Bruttopalkka 4000e/kk ja tuntuu, että raha ei riitä mihinkään
Lainoihin ja asumiskuluihin menee yht. 900e/kk ja kaikki muu menee johonkin ja koko ajan on rahat loppu. En tajua. Pitäisikö tämän oikeasti riittää johonkin?
Kommentit (84)
Nyt vasta kuristaa kurkkua..
Meillä mies saa opintolainaa ja opintotukea eli melkein 600e/kk verojen jälkeen. Minä en tienää juurikaan mitään, hätäisesti tuon saman.. vuokra 420e/kk
Laskut saadaan maksettua ja ruoka pöytään koko kuukaudeksi. Mitään ekstraa ei juurikaan koskaan saa, nytkin joudutaan säästämään pari satasta että saataisiin tietokoneeseen muutama uusi komponentti rikkoutuneiden tilalle, varmaankin joutuu palautuksia odottelee.
Miten uskomattoman paljon mulla menis säästöön jos tienaisin niinkuin suurin osa teistä vastanneista.
Taitaa todellakin olla niin että kun tulot kasvaa niin sitä vallan sokeutuu kasvaville menoille.
-laina 800 euroa
-sähkö 200 euroa
-puhelinlasku 100 euroa
-nettiliittymä 40 euroa
-bensat 450 euroa
-sekalaisia muita laskuja (vakuutuksia, vesimaksuja, tv-lupia yms. perusjuttuja) 200 euroa
-ruoka 800 euroa
Eli 2600 päältä pois
Lisäksi sitten lapsille vaatetta, suksia, kypäriä, lätkämailoja, luistimia, lukiokirjoja, bussilippuja, kuukausirahaa, harrasterahaa, itselle jotain vaatetta joskus, pesuaineita yms.
Kyllä se 4000 euroa hurahtaa ihan kivasti, vaikka ei polta, on absolutisti, ei syö ravintoloissa ja elää muutenkin säästeliäästi.
Lasten ollessa pieniä oli vielä hoitomaksut kolmesta päiväkotilaisesta. En muista enää paljon se oli, mutta pyöri ehkä jossain 400-500 euron paikkeilla.
mitään ylimääräistä jää. Mies tienaa mua vähemmän, ja meillä on kolme lasta. Asumiskulut ovat noin 1700 euroa kuukaudessa, ruokaan menee noin 600.
Me ei kituuteta, muttei tuhlata älyttömästikään. Ulkomaanmatkoja ei juuri tehdä, eikä meillä ole autoa.
Hiukan jää säästöön, mutta ihan utopiaa on se, että säästössä olisi parin-kolmen kuukauden menot, mikä on kuulemma ideaali.
Luottokortteja on ja niitä käytetään, mutta hallitusti. Nyt mulla on pyrkimys saada molemmat korttini ajettua täysin alas, kun niihin menee kuukaudessa kuitenkin useampi satanen.
ap. sulla taitaa olla se sama ongelma et menot kasvaa kovempaa vaihtia kuin tulot. mulla brutto 1530 käteen 1100 ja sama tilanne mutta kuitenkin eri kuin sulla ap. sitä voi vähän miettiä, mitkä on ne "pakolliset" menot?
ja 2 autoa on turhuutta. olet myös laittanut syyskuulle menoja jotka kuuluu jakaa koko vuodelle eli ei oikein peilaa koko totuutta. 800 euroa ruokaan 4 hengelle on aivan liikaa, joko ette osaa tehdä kunnonperusruokaa (terveellistä) tai sitten ostatte vaan liikaa kaikkea höttöä.. puolet menoista saisi pakon edessä pois, se on näin. jos on varaa niin turha valittaa, noista menoista voi karsia vaikka kuinka (jos huvittaa?)
elää noin 200 eurolla 4 henkinen perhe kuussa ennen kuin haukkuu näitä "tukien hyväksikäyttäjiä" sitten voisi nää suurituloiset olla ihan ihmeissään, kuinka pienellä voi pärjätä ja elää elämäänsä, kuinka paljoa pidät itsestääns elvyytenä nyt, mutta jos esim. loukkaantuisit/halvaantuisit ja tulot tippuisivat juuri etuukssiin niin kuinka pienellä selviäisit. se on taito sekin. kannattaa aina ajatella miltä muista tuntuu ja mennä sen toisen asemana ennen kuin teilaa heidät. suurinosa ihmisistä ei oikeasti edes nosta etuuksia mihin olisivat oikeutettuja koska ei halua olla yhteiskunnan elätteinä. ja jotkut ovat pakotettuja siihen.
Olen sen verran ylpeä, että mieluummin kuljen töissä kun elän sossun tuella ja asumituella kaupungin ilmaisessa vuokra-asunnossa ja saan töissäkäyvien veroeuroilla maksetut edut itselleni.
Toiset yrittää maksaa itse elämisensä, toiset elää meidän työtätekevien rahoilla.
elää noin 200 eurolla 4 henkinen perhe kuussa ennen kuin haukkuu näitä "tukien hyväksikäyttäjiä" sitten voisi nää suurituloiset olla ihan ihmeissään, kuinka pienellä voi pärjätä ja elää elämäänsä, kuinka paljoa pidät itsestääns elvyytenä nyt, mutta jos esim. loukkaantuisit/halvaantuisit ja tulot tippuisivat juuri etuukssiin niin kuinka pienellä selviäisit. se on taito sekin. kannattaa aina ajatella miltä muista tuntuu ja mennä sen toisen asemana ennen kuin teilaa heidät. suurinosa ihmisistä ei oikeasti edes nosta etuuksia mihin olisivat oikeutettuja koska ei halua olla yhteiskunnan elätteinä. ja jotkut ovat pakotettuja siihen.
Olen sen verran ylpeä, että mieluummin kuljen töissä kun elän sossun tuella ja asumituella kaupungin ilmaisessa vuokra-asunnossa ja saan töissäkäyvien veroeuroilla maksetut edut itselleni.
Toiset yrittää maksaa itse elämisensä, toiset elää meidän työtätekevien rahoilla.
Pöljä! :D Ei tuo kirjoittaja varmastikaan tarkoittanut sitä että sun pitää yhteiskunnan "loiseksi" ruveta vaan sitä että kokeile elää 200 eurolla kuussa ja tuu sitten vasta puhumaan. Ja ei, minä en elä yhteiskunnan tuilla. Meitä on 4 ja nettotulot 2500-2900 ja tämänKIN ketjun myötä taas vain vahvistui tunne että kyllä me ollaan fiksuja rahankäyttäjiä! :) Ja tästäkös nyt muutamat riemastuu...
yritä elää pienemmällä jotta ymmärtäisit mitä yli puolelle suomen lapsiperheistä realiteetit on. ei sitä että 200 tulisi yhteiskunnalta vaan ihan itse jää lainoista ym jos on tarpeeksi pienitulo vaikka ihan kunniallista työtä tekisi kokopäiväisenä. p.s. kyllä toisille VIELÄ kelpaa nekin työt mitä sinä et tekisi ja kohta kukaan ei enää tee, kun sillä ei elä. elämä on.
suoraan sanoen. Meillä bruttotulot vain n 4500 e, joista asumiskuluihin n 1400 e, 2 lasta ja 2 aikuista, yksi auto. Meiltä ei puutu mitään, mutta olen opiskeluvuosina tottunut niin pieniin rahoihin että hyvin tullaan nytkin toimeen. Teen itse ruoat, ei eineksiä, vaatteet alesta, mitään en osta normaalihintaisena. En pidä ostamisesta. Käytämme kirjastoa, vain harvoin ostamme kirjoja tai lehtiä. Lapsilla 2 harrastusta, jotka ei kovin kalliita. Olen yhä enemmän muuttumassa ekologiseksi ja harkitsevaiseksi kuluttamisen suhteen. Lomamatkoilla mennään edullisilla äkkilähdöillä. En osallistu kilpavarusteluun sisustuksen, vaatteiden tai harrastusten suhteen. Kyllä omaa kulutusta ja rahankäyttöä voi muuttaa jos todellista halua on.
Lapsia 4 ja kaikki menee ja tuntuu nytkin, että tosi tiukkaa koko ajan.
Joka kuukausi asunto 1100€
+ vesi ja sähkö n. 250€
autolaina 200€
kulutusluotot molemmilla ja niihin menee 800€/kk
mastercard 200€/kk
Puhelimet 6 henkeä noin 150€-200€/kk
Lasten harrastukset noin 250€/kk mutta ikävä kyllä ne pamahtaa aina isommissa erissä näin alkuvuonna ja taas syksyllä. :(
Lisäksi ei joka kuu mutta kuitenkin
Vakuutusmaksut auto, henki, koti ja lasten tapaturmavakuutukset
Lehdet hesari ja akuankka
Niin ja ruokaan menee meilläkin noin 150€-200€/vko eli 600€/kk vähintään
Eipä siitä kyllä paljon joo jää :(
+ vesi ja sähkö n. 250€
autolaina 200€
mastercard 200€/kk
Puhelimet 6 henkeä noin 150€-200€/kkLasten harrastukset noin 250€/kk mutta ikävä kyllä ne pamahtaa aina isommissa erissä näin alkuvuonna ja taas syksyllä. :(
Lehdet hesari ja akuankkaNiin ja ruokaan menee meilläkin noin 150€-200€/vko eli 600€/kk vähintään
Enpä olet hetkeen noin v*tun idiootteihin vanhempiin törmännyt. Tonni kuussa luottoihin! Hallelujaa miä touhua.
Sillä elän. Lapsi on sen vuoksi isällä..
kulutusluottoa on jäljellä ja mitä niillä on ostettu? Entä mikä on "mastecard". Tiedän kyllä, että se on kortti, mutta tuskin sen kuukausimaksu noin iso on. jotainhan silläkin ostetaan. Mitä?
+ vesi ja sähkö n. 250€
autolaina 200€
mastercard 200€/kk
Puhelimet 6 henkeä noin 150€-200€/kkLasten harrastukset noin 250€/kk mutta ikävä kyllä ne pamahtaa aina isommissa erissä näin alkuvuonna ja taas syksyllä. :(
Lehdet hesari ja akuankkaNiin ja ruokaan menee meilläkin noin 150€-200€/vko eli 600€/kk vähintään
ei ongelmana kyllä ole liian pienet tulot vaan ihan silkka tyhmyys.
+ vesi ja sähkö n. 250€
autolaina 200€
mastercard 200€/kk
jooo eipä siinää.. minulle kelpaisi OIKEIN HYVIN 4000€ bruttoa kuukaudessa!!!!
Tällä hetkellä kuukaudessa tilille tulee vajaa 700€/kk, miehelle tulee 2 kertaa kuussa 400€.. ei oo paljoon se.. vuokra 600 + sähkö joka kuukausi, lääkekulut kuukaudessa +100€, ruuat ja kaikki muut tarpeelliset niin eipä jää pennin pyörylääkään eli kyllä sitä pärjää pienilläkin tuloilla!!! valinta kysymyksia sanon minä!
Täällä maksellaan kulutusluottoa lähes tuplamäärä, 1500€/kk. Mennyt ns bloggrielämään :D
Harmittaa kun on hyvät tulot ja silti ei rahat riitä. Pärjäillään silti ja omaisuutta reilusti velkoja enemmän, eli ei kai hätää.
Meidän yhteistulot oli vuosia 2000 € ja siitä vielä verot pois, ei mitään ongelmia pärjätä ja pieniä matkojakin tehdään. Nyt saadaan 2800 bruttona ja nyt voi jo ostellakkin kaikkea kivaa ylimääräistäkin, meillä 5 henkinen perhe, iso okt, vene, pari autoa (toisesta lainaa 10 000e). jne. Eli mukavuuksia löytyy ja nyt riittää rahaakin. En voi käsittää aloitustasi, ilmeisestiprovo tai sitten vaan tyhmyyttä.
Suunnilleen sama tilanne täällä, samansuuruiset tulot.
Tuntuu, etteivät rahat riitä. Surkeaa raataa töissä, kun tilit hupenee samantien.
Tietenkin voi alkaa miettimään sitä, että mitä kaikkea kuitenkin on ja mihin kaikkeen kuitenkin on varaa. Jos lapsilla on monta mielekästä harrastusta, nukkavieruna ei tarvitse kulkea, ruoasta ei tarvitse tinkiä, saa asua väljästi, töissä voi käydä omalla autolla säästäen aikaa ja aina ei ole terveydenhoito kiinni kunnallisen terveydenhoidon surkeista palveluista, niin ehkei kannata kauheasti valittaa.
Kyllä mekin teemme lomareissuja, mutta ehkä vähän harkitummin tai tuntuu, että siihen panostamista joutuu vuosi vuodelta enemmän miettimään, että onko varaa mökkilomailuun, onko varaa ulkomaanmatkoihin, onko varaa kylpyläreissuihin hotellimajoituksella jne. jne.
Tosi kuitenkin on, että jostain muusta nipistämällä ulkomaanmatkoihinkin olisi varmaan varaa, mutta en viitsisi ruveta esim. ruokaostoksia syynäämään. Autolla ajelua voisi tietty harkita vähän enemmän yhdistelemällä menoja eikä kaahaamalla ees sun taas paniikinomaisesti ; )