Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotatko erityiskohtelua lasten takia?

Vierailija
16.10.2011 |

Miksi? Millaista erityiskohtelua odotat/oletat saavasi?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa vanhemmista on aika avuttomia kun näköjään ei edes kyetä selvittämään, minä päivänä lapsella koulu alkaa tai päättyy."

Mulla kun ei ole aavistustakaan, pääseekö lapsi siihen kouluun, mihin häntä olemme ajatelleet. Kyseessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi, ja päätös lapsen koululuokasta (ja sen seurauksena koulusta) on vielä avoin. Meillä lähikoulussa vain yksi erityisluokka, ja sinne pääsee 8 oppilasta. Loput menevät taksilla muihin kouluihin.

Vierailija
62/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnanataja ne päättää, eikä perheelliset/lapsettomat. Jos ei koita, ei voita ja aina kannattaa pyytää. Ja lomaahan, sitä saa aina, jos vaan moraali antaa myöden. Ja mulla antaa, jos pakko on, elän ensisijaisesti itseäni ja perhettäni varten. Työpaikka ei ole mulle mitään muuta kuin rahanlähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa vanhemmista on aika avuttomia kun näköjään ei edes kyetä selvittämään, minä päivänä lapsella koulu alkaa tai päättyy." Mulla kun ei ole aavistustakaan, pääseekö lapsi siihen kouluun, mihin häntä olemme ajatelleet. Kyseessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi, ja päätös lapsen koululuokasta (ja sen seurauksena koulusta) on vielä avoin. Meillä lähikoulussa vain yksi erityisluokka, ja sinne pääsee 8 oppilasta. Loput menevät taksilla muihin kouluihin.

teillä on? Kun katsoo eri kuntien/kaupunkien sivuja, on niissä aika tarkasti samoja alkamispäiviä eri kouluilla. Tämä asia kun pyritään päättämään kuntakohtaisesti, jotta läpi koko koulutoimen olisi sama rytmi. Siksi tuntuu aivan uskomattomalta, miten moni kirjoittaja asuu kaupungissa (?), jossa 5-8 koulua alkavat kaikki eri päivinä ja erityisen yllättävää on, että ne myös päättyvät eri päivinä täysin vastoin perusopetuslakia. Oudointa on se, että nettisivujen mukaan kaikki koulut päättyvät tänä vuonna 2.6. ja ensi vuonna 1.6., mutta nähtävästi nämä tiedot eivät pidä paikkaansa lainkaan.

Eiköhän kyseessä ole enemmänkin lapsiperheiden halu pompotella lapsettomia. Väitetään, että ei tiedet äasioita eikä viitsitä ottaa selvää ja sillä tavalla saadaan sitä oma henkilökohtaista kaaosta vähän karummaksi.

Vierailija
64/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät saa koskaan hyviä loma-aikoja. Monet ovat nykyään koko ikänsä lapsettomia, joten ei se mikään vaihe ole. Lomien pitäisi kiertää.

Vierailija
65/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella hullutukselta pitää palkatonta vapaata, ja suostua nöyrästi lomailemaan kouluaikana.

Naapureilla ja tuttavilla ei ole velvollisuutta vahtia minun lapsiani. Sukulaisia (mummoloita) voi toki hyödyntää, mutta ei sentään 3,5 kuukauden kesäloman ajan. Toki omat lomat tulee järjestettyä niin, että ne eivät ole miehen kanssa samaan aikaan, ja lisäksi tosiaan täysin lasten loma-aikoina.

Onneksi saan töissäni valita loma-aikani täysin vappasti, samoin mieheni. En kyllä suostuisi joustamaan työnantajani eteen tässä asiassa.

Terv. neljän lapsen äiti (2 koululaista, 2 alle kouluikäistä)

No, mä oon kyllä aina tiennyt millaiset lomat kouluissa on ja tajunnut, että mun on ihan itse ratkaistava ongelma, koska en voi olla palkallisella lomalla yhtä kauan. Yleensä lomaillaan limittäin, lasten ollessa pienempiä oltiin palkattomalla vapaalla jos se oli mahdollista ja viime vuosina olen melkein joka kesä palkannut jonkun naapuruston/tuttavan amis- tai lukiolaistytön/pojan pitämään koululaisia silmällä muutaman tunnin päivässä (esim. 10-14) niinä aikoina kun kumpikaan vanhemmista ei ole ollut lomalla/vapaapäivällä. Järjestelykysymys eikä lapset siis edelleenkään ole syy päästä varaamaan loma-aikoja ekana.

Vierailija
66/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella hullutukselta pitää palkatonta vapaata, ja suostua nöyrästi lomailemaan kouluaikana. Naapureilla ja tuttavilla ei ole velvollisuutta vahtia minun lapsiani. Sukulaisia (mummoloita) voi toki hyödyntää, mutta ei sentään 3,5 kuukauden kesäloman ajan. Toki omat lomat tulee järjestettyä niin, että ne eivät ole miehen kanssa samaan aikaan, ja lisäksi tosiaan täysin lasten loma-aikoina. Onneksi saan töissäni valita loma-aikani täysin vappasti, samoin mieheni. En kyllä suostuisi joustamaan työnantajani eteen tässä asiassa. Terv. neljän lapsen äiti (2 koululaista, 2 alle kouluikäistä)

Vierailija
67/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

äideille. Tein 14 vuotta peräkkäin esimerkiksi joulun iltavuorot sinkkuna ihanvapaaehtoisesti, koska aina ajattelin, että lapset tarvii äitiään enemmän kuin minä joulua vapaaksi.

Samoin toimin lomien kanssa. Annoin hiihtolomat yms. aina lapsellisille.

Olenpa nyt tehnyt kamalan mokan kun en ole itsekkäästi pitänyt kiinni siitä, että sinkkuna minulla on oikeus olla hiihtoloma lomalla ja joulut vapaalla ja heinäkuu lomalla.

Anakin loma- ajt ovat peheellisemmille tärkeämpiä kuin lapsettomille. eli jos on lapsia on ihan itsestään selvä että niille menee ensimmäiset lomavaraukset. kun olin lapseton mulle oli ihan sama milloin pidin lomani mutta ei enään.

Ei ne lapset liity sun työhön mitenkään eikä lapset ole etuoikeus saada päättää loma-aikansa ensin. Kaikille tasapuolisesti.

T: 3:n lapsen äiti, joka viime kesänä lomaili mukisematta toukokuun puolivälistä kesäkuun puoliväliin, koska oli mun vuoro olla lomalla silloin.

Vierailija
68/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on normaalia ja kohteliasta huomioida erityisesti ne, joilla on erityistarpeita. Lapset, vanhukset, sairaat, maahanmuuttajat, jne.

Vierailija
69/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä vaadi erityiskohtelua, edes loma-ajankohdissa. Me vanhemmat pidämme tarvittaessa lomanne eri aikaan. Lapset kasvaa ja sitten voi jättää kesälomalla kotiin yksinkin päiväksi. Pari kesää pitää laittaa lomat jonoon.

Vierailija
70/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa todella hullutukselta pitää palkatonta vapaata, ja suostua nöyrästi lomailemaan kouluaikana.

Naapureilla ja tuttavilla ei ole velvollisuutta vahtia minun lapsiani. Sukulaisia (mummoloita) voi toki hyödyntää, mutta ei sentään 3,5 kuukauden kesäloman ajan. Toki omat lomat tulee järjestettyä niin, että ne eivät ole miehen kanssa samaan aikaan, ja lisäksi tosiaan täysin lasten loma-aikoina.

Onneksi saan töissäni valita loma-aikani täysin vappasti, samoin mieheni. En kyllä suostuisi joustamaan työnantajani eteen tässä asiassa.

Terv. neljän lapsen äiti (2 koululaista, 2 alle kouluikäistä)

No, mä oon kyllä aina tiennyt millaiset lomat kouluissa on ja tajunnut, että mun on ihan itse ratkaistava ongelma, koska en voi olla palkallisella lomalla yhtä kauan. Yleensä lomaillaan limittäin, lasten ollessa pienempiä oltiin palkattomalla vapaalla jos se oli mahdollista ja viime vuosina olen melkein joka kesä palkannut jonkun naapuruston/tuttavan amis- tai lukiolaistytön/pojan pitämään koululaisia silmällä muutaman tunnin päivässä (esim. 10-14) niinä aikoina kun kumpikaan vanhemmista ei ole ollut lomalla/vapaapäivällä. Järjestelykysymys eikä lapset siis edelleenkään ole syy päästä varaamaan loma-aikoja ekana.

mutta meidän työpaikalla lomat pyörivät toukokuun puolivälistä elokuun loppuun ja vuorot kiertävät. Piste. Ketään ei suosita lapsien/lapsettomuuden takia vaan kaikki ovat samalla viivalla. Joskus siis olen lomalla silloin kun lapset ovat koulussa (aika ihanaa muuten sekin!).

Minulla on ihana työpaikka, hyvä palkka ja loistavat työkaverit, joten en koe joutuvani mitenkään nöyrtymään missään.

Terv. myös neljän äiti (3 koululaista, yksi päiväkoti-ikäinen)

Vierailija
71/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina se on hyväksytty. Itse tosin pitäisin muuna kuin sesonkiaikana, mutta mitä järkeä on lomailla eri aikaan kuin lapsemme. Kyllä se oikeasti on melko katastrofi, jos ei voi lomia pitää silloin kun lapsetkin lomailee.

Ja me yritettiin kunnalta viime vuonna saada ekaluokan aloittavalle lapsellemme elokuun kahdeksi vkoksi päiväkodista hoitopaikan, mutta ei onnistunut meidän kunnassa. Oppivelvollisuus kaiketi tulkitaan alkavan jo 1.8. vaikka koulu ei silloin alkaisikaan. Eli yllä tää ongelma on yhteiskunnan aiheuttamaakin, ei pelkästään yksityisasia.

Vierailija
72/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en pahastukaan siitä. Joku joskus kysyy, selviänkö koko sakin (4v, 3v, 2v, 1v ja vauva) kanssa, oon naurahtanu, että onhan mun selvittävä, kun ovat mun.. :) Ihmiset suhtautuu vaan niin monella lailla lapsiin ja lapsiperheisiin.

Töissä oon aatellu, että en häviä mitään, jos kysyn. Mutta aina korostan sitä, että vain siinä tapauksessa, että se on oikeasti suht helposti järjestettävissä. Tosin mun hommissa yksi työntekijä ei oo niin iso tekijä, ettei olis korvattavissa. Paras oli, ku pyysin iltavuoroviikkoa elokuun ekaks viikoks, että lasten päivähoidon aloitus vähän viivästyisi, sain koko elokuun työt välille ke-su ja lasten hoitoaika lyheni merkittävästi. Enkä siis ollu tuota ite vailla vaan sitä yhtä iltavuoroviikkoa. Mutta työnantaja on halunnu tulla vastaan noin. Enkä mä tietenkään oo kieltäytyny siitä, kun kerran tarjotaan.

Vierailija
73/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina se on hyväksytty. Itse tosin pitäisin muuna kuin sesonkiaikana, mutta mitä järkeä on lomailla eri aikaan kuin lapsemme. Kyllä se oikeasti on melko katastrofi, jos ei voi lomia pitää silloin kun lapsetkin lomailee. Ja me yritettiin kunnalta viime vuonna saada ekaluokan aloittavalle lapsellemme elokuun kahdeksi vkoksi päiväkodista hoitopaikan, mutta ei onnistunut meidän kunnassa. Oppivelvollisuus kaiketi tulkitaan alkavan jo 1.8. vaikka koulu ei silloin alkaisikaan. Eli yllä tää ongelma on yhteiskunnan aiheuttamaakin, ei pelkästään yksityisasia.

Hoitopaikkaa pitää kysyä ajoissa, pitää pystyä osoittamaan, että vanhemmilla ei mahdollisuutta joustaa ja pitää pystyä esittämään, mitä päivähoitolaki sanoo. Jos hoitopaikkaa ei tule, voi asian viedä aluehallintoviraston eli "entisen läänin" kommentoitavaksi. Ei pidä suostua kaikkeen, mitä virkailijat esittävät!

Vierailija
74/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en kesälomastani. Mä olen töissä pääsiäiset, vaput, juhannukset, joulut, uudenvuodet, kun perheellisille on niin palon tärkeämpää olla vapaalla ( mullakin kyllä on esim. vanha yksinäinen äiti, jonka luokse haluisin kovasti mennä jouluksi, ja ystäviäni en ole nähnyt vuosiin, kun tulevat kaupunkiin aina vain juhlimaan uutta vuotta, ja mä olen töissä). Mä pidän talvilomani just sillon kun kaikille muille sopii, kun perheellisille on niin paljon tärkeämpää lähteä hiihtolomalla lasten kanssa Leville, kun mulle lähteä kavereiden kanssa sinne Leville. Joo, kyllä mä joustan enkä vikise.

Mutta yhteen lomaan - kesälomaan- haluan pitää oikeuteni. Mä haluan yhden kerran lomailla samaanaikaan kun puolisoni ja ystäväni, matkustaa niiden kanssa suomessa tai ulkomailla. Se on se AINOA loma, minkä koen viettäväni vuoden aikana, muut on vain kotona makaamista kun kaikki tutut on töissä. Joka vuosi en saa sitä kesälomaa minkä haluan, koska ne menee vuoroittain, että on reilua. Ja se on ihan ok. Mutta vaikka kuinka on mammat töissä vikissy, niin vuorostani en luovu, vain sen takia että heille on lapsia. Aina kun kesäloma-aikoja suplitaan, jotenkin kaikki mammat unohtavat, että olen KOKO VUODEN, JOKA VUOSI joustanut niin perkeleesti kaikista muista vapaista HEIDÄN takiaan.

Vierailija
75/77 |
06.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi lauantaityöpäivät ym, joilla voidaan pidentää syyslomaa viikon mittaiseksi päätetään opettajainkokouksessa. Vaikkapa Heslingissä osassa kouluja loma oli vain kaksi päivää, osassa koko viikon mittainen.

Vierailija
76/77 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kosk mun mielestä on normaalia, että on lapsia. Siis tietenkin ne lapset pitää ottaa huomioon, mut mun mielestä se on normaalia.

Vierailija
77/77 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon vapaata parkkiruutua läheltä kaupan ovia, kun sompailen kahden avustettavan ja ostoskärryn kanssa. Mutta en siitä pulttia ota, jos ei löydy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi