Odotatko erityiskohtelua lasten takia?
Miksi? Millaista erityiskohtelua odotat/oletat saavasi?
Kommentit (77)
eikä sijaista palkata niin muut tekevät heidän työnsä. Vika kun ei ole vanhemmassa vaan lapsireppanassa, joka on kipeä. Mutta kun lapseton sairastaa, ei perheellisillä käy mielessä, että työnsä ruuhkautuvat. Ehtiihän se lapseton ne tekemään ylitöinä, kun palaa.
Elokuussa koulun alku voi vaihdella jopa 1,5 viikkoa, on koulukohtaista.
Tämän vuoden 2012 koulun päättymispäivä on tiedossa, kahden päivän tarkkuudella. Elokuun alkamisajankohtaa ei ole tiedossa.
Jos ovat "tavallisessa" koulussa, kerropa kunta/kaupunki niin me kerromme sinulle lukuvuoden 2012-2013 työajat ja kevätlukukauden 2012 päättymispäivän. Toki voit itseki etsiä ne kuntasi nettisivuilta.
Voisin veikata: Istuitte lapsesi kanssa KAHDEN ravintolan ainoassa isossa pöydässä, johon ISO PORUKKA mahtuisi. Mieti nyt vähän... No mutta taas lapseesi vedoten ajattelit, että ei tarvitse ajatella muuta kuin omaa napaa. Hyvä suoritus sinänsä. Aina on hyvä tilanne hankaloittaa muiden elämää! :)
ja jos minut ja lapseni on kahdestaan istumaan isoon pöytään ohjattu, en kritisoi itseäni vaan sitä, joka on päätöksen tehnyt. Olen ollut vastaavassa tilanteessa, ja esitin päästyä ikkunan viereen pienempään pöytään, mutta hovimestarin mukaan he tarjoilijoiden työn helpottamiseksi pyrkivät pitämään "salin pienenä".
No, kesken ateriamme sinne tuli suurempi seurue, jolloin meitä pyydettiin siirtymään muualle, ei kuitenkaan edelleenkään ikkunan viereen, jossa lapseni olisivat voineet katsoa ulos. Totesin iloisesti, että olemme jo aterian loppuvaiheessa, joten ei liene tarpeen vaihtaa paikkaa. Olin itsekäs, kyllä, mutta jos ei hovilla ole pelisilmää niin ei ole minullakaan.
Jos lapsellisen työt tehdään, mutta ei lapsettoman, ota asia esille esimiehen kanssa. Meillä jaetaan kaikkien poissaolijoiden kiireelliset työt muille. Sijaisia ei palkata koskaan, ei edes kesällä eikä ylitöitä saa tehdä.
Aika moni vanhempi olettaa, että kun heillä lapsi sairastuu eikä sijaista palkata niin muut tekevät heidän työnsä. Vika kun ei ole vanhemmassa vaan lapsireppanassa, joka on kipeä. Mutta kun lapseton sairastaa, ei perheellisillä käy mielessä, että työnsä ruuhkautuvat. Ehtiihän se lapseton ne tekemään ylitöinä, kun palaa.
Saittepa tosiaan sitten ravintolassa huonoa palvelua. No näitäkin sattuu.:) Ehkäpä olettekin äänestäneet jaloillanne sen jälkeen..
niiden kunnallistenkin ajat vaihtelevat. Esimerkiksi meidän naapurustossa on lapsia 8 koulusta, eikä lomat ole koskaan samat. Nytkin meidän lapset menee kouluun vasta maanantaina 9.1., toiset menivät jo 2.1. ja yhdet keskiviikkona.
Ajankohdat eivät ole tiedossa edellisenä vuonna. Meidän koulu on ilmoittanut kevätlukukauden loppumispäivän, mutta siitä ei vielä selviä mm. milloin on kevätkirkko ja mitä tuolloin viimeisenä päivänä on, jos on, onko meidän lasten luokilla.
Syksystä ei ole mitään tietoa. Aiempien vuosien perusteella voi arvailla, että koulu alkaa viikkoa myöhemmin kuin niillä, joilla se alkaa ensimmäisenä.
Tämän kaiken ymmärtäisi, jos aivolohko riittäisi tajuamaan, että se oma elämä ja oma koulu ei ole yleismaailmallinen laki...
Hei minua kiinnostaa, kerropas lukuvuoden 2012-2013 työajat Helsingissä! Kiitos!
http://www.hel.fi/hki/opev/fi/Ajankohtaista/Koulujen+ty_-+ja+loma-ajat/…
Voisin veikata: Istuitte lapsesi kanssa KAHDEN ravintolan ainoassa isossa pöydässä, johon ISO PORUKKA mahtuisi. Mieti nyt vähän... No mutta taas lapseesi vedoten ajattelit, että ei tarvitse ajatella muuta kuin omaa napaa. Hyvä suoritus sinänsä. Aina on hyvä tilanne hankaloittaa muiden elämää! :)
että varatussa pöydässä istuu vaikka 1-2 pariskuntaa ja on useampi paikka vapaana, ja sitten perheelliset pyytää näitä siirtymään/ haluaa pöydän itselleen, koska tarvitsevat enemmän tilaa?
Ja kyllä se vaan on ravintolassa ja muuallakin niin, että ken on itselleen paikan saanut, saa sen pitää. Toki voi olla kohtelias, jos siitä ei koidu itselle kohtuutonta vaivaa, tai joudu esim ikkunapöydästä johonkin lääväpöytään.
niiden kunnallistenkin ajat vaihtelevat. Esimerkiksi meidän naapurustossa on lapsia 8 koulusta, eikä lomat ole koskaan samat. Nytkin meidän lapset menee kouluun vasta maanantaina 9.1., toiset menivät jo 2.1. ja yhdet keskiviikkona.
Ajankohdat eivät ole tiedossa edellisenä vuonna. Meidän koulu on ilmoittanut kevätlukukauden loppumispäivän, mutta siitä ei vielä selviä mm. milloin on kevätkirkko ja mitä tuolloin viimeisenä päivänä on, jos on, onko meidän lasten luokilla.
Syksystä ei ole mitään tietoa. Aiempien vuosien perusteella voi arvailla, että koulu alkaa viikkoa myöhemmin kuin niillä, joilla se alkaa ensimmäisenä.
Tämän kaiken ymmärtäisi, jos aivolohko riittäisi tajuamaan, että se oma elämä ja oma koulu ei ole yleismaailmallinen laki...
Jos kyseessä on tavallinen peruskoulu, ensi lukuvuoden työajat on varmasti kuntatasolla jo päätetty. Kevätkirkot sun muut jokainen koulu voi tietenkin päättää itse, mutta lukuvuoden viimeinen työpäivä tänän keväänä on la 2.6. ja ensi vuonna la 1.6.
Hei minua kiinnostaa, kerropas lukuvuoden 2012-2013 työajat Jyväskylässä! Kiitos.
Meidän naapuruston lapsia on musiikkipainoittesessa, kahdessa kielikoulussa, yhdessä ei-painotteisessa ja yhdessä ruotsinkielisessä. Kielikouluista toinen on periaatteessa yksityinen, mutta kuitenkin kunnan hallinnoima, toinen taas on taustaltaan yksityinen, nykyään kunnallinen.
Kaikkien ajat ovat keskenään erilaiset ja peruskoulua niissä suoritetaan.
niiden kunnallistenkin ajat vaihtelevat. Esimerkiksi meidän naapurustossa on lapsia 8 koulusta, eikä lomat ole koskaan samat. Nytkin meidän lapset menee kouluun vasta maanantaina 9.1., toiset menivät jo 2.1. ja yhdet keskiviikkona. Ajankohdat eivät ole tiedossa edellisenä vuonna. Meidän koulu on ilmoittanut kevätlukukauden loppumispäivän, mutta siitä ei vielä selviä mm. milloin on kevätkirkko ja mitä tuolloin viimeisenä päivänä on, jos on, onko meidän lasten luokilla. Syksystä ei ole mitään tietoa. Aiempien vuosien perusteella voi arvailla, että koulu alkaa viikkoa myöhemmin kuin niillä, joilla se alkaa ensimmäisenä. Tämän kaiken ymmärtäisi, jos aivolohko riittäisi tajuamaan, että se oma elämä ja oma koulu ei ole yleismaailmallinen laki...
jossa koulu ei keväällä pääty lainmukaisena päivänä. Kevätkirkko jne. ovat ihan tavallisia koulupäiviä, ei sinne vanhempia mukaan tarvita ja siksi isälle ja äidille lomapäivää.
Syksyn tiedot saa kyllä sieltä koululta, jos eivät ole nettivisulla. Tuollaiset asiat on hyväksytettävä ylemmässä instanssissa jo vuonna 2011, joten kyllä ne ovat tiedossa jo hyvissä ajoin!
Oma koulu ja oma elämä eivät ole yleismaailmallinen laki, mutta perusopetuslakia on kunnissa noudatettava. Jos siellä sanotaan, että koulu päättyy viikon 22 viimeisenä arkipäivänä niin sitten se päättyy, siihen ei ole vaihtoehtoja. Ei edes teidän kunnassanne. Eikä kevätkirkko ole mikään "viimeinen koulupäivä" tms. vaan ihan osa opetusta. Samoin kouluvuoden alkamisaika on tiedossa jokaisessa koulussa jo edellisen vuoden puolella eli 2011 tiedettiin vasrin hyvin, koska mikäkin koulu vuonna 2012 elokuussa alkaa. Koululta voi kysyä, jos ei netistä löydä. Tosin jos ei osaa kysyä, niin silloin on varmasti muitakin elämänhallinnan ongelmia.
e, että pienten lasten vanhempien lomat ovat samaan aikaan kuin lasten, on monille perheille elinehto. -- Tässä kohtaa minusta olisi kohtuullista ,että työpaikalla olevat lapsettomat ihmiset joustaisivat.
Lapsettomilla ei usein ole käsitystä siitä, miksi esim lomat pitäisi saada tiettyyn aikaan vuodesta, vaan luulevat, että perheelliset tahallaan ja kiusallaan haluavat päättää ensin. Kyse ei ole mukavuudenhalusta vaan lasten turvallisuudesta. Perheelliset voivat sitten joustaa vaikka muissa asioissa.
Miten lapsettomien on niin vaikea ymmärtää tällaisia asioita? Kuvitellaan, että joku 5v mukula pärjää ihan hyvin yksin kotona arkipäivät. No ei tasan pärjää, ja hoitopaikkoja ei ole tuosta vain tarjolla. Ne päiväkodit on tosiaan suljettu aina joskus ja kaikilla ei ole niitä mummoloita ja mammaloita joihin lapsen voi tunkea vaikka koko vuodeksi. Ihan käsittämätöntä.
t. lapseton
Olen lapseton ja ymmärrän vallan mainiosti, että lapsen pitää päästä jonnekin hoitoon. Ymmärrän, että perheellinen ei vaadi minua olemaan joka vuosi töissä joulua, uutta vuotta, juhannusta, koko heinäkuuuta ja vappua, koska hän on ilkeä, vaan koska hänen lapsillaan on lomaa silloin.
Perheellisen yksityiselämän vaikeudet eivät kuitenkaan ole lopulta minun ongelmani. Minusta on mukavaa viettää joulua, uutta vuotta, juhannusta, vappua ja nauttia Suomen kesän lämmöstä, lapsilla tai ilman. Minusta on tavattoman mukavaa esimerkiksi matkustaa yhdessä muiden samaan aikaa lomailevien kanssa tai viedä kummilapseni mökille kesälomalla. Se, että perheellinen ei osaa järjestää elämäänsä muuten kuin olettamalla, että vuosi vuoden jälkeen pidättäydyn näistä kaikista ei ole minun ongelmani.
Minä en ole perheellisen ihmisen lasten äiti enkä isä. Elämääni ei ole pyhitetty heidän turvallisuudelleen ja hyvinvoinnilleen ja sillä, paljonko olen valmis tinkimään ja joustamaan vieraiden ihmisten jälkikasvun vuoksi, on rajansa. Etenkin, kun vanhemmat olettavat, että olen jonkin sortin apuvanhempi, ja katsovat minun velvollisuudukseni joustaa siitä ja tästä heidän lastensa hyvinvoinnin vuoksi eivätkä edes kiitä niinä (lukuisina) kertoina, kun sen heidän puolestaan teen.
Hei minua kiinnostaa, kerropas lukuvuoden 2012-2013 työajat Jyväskylässä! Kiitos.
sillä olisit löytänyt asian googlella samassa ajassa kun kirjoitit kysymyksesi.
Meidän naapuruston lapsia on musiikkipainoittesessa, kahdessa kielikoulussa, yhdessä ei-painotteisessa ja yhdessä ruotsinkielisessä. Kielikouluista toinen on periaatteessa yksityinen, mutta kuitenkin kunnan hallinnoima, toinen taas on taustaltaan yksityinen, nykyään kunnallinen. Kaikkien ajat ovat keskenään erilaiset ja peruskoulua niissä suoritetaan.
Nuo painotukset ovat pelkkiä painotuksia, eivät tee peruskoulusta epätavallista. Enkä millään pysty uskomaan, että 5 koulussa ei kahdessa voisi ajankohdat osua yksiin...
Kun Lontoossa oli se putkirikko, minkä takia ihmiset ei päässeet lentokentälle Elokuussa, silloin tirautin 5-v poikani kanssa kyyneleet ja menin kilometrin mittaisen jonon ohi bussille, jolla pääsin lopulta kentälle.
Noin kehotti tekemään lapseton ystäväni, jonka luona olimme vierailleet. Sanoi, että Englannissa kaikki tekee niin.
Mutta esim. töissä minä, kolmen ( 3, 6 ja 8v) lapsen äiti olen AINA tehnyt kaikki juhlapyhät ja yleiset vapaapäivät töitä ilomielin. Enkä muutenkaan todellakaan ole teettänyt töitäni kenelläkään muulla, en edes ole poissa sairaiden lasten tapauksia kuin ääritapauksissa.
kun näköjään ei edes kyetä selvittämään, minä päivänä lapsella koulu alkaa tai päättyy. Ei ihme, että ei ole kykyä huolehtia lapsille kesäksi hoitajaa vaan vaaditaan itselle koko kesä vapaaksi. Lapsettomathan voi lomailla touko- ja syyskuussa, muuten koko kesä on oltava lapsiperheiden aikuisille vapaata, koska se koulu voi todella päättyä ja alkaa ihan milloin tahansa, eikä niitä päiviä saa mistään selville ennen kuin juuri edellisellä viikolla.
Odotan, että kun olen liikkeellä rattaiden kanssa, niin kaupoilla joku pitää ovea auki.
Odotan, että junassa joku auttaa rattaiden nostamisessa.
Mielestäni nämä ovat aika normaaleja peruskohteliaisuuteen kuuluvia asioita. Muistan myös aina kiittää kauniisti, kun saan apua.