. Teen myön aina niin että herätessä vaihdetaan vaippa, leikitään ja seurustellaan ja sitten ruokaa ja unille, eli rutiini on aika sama.

Ulkoilut, kyläilyt ja vauvauinnit, niitä harrastetaan joka viikko, mutta niillä on oikeastaan haluttua päinvastainen vaikutus, vauva saa jotenkin liikaa virikkeitä eikä nuku sitäkään vähää.

Vauva nukkuu joskus pienet iltatorkut klo 18-19, mutta ne ei vaikuta juurikaan iltahulinoihin ja yöuniin. Voisin kokeilla tuota ehdottamaasi, että en yritä väkisin nukuttaa vaan jos ei nuku, niin sitten kokeillaan hetken päästä uudestaan.

ap

Vierailija
20/40 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsaystävällisempiä vaihtoehtojakin siis on. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi