Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä sen NÄKEE jos perheessä on väkivaltaa

Vierailija
22.10.2011 |

Aloitetaan:

Menet kylään perheeseen, käyt siellä ensimmäistä kertaa. Koti on siisti ja tavallinen. Vanhemmat tavallisen näköisiä, normaalipainoisia, siistit vaatteet ja siistit hiukset jne.

Lapset ovat myös puhtaita ja siistejä, lapsilla on vuoteet ja lelut ja kaikkea normaalin tavallista mitä lapsilla suomessa on.

Vanhemmat kattaa kahvipöytää ja istutaan sohvalla ja jutellaan niitä näitä, lapset on siinä mukana myös.

Kukaan ei esim. kiroile. tv on kiinni, jne. Kellään ei ole mustelmia, ei vanhoja kellastuneitakaan.

Mutta kun lähdet pois, jäät miettimään, että perheessä vanhemmat hakkaa toisiaan ja lapsiaan, lujaa ja usein.

Mistä ja millaisista merkeistä sen päättelet? Mistä ja miten se näkyy, jos perheen kulissien takana on väkivaltaisuutta?

Haluan konkreettisia esimerkkejä, MITEN ja MITKÄ SEIKAT ovat niitä, joista tai joiden kautta tulee vahvasti sellainen "tieto" että väkivaltaa toisia kohtaan on? Miten sellainen perhe toimii, käyttäytyy ja miten lapset toimii ja käyttäytyy?

Toivon vastauksia itse kysymykseen, kiitos. esim. perhetyöntekijät tai vast. varmaan osaa vastata?

MIKSi minä tätä kysyn, on sitten oma tarinansa, sitä en ala tässä pohtimaan.

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista, jotka ovat vastuksia kysymykseen.

t: T.

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo väkivaltaisesti käyttäytyvät 5-6-vuotiaat eivät kuitenkaan pahasti satuttaisi toisiaan. Tietenkin minä seisoin lähistöllä koko ajan ja kävin välillä rauhoittelemassa, mutta en silti usko että he keskenäänkään olisivat ketään potkineet tai lyöneet niin pahasti, että mitään isompaa vammaa olisi syntynyt (ellei sitten vahingossa). Jos nämä lapset esim. vääntävät kaverin maahan niin siinä on tarkoitus vain näyttää kuka on pomo, ja kun se alakynnessä oleva alkaa itkeä tai pyytää lopettamaan, uskoisin kaikkien noiden poikien tajuavan lopettaa. Mutta kyllähän se hirveätä on katsella. Toisaalta leikkivät usein yhdessä, eikä kukaan käsittääkseni koe tulevansa kiusatuksi.

Vierailija
142/163 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta koita nyt ymmärtää että se ei kuitenkaan tarkoita etteikö ihminen voisi olla jonkun luontonen ihan muutenkin!!!

Ylisuojeltu, kiltti Nico-Petteri saattaa varhaisteininä alkaa temppuilemaan vaikkei häntä kotona kukaan hakkaa, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta usein ne arat ja vetäytyvät ovat myös kilttejä ja tunnollisia.

Ja tämän ketjun perusteella tuntuu todella pelottavalta että lasten kanssa työskentelevät eivät tunnista tällaisia oireita tai sitten eivät halua niitä nähdä. Ne aggressiiviset lapset usein saavat jotain apua käytökseensä mutta on hurjaa jos ne vetäytyvät leimataan vain "kilteiksi" vaikka ne vasta sitä apua voisivatkin tarvita. Ja tämä ihan omien lapsuudenkokemusteni perusteella.

että lapsi on joko aggressiivinen tai sitten arka ja vetäytyvä? Miksi alleviivaat koko ajan vai tuota aggressivisuutta?

miten lapsi käyttäytyy perheväkivallan seurauksena. Eli on aggressiivinen ja esiintyy käytösongelmia.

hyväkäytöksinen. Miten moni tuntuu asian tajuavan!

vai onko kiltti ja hyväkäytöksinen, niin metsään mennään ja lujaa. Lapsi, joka osaa käyttäytyä, on kiltti ja iloinen ja hänellä on ystäviä, kertoo 100% siitä, että hänellä on kotona kaikki hyvin.

Jos lapsi on arka, pelokas ja vetäytyy syrjään, on yksin, niin hälytyskellot soivat.

Osasik käyttäytyä pienenä erittäin hyvin, olin kiltti ja iloinen ja minulla oli ystäviä, mutta isäni oli (ja on siis vieläkin) väkivaltainen ja narsisitinen juoppo joka uhkaili joka ainoa viikonloppu tappaa koko perheen. Oliko kodissani kaikki 100 % hyvin? Sano se! Kun olet niin viisas.

Vierailija
144/163 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan normaalia leikkiä?

Vierailija
145/163 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että väkivallan uhri alkaa itsekin väkivaltaiseksi. Tosikertomuksia löytyy vaikka millä mitalla. Viimeisin on Ruotsin lapsisurma.

Mutta ei kaikki ole aina sitä yhtä ja samaa. Ihminen voi olla vetäytynyt/agressiivinen tai ties mitä ilman että on uhri.

Johan tässä ketjussa on jauhettu miten voi olla yksin ilman että on väkivallan uhri tai agressiivinen ilman että on väkivallan uhri.

Meillä ihmisillä on vaan suuri tarve saada elää jotain kamalaa; mutta onko se tervettä että normaalissa kyläpaikassa alkaa kuvittelemaan että sielä hakataan?

Ainoa todellinen oire, mikä 100 varmasti kielii perheväkivallasta, ovat mustelmat, mitkä eivät ole tulleet leikeistä tms. Jos lapsi itse kertoo, että häntä hakataan(eikä heitä sitä vitsillä) on syytä miettiä, onko kotona kaikki hyvin.

Sosionomi

Vierailija
146/163 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko se tervettä että normaalissa kyläpaikassa alkaa kuvittelemaan että sielä hakataan?

Vierailija
147/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkaan ja pelokkaaseen! TÄYSIN eri asioita. Itse olin lapsuudessa iloinen, reipas, kaikkien kaveri, ystävällinen ja tosi kiltti, viittasin aina tunneilla jne ja olin opettajien lellikki ja kotona oli kaikki hyvin. Ystäväni oli taas koko ajan silmät lautasina, ei puhunut mitään, paniikissa koko ajan, tunneilla yritti olla mahdollisimman näkymätön ja hiljaa. Välkillä ei puhunut kellekään mitään, oli hiljaa. Myöhemmin hän kertoi(aikuisena), että isä hakkasi häntä.

reippaat, iloiset, tosi kiltit, ystävälliset ja viittailevat lapset voivat olla kotioloista, jossa kaikki ei ole hyvin. Kuten minä olin.

Vierailija
148/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ILOINEN, vaikka kotona on kaikki päin persettä.

Yleensä siis lapsi oirehtii joko olemalla keskittymyskyvytön ja aggressiivinen tai olemalla hiljainen, pelokas ja syrjäänvetäytyvä ja yksinäinen. Toki poikkeuksiakin on, ja toki joku ei oirehdi näin, mutta nuo oirehtimiset on luettu ihan asiantuntija-artikkeleista.

Mutta kuten joku sanoi, ulkopuolinen ei voi varmuudella sanoa, lyödäänkä jotakin lasta/näkeekö hän väkivaltaa. Jos lapsi ottaa puheeksi väkivallan päiväkodissa/koulussa ja/tai hänellä on mustelmia, mitkä lapsi kertoo tulleen perheväkivallasta, on aika toimia. Amen.

Vierailija
149/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arkaan ja pelokkaaseen! TÄYSIN eri asioita. Itse olin lapsuudessa iloinen, reipas, kaikkien kaveri, ystävällinen ja tosi kiltti, viittasin aina tunneilla jne ja olin opettajien lellikki ja kotona oli kaikki hyvin. Ystäväni oli taas koko ajan silmät lautasina, ei puhunut mitään, paniikissa koko ajan, tunneilla yritti olla mahdollisimman näkymätön ja hiljaa. Välkillä ei puhunut kellekään mitään, oli hiljaa. Myöhemmin hän kertoi(aikuisena), että isä hakkasi häntä.

reippaat, iloiset, tosi kiltit, ystävälliset ja viittailevat lapset voivat olla kotioloista, jossa kaikki ei ole hyvin. Kuten minä olin.

Lapsi oirehtii yleensä melkein aina, kun on niin vakava aihe, kuin perheväkivalta. Lapsi on joko väkivaltainen tai sitten pelokas ja säikky.

Vierailija
150/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan normaalia leikkiä?

Ja on todella aggressiivista ja esim. päiväkodissa sille pannaan heti stoppi. Normaalin rajat tuntuvat av:lla hämärtyvän hyvin helposti. Ja kaikki väkivaltaisia leikkejä leikkivät pojat tuomitaan

heti perheväkivallan uhreiksi. Olisikin asia näin yksinkertainen.

Vierailija
151/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se tarkoita että jotain olisi vialla, Vai menikös se niin että alkoholistiperheessä on kaikista siistein koti?

Kai sitäkin kannattaa pitää silmällä jos kilttejä/agressiivisiä/hiljasia lapsia? Olis vaan aika paljon perheitä joita "seurata".

Tälläsestä ei päästä oikein mihinkään mutta onneksi on ammattiapua meille mattimeikäläisille jotka tunnistaa ongelmat mutta nyt menen ainakin itse nukkumaan.

Vierailija
152/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käynyt ilmi, että erittäin aggressiiviset lapset ovat melkein poikkeuksetta olleet perheväkivallan uhreja. Kyse siis todella rajusta aggressiivisuudesta: kuristaminen, potkiminen ja lyöminen nyrkillä toistuvasti.

Lto

Vierailija
153/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään kestänyttä kriisiä sanotaan post-traumaattiseksi. Tällöin perheväkivalta on

toistuvaa, ennustettavaa ja odotettava asia. Lapset näkevät usein painajaisia kodin

tapahtumista ja joskus väkivaltaa toistetaan leikeissä. Vireystila voi myös olla jatkuvasti

kohonnut, lapsi on ärtyisä ja saa raivokohtauksia. (Oranen 2004: 135.) Lapsi myös

todella pelkää fyysisiä kipuja, vammautumista tai kuolevansa. Perheväkivallan

kohteeksi joutuneelle lapselle syntyy kuva maailmasta pahana ja epäoikeudenmukaisena

paikkana. Lapsen kuva oikeasta ja väärästä hämärtyy. Fyysinen pahoinpitely voi antaa

lapselle väkivaltaisen käyttäytymismallin ja jotkut väkivaltarikolliset ovatkin joutuneet

lapsena väkivallan kohteeksi.

Vierailija
154/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se tarkoita että jotain olisi vialla, Vai menikös se niin että alkoholistiperheessä on kaikista siistein koti?

Kai sitäkin kannattaa pitää silmällä jos kilttejä/agressiivisiä/hiljasia lapsia? Olis vaan aika paljon perheitä joita "seurata".

Tälläsestä ei päästä oikein mihinkään mutta onneksi on ammattiapua meille mattimeikäläisille jotka tunnistaa ongelmat mutta nyt menen ainakin itse nukkumaan.

"Tälläsestä ei päästä oikein mihinkään mutta onneksi on ammattiapua meille mattimeikäläisille jotka tunnistaa ongelmat"

sama. vaikka oletkin varmaan jo nukkumassa...

Vierailija
155/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kohottaa käden niin perheväkivaltaa kokenut lapsi kavahtaa kättä ja suojautuu.

Vierailija
156/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oirehtii yleensä melkein aina, kun on niin vakava aihe, kuin perheväkivalta. Lapsi on joko väkivaltainen tai sitten pelokas ja säikky.

somaattisia, esim. ummetus. Ja olin myös säikky ja pelokas, mutta silti iloinen ja kiltti ja ystävällinen ja pohjimmiltani sosiaalinenkin, vaikka ujostelin aluksi muita lapsia ja hakeuduin enemmän aikuisten seuraan. Yritin kaikin keinoin miellyttää muita ja pelästyin jos mua toruttiin jostain. Olin oikein korostetun reipaskin enkä uskaltanut näyttää negatiivisia tunteita, vaan hymyilin ja olin reipas vaikka olin just kaatunut pihalla ja naama oli auki. Kyyneleitä nieleskellen ja hammasta purren sanoin, että ei tässä mitään, menenpä terkkarille.

Kotona mun äiti oli väkivaltainen juoppo, mutta ei sitä kukaan päällepäin nähnyt. Oltiin ihan normaali perhe päällepäin. Iltaisin äiti vaan otti pari kaljaa ja käytti meihin lapsiin henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Isä oli hiljainen tossukka eikä uskaltanut äidille sanoa vastaan eikä edes puolustaa lapsia. Varsinkin negatiivisten tunteiden näyttämisestä rangaistiin, siitä tuo ylireippaus.

Pikkuveljeni olikin sitten väkivaltainen lapsi ja kiusaaja...

Vierailija
157/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta esim. säpsähdin helpommin kuin kaverit ja mut oli helppo pelästyttää. Ja pelkäsin uhkaavan oloisia ihmisiä kavereita enemmän. Muttei mitään silmiinpistävää.

(edellinen kirjoittaja)

Vierailija
158/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään kestänyttä kriisiä sanotaan post-traumaattiseksi. Tällöin perheväkivalta on

toistuvaa, ennustettavaa ja odotettava asia. Lapset näkevät usein painajaisia kodin

tapahtumista ja joskus väkivaltaa toistetaan leikeissä. Vireystila voi myös olla jatkuvasti

kohonnut, lapsi on ärtyisä ja saa raivokohtauksia. (Oranen 2004: 135.) Lapsi myös

kohteeksi joutuneelle lapselle syntyy kuva maailmasta pahana ja epäoikeudenmukaisena

paikkana. Lapsen kuva oikeasta ja väärästä hämärtyy. Fyysinen pahoinpitely voi antaa

lapselle väkivaltaisen käyttäytymismallin ja jotkut väkivaltarikolliset ovatkin joutuneet

Vierailija
159/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokemuksia ei voi millään mutuksi sanoa...Lisäksi jutussahan toistuu koko ajan "voi" sana, eli muitakaan reagointitapoja ei poissuljeta.

Vierailija
160/163 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimuksia/asiantuntija-artikkeleita, että YLEENSÄ lapsi reagoi joko

-olemalla väkivaltainen itsekin, ja aggressiivinen

- olemalla arka ja syrjäänvetäytyvä

Kuitenkin lapsi voi olla noita ilman, että perheessä on väkivaltaa tai lapsi voi oireilla muulla tavoin tai ei lainkaan(harvinaista)

Itse olin viime viikolla perheväkivaltaseminaarissa(työn puolesta) joten minulla ihan uutta tietoa aiheesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi