Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!
Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.
Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.
Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.
Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.
Kommentit (225)
Meillä on tytöillä pitkät hiukset, jotka laitan nätisti päivittäin kiinni. Tykkäävät pinneistä, pampuloista ja erilaisista pannoista.
Vaatteita ostan kirpparilta (jossa myös itse myyn pari kolme kertaa vuodessa) sekä alesta ketjuliikkeistä ja myös lidlistä. Sieltä oikeasti löytyy hyviä ja halpoja vaatteita. Ja nättejäkin.
Lapsilla ei ole paljon vaatteita vaan niin, että kaikki on sellaisia joita käytetään ja pestään ja käytetään ja pestään.
Tytöillä käytän paljon hameita, mekkoja ja tunikoita. En pidä poikamaisista vaatteista, en tennarityylistä. Vaatteet on puhtaita ja siistejä sekä värit sointuu yhteen. Pinkkiäkin on ja vaaleanpunaista, sitä yhdistelen sitten hillitympiin sävyihin.
Olemme pienituloisia. Mieheni on korkeammin koulutettu,mutta ei alansa töissä. Minä olen tällä hetkellä kotona vaikka lapset jo isompia. Meillä myös syödään monipuolisesti kasviksia ja vihanneksia ja lapsille maistuu niin sienet, katkaravut kuin avokadokin ja samoin jauhelihakeitto, riisi-rusinapilahvi ja makaronilaatikko.
Olemme kaksikulttuurinen perhe, toisin sanoen olen mamupatja.
En kyllä enää osta kalliimpia ulkoiluvaatteita lapsille. H&M:ltä saa yllättävän hyviä ja kun ostaa alesta niin ei paljon jää hintaa.
Kannattaa valita mustaa, violettia tai tummanruskeaa tai muita tummia sävyjä. Niissä ei näy lika niin helposti. Ja kun ei tarvi jatkuvasti pestä niin vaate säilyy parempana ja lämpimämpänä.
Tällaisinä talvina kun vaatteet sotkeentuu niin helposti!
Eipä mulla muuta!
No mitä silläkin on väliä, kaikkihan sen huomaavat että amk-tyyppien sisustus on myös sitä mitä kuuluukin olla ja mitä kaikilla muillakin on. Raha ja tavara ja kaikki ulkoinen on maailman tärkeintä. Mutta annetaan nyt vaan olla kaikkien ja lopetetaan ainakin lasten ulkonäön mittaaminen. Huh!
Vierailija kirjoitti:
Terv. hyvätuloinen, korkeasti koulutettu äiti, jonka lapsilla on päällään sekaisin kallista merkkikamaa, henkkamaukkaa ja kirpputoria.
Mä fanitan sua!
Itse pukeudun siististi, tykkään normaaleista vaatteista ja normaaleista merkkivaatteista (vaikka nyt Peak jotain mainitakseni, siis ei mitään Dolce G:tä tms). Pidän myös sisustamisesta ja muutenkin pidän hyvästä ruuasta, kauniista asioista ja paikoista. Miksi pukisin lapseni rumasti yhteiskuntaluokasta välittämättä??
Itse olen huomannut lähinnä sen, että ihmisillä jotka ovat mauttomia itse, niin heidän lapset on puettu ajatusta asialle suomatta.
Inhoan!!!!! Käytettyjä ja pestyjä talvivaatteita, eihän ne enää lämmitäkään mitään. Pitääkö joku aikuinen itse toppatakkia joka on pesty 30 kertaa???