Bruttopalkka 4000e/kk ja tuntuu, että raha ei riitä mihinkään
Lainoihin ja asumiskuluihin menee yht. 900e/kk ja kaikki muu menee johonkin ja koko ajan on rahat loppu. En tajua. Pitäisikö tämän oikeasti riittää johonkin?
Kommentit (84)
Nyt vasta kuristaa kurkkua..
Meillä mies saa opintolainaa ja opintotukea eli melkein 600e/kk verojen jälkeen. Minä en tienää juurikaan mitään, hätäisesti tuon saman.. vuokra 420e/kk
Laskut saadaan maksettua ja ruoka pöytään koko kuukaudeksi. Mitään ekstraa ei juurikaan koskaan saa, nytkin joudutaan säästämään pari satasta että saataisiin tietokoneeseen muutama uusi komponentti rikkoutuneiden tilalle, varmaankin joutuu palautuksia odottelee.
Miten uskomattoman paljon mulla menis säästöön jos tienaisin niinkuin suurin osa teistä vastanneista.
Taitaa todellakin olla niin että kun tulot kasvaa niin sitä vallan sokeutuu kasvaville menoille.
Minulla brutto 1600 ja lainoihin menee 750 ja pärjätään oikein hyvin.
tuntuu, että ollaan ihan yhtä köyhiä kuin miehen vanhalla matalalla palkalla ja mun äitiyspäivärahalla. Nyt mies tienaa 4000e ja min 2700e bruttona kuussa. Lainanlyhennys on hieman korkeampi kuin ennen, 900e kuussa. Mutta silti siis käteen jää ihan mukava summa joka kuu. Ja jostain syystä ne rahat vaan menevät kun tulee yksi lasku sieltä, toinen täältä. Ja eletään oikeasti aika köyhäillen. Pelkkiä vakuutusmaksuja maksoin viime kuussa 1000e, eipä naurattanut. On meillä nyt remontti käynnissä, siihenkin menee rahaa joka kuukausi. Ehkä tämä vähän helpottaa kun saa sen valmiiksi.
Jotenkin ne menot vain tuppaavat sopeutumaan tulotasoon eikä säästöön tahdo jäädä rahaa...
brutto 1800 eur ja pärjätään. Asutaan Helsingissä.
Meillä itse tienaan noin 5500e/kk brutto + päivärahat ja vaimo 4500e brutto + kulukorvauksia. Nettona kuussa noin 7000e. Asuntolainaa maksamme 2500e/kk (200ke laina) ja vaikka tuosta jää hulppea summa yli niin eipä sinne säästöön juuri koskaan mitään jää. Taloudessa on kaksi pientä lasta, mutta eipä tätä heidän piikkiin voi laittaa.
Ei ne "suuret" tulot, vaan...
Meillä tosin on 3 pientä lasta, ja meille ei kyllä jää kuin n. 6000e/kk käteen mutta asumismenot on n. 2000e/kk. Eli rahaa PITÄISI olla käytössä 4000e/kk, mutta tuntuu, ettei sitä oikeasti jää penniäkään käteen.
Meillä kyllä menee n 500 e/kk säästöön tavalla tai toisella, mutta tilanne oli ihan sama ennen kuin aloimme säästää: AIna tili tyhjänä.
Ihan ahterista, ja tiedän kyllä, että vika on täysin meissä itsessämme.
Kohta tulee 5000 veronpalautuksia, ja sekin on ihan selvää, että ne katoavat kuin savuna ilmaan...
Lainoihin ja asumiskuluihin menee yht. 900e/kk ja kaikki muu menee johonkin ja koko ajan on rahat loppu. En tajua. Pitäisikö tämän oikeasti riittää johonkin?
Neuvoisin kyllä pitämään kirjaa kuukauden menoista.. jos noin paljon tienaa, niin kyllä rahat pitäs riittää. Harvat saapi noin paljon rahaa... Onx 2 autoa, päivähoitomaksuja?! Ruuassa voi säästää tosi paljon...
Meillä alkoi rahat riittämään, kun aloimme suunnittelemaan ruokalistoja ja lopetimme heräteostokset. Ruokalistan perusteella kirjoitamme kauppalistan ja siinä pysytään. Jos jotain herkkuja pitää saada niin se kirjoitetaan jo kotona ostoslistaan.
Kuten muutama on jo edellä maininnut, niin heräteostoksiin voi mennä yllättävän suuri summa. Minä tein inventaarion vaatekaappiin, heitin vanhat/pienet/suuret/turhat vaatteet pois ja katsoin mitä siellä oikeasti on. Huomasin, että paitoja ja housuja oli vaikka kuinka paljon, vieläpä käyttämättömiä! Viimeisen vuoden aikana olen kerran ostanut sukkia ja alushousuja. Seuraavaksi aion ostaa laadukkaan arkilaukun, joka toivon mukaan kestäisi vuosia.
Uskallan väittää, että kyllä ne rahat riittävät, varsinkin keskituloisessa perheessä. Minäkin luulin ettei rahamme riitä mihinkään. Tuntui juuri tuolta, että raha vain katoaa itsekseen. Ihan tosi, ei se raha katoa mihinkään ellei sitä itse tuhlaa.
asumiskulut 600 e/kk. Ja rahat riittää ihan hyvin, lapsi on eskarissa.
siihen tulokseen, että ne ovat pilaa, ovathan?
Meillä netto yhteensä noin 5000 kuukaudessa. Asumme 90-luvun ok-talossa melko lähellä suuren kaupungin keskustaa. Pihalla kaksi uudehkoa autoa. Lainat maksettu ja säästöön jää vähintään 3000 euroa kuukaudessa.
-Ostatte säännöllisesti vaatteita, kaikki uutena
-Kaupassa käytte usein, hintoja ei kauheasti katsella, ostetaan mitä tekee mieli
-Käytte syömässä ravintolassa säännöllisesti
-Ulkomaan tms. matkoja muutama vuodessa
-Harrastuksiin ja harrastusvälineisiin menee rahaa, ei tarvetta säästellä niissäkään
-Käytte yksityislääkärillä joko erillismaksuilla tai teillä on koko perheelle vakuutukset
-Autoja 1 tai 2 ja niitä käytetään huoletta, bensaan ja vakuutuksiin menee rahaa
-Taksiin hypätään mieluummin kuin bussiin
-Iso menoerä voi olla remppajutut, sisustusjutut tai okt:n ylläpito
Meillä meni miehen todella iso palkka ja oma pienempi hujahtaen ennen. Sitten kun mies perusti firman eikä ole muutamiin vuosiin nostanut palkkaa, eletään mun pienellä palkalla koko perhe ja kukaan ei ole kuollut nälkään:) Nyt luulen että jos palkkaa rupeaisi miehellekin tulemaan niin säästöön jäisi (ainakin aluksi) aika muhkeat summan kun tähän pihiin elämäntapaa on niin tottunut.
Meillä on lainaa 300 000 euroa ja risat.
Lyhennämme tällä hetkellä korkoineen 2000 euroa.
Minulla on brutto 3200 ja miehellä 3300, ja hyvin riittää rahat. Laskuihin, ruokaan ja muuhun.
mihin ihmeeseen te saatte rahat laitettua?
Itsekin tykkään ostella kaikkea kivaa esim. vaatetta (Bossia jne.)
Ja asumme siis Espoossa!
syy siihen miksi ei jää säästöön mitään. Eli esim. kalliit uudet autot, joissa isot osamaksut, huonekaluosamaksuja, bensakuluja, vakuutusmaksuja, ruokalaskuja, ravintolaillallisia, vaate- ja kenkäostoksia, ym.
lainaa on vain 30 000 jäljellä ja siihen ja autolainaan menee 1000 e kuussa
- säästöön 400 e
- asumiskulut keskimäärin 800 e kuussa ( kaikki laskut)
- ruokaan ja juomaan ehkä 1000 e /en katso ikinä hintoja)
Tämän perusteella pitäisi jäädä vaikka mitä. Mutta todellisuudessa ei jää... missään kalliilla ulkomaanmatkoilla emme käy, yleensä euroopassa. Talvella käymme laskettelemassa mutta ne matkat menevät säästöistä. Ulkona syömässä harvoin, vaatteita teitty ostelen itselle ha lapsille. MUTTA silti, en tajua minne rahat menee ?
Minulle brutto n.2500€ (käteen noin 1900€) ja asumiseen menee 1200€. Hyvin riittää yhden aikuisen ja yhden lapsen kuluihin.
Meitä on 4 henkeä, isä ja äiti sekä 2 lasta (2,5 vuotias ja 10 vuotias)
noin vertailun vuoksi.
tyhmiä, siitähän tässä on kyse. Meillä netto 2500 euroa, neljä henke. Lainoihin ja asumiseen menee tonni, säästöön vähintään 200 euroa kuussa emmekä koe tinkivämme mistään.
Ihan esimerkkinä poimin viime kuulta "kirjanpidostamme" maksettuja laskuja - kun joku ihmetteli mihin rahaa saa menemään tuhansia euroja kuukaudessa.
- Veromätkyt 400 €
- Sähkönsiirto 111 €
- Sähkö 203 €
- Päivähoito, esikoululainen 168 € (kuukausimaksu)
- Harrastusmaksut, 3. luokkalainen 200 € (kuukausi)
- Harrastusmaksut, 4 luokkalainen 125 € (kuukausi)
- Leirimaksu + matkat leirille, 4. luokkalainen 125 €
- Kilpailulisenssit 3. ja 4. luokkalainen, yhteensä 120
- Puhelinlaskut, aikuinen + 2 koululaista 77 (paketti jossa 2 puhelinta, puheajat jne.)
- 2. auton autovakuutus 146
- 2. auton lyhennys 158
- 1. auton vakuutusmaksu 600 € (vuosi)
- Vesimaksu 189
- Hammaslääkäri, aikuinen 191€
- Lainan kuukausierä 1600 €(koron osuus n. 200 €)
- Kiinteistövero 245 €
Laskin että tästä tulee n. 4600 € maksettuja laskuja
sähkön laskutus n. 3 kk välein, ei tasalaskutus vaan kesällä pienempi ja talvella isompi, vesilaskusta en muista tarkalleen laskutusväliä, eli että monenko kuukauden lasku tuo on.
Tuolle kuulle nyt tietenkin osuu sellaisia maksuja jotka ovat joko kertaluontoisia (miehen veromätkyt) tai kerran vuoteen tulevia, kuten auton vakuutus jonka maksamme yhdessä erässä siitä saatavan hintaedun takia, mutta sitten taas tuossa ei ole muita isohkoja laskuja kuten vakuutusmaksut (kotivakuutus, lasten vakuutukset ja henkivakuutukset) ja Hesarin tilaus. Joka kuukaudelle tuntuu kiinteiden menojen lisäksi pumpsahtavan jotain isoja laskuja.
Eikä tuossa varmaan ole edes läheskään kaikkea, isommat kyllä.
Meillä on suht isot tuloot (bruttona 8200 vaikka olen osittaisella hoitovapaalla) eikä olla jouduttu nipistämään esim. kahdesta autosta ja vakuutusmaksuista, jotka ehkä ovat kategoriaa "turhat menot". Eikä myöskään valiteta lasten harrastusmaksuista jotka ovat huimat, koetaan ne sijoituksena lasten hyvinvointiin.
Rahaa ei totisesti kauheasti yli jää, sen verran kyllä että pidetään jemmatiliä satunnaisten isompien ostosten tai yllärikulujen varalta.
Pakkohan se on olla kaksi autoa, jos työpaikat eivät ole vieressä. Minä en ainakaan halua 8 h työpäivän päätteeksi uhrata kaksi kertaa enemmän aikaa työmatkoihin, kun omalla autolla pääsee sujuvasti ovelta ovelle ja saa vielä tehtyä kauppaostoksetkin matkan varrella ilman enempiä harmeja.
Se on kyllä tosi, että jos ostaa tuliterät autot osamaksulla, niin siihen kyllä uppoaa rahaa ihan luvattoman paljon - ei viisasta ollenkaan, ellei sitten aio pitää ostamaansa uutta autoa tosi kauan.
Meillä onneksi toinen auto jo maksettu....toista nyt vielä joutuu makselemaan muutaman vuoden.
minä tienaan nettona 3000 e ja mies 1600 e
Lainoihin menee kuussa 1000 e, omakotitalon asumismenoihin menee suunnilleen 900 e kuussa, joskus vähemmän, joskus enemmän, riippuu miten laksut tulevat
Bensaan 200 e max ja ruuasta en tiedä, ehkä 800 e.
Säästöön 300 e ja Visa laskuun 200 e
Loput rahat häviää kuin tuhka tuuleen.... harvoin on paria sataa enempää tilillä ennen tilipäivää, pitäisi varmaan alata pitämään kirjaa menoista