Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!

Vierailija
22.10.2011 |

Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.

Kommentit (225)

Vierailija
81/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä selvin erottava tekijä on juuri tuo tytön siisti polkkatukka. Se tuntuu korreloivan parhaiten vanhempien tulo- ja koulutustason kanssa.

Vierailija
82/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kummallakin miehen kanssa akateeminen koulutus ja hyvät tienestit mutta meidän tytöillä on pitkät, hyvin hoidetut hiukset ja lähes pelkästään "merkkivaatteita". H&M ja Zara kierretään kaukaa ensinnäkin eettisistä syistä ja toiseksi siksi että vaatteista jää usein ihoon väriläikkiä vaikka ne olisi pesty monta kertaa. Merkillä ei niin ole väliä kunhan laatu on hyvä ja sopivat lapsille.

En ole huomannut että meidän ystäväpiirissäkään suosittaisi isoja ja halpoja ketjuja lasten vaatteissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on älyttömin viestiketju aikoihin.

Vierailija
84/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osu meihin hyvin. Lapsi kulkee arkena marketin halpisvaatteissa, joita alesta oon ostanut. Minä leikkaan hiukset, polkka, ei kerrostettu. Vaatteet ovat kuitenkin asianmukaisia. Tärkeämpää mukavuus ja käyttötarkoitus kuin ulkonäkö. Muutamia hienoja vaatteita on, joita käytetään ehkä kerran kahdessa viikossa. Kirppiksiä en käytä, koska uusiakin saa samaan rahan, enkä halua kulkea ties kenenkä käyttämissä vaatteissa. Tutuilta sen sijaan ostan käytettyjä.

Ai miksi en osta kalliita merkkivaatteita, vaikka ois varaa? Haluan laittaa rahani johonkin hyödyllisempään. Monesti merkkivaatteet tai hienot vaatteet on käytössä hankalia. En itsekään jaksa lojua farkuissa ja hameessa päivät pitkät. Teininä sitten menee rahaa kun kuitenkin haluavat merkkivaatteita.

Ja kyllä meillä aikuiset päättävät mitä päiväkoti-ikäiset päällensä laittavat. On vikaa vanhemmuudessa, jos kersat saavat päättää asustuksensa: " Kun meidän nikopetteri ei suostunut laittamaan haalaria.."

Vierailija
85/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:23"]

Terv. hyvätuloinen, korkeasti koulutettu äiti, jonka lapsilla on päällään sekaisin kallista merkkikamaa, henkkamaukkaa ja kirpputoria.

[/quote]

Täällä sama pukeutuminen, mutta en ole hyvätuloinen saati korkeasti koulutettu.

Vierailija
86/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä sen sitten huomaa? En mä vaan ole koskaan mitään huomannut. Mutta en olekaan niin merkkitietoinen vaikka olenkin hyvin toimeen tuleva ja hyvässä työpaikassa. Ainoa mitä huomaan on jos jollakin on likaiset vaatteet eikä sitäkään satu usein.

Vierailija
87/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea te mietitte.

Vierailija
88/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen älykäs ja hyvätuloinen ihminen sponsoroi henkkamaukkaa? Kun on hyvätuloinen niin ne lapsen vaatteet ei ole sellainen asia joista ajattelee säästävänsä. Lasten hyvästä ei säästetä. On ihan muut toisarvoiset asiat jotka voi jättää ihan kokonaan hankkimatta. 

Vierailija
89/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:18"]Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.

[/quote]

Ei noin voi määritellä mitenkään. Esim me olemme hyvätuloisia ja korkeasti koulutettuja. Siitä huolimatta muksu on puettu vaatteisin jotka olemme saaneet sukulaisilta ja kaverilta lainaksi tai lahjaksi. Pahemmin ei olla laitettu rahaa itse noihin vaatteisiin tai muuhunkaan. Mieluummin säästetään rahat kuin tuhlataan turhaan muotiin.

Vierailija
90/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:18"]Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

[/quote]

Ei noin voi määritellä mitenkään. Esim me olemme hyvätuloisia ja korkeasti koulutettuja. Siitä huolimatta muksu on puettu vaatteisin jotka olemme saaneet sukulaisilta ja kaverilta lainaksi tai lahjaksi. Pahemmin ei olla laitettu rahaa itse noihin vaatteisiin tai muuhunkaan. Mieluummin säästetään rahat kuin tuhlataan turhaan muotiin.

[/quote]

Etkö lukenut ap viestiä ollenkaan?

Vierailija
91/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:44"]

wt-aloitukset: putting others down won't make you feel any better

Putting others down won't make you feel any better.
Ala sen sijan harjoittamaan myötätuntoa kanssaihmisiä kohtaan, niin lisäät  samalla myös omaa hyvää oloasikin.

[/quote]

http://www.vauva.fi/keskustelu/3932115/ketju/wt_aloitukset_putting_others_down_won_t_make_you_feel_any_better

Tämä aloitus menee samaan kategoriaan tuon kanssa :/

Vierailija
92/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä allekirjoita! Meidän tuttavapiirissä kalleimmat ja pröysteimmät vaateet löytyy näiltä kaikkein menestyvimmiltä perheiltä, jotka on samalla akateemisia. Esimerkiksi erään erikoislääkäripariskunnan (mies osakas vielä firmassa) lapsille ei kelpaa mikään käytetty meiltä vaan äiti shoppaa vain merkkivaatetta muksuille. Samoin toisen kaverini (nainen ekonomi, mies toimitusjohtaja-ekonomi) lapsilla on kalleimmat kengät ja haalarit, kun kerran rahaa on, "vaikka lampaat söis".

Vierailija
93/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osui ja upposi. En ole ikinä ajatellut asiaa, mutta näinhän se on. Jännästi sama näyttää pätevän myös meidän vanhempien parissa.

Vierailija
94/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli koko lapsuuden siisti polkkatukka ja aina meillä oli siistit vaatteet. Mun vanhemmat oli maanviljelijöitä ja karjatilallisia. Ei se nyt mikään kultakaivos siis ollut eikä tuohon hurjaa koulutustakaan vaadita.

Vierailija
95/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riippu sitten lasten sosiaaliluokka ihan siitä, onko isä vai äiti pukenut:) Hiukset vaihtelee, joskus kampaajalla joskus leikkaan itse.

Silloin kun olin kotona, ehdin hyvin haalia kirppislöytöjä, nyt ei kyllä enää mitenkään.

Vierailija
96/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua, kuulin juuri, että joku perheen äiti ostaa luottokortilla brändivaatteita lapsillleen? Surku, kun pitää yrittää esittää olla parempaa kuin on ja elää yli varojensa. :-(

Vierailija
97/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia on sillä lailla hiukan hassu, koska useinmiten pienituloisimmat ja kouluttautumattomat pukeutuu merkkivaatteisiin ja ostaa luotolla mm iphoneja jne. Sitten he haukkuvat niitä köyhiksi, jotka eivät ostele merkkivaatteita ja iphoneja. Suurin osa, ellei kaikki meistä kouluttautuneista ja suurituloisista ei tuhlaa rahaa tuollaiseen turhuuteen, koska ei haluta tuoda esiin parempaa tulotasoamme. Meidänkin perhe on todella hyvätuloinen ja korkeasti koulutettu. Pukeudumme normaalisti ja emme omista mitään applen tuotetta. Ei meidän tarvitse esittää rikasta tai parempaa kuin olemme, koska tiedämme olevamme varakkaita.

Vierailija
98/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä asia on sillä lailla hiukan hassu, koska useinmiten pienituloisimmat ja kouluttautumattomat pukeutuu merkkivaatteisiin ja ostaa luotolla mm iphoneja jne. Sitten he haukkuvat niitä köyhiksi, jotka eivät ostele merkkivaatteita ja iphoneja. Suurin osa, ellei kaikki meistä kouluttautuneista ja suurituloisista ei tuhlaa rahaa tuollaiseen turhuuteen, koska ei haluta tuoda esiin parempaa tulotasoamme. Meidänkin perhe on todella hyvätuloinen ja korkeasti koulutettu. Pukeudumme normaalisti ja emme omista mitään applen tuotetta. Ei meidän tarvitse esittää rikasta tai parempaa kuin olemme, koska tiedämme olevamme varakkaita.

Vierailija
99/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:03"]

Meillä on kummallakin miehen kanssa akateeminen koulutus ja hyvät tienestit mutta meidän tytöillä on pitkät, hyvin hoidetut hiukset ja lähes pelkästään "merkkivaatteita". H&M ja Zara kierretään kaukaa ensinnäkin eettisistä syistä ja toiseksi siksi että vaatteista jää usein ihoon väriläikkiä vaikka ne olisi pesty monta kertaa. Merkillä ei niin ole väliä kunhan laatu on hyvä ja sopivat lapsille.

En ole huomannut että meidän ystäväpiirissäkään suosittaisi isoja ja halpoja ketjuja lasten vaatteissa. 

[/quote]

Otappa huvikseen selvää missä ne sun merkkivaatteet tehdään:) Samoissa tehtaissa aasiassa.....

Vierailija
100/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:03"]

[/quote]

Otappa huvikseen selvää missä ne sun merkkivaatteet tehdään:) Samoissa tehtaissa aasiassa.....

[/quote]

Olen tietenkin ottanut selvää missä ne tehdään. Nykyään se on todella helppo selvittää. En edes tiedä missä kirppiksiä on enkä tajua miten sellaisissa käymiseen olisi aikaakaan, ei niitä ainakaan näillä meidän hoodeilla näy. Omien lasten vanhat vaatteet olen laittanut keräyslaatikkoon. Ei me miehen kanssa myöskään käytetä kirppisvaatteita niin miksi lasten pitäisi. Olen aina ajatellut että vanhemmat jotka itse ovat viimeisen päälle puettuja lasten samalla esiintyessä halvoissa rääsyissä,  että niissä perheissä on tärkeintä se, että löytyy Bemari ja talo ja sitten säästetään kaikessa lapsiin liittyvässä. Eikä sellainen pariskunta tajua että muut huomaa tilanteen kyllä. Ketjun aloittaja taitaa selitellä itselleen omaa tilannettaan ja sai monta samassa tilanteessa elävää heti peesiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi