Mistä sen NÄKEE jos perheessä on väkivaltaa
Aloitetaan:
Menet kylään perheeseen, käyt siellä ensimmäistä kertaa. Koti on siisti ja tavallinen. Vanhemmat tavallisen näköisiä, normaalipainoisia, siistit vaatteet ja siistit hiukset jne.
Lapset ovat myös puhtaita ja siistejä, lapsilla on vuoteet ja lelut ja kaikkea normaalin tavallista mitä lapsilla suomessa on.
Vanhemmat kattaa kahvipöytää ja istutaan sohvalla ja jutellaan niitä näitä, lapset on siinä mukana myös.
Kukaan ei esim. kiroile. tv on kiinni, jne. Kellään ei ole mustelmia, ei vanhoja kellastuneitakaan.
Mutta kun lähdet pois, jäät miettimään, että perheessä vanhemmat hakkaa toisiaan ja lapsiaan, lujaa ja usein.
Mistä ja millaisista merkeistä sen päättelet? Mistä ja miten se näkyy, jos perheen kulissien takana on väkivaltaisuutta?
Haluan konkreettisia esimerkkejä, MITEN ja MITKÄ SEIKAT ovat niitä, joista tai joiden kautta tulee vahvasti sellainen "tieto" että väkivaltaa toisia kohtaan on? Miten sellainen perhe toimii, käyttäytyy ja miten lapset toimii ja käyttäytyy?
Toivon vastauksia itse kysymykseen, kiitos. esim. perhetyöntekijät tai vast. varmaan osaa vastata?
MIKSi minä tätä kysyn, on sitten oma tarinansa, sitä en ala tässä pohtimaan.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista, jotka ovat vastuksia kysymykseen.
t: T.
Kommentit (163)
perheväkivaltaa, on siis usein
a) aggressiivinen ja väkivaltainen(etenkin leikki-iässä)
b) arka ja pelokas ja yksinäinen(kouluiässä on arkoja ja pelokkaita tai leikki-iän tapaan aggressiivisia ja väkivaltaisia)
sivuilta.
Lapsi leikki-ikäsenä on monesti agressiivinen ihan koska ei osaa kertoa sanoilla mistä kana kusee vaan se pitää näyttää.
Pieni vauvakin puree innostuksesta tai säikähdystään tai vaan häkeltyessään koska se on osa ihmisen toimintaa.
Leikkikentällä siis hiekanheittäjät on väkivallan uhreja? Minusta lapsi joka saa kaiken vanhemmiltaan saattaa olla hyvin epäsosiaalinen ja vaikea muita lapsia kohtaan. Ei sillä että hienot vanhemmat on väkivaltasia.
93
Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta,
miten lapsi oirehtii, kun väkivaltaa on perheessä. Eli opet ja sosionomit olivat oikeassa. Lapselle tulee oppimisongelmia ja hänestää tulee aggressiivinen!
Väkivaltaa kokeneen lapsen tasapainoinen kehitys voi vaikeutua ja hän saattaa altistua psykosomaattisille ja psyykkisille sairauksille kuten masennukselle. Hän voi tuntea sekä voimattomuutta että vihaa, ja oireilla usein vakavasti. Lapsi on usein ahdistunut ja turvaton. Alttius käytösongelmiin, sopeutumattomuuteen ja aggressiivisuuteen kasvaa. Keskittymis- ja oppimisvaikeudet ovat tavallisia väkivallasta kärsivän lapsen oireita.
Kouluikäinen on jo oppinut, että perheväkivallasta ei ole sopivaa puhua, päinvastoin
se on jotain, mikä kuuluu salata ja sitä hävetään.toivottavasti tämä ketju kannustaa niitä äitejä jotka elävät perheväkivallan kanssa (tulipas kumma lause) hakemaan apua sillä sitä on 100% varmasti tarjolla. Sitä täytyy vain uskaltaa/kehdata pyytää. Perheväkivalta on niin yleistä että sitä ei missään nimessä saa/pidä hävetä. (niin vaikeaa kuin se onkin.)
Minusta olisi suurta rohkeutta tunnustaa ongelma ja hakea siihen apua, sillä perheväkivalta on todella kamala asia lapselle kantaa.
Itse oireilin rankasti nuorena asian takia ja toivon että mahdollisimman moni lapsi/nuori välttyisi siltä.
Naiset olkaa rohkeita ja hakekaa apua!
vau syrjäänvetäytyvä?
meinasi jäädä koulut kesken (olin silloin lukiossa) ja selviytyäkseni minun näytyi tehdä selvä irrottautuminen lapsuuden kodistani/perheestäni. Aloin elää omaa elämääni.
Eli siis olin syrjäänvetäytyvä. Piiloagression kanssa.
Meitä on jo useampi väkivaltaisen kodin kasvattia tässä kertomassa kuinka meistä ei tullut oppimisongelmaisia ja aggressiivisia vaan kilttejä ja syrjäänvetäytyviä. On tärkeää että joku tunnistaa myös tällaiset lapset jotka voivat tarvita apua.
miten lapsi oirehtii, kun väkivaltaa on perheessä. Eli opet ja sosionomit olivat oikeassa. Lapselle tulee oppimisongelmia ja hänestää tulee aggressiivinen!
Minulla on neljä lasta. En ole ns. mallivanhempi. Mutta kukaan lapsistani ei ole koskaan käyttäytynyt noin.Mitä sinä itse olet tehnyt, kun lapsesi hakkaa kepakolla muita lapsia?
sosionomi on oikeassa, tuollainen käytös ei ole nomaalia.
Yleensä lapsi oirehtii aggressiivisesti ja väkivaltaisesti esim. koulussa ja päiväkodissa, jos kotona on väkivaltaa. Toki aggressiivinen ja väkivaltainen käytös voi johtua muustakin ongelmista. Hyvä ja rauhallinen käytös kertoo siitä, että lapsi on tasapainoinen ja asiat ovat hyvin kotona.
Terveisin lasten ja nuorten parissa työskentelevä sosionomi
Miksi meidän 5-vuotias sitten lyö ja potkii naapurin lasta vaikka häntä ei ole ikinä kotona lyöty eikä potkittu? Isoveljensä oli myös hyvin aggressiivinen ennen kouluikää, vaikkei häntäkään koskaan ole lyöty eikä muutakaan väkivaltaa ole kotona ollut. Odotan innolla sosionomin vastausta.
silti on. Tuollainen käytös ei ole normaalia.
Sosionomi
Olisi ihan kiva tietää, koska itse emme tiedä. Olemme ihan tavallinen perhe, ja naapurin pojankin perhe on ainakin näin naapurin vinkkelistä arvioituna aivan tavallinen perhe, ja silti heidänkin 5-vuotiaansa huitoo ja hakkaa meidän poikaa. Olemme normaalipainoisia, terveitä ja töissäkäyviä ihmisiä, tosin minulla on hiukset joskus epäsiististi. Voisiko sosionomi tästä päätellä jotain, jolla saisin poikien väkivaltaisen käytöksen kuriin? Pliis!
lukemista?
Eli missä lukee kepakoilla hakkaamisesta?
Meitä on jo useampi väkivaltaisen kodin kasvattia tässä kertomassa kuinka meistä ei tullut oppimisongelmaisia ja aggressiivisia vaan kilttejä ja syrjäänvetäytyviä. On tärkeää että joku tunnistaa myös tällaiset lapset jotka voivat tarvita apua.
ei kiltistä. Ja kaikki syrjäänvetäytyvät ja aratkaan eivät ole perheväkivallan uhreja. Selkeämpi merkki on lapsen aggressiivinen käytös.
Kiltti, hyväkäytöksinen ja iloinen lapsi kertoo siitä, että kotona on kaikki hyvin.Erityisopettaja
näin ammattitaidotonta väkeä on olemassa. Minä olin kuvailemasi lapsi. Eikä todellakaan kotona ollut kaikki hyvin.
Katselin taas tänä iltana kun pihapiirin pojat leikkivät yhdessä. Pientä potkimista ja tönimistä nämä 5-6-vuotiaat harrastavat koko ajan. Kerran yksi poika ajoi toisia takaa harjanvarren kanssa, ja myöhemmin huutelivat puolin ja toisin toisiaan typeriksi ja yrittivät kaahata pyörillä toistensa päälle.
Olen varma ettei näidenkään lasten perheissä ole väkivaltaa (meillä ei ainakaan ole, ja minunkin lapseni oli mukana potkimisessa ainakin pari kertaa). Tai jos on niin ainakaan minä en ole mitään mutu-tunnetta mistään oudosta saanut. Ainoa paikka mistä tuollaisen mallin voi saada on toiset lapset ja televisio ja pelit. Tuntuisi aika hullulta jos joku sosionomi tällaisen poikamaisen riehumisen perusteella päättelisi vanhempien hakkaavan heitä tai toisiaan.
keskittymiskyvytön lapsi, kun mustamaalaat kilttejä lapsia(mikä on ihan normaali ilmiö!!!!) Aggressiivinen lapsi ei ole normaali, eikä erittäin arka ja pelokas! Ujo lapsi on normaali myöskin(viittaus ekaan sivuun)
miten lapsi oirehtii, kun väkivaltaa on perheessä. Eli opet ja sosionomit olivat oikeassa. Lapselle tulee oppimisongelmia ja hänestää tulee aggressiivinen!keskittymiskyvytön lapsi, kun mustamaalaat kilttejä lapsia(mikä on ihan normaali ilmiö!!!!) Aggressiivinen lapsi ei ole normaali, eikä erittäin arka ja pelokas! Ujo lapsi on normaali myöskin(viittaus ekaan sivuun)
mm. kuolleen eläimen sörkkiminen on vielä normaalia kuolemaan tutustumista, ötököitä voi käsittääkseni tappaa ilman että on hullu ja saa siitä nautintoa?
Jos sanat loppuu niin alkaa väkivalta. Jos lasta ei kukaan opasta niin lapsi ei opi sietämään tunteita mutta ei se tarkoita että lasta hakataan.
Ei kaikki ole niin musta-valkoista kuin siitä tehdään!!!
että väkivallan uhri alkaa itsekin väkivaltaiseksi. Tosikertomuksia löytyy vaikka millä mitalla. Viimeisin on Ruotsin lapsisurma.
Mutta alunperin täällä "asiantuntijat" väittävät että väkivaltaisessa perheessä elävä lapsi ei voi olla ylikiltti, tunnollinen ja arka kuten tuolla aiemmin kuvailtiin vaan on väkivaltainen häirikkö. Mua ainakin pisti tuo silmään koska mun kokemukseni on ihan päinvastainen. Minusta tuli nimenomaan tuollainen tunnollinen, hiljainen ja hirvittävän kiltti lapsi joka yritti miellyttää kaikkia. Väkivaltainen koiranpotkija oli minusta niin kaukana kuin vain mahdollista.
väkivaltaisia aikuisena, kuten tuolla aiemmin väitettiin.
että aikuisena väkivaltaa käyttävät ovat kokeneet väkivaltaa lapsuudessaan.
olen käynyt psykologeilla ja terapiassa, niin kyllä minulle ovat ihan ammattilaiset sanoneet että ylikiltteys (mielyttäminen) jne voivat johtua ihan väkivallasta. Näiden lisäksi, oletko ollut säikky? Tämänkin pistän väkivallan "syyksi".
Kun lapsi kokee kuoleman niin silloin on ainakin hyvin terveellistä että lapsi leikkii vaikka hautajaisia tai kuolema-aiheisia leikkejä eri vinkkeleistä, siis eri tapoja kuolla.
Poikien leikit on monesti normaalisti sotaa, tönimistä ja kisailua. Leikkijät itse määrittelee milloin leikki on leikkiä ja milloin se on kiusaamista.
Haastateltiin murhaajia ja pahoinpitelijöitä. Kaikilla heillä oli sama menneisyys: Perheväkivaltaa kotona. Lapsi oppii tosiaan kaiken kotoa, niin hyvän ja pahan.
miten lapsi käyttäytyy perheväkivallan seurauksena. Eli on aggressiivinen ja esiintyy käytösongelmia.
Kouluikäinen on jo oppinut, että perheväkivallasta ei ole sopivaa puhua, päinvastoin
se on jotain, mikä kuuluu salata ja sitä hävetään. Tai näin hän kokee ja uskoo. Hän
luultavasti keksii väkivallalle tekosyitä, vähättelee sitä tai kieltää sen olemassa olon.
Sosiaalisesti kouluikäisen ongelmat vain lisääntyvät entisestään. Hänen on vaikea
sopeutua porukkaan ja sen sääntöihin. Myös kouluikäinen oirehtii olemalla joko väkivaltainen
ja aggressiivinen tai vetäytymällä porukasta.Tässä kriisikeskuksen kerrontaa, miten leikki-ikäinen oirehtii perheväkivaltaa
Leikki-ikä
Leikki-ikäiset lapset oppivat mallista ja jäljittelevät mielellään sanoin ja teoin aikuisia. Perheväkivalta näkyy lapsen toiminnoissa, esimerkiksi rajuina ja satuttavina leikkeinä tai karkeana kielenkäyttönä.
Kouluikä
Aggressiivinen ja kontrollikyvytön lapsi hankkiutuu helposti hankaluuksiin ja on opettajien sekä koulutovereidensa epäsuosiossa. Arkaa ja vetäytyvää lasta ei ehkä huomata. Molemmissa tapauksissa lapsi on todennäköisesti yksinäinen ja kärsii omasta erilaisuudestaan ja epäsuosiostaan.
tällaiset mallit niin muita malleja ei sitten voi olla olemassakaan? Eli väkivaltaa kokeneet eivät sitten voi mitenkään muulla tavalla käyttäytyä ja toisinpäin, noin käyttäytyvät ovat aina väkivallan uhreja.
Ja tähän ammattitaitoon minun pitäisi luottaa? Huoh!
perheväkivaltaa kokeneen lapsen käytöksestä. Löysin Mannerheimin Lastensuojeluliiton sivuilta.
Väkivaltaa kokeneen lapsen tasapainoinen kehitys voi vaikeutua ja hän saattaa altistua psykosomaattisille ja psyykkisille sairauksille kuten masennukselle. Hän voi tuntea sekä voimattomuutta että vihaa, ja oireilla usein vakavasti. Lapsi on usein ahdistunut ja turvaton. Alttius käytösongelmiin, sopeutumattomuuteen ja aggressiivisuuteen kasvaa. Keskittymis- ja oppimisvaikeudet ovat tavallisia väkivallasta kärsivän lapsen oireita.
että väkivallan uhri alkaa itsekin väkivaltaiseksi. Tosikertomuksia löytyy vaikka millä mitalla. Viimeisin on Ruotsin lapsisurma.
Mutta ei kaikki ole aina sitä yhtä ja samaa. Ihminen voi olla vetäytynyt/agressiivinen tai ties mitä ilman että on uhri.
Johan tässä ketjussa on jauhettu miten voi olla yksin ilman että on väkivallan uhri tai agressiivinen ilman että on väkivallan uhri.
Meillä ihmisillä on vaan suuri tarve saada elää jotain kamalaa; mutta onko se tervettä että normaalissa kyläpaikassa alkaa kuvittelemaan että sielä hakataan?