Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!

Vierailija
22.10.2011 |

Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Middletonien siskojen jalanjäljissä kulkija

Tykkäisin pukea lapseni niin kuin nuo AMK-tyypit tekevät, siis yhteensopiviin vaatteisiin ja kammata kauniisti. Mutta, kas, 5-vuotias tyttö varmaan tajuaa, että tässä ollaan nyt maisterin lasta ja "parempituloista" ja haluaa päälleen itse valitsemansa asuyhdistelmän. En jaksa tapella päiväkotivaatteissa, menköön minun puolestani. Yritän AMK-tyyliä sitten tärkeämmissä tilaisuuksissa. ;)

Sanoo myös tykkäävänsä suorasta tukasta, joten kaikki ihanat kampaukset ovat vain äidin unelmissa. Kai pitää se polkkatukka leikata...

Vierailija
42/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niin monet varakkaat kaverini ostavat lapsilleen huutiksesta tavaraa, tai kirppiksiltä, ja sitten ensimmäisenä esittelevät, kuinka halvalla mitäkin saivat. Jos minulla olisi niin paljon varaa, että voisin ostaa lapselle suurinpiirtein ihan mitä tahansa, niin käyttäisi vapaa-aikani ihan johonkin muuhun kuin netissä roikkumiseen ja jostain kymmenen euron säästöstä iloitsemiseen. Mua ärsyttää tuollainen laskelmoitu "köyhäily", en osaa sanoa, että miksi.

Siksi, että ne isommat rahat säästyy sitten vaikka lasten tuleviin opiskelijakämppiin tms. Eli pelataan eri maailmassa. Niitä voit sitte taas kadehtia muutaman vuoden kuluttua ja ihmetellä, mistä seki raha on tullu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lapsilla ostoskeskuksessa päällä+kampaus:

- 4 v. tyttö: Isonsiskon vanhat: Mekko (Lego) ja sukkikset (Marimekko), suojapuku polvista vähän likainen + kuluneet lenkkarit(taitaa olla joku Pippi?) hiukset: aika pörrössä kahdella eilen tehdyllä ranskanletillä.

- 6 v. poika: Pikeepaita, collegetakki, verkkarit (Adidas), takki (Reima) ja lenkkarit (Reima), hiukset: ylipitkä parturissa olisi pitänyt käydä n. kuukausi sitten pörröttää ympäriinsä.

- 9 v. tyttö: Tunika (H&M), farkut (Stockalta), lyhyt villakangastakki, kaulahuivi, mokkasaappaat (Stockalta), hiukset: Pitkät suorat ei kerroksia kampaajalla elokuussa ennen koulun alkua

- 12 v tyttö: Trikoopaidat kaksi päällekäin (H&M), farkut (Stocka), neuletakki, villakangastakki, kaulahuivi, koristossut, hiukset: olkapäille, vähän kerroksittain leikatut ponnarilla, käyty kampaajalla... ehkä keväällä.

Vierailija
44/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niin monet varakkaat kaverini ostavat lapsilleen huutiksesta tavaraa, tai kirppiksiltä, ja sitten ensimmäisenä esittelevät, kuinka halvalla mitäkin saivat. Jos minulla olisi niin paljon varaa, että voisin ostaa lapselle suurinpiirtein ihan mitä tahansa, niin käyttäisi vapaa-aikani ihan johonkin muuhun kuin netissä roikkumiseen ja jostain kymmenen euron säästöstä iloitsemiseen. Mua ärsyttää tuollainen laskelmoitu "köyhäily", en osaa sanoa, että miksi.

kuinka tolkuttomasti tuhlaavat rahaa ja kuinka kamalan kalliita tavaroita ostavat?

Eikä huutisostojen takia tarvitse netissä roikkua, ostaminen käy nopeasti kun tietää mitä hakee.

Vierailija
45/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteissa on sekaisin merkkivaatetta, halpista ja kierrätettyä, mutta värit mietitty ja perusvärien lisäksi on myös pastellia?

Vierailija
46/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin hyvä kuvaus ja havainto...

Tosiaan kun mietin, että lasteni luokalla juuri lääkäreiden yms. lapset on missä sattuu vaatteissa niin kuin meidänkin (hyvä tuloisia ollaan).

Toinen, mistä pystyy näkemään sosiaaliluokan helposti on se, mitä ja miten lapsi syö.

Yleensä ylempien sosiaaliluokkien lapset syövät hyvin kaikenlaista ruokaa, kun taas vaatimattomammista oloista tulevat lapset ovat tosi kranttuija ruoan suhteen.

ensinnäkin omat vanhempani ovat yliopiston käyneitä, mutta perheessä on paljon lapsia ja olemme aina olleet köyhiä, eli "vaatimattomista oloista" emmekä nirsoile ruoan suhteen koska kaikkea on ollut pakko tottua syömään. Vaatetus meillä on ollut kaikkea sekaisin, aika köyhät vaatteet ja kampaus oli lapsena juuri rahan takia.

Vierailija
47/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaan niitä hyvätuloisia, mutta eipä olla oikeasti. Koulutustakaan ei ole, kuitenkin tytöillä polkat ja mitä sattuu päällä (siistit vaattet kyllä). Ikinä ei mitään maastokuviota tai mustaa tms.

Ihan huuhaata koko aloitus.

Vierailija
48/225 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhin on hyvin pienestä kulkenut maastohousuissa, verkkareissa, löysissä reisitaskuhousuissa, Spiderman-paidoissa ja ylipäätään usein tummissa tai ehkä just ja just turkooseissa tai kirkkaan punaisissa vaatteissa. Lippis aina päässä ja usein se on (ainakin pääväriltään) musta. Mainittakoon nyt, että lapsi on tyttö. Noin 3-vuotiaasta asti tapellut mekkoja vastaan ja inhoaa kaikkia vaatteita, jotka on tiellä, kun kiipeää puuhun, pelaa jalkapalloa tms. Viime vuonna paras talvitakkikin jäi käyttämättä, koska se oli liian pullea = haittasi käsien liikettä juostessa... Tälläsee päällensä just ne vaatteet, mitkä on puhtaana ja sattuu just sinä aamuna miellyttämään ja 8-vuotiaan väriyhdistelmät on joskus melko....mielenkiintoisia.... Halusi 4-vuotiaana sotilastukan (no, en suostunut... Leikattiin polkkatukka) Nykyään tytöllä on kampaajalla leikattu kerrostettu polkkatukka ja hiukan vino otsis. Mitään hiuskoristeita tuskin tullaan näkemään tämän tytön päässä ihan äkkiä.

Keskimmäistä ei kiinnosta mitä on päällä, kunhan ei purista, eikä kutita. Pojan vaatteet ovat siis yleensä toisiinsa sointuvia (myös sukat) ja väriskaala on laaja. Tykkää kyllä dinoista ja StarWarsista, joten saattaa jopa kiinnostua vaatteistaan, jos niistä löytyy jomman kumman kuvia. Hiukset lyhyet ja siistit. Kasvaessaan niskatukka tosin yrittää mennä kiharaan.

Nuorimmainen on vasta 2v (tyttö), mutta varsin tietoinen siitä mitä haluaa. Kimalletta, paljetteja, kukkia, perhosia, pinkkiä, liilaa, vaaleanpunaista... Toisinaan käydään tosissaan kiivasta keskustelua, voiko leikkipuistoon laittaa vesisateessa tyllialushameella varustetun juhlamekon päälleen vai ei tai laitetaanko hoitoon lakerikengät vai kumisaappaat... :P Mistään värisävyjen sointuvuudesta en sit jaksa enää kinata. Helmet kaulaan ja menoks. Tytöllä on polkkatukka.

Vierailija
49/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämäntyylissä ja -tavoissa on huimia eri tieteenalojen välisiä eroja samoin kuin yksilöllisiä eroja myös ammatti- tai koulutusryhmien sisällä. Mä en ainakaan lähde päättelemään yhtään mitään.

Vierailija
50/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se 100% kattava analyysi ole. Ne glitterit ja pääkallot ei ole ylimmän luokan vaatteita, se on selvä, eikä toisaalta köyhimpien keskuudessa näe niitä täydellisiä polkkatukkia RL tennismekoissa, mutta hyvätuloisten keskuudessa jotkut haluavat korostaa varakkuuttaan lasten pukeutumisessakin, mutta toiset eivät, riippuu tyylistä,ammatista, elämänasenteesta.

Vierailija
51/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä rutiköyhällä opiskelijaäidillä on tytär, jonka tukka on kerrostamaton polkka, tosin tämä hienostunut tyyli on muotoiltu opiskelijakämpän wc:n vessanpöntön päällä istuen :D Muuten vaatetus sekasotkua, merkkivaatteita ja menkkahaukkaa sekaisin, ja lähes kaikki kirpparilta. Mutta yhteiskuntaluokka ei välttämättä ole sama kuin tulotaso tai varallisuus. Ehkä meillä on henkistä pääomaa vain niin valtavasti XD

Vierailija
52/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinköhän luokkaan kuuluu entinen AMK, nykyinen yo-opiskelija?

Siis kun tällä palstalla saa ihan sellaisen kuvan, että esimerkiksi AMK-ihmiset ovat ihan erillinen ihmislaji ilman minkäänlaisia variaatoita lajin sisällä verrattuna yliopiston käynneisiin yksilöihin.

Vidun Idarit Koulutususkovaiset.

Vierailija
53/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ei ole rikkaita kuten esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa tai Englannissa joissa on yksityiset koulut yms. Suomessa ei ole köyhiä kun tulontasausjärjestelmä tasaa pienimmätkin tuloerot. Eroja saattaa olla life stylessa. Ihmisillä on kotitaustastaan johtuen elämänkatsomus joka sitten ilmentyy ammatinvalintaan ja pukeutumiseen.

Vierailija
54/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetyttää se että hyvätuloisten lapsilla on usein todella huonot ulkovaatteet! Äidit ja isät on puettu viimeisen päälle mutta lapsella on reikäset ja liian pienet haalarit, kengät ja kuravaatteet. Silloin tekis kyllä mieli sanoa että voisitko joskus panostaa myös lapsesi pukeutumiseen?

Muuten ap:n havainto pitää varmasti osittain paikkansa. Meillä molemmilla yliopisto koulutus mutta tuloilta ollaan ihan keskiluokkaa.

Mä olen tarkka tyttöjen vaatteista siinä mielessä että ovat puhtaita ja sopivat yhteen.En suosi pinkkiä enkä glitteriä. Mustaa kylläkin esim. valkoisen tai harmaan kanssa. Mutta kaikki on kyllä henkkamaukkaa, lindexiä tai toisilta saatuja. Yhtään merkkivaatetta ei meiltä löydy eikä mitään meandia. Se on musta rumaa ja törkeän hintaista. Aikaisemmin tytöillä polkkatukat mutta nyt haluavat kasvattaa pitkää.

Vierailija
55/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä otsis (tasainen siisti) ja pitkä tukka. Vaatteet Benetton, H&M, Lindex, Jonathan, Lenne, Mexx jne. Seassa kirppistä, osa uutta.

Ulkoasu koulussa milloin mitäkin. Itse valitsee vaatteet kouluun ja itse laittaa hiuksensa yleensä. Joskus on sitten vaaleansinistä takkia yhdistettynä kirkkaanpunaisiin housuihin ja ruskeisiin nahkasaappaisiin. Joskus jotain muuta.

Pojalla lyhyt siistitty tukka. Kirppisvaatteita (collegehousuja yhdistettynä printtipaitoihin - aina joku lapselle mieleinen kuva paidassa), ulkoasussa Reimateciä & Jonathania, kengät yleensä Superfit.

Mutta mihin sosiaaliseen luokkaan sijoittaisit?

Vierailija
56/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.

Vierailija
57/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4 v. tytöllä on tosi siistit uudet/uudenveroiset vaatteet niin päiväkodissa kuin kaupungillakin. Ei ole reikiä polvissa, ei tahroja. Värit sopivat yhteen, vaatteet ovt myös muodikkaita. Merkit mm. Gap, Benetton, Name it, joskus HM. Lisäksi ulkomailta ostettuja vaatteita. Ei koskaan mitään Prismasta tai Lidlistä, kuten monilla ikäisillään. Vauvallammekin on tosi trendikkäät vaatteet. Minulta on kysytty että mistä ostan vaatteeet ja miten minulla on varaa kun olen äitiyslomalla. Hymyilen ja vastaan "mistä milloinkin". Totuus on se että lähes kaikki on ostettu naapurissa olevalta itsepalvelukirppikseltä. Käyn siellä usein ja ostan kassin täyteen uusia, käyttämättömiä vaatteita joita joku ei ole tarvinnut. Ja lapset saavat lahjaksi kummeilta ja mummeilta sitten jotain Stockmannilta. Ja me ollaan AMK-pariskunta mutta sellaisella alalla että palkka on vaan 1500 e käteen. Eli oikeastaan ollaan helvetin köyhiä.

Vierailija
58/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 4 v. tytöllä on tosi siistit uudet/uudenveroiset vaatteet niin päiväkodissa kuin kaupungillakin. Ei ole reikiä polvissa, ei tahroja. Värit sopivat yhteen, vaatteet ovt myös muodikkaita. Merkit mm. Gap, Benetton, Name it, joskus HM. Lisäksi ulkomailta ostettuja vaatteita. Ei koskaan mitään Prismasta tai Lidlistä, kuten monilla ikäisillään. Vauvallammekin on tosi trendikkäät vaatteet. Minulta on kysytty että mistä ostan vaatteeet ja miten minulla on varaa kun olen äitiyslomalla. Hymyilen ja vastaan "mistä milloinkin". Totuus on se että lähes kaikki on ostettu naapurissa olevalta itsepalvelukirppikseltä. Käyn siellä usein ja ostan kassin täyteen uusia, käyttämättömiä vaatteita joita joku ei ole tarvinnut. Ja lapset saavat lahjaksi kummeilta ja mummeilta sitten jotain Stockmannilta. Ja me ollaan AMK-pariskunta mutta sellaisella alalla että palkka on vaan 1500 e käteen. Eli oikeastaan ollaan helvetin köyhiä.

Vierailija
59/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ihan kovin syväluotaavaa analyysiä lähtisi tekemään pelkistä vaatteista. Aika monella se kun kertoo myös ideologiasta ja vaikkapa halusta säästää ympäristöä kierrättämällä. Voihan siitä tietysti jotain päätelmiä yehdä mutat ei mitään ihmeellisiä kuitenkaan.

Muutama viikko sitten tosin tein havainnon kaupassa todella köyhästä perheestä. Vaatteet olivat selvästi erittäin vanhoja ja kuluneita sekä äidillä että lapsilla. En tiedä mistä sellaiset oli edes löydetty, näyttivät 90-luvun ulkoiluvaatteilta.

Minusta se on surullista. Aiemmin Suomessa ei ole ollut sosiaaliluokkia näin näkyvästi ja on todella surullista että lapset joutuvat elämään köyhyydessä ja saavat huonommat lähtökohdat elämälleen.

Vierailija
60/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen yliopistossa ja mies AMK:ssa. Lapsella on sekaisin merkkivaatteita, h&m:ää ja kirpparia. Pojan hiukset leikkaan minä itse tai silloin tällöin mies. Tykkään näyttää hyvältä ja on kiva jos poikakin näyttää eli yleensä asun palaset sopivat yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi