Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on!

Vierailija
22.10.2011 |

Olen kiinnittänyt asiaan huomiota viime aikoina. Jos otat joukon 3-6 -vuotiaita lapsia, niin jo heidän vaatetyylistään ja hiustyylistään näkee melko pitkälle perheen sosiaalisen taustan.

Parempituloisten tytöillä on hirmu usein olkapäille ulottuva suora polkkatukka, jota ei ole kerrostettu. Päällä on sekasotku vaatteita, joissa on mukana varmuudella myös kierrätysvaatteita. Värit voivat olla perusvärejä, mutta eivät välttämättä soinnu yhteen - lapsi ei ole mitenkään päin tarkasteltuna muodikas.

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla on sitten jo trendikkäämpää. Värit on tarkkaan mietitty ja käyvät hyvin yhteen, on myös pastellia ja pojilla huppareita. Tytöt käyvät kampaajalla pienestä pitäen ja tukka on muodikkaasti leikattu, voi olla jopa kerrostettu. Tytöillä on esim Meandin vaatteita.

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota, maastohousuja, sarjispaitoja ja pojilla sojottava rokkitukkia sekä tietysti mustia vaatteita. Tytöillä on kirkuvaa pinkkiä ja kimaltavia juttuja.

Kommentit (225)

Vierailija
61/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en mitenkään kehtaisi olla täällä julistamassa kovaan ääneen statustani. Huomaa, että olette nousukkaita.

Btw, nykyisin parempituloinen ei ole sellainen, jolla on korkeakoulututkinto, rivari ja kaksi autoa. Se on keskiluokkaa. Helsingissä yli puolella on korkeakoulututkinto.

Vierailija
62/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt suu pannaan, kun meillä on samassa taloudessa ammattikorkeakoulun- sekä maisterin paperit omaava ja ammattikoulun käynyt? Miltäs meidän lapsen kuuluisi näyttää? Heh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muukin kulutuskäyttäytyminen noudattaa samaa kaavaa: alempituloisilla on aina uudemmat ja tiuhempaan vaihtuvat kännykät, vastarikastunut nuorimies ostaa ensimmäiseksi kaupan suurimman bemarin. Haluavat kaikki palan siitä, mitä kokevat jääneensä paitsi. Ne, joilla oikeasti on, eivät anna materialle samanlaista merkitystä kuin he, joilla ei ole.

Vierailija
64/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme keskituloista amk- porukkaa mutta lapsi pukeutuu parempituloisten tyyliin ;)

Vierailija
65/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimurkku hevari niittirannekkeineen mustassa nahkatakissa, eskarilainen siisteissä, asiallisen värisissä ja hillityissä merkkivaatteissa, kuopus pinkeissä hello kitty vermeissä tukka täynnä kimallekoristeita?

Mihin sosiaaliluokkaan me kuulumme, kun jokainen lapsi saa olla oma itsensä, vanhempien mieltymyksistä huolimatta?

Vierailija
66/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistunut provo. Se on myönnettävä, kun en minäkään malta jättää vastaamatta.

Jos aloittaja olisi tosissaan, otos perustuisi todennäköisesti kotipihan näkymään.

Miten pari-kolmekymppinen amk-työssäkäyvä on ehtinyt 3-6-vuotiaan vanhemmaksi?

Onko mulla aukko sivistyksessä, kun ei ole mitään havaintoa meandi-vaatteista? Mutta ihmekö se, kun yksi perheenjäsen kuulemma omistaa luisvuitton-laukun, enkä minä tiedä siitäkään mitään. Jotta kansa ei kovin järkyttyisi, se ei ole sentään aito.

Vierailija
67/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimurkku hevari niittirannekkeineen mustassa nahkatakissa, eskarilainen siisteissä, asiallisen värisissä ja hillityissä merkkivaatteissa, kuopus pinkeissä hello kitty vermeissä tukka täynnä kimallekoristeita?

Mihin sosiaaliluokkaan me kuulumme, kun jokainen lapsi saa olla oma itsensä, vanhempien mieltymyksistä huolimatta?

mukaan olisitte ihan selkeästi amk-väkeä. Esiteini ei kuulunut ap:n kuvaukseen ja kaksi muuta lasta vastasivat kuvausta aika hyvin.

Vierailija
68/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimurkku hevari niittirannekkeineen mustassa nahkatakissa, eskarilainen siisteissä, asiallisen värisissä ja hillityissä merkkivaatteissa, kuopus pinkeissä hello kitty vermeissä tukka täynnä kimallekoristeita? Mihin sosiaaliluokkaan me kuulumme, kun jokainen lapsi saa olla oma itsensä, vanhempien mieltymyksistä huolimatta?

mukaan olisitte ihan selkeästi amk-väkeä. Esiteini ei kuulunut ap:n kuvaukseen ja kaksi muuta lasta vastasivat kuvausta aika hyvin.

68

Vierailija
69/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisekseen yliopistokoulutus ei todellakaan takaa sitä, että pääset hyvä palkkaisiin töihin. Itse AMK-koulutuksella kuin myös mieheni ja tienaamme paremmin kuin osa yliopiston käyneistä kavereistamme. Työtehtävä ja opiskeltu ala vaikuttavat palkkaan. Kyllä yliopistostakin valmistuu suurimmaksi osaksi ihan keskituloisia kansalaisia.

Vierailija
70/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta tuossa ap:n kuvauksessa on paljon totta. Tosin, niin kuin joku jo mainitsikin ktm:t ja juristit ovat enemmän tuota amk-pukeutumisryhmää.

Itse olen amk:n käynyt ja mieheni pelkän ammattikoulun. Lapsillemme 4-v ja 2-v emme ole itse ostaneet oikeastaan kuin sukkia ja alushousuja, koska olemme saaneet hyviä vaatteita sukulaisilta käytettynä. Itse en ehkä juuri niitä vaatteita olisi ostanut, mutta en näe järkeä ostaa uusia vaatteita, kun hyväkuntoisia vaatteita on kaapit täynnä. Lasten lapsilisät olemme sijoittaneet osakkeisiin ja tileille.

Vierailija
71/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
72/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustetaan ilmeisesti korkeampaa sosioekonomista luokkaa. Pojillamme on aina siistit, parturin leikkaaman hiukset. Vaatteet ovat laadukkaita ja mukana on myös kirppislöytöjä ja käytettynä saatuja vaatteita (hyväkuntoisia sellaisia). Kannatamme ekologisia arvoja eikä harrasteta shoppailua yli tarpeen. Lapsilla ei kuitenkaan ole ollenkaan venahtaneita H&M trikoopaitoja tai Vapaa valinnan kulahtaneita printtipaitoja. Lapset eivät varmaan arjessa/ hoidossa näytä huippumuodikkailta, eri asia sitten joskus kun lähtee kaupungille vaikka leffaan tms. Ei siis laiteta hoitoon esim. hyviä farkkuja ja huppareita, koska mielestäni ne ovat hankalat hoidossa lapsen näkökulmasta.

Kommenttina vielä tuohon, että värit ei sovi yhteen - syynä on varmaan usein se, että osa vanhemmista antaa lapsen päättää, mitä laittaa päälle.

Vierailija
73/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäntilanteet eivät ole noin yksinkertaisia. Me olemme akateeminen mutta ei mitenkään hyvätuloinen perhe. Lasten vaatteet ovat osin kierrätettyjä, osin uusia. Vaatetyylejä ovat lähinnä unisex, retro sekä klassinen. Pinkkeilystä ja maastokuvioista emme pidä. Hiukset ovat lapsilla pitkät ja luonnolliset.

Vierailija
74/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis kiva tietää mitä meistä ajatellaan ulkonäön perusteella.

Tytöllä otsis (tasainen siisti) ja pitkä tukka. Vaatteet Benetton, H&M, Lindex, Jonathan, Lenne, Mexx jne. Seassa kirppistä, osa uutta.

Ulkoasu koulussa milloin mitäkin. Itse valitsee vaatteet kouluun ja itse laittaa hiuksensa yleensä. Joskus on sitten vaaleansinistä takkia yhdistettynä kirkkaanpunaisiin housuihin ja ruskeisiin nahkasaappaisiin. Joskus jotain muuta.

Pojalla lyhyt siistitty tukka. Kirppisvaatteita (collegehousuja yhdistettynä printtipaitoihin - aina joku lapselle mieleinen kuva paidassa), ulkoasussa Reimateciä & Jonathania, kengät yleensä Superfit.

Mutta mihin sosiaaliseen luokkaan sijoittaisit?

Vierailija
75/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
76/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen sosiaaliluokan näkee vaatteista ja hiuksista, näin on! Parempituloisten tytöillä...

Pari-kolmekymppisten työssäkäyvien amk-vanhempien vanhempien lapsilla...

Huonommin koulutettujen lapsilla on hirmu usein maastokuviota...

Tunnen erittäin varakkaita huonommin koulutettuja.

Tunnen hyvin koulutettuja pienituloisia.

Tunnen amk-koulutetuista pieni- ja suurituloisia.

Vierailija
77/225 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisimmän tilaston mukaan noin ei ole, mutta taisit unohtaa muutaman työläiskaupunginosan väitteesi ulkopuolelle.

Vierailija
78/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.02.2014 klo 18:53"]

Luulen että kuulumme perheemme kanssa tuohon parempituloisten kastiin, mutta meillä ainakin tytöt tykkäävät juuri niistä kimallehärpäke prinsessa vaatteista, keijupuvuista sun muusta tyttömäisestä ja pojallakin taitaa olla se rokkitukka!  Annan lasteni valita itse sellaiset vaatteet mistä pitävät. Monta kertaa äidin ja lapsen maku on täysin eri. Lapsen itsetuntoa kehittää se, kun saa itse valita. Minä päätän suuret linjat, nukkumaanmeno ajat jne, mutta lapsi saa valita minkä paidan päälleen laittaa.

[/quote]

Hyvätuloinen saatat olla, mutta et korkeasti koulutettu kirjoitusvirheistäsi päätellen.

[/quote]

Ei kai tässä koulutuksen tasosta ollutkaan kyse vaan tuloeroista. Valitettavasti korkeasti koulutettu on nykypäivänä monesti lukenut itsensä työttömäksi. Kirjoitusvirheet, varsinkaan jossain keskustelupastoilla eivät kovin paljoa ihmisestä kerro. Yleensä en edes käytä isoja kirjaimia kun kirjotan. Mitäs siitä sanot?

Vierailija
79/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.10.2011 klo 22:25"]Ja toi kuvaus kyllä sopii meidän tyttöön :)

[/quot

27-vuotias ammattikorkeakoulu? :D

Vierailija
80/225 |
19.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahtava analyysi:) Ollaan maisteristason vanhemmat ja meidän 6v poika: Tukka sojottaa (vahalla, itse laittaa) kattoa kohti, itse parturilta halusi David Becham tukan. Sai käsiinsä H&M:n postimyyntiluettelon ja halusi sieltä: mustan Kiss-paidan, farkutakin hupulla ja tiukat farkut, suuttui kun suostunut ostamaan niittivyötä ja pilottilaseja. Ja kun joka ilta suostuu käymään suihkussa ja pesemään tuon vahan pois ja vaatteet ovat ehjiä ja puhtaita olen antanut noilla mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän