Odotatko erityiskohtelua lasten takia?
Miksi? Millaista erityiskohtelua odotat/oletat saavasi?
Kommentit (77)
Meillä ei ole vielä lapsia, mutta jos joskus on, niin on kyllä varmaan vähän pakko pitää ne lomat silloin, kun lapsella on koulusta lomaa. Mummolat ovat sen verran nuoria että ovat vielä töissä, eli sinne lapsen saisi ehkä max. viikoksi tai kahdeksi hoitoon. En tosin edes haluaisi laittaa noin pitkäksi aikaa, koska se ei ole kohtuullista. Vanhempani hoisivat jo minut, ei heidän pidä hoitaa lastani muuta kuin omasta halustaan ja sitä halua tuskin löytyy noin pitkälle ajanjaksolle.
Pienituloisena emme voisi laittaa lasta minnekään leirillekään, eikä ole oikein lasta kohtaan laittaa häntä moneksi viikoksi johonkin muualle. Ja jos lapsi on vielä vaikkapa introvertti eikä viihdy tuollaisissa, niin ne leirithän ovat silkkaa tuskaa.
Miten lapsettomien on niin vaikea ymmärtää tällaisia asioita? Kuvitellaan, että joku 5v mukula pärjää ihan hyvin yksin kotona arkipäivät. No ei tasan pärjää, ja hoitopaikkoja ei ole tuosta vain tarjolla. Ne päiväkodit on tosiaan suljettu aina joskus ja kaikilla ei ole niitä mummoloita ja mammaloita joihin lapsen voi tunkea vaikka koko vuodeksi. Ihan käsittämätöntä.
t. lapseton
Lapsen päiväuniaikana emme lähde mihinkään (paitsi jos lapsi voi nukkua perillä sängyllä unet), samoin lapsen yöuniksi tullaan kotiin tai sitten jäädään yöksi.
lapset pääsevät istumaan. Pitkänmatkan linja-autossa odotan, että koko perhe pääseen istumaan lähekkäin.
Kaupassa, jossa tarvitsen palvelua/opastusta (esim. kodinkoneliikkeet) odotan, että myyjä tulisi nopeasti, jos olen lasten kanssa liikenteessä. Jos palvelun saaminen on liian hidasta, lapset eivät jaksa odottaa ja on pakko vaihtaa liikettä. Lasten kanssa en kiertele huvikseni, vaan aina vakavasti ostoaikeissa. Kenkäkaupassa odotan, että myyjä etsii lapsilleni sopivat kengät, mikäli olen useamman lapsen kanssa liikkeellä.
Lapsettomana joustin koska mulle oli itseasiassa vain etu että lomani oli ns. sesongin ulkopuolella. Esim. matkat olivat halvempia ja kohteissa väljempää.
Nyt minulla on pieniä koululaisia, joita en voi jättää koko joululomaksi tai kesäksi yksin. Muutama hassu vuosi eteenpäin ja lapseni pärjäävät jo hyvin, ja pystyn taas itsekin joustamaan. Juuri nyt en pysty. Aikansa kutakin.
Perheelliset ovat eniten töistä pois (lapset sairaita) ja joustamattomimpia työaikojen suhteen (päiväkodit, koulut, lasten harrastukset).
Jousto palkan suhteen? No ei tietenkään, kun on asuntolainaa kun on perhe ;)
miten koululaisten kesähoito järjestetään (ja joulu- ja hiihtolomahoito)
Taitaa sitten lapsettomat tietää paremmin kuin kaupungin päivähoitoviranomaiset. Ei nimittäin saa.
Lapsettomat tietävät, että sille 7v lapselle saa päiväkodista hoitopaikan kesäksi, jos mitään muuta hoitopaikkaa ei järjesty. Siellä se on ihan päivähoitolaissa.
No, mä oon kyllä aina tiennyt millaiset lomat kouluissa on ja tajunnut, että mun on ihan itse ratkaistava ongelma, koska en voi olla palkallisella lomalla yhtä kauan.
Yleensä lomaillaan limittäin, lasten ollessa pienempiä oltiin palkattomalla vapaalla jos se oli mahdollista ja viime vuosina olen melkein joka kesä palkannut jonkun naapuruston/tuttavan amis- tai lukiolaistytön/pojan pitämään koululaisia silmällä muutaman tunnin päivässä (esim. 10-14) niinä aikoina kun kumpikaan vanhemmista ei ole ollut lomalla/vapaapäivällä. Järjestelykysymys eikä lapset siis edelleenkään ole syy päästä varaamaan loma-aikoja ekana.
Meillä ei ole vielä lapsia, mutta jos joskus on, niin on kyllä varmaan vähän pakko pitää ne lomat silloin, kun lapsella on koulusta lomaa. Mummolat ovat sen verran nuoria että ovat vielä töissä, eli sinne lapsen saisi ehkä max. viikoksi tai kahdeksi hoitoon. En tosin edes haluaisi laittaa noin pitkäksi aikaa, koska se ei ole kohtuullista. Vanhempani hoisivat jo minut, ei heidän pidä hoitaa lastani muuta kuin omasta halustaan ja sitä halua tuskin löytyy noin pitkälle ajanjaksolle. Pienituloisena emme voisi laittaa lasta minnekään leirillekään, eikä ole oikein lasta kohtaan laittaa häntä moneksi viikoksi johonkin muualle. Ja jos lapsi on vielä vaikkapa introvertti eikä viihdy tuollaisissa, niin ne leirithän ovat silkkaa tuskaa. Miten lapsettomien on niin vaikea ymmärtää tällaisia asioita? Kuvitellaan, että joku 5v mukula pärjää ihan hyvin yksin kotona arkipäivät. No ei tasan pärjää, ja hoitopaikkoja ei ole tuosta vain tarjolla. Ne päiväkodit on tosiaan suljettu aina joskus ja kaikilla ei ole niitä mummoloita ja mammaloita joihin lapsen voi tunkea vaikka koko vuodeksi. Ihan käsittämätöntä. t. lapseton
kotona, jos vanhemmat ei saa lomaa. On se kamalaa. Meilläkin oli naapurissa viime kesänä 2v ja 4v lapset keskenään kotona koko kesän, kun päiväkoti oli suljettu.
toinen lapseton
esim jos tulen kaupan ovesta kassien ja taaperon kanssa niin odotan että joku voi pitää ovea auki tai että joku esim auttaa äitiä rattaiden kanssa bussissa. Minusta tää on ihan normaalia toisten huomioon ottamista...en mä mitään muuta erityiskohtelua odota.
Meilläpäin ne koulujen lomat vaihtelee vuosittain. Ja ovat koulukohtaisia. Meillä ei edes tiedä, mihin kouluun lapsi menee, kun lomat pitää lyödä lukkoon. Mutta hienoa, että teillä on ne lomat hakattu kiveen.
Eli teillä on lomailtu perheen kustannuksella ja kuka tahansa amis on sitten korvannut äidin.
Hienoa.
Meillä minua ei korvaa naapuruston tai tuttavan tuttavan amis ja meidän perhe haluaa panostaa yhteiseen aikaan perheensä.
Jonkun pitää molemmissa tapauksissa tehdä ne työt.
Jotkut perheelliset laittavat itsekkäästi joulut ja pääsiäiset ja koulun talvilomatoiveet itselleen. Onneksi meillä on vuosiseuranta, jotta lapsettomatkin saavat olla jouluja vapaana.Voihan lapsettomatkin haluta jouluksi vaikka sukulaisten luokse.
Ja ainahan voi anoa palkattomia päiviä, jos niin tarpeellista on koko joulu olla kotona.
kuinka moni sanoo, ettei erityiskohtelua odota. Olin pitkään töissä ravintolassa ja erityisesti siellä törmäsin lähes jokaisessa työvuorossa Euroopan omistaviin vanhempiin, jotka härskisti perustelivat sikailuaan lapsilla! Esimerkkinä mainittakoon, että varatun pöydän pyytäminen itselle on ihan ok, kun sattuu olemaan muksuja mukana. Siis on ok mennä sanomaan niille muille tyypeille, että voisitteko häipyä, kun me haluttais tulla teidän paikalle! Erityiskohtelun vaatimista? Kyllä mielestäni. Käytöstavat unohtuu monilta aikuisilta, kun lapsia on mukana.
miten koululaisten kesähoito järjestetään (ja joulu- ja hiihtolomahoito)
Taitaa sitten lapsettomat tietää paremmin kuin kaupungin päivähoitoviranomaiset. Ei nimittäin saa.
Lapsettomat tietävät, että sille 7v lapselle saa päiväkodista hoitopaikan kesäksi, jos mitään muuta hoitopaikkaa ei järjesty. Siellä se on ihan päivähoitolaissa.
Lain 2 pykälä sanoo ihan selkeästi "Lasten päivähoitoa voivat saada lapset, jotka vielä eivät ole oppivelvollisuusikäisiä sekä milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat eikä hoitoa ole muulla tavoin järjestetty, myös sitä vanhemmat lapset."
Eli jos vanhemmat eivät saa lomaa eikä hoitoa voi muuten järjestää, saa sen 7v ikäisen kunnalliseen päivähoitoo.
Jouluna päivähoitoa ei järjestetä yleensä edes vuorohoitopäiväkodeissa. Välipäiviksi koululaisenkin saa päivähoitoon, kun pystyy asian päivähoitolain mukaisesti perustelemaan.
Kyse on siitä, viitsiikö vanhempi nähdä vaivaa vai vaatiiko lapsettoman luopumaan lomastaan. Meillä on töissä kiertävä lomasysteemi eikä lapsiin voi vedota. Tai toki voi, mutta pomo näyttää päivähoitolain pykälää ja kertoo, että hän on tasapuolinen eikä rankaise lapsettomia siitä, että eivät ole lisääntyneet.
esim lapsettomia tai niitä joilla jo aikuiset lapset ja osaavat ottaa lomissa huomioon ne joilla on pieniä lapsia. Itsekin kun olin lapseton niin joustin totta kai.
Meillä oli töissä myös lapseton vanhapiika joka silkkaa ilkeyttään aina vaati lomansa just silloin kun muilla lapsellisilla olisi ollut ainoa tilaisuus lomailla perheen kesken.
mua ja lastani on kerran pyydetty siirtymään kun pöytään halusi tulla iso sakki lapsettomia keski-ikäisiä. En todellakaan siirtynyt.
Meilläpäin ne koulujen lomat vaihtelee vuosittain. Ja ovat koulukohtaisia. Meillä ei edes tiedä, mihin kouluun lapsi menee, kun lomat pitää lyödä lukkoon. Mutta hienoa, että teillä on ne lomat hakattu kiveen. Eli teillä on lomailtu perheen kustannuksella ja kuka tahansa amis on sitten korvannut äidin. Hienoa. Meillä minua ei korvaa naapuruston tai tuttavan tuttavan amis ja meidän perhe haluaa panostaa yhteiseen aikaan perheensä.
koulu päättyy joka vuosi keväällä samana päivänä tai siis saman viikon lauantaina, se ei vaihtele. Elokuussa koulut alkavat käytännössä viikon sisään ja ne päivät ovat tiedossa etukäteen yli vuotta aikaisemmin. Tämän vuoden 2012 koulujen alkamis- ja päättymispäivät olivat tiedossa jo keväällä 2011.
Osastollani on 32 työntekijää ja 25 meistä on 3 - 11 vuotiaan lapsen vanhempi. Lisäksi 3 on max 2 vuotiaan vanhempia ja heillä puoliso vielä hoitovapaalla. Meillä tehty päätös: lomat kiertävät. Muu ei ole mahdollista ja jokainen perhe sitten sumplii huonot loma-ajat miten parhaiten pystyy.
4 lapsetonta ei pysty osaa vuodesta osastoa yksin toiminnassa pitämään...
saa lomat silloin kun haluaa, koska monessa työpaikassa on perheellisiä suurin osa. Kiertävät lomat ovat juuri siksi hyvä juttu ja päivystävään tarhaan lapset jos joutuu itse olemaan työssä esim. heinäkuussa.
Miehen työpaikassa perheelliset aina marmattaa, että pitää saada lomat aina samaan aikaan, mutta kun ne pässit ei tajua, että siellä töissä on muitakin perheellisiä.
Elokuussa koulun alku voi vaihdella jopa 1,5 viikkoa, on koulukohtaista.
Tämän vuoden 2012 koulun päättymispäivä on tiedossa, kahden päivän tarkkuudella. Elokuun alkamisajankohtaa ei ole tiedossa.
Elokuussa koulun alku voi vaihdella jopa 1,5 viikkoa, on koulukohtaista. Tämän vuoden 2012 koulun päättymispäivä on tiedossa, kahden päivän tarkkuudella. Elokuun alkamisajankohtaa ei ole tiedossa.
Muutenhan noudatetaan perusopetuslakia, jolloin koulutyö päättyy viikon 22 viimeisenä arkipäivänä ja toisaalta koulujen alkamisajankohdan elokuussa päättää kunta. On olemassa kuntia, jossa se alkaminen vaihtelee kouluittain muutamalla päivällä, mutta tällöinkin ajankohta on tiedossa hyvissä ajoin edellisenä vuotena.
kuin kaupungin päivähoitoviranomaiset. Ei nimittäin saa.