Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolimaton neuvolatäti (tädit)

Vierailija
12.10.2011 |

Onko muilla kokemuksia, kun neuvolan kanssa "tökkii"?

Olen raskausviikolla 31, ja joka kerta kun olen neuvolaan mennyt, on ollut eri neuvolatäti, oma neuvolatätini on joko jatkuvasti sairaana, tai hän on lomalla (iäkkäämpi nainen), sijaiset ovat vaihtuneet joka kerraksi. Joten joka kerta, olen joutunut kertomaan a:stä Ö:hön samat asiat, kun kuulun monelta osin synnyttäjien riskiryhmään, ja ollut monenlaista tutkimusta ja seurantaa tässä raskaudessani.

Koska minulla on aina kiire töihin, olen saanut varattua aina ensimmäisen neuvola-ajan (klo 8-9) koska olen ollut itse aina ajoissa liikkeessä aikojen suhteen, mutta ongelma on se, että neuvolätäti on ollut AINA sen 10-15 minuuttia aamusta myöhässä. Sitten onkin tullut aina kiire käsitellä kaikkea sen ajan aikana mitä pitää... Ja lisäksi oman aikansa on siis mennyt siihen, että minä kerron neuvolatädille aiemmat toimenpiteet ja tutkimukset (kun hän ei ole ehtinut tsekata tietojani tietokoneelta, koska on ollut myöhässä!!!)

Kerran olivat varanneet minulle väärän ajan, ja kun tulin vastaanotolle, oli samalle ajalle kaksi neuvola-asiakasta. Siinä sitten alettiin selvittämään, kuka pääsee ajalle, ja mistä se toinen aika revitään.

Nyt olivat sitten viimeksi unohtaneet lähettää lähetteen, ja minun piti itse kiireellisenä saman päivänaikana käydä äkkiä labrassa, jotta saadaan selvitettyä yksi rakausjuttu-tutkimus... Ikävää. Se olisi pitänyt tehdä jo rv 24, ja onneksi nyt viikoilla 31 huomattiin, että on jäänyt tekemättä.

Jokatoinen kerta on vauvanääniä kuunneltaessa se laitteen akku ollut lopussa, ja pitänyt sitten metsästää jostakin tilalle vapaa laite, jolla kuunnella ne vauvan sydänäänet, tähänkin mennyt siis kallista neuvola-aikaa, ja siksikin jäänyt ne neuvolatädin tietojeni tsekkaukset vähemmälle.

Samoin, ovat unohtaneet merkitä tietoja äitiyskorttiini, mm. hemoglobiinitiedot puuttuvat kokonaan, vaikka olen niiden perään jo useaan kysellyt. Ja muitakin tietoja/tutkimuksia puuttuu, en halua nyt niitä tähän laittaa.

Vasta kolmannella neuvolakerralla, muisti neuvolatäti kertoa, että pitää käydä antamassa pissanäyte (seurataan mm.proteiini arvoja) joka kerran kun käy neuvolaassa. Onneki muisti sanoa, tämän, en olisi muuten tiennyt.

Olen riskisynnyttäjä, en mm. saanut syntymättömälle vauvalleni vakuutusta vakuutusyhtiöstä, koska terveydentilani raskaudessa ollut niin huono, ja vauvalla mm. down-epäily. Tosi kurjaa, että neuvola on kokoajan ollut pihalla, ja minua on hoidettu ja seurattu siellä todella huolimattomasti!

Onko muilla vastaavia kokemuksia???

Ja siis neuvola Helsingissä

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kun menen töihin, ja työaikani alkaa klo 8, en etukäteen tiedä yhtään mitä siellä listalla on. Jos ensimmäinen asiakas on buukattu kahdeksaksi niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin aloittaa tyhjästä - tai sitten odotuttaa asiakasta kun orientoidun.

Vierailija
82/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulattaa, että näkökantoja on useampia, kuin omasi, eikä sinulla ole parempaa perustelua, kuin seliseli, niin minkäs sille voi.

Voitko muuten kovin hyvin, kun kirjoittelet tällaisia tänne? Onko sinulla ollut vaikea raskaus? Millaisia tutkimuksia on tehty down-epäilyn vuoksi? Oletko varma, että kyseessä oli nimenomaan neuvolan eikä sairaalan vika?

eikä myöhästely ja kaikkinainen möhliminen ole mikään näkökanta tai mielipide asia.

Taidat itsekin myöhästellä töistä ja sekoilla kun täällä niin puolustelet tätä ap:n terkan omituista työtapaa olla huolimaton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sulattaa, että näkökantoja on useampia, kuin omasi, eikä sinulla ole parempaa perustelua, kuin seliseli, niin minkäs sille voi.

Voitko muuten kovin hyvin, kun kirjoittelet tällaisia tänne? Onko sinulla ollut vaikea raskaus? Millaisia tutkimuksia on tehty down-epäilyn vuoksi? Oletko varma, että kyseessä oli nimenomaan neuvolan eikä sairaalan vika?

eikä myöhästely ja kaikkinainen möhliminen ole mikään näkökanta tai mielipide asia.

Taidat itsekin myöhästellä töistä ja sekoilla kun täällä niin puolustelet tätä ap:n terkan omituista työtapaa olla huolimaton.

Ap:lla ollut joka kerta eri terkkari. Joka on voinut olla pikaisesti hälytetty sijainen. Tai neuvolan toinen th, jonka työaika on alkanut vasta 8:15.

Vierailija
84/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. Th-opiskelija, joka on juuri tenttinyt äitiyden hoitotyön

Vierailija
85/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...rh-negatiivisen äidin verikoe jossa tarkistetaan ettei vasta-aineita ole alkanut muodostua. Se pitäisi ottaa viikolla 24.

Miksi sitä piti salailla en tiedä, sen verran yleinen se kuitenkin on, useammalla kuin joka 10. naisella on rh- veriryhmä.

arvelee

se sijaisterkkari

Vierailija
86/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...rh-negatiivisen äidin verikoe jossa tarkistetaan ettei vasta-aineita ole alkanut muodostua. Se pitäisi ottaa viikolla 24.

Miksi sitä piti salailla en tiedä, sen verran yleinen se kuitenkin on, useammalla kuin joka 10. naisella on rh- veriryhmä.

arvelee

se sijaisterkkari

Vierailija
87/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ollut joka kerta eri terkkari. Joka on voinut olla pikaisesti hälytetty sijainen. Tai neuvolan toinen th, jonka työaika on alkanut vasta 8:15.

Tämä on varmaankin osasyynä tähän huolimattomuuteen (toimimaton organisaatio), mutta ei kuitenkaan mielestäni selitä kaikkea (kuten neuvolatätien jokakertainen myöhästyminen klo 8.00 ajasta).

Myös esim. olisi kiva juttu, että neuvola huolehtisi niiden sydänäänilaitteen akkujen latauksesta, ettei joka kerta tule yllätyksenä, se että laite ei toimi, kun akkua ei ole ladattu, tähän voi jokainen neuvolatäti itse vaikuttaa.

Eli penäisin myös sitä omatoimisuutta, ja ennakoivaa työasennetta (suunnitelmallisuutta). Uskoisin, että minulla on vain sattunut myös huono tuuri, että se laite ei ole kertaakan toiminut, ilman vaihtoa (akun takia), ja siksi mennyt aikaa hukkaan laitteiden sähläyksen takia.

Saatan kuulostaa pedantilta, mutta oikeasti, tämä akun toimimattomuus on siis joka kerta ollut kohdallani neuvolakäynneillä, ja se alkaa jo ihmetyttämään!

Yllä oleva teksti on ap:n joten luepa itse huolellisemmin.Jaa joka kertako pikaisesti lähetetty th? Just....Tai jonka työaika alkaa 15min. ap:lle annetun ajan jälkeen? Just.... No onko toi toiminta sun mielestä ok,vaikka nää lieventävät asianhaarat olisikin totta?

Vierailija
88/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoiselta 'jäi huomaamatta' nivustyrä, vaikka me vanhemmat ihmeteltiin monta kertaa, "miten tuo toinen nivunen noin pullottaa". Ollaan itse ihan muulla alalla eikä ymmärretty että kyse on tyrästä. Ei edes tiedetty mikä tyrä on.

Useammallekin terveydenhoitajalle ja parille lääkärillekin mainittiin pullottavasta nivusesta ja kysyttiin onko se ihan ok. Vastaus oli aina sama, "ihan hyvältä näyttää".

..Kunnes eräänä iltana jouduttiin lähtemään lapsen kanssa päivystykseen kovan mahakivun takia.

Päivystävä lääkäri ja kirurgi tunnistivat vaivan heti ensivilkaisulla tyräksi. Lapsi oli tuolloin 8-vuotias.

Tyrä pullotti siinä nivusessa lapsen syntymästä asti ja oli niin selvä että me vanhemmatkin maallikoina huomattiin että nivus ei ole ihan semmoinen kuin pitäisi olla.

No nyt ei enää pullota. Leikkauksella saatiin hoidettua.

Vierailija
89/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että kun menen töihin, ja työaikani alkaa klo 8, en etukäteen tiedä yhtään mitä siellä listalla on. Jos ensimmäinen asiakas on buukattu kahdeksaksi niin ei ole muuta mahdollisuutta kuin aloittaa tyhjästä - tai sitten odotuttaa asiakasta kun orientoidun.

Eli jos terkan työaika alkaa klo 8, niin MIKSI buukataan asiakkaalle aika tasan klo 8? Pitäisihän terkan saada hetki orientoitua. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että terveysasemien töiden organisointi ja hallinto on ihan levällään.

Ja se, että ap:ta ja muita valittajia kehotetaan hakeutumaan yksityisiin neuvoloihin on huolestuttavaa. Jos kaikki ne, joilla on varaa, tekisivät niin, merkitsisi se julkisen systeemin alasajoa. No, ehkä se on jo alkanutkin, kaikesta päätellen...

Vierailija
90/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä syyttele tuntemattomia ihmisiä em. asioista, koska elämässäni muuten kaikki on hyvin.

Vierailija
91/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta monien vastausten sävystä päätellen pitäisi ymmärtää.

Esim. mun työpaikalla ei todellakaan anneta asiakkaan esim. palaverissa odottaa, että tietokoneet käynnistyvät ja verkkoyhteyden toimii. Kokouspaikalle mennään se 10 min etuajassa laittamaan kaikki kuntoon.

Eli jos terkan työaika alkaa klo 8, niin MIKSI buukataan asiakkaalle aika tasan klo 8? Pitäisihän terkan saada hetki orientoitua. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että terveysasemien töiden organisointi ja hallinto on ihan levällään. Ja se, että ap:ta ja muita valittajia kehotetaan hakeutumaan yksityisiin neuvoloihin on huolestuttavaa. Jos kaikki ne, joilla on varaa, tekisivät niin, merkitsisi se julkisen systeemin alasajoa. No, ehkä se on jo alkanutkin, kaikesta päätellen...

Vierailija
92/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mun työpaikalla ei todellakaan anneta asiakkaan esim. palaverissa odottaa, että tietokoneet käynnistyvät ja verkkoyhteyden toimii. Kokouspaikalle mennään se 10 min etuajassa laittamaan kaikki kuntoon.

Eli jos terkan työaika alkaa klo 8, niin MIKSI buukataan asiakkaalle aika tasan klo 8? Pitäisihän terkan saada hetki orientoitua. Tämä vahvistaa käsitystäni siitä, että terveysasemien töiden organisointi ja hallinto on ihan levällään. Ja se, että ap:ta ja muita valittajia kehotetaan hakeutumaan yksityisiin neuvoloihin on huolestuttavaa. Jos kaikki ne, joilla on varaa, tekisivät niin, merkitsisi se julkisen systeemin alasajoa. No, ehkä se on jo alkanutkin, kaikesta päätellen...

Avautumiseen meni 30 min. eivätkä silti toimineet uuden järjestelmän johdosta. Puolenpäivän jälkeen toimivat jollain tavoin.

Onko teillä niin täydelliset verkkoyhteydet, etteivät ne koskaan pätki?

Vierailija
93/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle maksetaan työstäsi palkkaa ja sulle joku ehkä joskus sanoo kiitos, eikä sun tarvitse kuunnella kaltaisiasi nyrpeitä valittajia, jotka kuvittelevat raskauden ja lapsensa olevan maailmannapa.

Mä olen käynyt Helsingissä neuvolassa jo monta vuotta, eikä mitään negatiivista sanottavaa. Ei mua haittaa joku 10min sinne tänne, siihen joutuu varautumaan asiakaspalvelussa muuallakin. EI ne neuvolan hoitsut mitään robotteja ole ja virheitä sattuu kaikille kaikissa paikoissa. En ymmärrä tuollaisia nipoja valittajia, että miten kestävät itse omaa elämäänsä? Luulis, et jos asenne on tuollainen, niin elämässä kaikki olis vaikeeta.

Vierailija
94/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä av-mamman täytyy saada täydellistä palvelua paikassa, kuin paikassa. Kun av-mamman maailmankuvaan ei mahdu kuin oma ihq raskausmasu, oma työ, oma maailma, oma pikku Niko-Nestori. Auta armias jos tätsy on myöhässä tai sanoo näille näsäviisaille pikku mammuskoille poikkiteloin niin valitusta tulee.

Ei ap:n kaltaisia kannata hoitsut edes yrittää miellyttää. t.hoitaja, ei neuvolassa

Vierailija
95/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle maksetaan työstäsi palkkaa ja sulle joku ehkä joskus sanoo kiitos, eikä sun tarvitse kuunnella kaltaisiasi nyrpeitä valittajia, jotka kuvittelevat raskauden ja lapsensa olevan maailmannapa.

Mä olen käynyt Helsingissä neuvolassa jo monta vuotta, eikä mitään negatiivista sanottavaa. Ei mua haittaa joku 10min sinne tänne, siihen joutuu varautumaan asiakaspalvelussa muuallakin. EI ne neuvolan hoitsut mitään robotteja ole ja virheitä sattuu kaikille kaikissa paikoissa. En ymmärrä tuollaisia nipoja valittajia, että miten kestävät itse omaa elämäänsä? Luulis, et jos asenne on tuollainen, niin elämässä kaikki olis vaikeeta.

Vierailija
96/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä av-mamman täytyy saada täydellistä palvelua paikassa, kuin paikassa. Kun av-mamman maailmankuvaan ei mahdu kuin oma ihq raskausmasu, oma työ, oma maailma, oma pikku Niko-Nestori. Auta armias jos tätsy on myöhässä tai sanoo näille näsäviisaille pikku mammuskoille poikkiteloin niin valitusta tulee.

Ei ap:n kaltaisia kannata hoitsut edes yrittää miellyttää. t.hoitaja, ei neuvolassa

että normaalia asiakaspalvelua kutsutaan miellyttämiseksi.Yritä sinä edes vähän,jookos?

Vierailija
97/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös riskiraskaustapaus. Kävin lähes viikottain hoidossa ja tutkimuksissa Kätilöopistolla, jonka takia en sitten käynyt ollenkaan neuvolassa. Esim. minulta peruttiin ne "perusultrat" kun vauvaa oli jo ultralla katsottu. myöhemmin tajusin että esim. rakenneultrassa tutkitaan kaikenlaista melko tarkasti.. minun ultra kesti max. 5min, eikä kukaan oikein kertonut mitään vaikka kuinka kyseli.

Hyvin siis kai hoidettiin, mutta neuvolamaista "rupattelua" ei ollut yhtään. Sekin vähän harmittaa, kun jouduin joka kerta maksamaan poliklinikkamaksun ja neuvola + perusultrat olisivat olleet maksuttomia. No, terveydenhuollon katto sitten ylittyi raskauden lopussa, mutta paljon sai maksella.

Kaikki käynnit ä-polilla maksavat. Itse maksoin 28 euroa siitä, että kävin ottamassa yhden pistoksen polilla.

Vierailija
98/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse et kykene edes selittämään mitään.

Ärsyttää tuollaise perustelemattomat kommentit, "lopeta selittely", kun toiset perustelee mielipiteitään, kun ei itse kykene siihen.

Etkö kykene parempaan?

Vierailija
99/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että normaalia asiakaspalvelua kutsutaan miellyttämiseksi.Yritä sinä edes vähän,jookos?

asiakaspalvelustani ja työkokemusta 10v.

t. hoitaja

Vierailija
100/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten varataan neuvola-aika klo 8.00 ja itse saavutaan vasta työpaikalle klo 8.15??? Ainakin omassa neuvolassani neuvola-aika alkaa tasan klo 8.00... Eli ihan selkeästi omasta myöhästelystä töihin on ollut kyse.

Eli voisi myös neuvolatäti mennä itseensä, jos myöhästyy joka kerta. Eikä siis kyseessä mikään muu syy (työaika alkaa myöhemmin, koneet eivät toimi jne)

Lisäksi oman kokemukseni mukaan neuvola-ajat ovat aina 15 min myöhässä. Vauvan kanssa tämä on vain ihan ok, koska jotenkin lähdöt hidastuvat aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä