Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!
Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.
Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.
Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.
Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.
Kommentit (225)
mutta ei sovi meihin eikä muutenkaan tähän kaupunkiin.
Meillä lapsilla lähinnä polkkatukat, kirppiksiltä hankitut tyylikkäästi yhdistellyt laadukkaat vaattet, osa itseommeltua. Koulutustasomme on yo+amis sekä pelkkä amis.
Olis kiva tietää mitä meistä ajatellaan ulkonäön perusteella.
Tytöllä otsis (tasainen siisti) ja pitkä tukka. Vaatteet Benetton, H&M, Lindex, Jonathan, Lenne, Mexx jne. Seassa kirppistä, osa uutta.
Ulkoasu koulussa milloin mitäkin. Itse valitsee vaatteet kouluun ja itse laittaa hiuksensa yleensä. Joskus on sitten vaaleansinistä takkia yhdistettynä kirkkaanpunaisiin housuihin ja ruskeisiin nahkasaappaisiin. Joskus jotain muuta.
Pojalla lyhyt siistitty tukka. Kirppisvaatteita (collegehousuja yhdistettynä printtipaitoihin - aina joku lapselle mieleinen kuva paidassa), ulkoasussa Reimateciä & Jonathania, kengät yleensä Superfit.
Mutta mihin sosiaaliseen luokkaan sijoittaisit?
Wannabe-yläluokka = olet hyvinkin tavis-keskiluokkaisesta perheestä, mutta olet ostanut sen omakotitalon valtavalla velalla, ja sulla on korkeakoulututkinto. Nyt näet itsesi sitten paremmin toimeen tulevana, vaikka oikeasti olet nykyisellä mittapuulla keskiluokkaa. Perusteet: kovin tarkkaan tiedät ne vaatteiden merkit, joten näyttää olevan sinulle tärkeä asia.
Kummatkin vanhemmat käyvät töissä. ovat alle keskituloisia ja sinnittelevät taloudellisesti lapsilisien turvin.
Tänään lapsilla ostoskeskuksessa päällä+kampaus:
- 4 v. tyttö: Isonsiskon vanhat: Mekko (Lego) ja sukkikset (Marimekko), suojapuku polvista vähän likainen + kuluneet lenkkarit(taitaa olla joku Pippi?) hiukset: aika pörrössä kahdella eilen tehdyllä ranskanletillä.
- 6 v. poika: Pikeepaita, collegetakki, verkkarit (Adidas), takki (Reima) ja lenkkarit (Reima), hiukset: ylipitkä parturissa olisi pitänyt käydä n. kuukausi sitten pörröttää ympäriinsä.
- 9 v. tyttö: Tunika (H&M), farkut (Stockalta), lyhyt villakangastakki, kaulahuivi, mokkasaappaat (Stockalta), hiukset: Pitkät suorat ei kerroksia kampaajalla elokuussa ennen koulun alkua
- 12 v tyttö: Trikoopaidat kaksi päällekäin (H&M), farkut (Stocka), neuletakki, villakangastakki, kaulahuivi, koristossut, hiukset: olkapäille, vähän kerroksittain leikatut ponnarilla, käyty kampaajalla... ehkä keväällä.
Meillä kouluikäiset pojat ja kaksivuotias tyttö. Itse olen maisteri ja mies on saanut opistotason koulutuksen. Olemme hyvinkin keskituloinen perhe, jossa mies tienaa vähän minua enemmän.
Meidän lapset puetaan niin, että vaatteet sopivat toisiinsa, sillä minä olen tarkka väreistä. Meillä on henkkamaukkaa sisävaatteina, mutta on kyllä popin ja meandinkin vaatteita. Ulkovaatteet ja kengät yritämme hankkia laadukkaita.
Ostan vaatteet aleista ja tehtaanmyymälöiden poistopäiviltä. Veljekset kierrättävät perheen sisällä. Tytölle olemme nyt alkaneet saada tuttavaperheiltä jonkin verran kivoja vaatteita, mutta vain tosi kivoja. :) Hiukset on leikattu perusmalliin, tytöllä vasta yksi parturireissu takana, joka ei edes tuottanut kovin kehuttavaa tulosta.
Koen itseni järkeväksi vaatteiden käyttäjäksi, vaikka suorastaan "rakastan" lastenvaatteita.
Tytöllä otsis (tasainen siisti) ja pitkä tukka. Vaatteet Benetton, H&M, Lindex, Jonathan, Lenne, Mexx jne. Seassa kirppistä, osa uutta.
Ulkoasu koulussa milloin mitäkin. Itse valitsee vaatteet kouluun ja itse laittaa hiuksensa yleensä. Joskus on sitten vaaleansinistä takkia yhdistettynä kirkkaanpunaisiin housuihin ja ruskeisiin nahkasaappaisiin. Joskus jotain muuta.
Pojalla lyhyt siistitty tukka. Kirppisvaatteita (collegehousuja yhdistettynä printtipaitoihin - aina joku lapselle mieleinen kuva paidassa), ulkoasussa Reimateciä & Jonathania, kengät yleensä Superfit.
Wannabe-yläluokka = olet hyvinkin tavis-keskiluokkaisesta perheestä, mutta olet ostanut sen omakotitalon valtavalla velalla, ja sulla on korkeakoulututkinto. Nyt näet itsesi sitten paremmin toimeen tulevana, vaikka oikeasti olet nykyisellä mittapuulla keskiluokkaa. Perusteet: kovin tarkkaan tiedät ne vaatteiden merkit, joten näyttää olevan sinulle tärkeä asia.
, niin miten se nyt sitten kertoo mainitsemastasi asiasta? Tuossahan on halpoja merkkejä sekä joitain keskihintaisia (AMK-opiskelijan näkökulmasta katsoen). Miksi ihmeessä wannabe-yläluokka käyttäisi ko. tavismerkkejä?
ap saattaa hyvinkin nähdä sosiaaliluokan toisten vaatteista ja hiuksista. Varmaan. Mustakin todennäköisesti näkee että köyhistä oloista ollaan lähtöisin ja vieläkään ei tuhlata. NÄkee varmaan myös sen, että koulutusta riittää niin paljon, että ulkoiseen ei tarvi itsetuntoa perustaa. Jopa mun teinistä näkee, että turhaan ei tuhlata ja ekologista omaatuntoa on liikaakin.
Mut mitä sitten? Kiinnostaako se muka oikeasti jotakuta? Tuskin...
olen huomannut et niillä joilla ei oikeen ole rahaa. Just riittää asumiseen ja ruokaan. Semmosilla on tarve pukea lapset hyvin, merkkivaatteisiin. Yleensä kyllä kirpparilta haettu.
NE taas jolla on sitä rahaa millä laittaa niin eivät niin välitä. Näin tuttava piirissä siis. En halua yleistää.
Terv. hyvätuloinen, korkeasti koulutettu äiti, jonka lapsilla on päällään sekaisin kallista merkkikamaa, henkkamaukkaa ja kirpputoria.
No tämä kuvaa täysin meidän lapsia.
Terv AMK-sh
Mutta yhteiskuntaluokka ei välttämättä ole sama kuin tulotaso tai varallisuus.
luokkakeskusteluissa tunnuta tajuavan. Aina hoetaan sitä tulotasoa, vaikka se ei todellakaan määritä yhteyskuntaluokkaa.
Tulotaso on yksi keino määritellä luokkia, mutta ei läheskään aina käytetty eikä suinkaan määräävin.
Ja itse keskusteluun: Omassa tuttavapiirissä lapsiaan "hienosti" pukevat ovat usein ylioppilaita tai amk-koulutettuja. Yliopistokoulutetut katsovat vain, että vaatteet ovat asianmukaisia. Siis vaatteet tilanteen ja sään mukaan, ja jälkimmäisten kohdalla voidaan panostaa enemmän. Nämä amk-tasoiset pukevat tavallisille kyläilyreissuille lapsille kauluspaitoja ja slipovereja.
Näistä alemmin koulutetut pukevat sarjakuvahahmovaatteisiin ja vastaaviin.
Nämä ovat kärjistyksiä tietenkin, eikä koulutuskaan yksin sosiaaliluokkaa ratkaise. Toki se on tulotasoa huomattavasti määrittävämpi tekijä, ja ratkaisee usein myös ammattiaseman.
No mites mun nyt pitäisi oikein itseni luokitella, kun panostan hyviin ja laadukkaisiin ulkovaatteisiin mutta sisävaatteissa järjestäen H&M, Lindex tai KappAhl.Perustelunase, että ulkona en halua lapsen paleleva, kastuvan jne. Sisävaatteilla pärjää laadusta riippumatta. plussaa toki, jos kestävät kulutusta, mutta ei se lapsi kärsi siitä nukasta ;). Ihan vain perustelu siksi, että kohta tänne tuee joku kirjoittamaan, että ukovaatteisiin panostan siksi, että haluan viestittää kauppakeskuksissa olevani ylempää sosiaaliluokkaa. Minä en siis täysin ap:n väitettä allekirjoita.
Arvatkaa meidan "sosiaaliluokka" taman perusteella:
Tytto 8 v, porrastamaton polkka ilman otsatukkaa, kampaaja leikkaa silloin talloin. Tanaan paalla Zaran musta pitkahihainen t-paita, jossa _paljon_ glitteria, seka Lindexin vaalean siniset kapeat farkut.
Poika 5 v, lyhyet parturissa leikkautetut hiukset. Tanaan paalla Petit Bateaun harmaa villapusero, jonkun ison tavaratalon "omaa merkkia" oleva violetti pikeepaita, ja Lindexin velourhousut.
Tytto 2 v, hiuksia ei viela koskaan leikattu (niita on niin vahan), tanaan paalla siskonsa vanha H&M pitkahihainen trikoopaita, H&M leggarit ja Mothercaren body...
Ollaan lääkäri&juristipariskunta, ei tosin erityisen suurituloisia ja meillä on iso asuntolaina maksettavana. Lapsilla on sekaisin kirppiskamaa, H&M:ää, merkkivaatteita ja harvoin tosiaankaan värit sointuvat yhteen. Annan lasten valita kaapista sellaiset vaatteet, missä itse viihtyvät. Maastokuviosta, sarjispaidoista ja glitterprinsessaunelmista en ole ikinä pitänyt enkä siksi ole niitä lapsillekaan ostanut. Meillä kyllä poika käy parturissa leikkauttamassa hiukset. Voisin ne itsekin leikata, mutta hänellä on niin ihanat hiukset, että haluan, että ne ovat mahdollisimman nätisti.
vaatteilla? Meillä 7-vuotiaalla on mahdoton vaatevarasto. Merkit on ihan Cirafista Burberryyn. Vaatteita on todella paljon, muodikkaita neitivaatteita jne. Pillifarkkuja on varmaan kymmenet, monemoisia velour-housuja, legginsejä jne. on kasoittain. Saan parilta vaatefriikiltä kaverilta vaatteita ja lisäksi aina tarttuu itsellekin jotain käteen. Vaatteiden yhteensopivuus myös lapsilla on aina ollut tärkeää. Enhän itsekään kiskaisi mitä tahansa päälle vaan pyrin värien harmoniaan. Tosin 7-vuotiaalla itselläänkin alkaa jo olla värisilmää.
Eli pukeutumisen puolesta olen sitten vissiin amk-tyyppiä tai jopa amis-tyyppiä, koska tytöllä on myös maltillisia pimatsuvaatteita. Ollaan kuitenkin akateemisesti koulutettuja kumpikin miehen kanssa.
ja ehkä meillä hyvätuloisilla mutta käytettyä ostavilla on koulutuksen mukanaan tuomaa kokonaisvaltaisempaa näkemystä, joka näkyy esim. juuri ylenpalttisen kulutuksen vähentämisenä ja maailman tilasta huolehtimisena.
ostaminen on monille ihan vaan harrastus. :) En minäkään oikein tiedä, mitä sanoa naapurille, joka intoili löytäneensä netistä popin haalarin sopuhintaan. Me asutaan vartin kävelymatkan päässä popin liikkeestä, ja jos hän ois pistänyt tuohon maksamaansa summaan yhden ravintolaillallisen verran rahaa päälle, ois voinut hakea sieltä liikkeestä ihan uuden haalarin. Rahasta ei ole pula, joten ilmeisesti siitä saa jotain iloa elämään sitten, että hankkii käytettyä. :)
Hän sai saman haalarin + ravintolaillallisen tms. Miksi ihmeessä maksaa ilmaa uudesta puvusta kun sama käytettynä on käytössä jokseenkin yhtä hyvä. Järkevä ihminen ei syydä rahaa turhaan vaikka varaa olisikin. Kun ostaa järkevästi saa samalla rahalla enemmän ja lisäksi jää säästöön, voi maksaa asunnon pois nopeammin, panna rahan poikimaan sijoittamalla, matkustella, ostaa auton tms. Ei se ole mitään itsetarkoituksellista köyhäilyä vaan järkevää rahankäyttöä. Jos ei sitä ymmärrä, ei tarvitse ihmetellä miksi itse pysyy persaukisena.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 15:03"]
Meillä on kummallakin miehen kanssa akateeminen koulutus ja hyvät tienestit mutta meidän tytöillä on pitkät, hyvin hoidetut hiukset ja lähes pelkästään "merkkivaatteita". H&M ja Zara kierretään kaukaa ensinnäkin eettisistä syistä ja toiseksi siksi että vaatteista jää usein ihoon väriläikkiä vaikka ne olisi pesty monta kertaa. Merkillä ei niin ole väliä kunhan laatu on hyvä ja sopivat lapsille.
En ole huomannut että meidän ystäväpiirissäkään suosittaisi isoja ja halpoja ketjuja lasten vaatteissa.
[/quote]
Otappa huvikseen selvää missä ne sun merkkivaatteet tehdään:) Samoissa tehtaissa aasiassa.....
[/quote]
Olen tietenkin ottanut selvää missä ne tehdään. Nykyään se on todella helppo selvittää. En edes tiedä missä kirppiksiä on enkä tajua miten sellaisissa käymiseen olisi aikaakaan, ei niitä ainakaan näillä meidän hoodeilla näy. Omien lasten vanhat vaatteet olen laittanut keräyslaatikkoon. Ei me miehen kanssa myöskään käytetä kirppisvaatteita niin miksi lasten pitäisi. Olen aina ajatellut että vanhemmat jotka itse ovat viimeisen päälle puettuja lasten samalla esiintyessä halvoissa rääsyissä, että niissä perheissä on tärkeintä se, että löytyy Bemari ja talo ja sitten säästetään kaikessa lapsiin liittyvässä. Eikä sellainen pariskunta tajua että muut huomaa tilanteen kyllä. Ketjun aloittaja taitaa selitellä itselleen omaa tilannettaan ja sai monta samassa tilanteessa elävää heti peesiin.
[/quote]
Ostan itselleni harvoin vaatteita, ja silloin kun ostan niin haluan pitkään kestävää laatua. Lasten vaatteet jäävät hetkessä pieneksi, joten ei voi ajatella samoin kuin aikuisten vaatteissa.
Meidän lapsella nyt on milloin mitäkin, Benettonia, H&M:ää, Guessia, Marimekkoa (vaikka en kyllä itse osta Marimekkoa, vaan mummi), Prisman kamaa jne. Suurimman osan ostan kirpparilta, paitsi ulkovaatteet.
Lapsi on 4-vuotias tyttö ja on pitkät kiharat hiukset. Ja etutukka on nyt kauhean näköinen kun leikkasin vahingossa vinoon ja on pidettävä pinnillä sivussa..
Ja olen myyjä ja mies on tj isossa firmassa. Mitähän tämä kertoo meistä.:D
Toinen tienaa 1200 e/kk ja toinen 10000e/kk
Molemmilla pohjala vain lukio.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2014 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:30"]
Lapseni on 1v. poika. Vaatteet sointuvat aina yhteen ja ovat siistit/tyylikkäät. Hiuksia pojalla ei paljoakaan vielä ole, joten niistä tuskin voi päätellä mitään.
Päällä hänellä on yleensä kotona pitkähihainen paita, pehmofarkut ja sukat.
Ulosmentäessä huppari, takki, ulkohousut ja kengät (ei sellaisia "ensikenkiä" vaan lenkkarit, tennarityyliset tms)
Väreinä vaatteissa on lähinnä oranssi, vihreä, ruseka tummansininen, harmaa ja musta.
[/quote]
Ainakaan ette asu Suomessa, jos yksivuotias lähtee ulos päällään huppari, takki jne, ja tennarit. Tai sitten et anna hänen leikkiä ollenkaan. Koska suurimmassa osassa Suomea tarvitaan tällä hetkellä kumppareita, goretex-kenkiä, säänkestäviä rukkasia ja pipoja.
[/quote]
Kyseinen viesti on kirjoitettu viime lokakuussa...
On ihmisillä, kuten aloittaja ongelma. Taitaa olla itsellä rahat loppu. Itsellä on ollut pienenä aika halpoja vaatteita ja olen työläisperheestä, mutta olin onnellinen. Meillä oli hyvä ja ihana perhe ja on edelleenkin. Mutta vaikka meillä on työläisperhe, ei se sitä sano, ettei rahaa olisi. Sitä saa, jos haluaa, eikä tarvitse olla kateellinen, kuten aloittaja taitaa olla. Onnea elämän muutokseen, katkeruuteen.
amk-pariskunta, joka antaa lasten itse valita vaatteet ja hiustyylin.
Vaatekaapista löytyy ainakin maastokuviota, sarjispaitaa, meandia, hilfigeria, legoa, nikeä... Suurin osta vaatteista ostetaan uutena, mutta jos joku kivannäköinen vaate löytyy kirpparilta, niin voidaan ostaa sieltäkin.
Vaateiden värit käyvät aina yhteen, sillä olen todella visuaalinen henkilö (mikä ei johdu koulutustausta vaan on peritty ominaisuus).
Yhdellä lapsella on rokkitukka ja toisella siistimpi kampaus.