Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolimaton neuvolatäti (tädit)

Vierailija
12.10.2011 |

Onko muilla kokemuksia, kun neuvolan kanssa "tökkii"?

Olen raskausviikolla 31, ja joka kerta kun olen neuvolaan mennyt, on ollut eri neuvolatäti, oma neuvolatätini on joko jatkuvasti sairaana, tai hän on lomalla (iäkkäämpi nainen), sijaiset ovat vaihtuneet joka kerraksi. Joten joka kerta, olen joutunut kertomaan a:stä Ö:hön samat asiat, kun kuulun monelta osin synnyttäjien riskiryhmään, ja ollut monenlaista tutkimusta ja seurantaa tässä raskaudessani.

Koska minulla on aina kiire töihin, olen saanut varattua aina ensimmäisen neuvola-ajan (klo 8-9) koska olen ollut itse aina ajoissa liikkeessä aikojen suhteen, mutta ongelma on se, että neuvolätäti on ollut AINA sen 10-15 minuuttia aamusta myöhässä. Sitten onkin tullut aina kiire käsitellä kaikkea sen ajan aikana mitä pitää... Ja lisäksi oman aikansa on siis mennyt siihen, että minä kerron neuvolatädille aiemmat toimenpiteet ja tutkimukset (kun hän ei ole ehtinut tsekata tietojani tietokoneelta, koska on ollut myöhässä!!!)

Kerran olivat varanneet minulle väärän ajan, ja kun tulin vastaanotolle, oli samalle ajalle kaksi neuvola-asiakasta. Siinä sitten alettiin selvittämään, kuka pääsee ajalle, ja mistä se toinen aika revitään.

Nyt olivat sitten viimeksi unohtaneet lähettää lähetteen, ja minun piti itse kiireellisenä saman päivänaikana käydä äkkiä labrassa, jotta saadaan selvitettyä yksi rakausjuttu-tutkimus... Ikävää. Se olisi pitänyt tehdä jo rv 24, ja onneksi nyt viikoilla 31 huomattiin, että on jäänyt tekemättä.

Jokatoinen kerta on vauvanääniä kuunneltaessa se laitteen akku ollut lopussa, ja pitänyt sitten metsästää jostakin tilalle vapaa laite, jolla kuunnella ne vauvan sydänäänet, tähänkin mennyt siis kallista neuvola-aikaa, ja siksikin jäänyt ne neuvolatädin tietojeni tsekkaukset vähemmälle.

Samoin, ovat unohtaneet merkitä tietoja äitiyskorttiini, mm. hemoglobiinitiedot puuttuvat kokonaan, vaikka olen niiden perään jo useaan kysellyt. Ja muitakin tietoja/tutkimuksia puuttuu, en halua nyt niitä tähän laittaa.

Vasta kolmannella neuvolakerralla, muisti neuvolatäti kertoa, että pitää käydä antamassa pissanäyte (seurataan mm.proteiini arvoja) joka kerran kun käy neuvolaassa. Onneki muisti sanoa, tämän, en olisi muuten tiennyt.

Olen riskisynnyttäjä, en mm. saanut syntymättömälle vauvalleni vakuutusta vakuutusyhtiöstä, koska terveydentilani raskaudessa ollut niin huono, ja vauvalla mm. down-epäily. Tosi kurjaa, että neuvola on kokoajan ollut pihalla, ja minua on hoidettu ja seurattu siellä todella huolimattomasti!

Onko muilla vastaavia kokemuksia???

Ja siis neuvola Helsingissä

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellinen asiakas voi olla myöhässä, minkä takia muutkin sitten myöhästyvät...

Vierailija
22/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja toivoo asiallisia vastauksia, kiitos. Mielestäni avaukseni oli ihan asiallainen, joten toivon asiallisia vastauksia.

Neuvolatädit joita minulla on siis itselläni olleet, ovat tulleet työpaikalle siis klo 8.00 jälkeen, eli olen itse ollut odotushuoneessa odottamassa, kun juoksevat paikalle klo 8.10 /8.15 ja alkavat silloin avata ovia samalla kun itse tulevat siis vasta työpaikalle, yhden kerran on ollut neuvolatäti paikalla, mutta ei siis ollut ehtinyt lukea omia tietojani koneelta, ja olin siis hänen ensimmäinen asiakkaansä (klo 8-ajalla) eli ei voi minua ennen olla ollut ketään.

Kyseessä Ei ollut sokerirasitus, vaan muu testi, liittyen rakauden riskitekijöihin.

Olen itse huolehtinut omasta terveydestäni mm. kuntoilemalla (minulla on oma kuntovalmentaja), käyn työpaikkani kuntosalilla säännöllisesti, ja syön terveellisesti. En ymmärrä, tätä syyllistämistäni omasta terveydestäni??? Olen hoikka, ja harrastan kuntourheilua, en juo enkä tupakoi. Elän terveellisesti.

Raskauden aikaiset riskitekijäni liittyvät siis muihin syihin, kuin ns. itseaihaeutettuihin (kuten sukupuolitaudit, tupakointi, juominen, lihavuus jne)

Ihmettelen vastauksia, kiitos niistä, mutta miksi asiani asiallisesti esilletuottamani aihe, aiheuttaa syytöksiä minua kohtaan??? Olenko tehnyt jotain väärin????

Yritän vain nostaa esille kokemiani epäkohtia neuvolassa ihan asialliseen henkeen, ja samalla olen huolestunut siitä, että tunnen epäluottamusta neuvolaani kohtaan em. kokemusteni takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli kakkosta odottaessa lopussa varmaan parin kuukauden ajan joka kerta eri täti. Yhdet labrat raskauden alkuvaiheesta möhlittiin, muttei niistä ilmoiteltu mitään, no otettiin sitten vasta loppuraskaudesta uudelleen ja niinhän siinä kävi, ettei ne labrat ehtineet reilussa viikossa vaan vauva syntyi ensin. Labrassa kävin rv36 (heti kun kävi ilmi että labrat oli möhlitty) ja vauva syntyi 37+3 (synnytyksessä vielä kyselin niistä labroista ja kätilö kävi katsomassa, mutta eipä ollut koneella.

Vierailija
24/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ymmärrä millaista se on, resurssit minimaaliset potilasmäärään nähden.

Jos joku sairaana, hoidat aamulla myös hänen työnsä/puhelimensa, yritä siinä sitten ehtiä ottamaan asiakas klo 8

Vierailija
25/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä, länsi, keskusta, pohjoinen?

Vierailija
26/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatädit joita minulla on siis itselläni olleet, ovat tulleet työpaikalle siis klo 8.00 jälkeen, eli olen itse ollut odotushuoneessa odottamassa, kun juoksevat paikalle klo 8.10 /8.15 ja alkavat silloin avata ovia samalla kun itse tulevat siis vasta työpaikalle, yhden kerran on ollut neuvolatäti paikalla, mutta ei siis ollut ehtinyt lukea omia tietojani koneelta, ja olin siis hänen ensimmäinen asiakkaansä (klo 8-ajalla) eli ei voi minua ennen olla ollut ketään.

alkaa klo 8.15, en tule lukemaan potilastietoja klo 7

Vierailija
27/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaankin osasyynä tähän huolimattomuuteen (toimimaton organisaatio), mutta ei kuitenkaan mielestäni selitä kaikkea (kuten neuvolatätien jokakertainen myöhästyminen klo 8.00 ajasta).

Myös esim. olisi kiva juttu, että neuvola huolehtisi niiden sydänäänilaitteen akkujen latauksesta, ettei joka kerta tule yllätyksenä, se että laite ei toimi, kun akkua ei ole ladattu, tähän voi jokainen neuvolatäti itse vaikuttaa.

Eli penäisin myös sitä omatoimisuutta, ja ennakoivaa työasennetta (suunnitelmallisuutta). Uskoisin, että minulla on vain sattunut myös huono tuuri, että se laite ei ole kertaakan toiminut, ilman vaihtoa (akun takia), ja siksi mennyt aikaa hukkaan laitteiden sähläyksen takia.

Saatan kuulostaa pedantilta, mutta oikeasti, tämä akun toimimattomuus on siis joka kerta ollut kohdallani neuvolakäynneillä, ja se alkaa jo ihmetyttämään!

Vierailija
28/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on laskettu aikaa n.30 min per asiakas nk. rutiinisti tapahtuvalle neuvolakäynnille.

Terveydenhoitajan työaika alkaa klo 8.00, joten olisi suotavaa, että tuolloin oltaisiin kone auki ja valmiina. Osa terveydenhoitajista aloittaa vastaanottonsa vasta klo 8.15 tai myöhemmin.

Tiedot kirjataan tietokoneelle ja olisi toki tärkeää, että samat löytyisivät myös neuvolakortista. Kaikille hoitajille sattuu, että niitä unohtuu kirjata ylös. Terveydenhoitajien aikataulut ovat vedetty liian tiukoiksi. Tuo aika riittää, jos kaikki ok, mutta jos jotain ylimääräistä asiaa asiakkaalla, ei se riitäkään.

Mikset vaihda neuvolaa tai neuvolantätiä sellaiseksi, joka sinua miellyttää? On mahdollisuus valita!

Vierailija
29/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hellitä ajoissa

Vierailija
30/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on varmaankin osasyynä tähän huolimattomuuteen (toimimaton organisaatio), mutta ei kuitenkaan mielestäni selitä kaikkea (kuten neuvolatätien jokakertainen myöhästyminen klo 8.00 ajasta).

Myös esim. olisi kiva juttu, että neuvola huolehtisi niiden sydänäänilaitteen akkujen latauksesta, ettei joka kerta tule yllätyksenä, se että laite ei toimi, kun akkua ei ole ladattu, tähän voi jokainen neuvolatäti itse vaikuttaa.

Eli penäisin myös sitä omatoimisuutta, ja ennakoivaa työasennetta (suunnitelmallisuutta). Uskoisin, että minulla on vain sattunut myös huono tuuri, että se laite ei ole kertaakan toiminut, ilman vaihtoa (akun takia), ja siksi mennyt aikaa hukkaan laitteiden sähläyksen takia.

Saatan kuulostaa pedantilta, mutta oikeasti, tämä akun toimimattomuus on siis joka kerta ollut kohdallani neuvolakäynneillä, ja se alkaa jo ihmetyttämään!

Jos kuvittelet, ettei työtä suunnitella etukäteen ja akkuja pyritä lataamaan yleensä etukäteen.

Jos kuvittelet, että 10 min myöhästyminen on paljon, sinulle kyllä tulee kovasti vaikeuksia sopeutua vauva-ajan arkeen sitten kun vauvasi syntyy. Myös lääkärit ovat usein myöhässä ajoista.

Edellisenä iltana usein joutuu varautumaan seuraavaan työpäivään, jos edellinen päivä on ollut niin kiireinen, en tule työpaikalleni aamusta aikaisemmin, enkä myöskään jää ylitöihin.

Vierailija
31/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten varataan neuvola-aika klo 8.00 ja itse saavutaan vasta työpaikalle klo 8.15??? Ainakin omassa neuvolassani neuvola-aika alkaa tasan klo 8.00... Eli ihan selkeästi omasta myöhästelystä töihin on ollut kyse.

Eli voisi myös neuvolatäti mennä itseensä, jos myöhästyy joka kerta. Eikä siis kyseessä mikään muu syy (työaika alkaa myöhemmin, koneet eivät toimi jne)

Vierailija
32/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi, että olet kokenut tuollaista. Tuntuu kyllä tosi kurjalta, jos aina on eri "neuvolatäti" ja jatkuvat myöhästelyt heti aamusta on tylsiä.

Täytyy olla onnellinen, että meillä on ollut toimiva neuvola Espoossa ja hyvä neuvola"täti". Kerran on ollut sijainen vakituisen loman takia, mutta ei muuten. Tyttömme on nyt viisi vuotias ja edelleen käydään saman tädin luona. :)

Vierailija
33/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää minun mielestäni ymmärtää neuvolan työntekijöiden tosiaan vasta tulevan silloin töihin. Jos työ alkaa klo 8 ja ovien avaamisessa jne menee oma aikansa, on ihan ymmärrettävää päästä vastaanotolle kymmentä yli. Se taas on hassua, että tuolloin jo ajan saa - meidän neuvolassa ensimmäinen vapaa aika on 8:30.

Minulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Minusta ja lapsistani on huolehdittu neuvolassa erinomaisen hyvin. Melko usein on terkka myöhässä, mutta ymmärrän sen. Hän on tehokas ja aikaansaapa (Helenalle terkkuja!) ja empaattinen terveydenhoitaja. Mitään kovin ylimääräistä rupattelua ei ole, vaan rivakkaan tahtiin hoidetaan hommat ja sanotaan heipat ensikertaan. Olen itsekin riskiryhmään kuuluva, ja minut on kutsuttu lopussa tavallista tiheämpään seurantaan raskauksissa.

Luulen ap, että olet vähän turhan vaativa. Ymmärrän että vaihtuvuus häiritsee, mutta siitä eivät sijaiset ole vastuussa. Osaisitko itse työssäsi kaiken suvereenisti, jos asiakkaan ja työpaikat vaihtuisivat viikoittain? Olisitko aina ajantasalla kaikesta, kun käytännöt työpaikkojesi välillä vaihtelisivat kovasti? Muistaisitko aina kirjata kaiken?

Eihän muuten ole edes kovin tärkeää mitä äitiyskortissa lukee, koska ne samat tiedot ovat tarkemmin koneella. Siinä on hyvä lukea tärkeät perustiedot, mutta sen lisäksi ei ole niin nuukaa. Synnytyksesi kannalta ei ole niin kamalan tärkeää mikä hemoglobiini on ollut rv 24.

Mutta toivottavasti saat hyvää palvelua vastaisuudessa, ja tosiaan voithan vaihtaa neuvolaa ja terkkaa.

Vierailija
34/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä päin Helsinkiä käyt neuvolassa, ei tarvitse yksilöidä -ilmansuunta riittää...

Miksi ihmeessä urputat siitä täällä, etkä ole yhteydessä neuvolaan suoraan?

Vain valittamalla voitte vaikuttaa asioihin äidit! Meitä terveydenhoitajia asioista päättävät eivät usko, vaikka viestiä resurssien puutteellisuudesta on viety jatkuvasti eteen päin. Jos valitatte, esimiehiemme on pakko palkata esim.lisää henkilökuntaa, parantaa resursseja jne.

Joskus saattaa joutua kirjaamaan edellisen päivän asioita seuraavana työpäivänä kiireen vuoksi, ei ehdi syömään, kahville jne.

Vierailija
35/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta miten tuo vauva-aika jotenkin liittyy esille tuomaani avaukseen???

Vauvat ovat vauvoja, niiden kanssa ei ole mitään aikatailutettua aikataulua. Itselläni on jo esikoinen (10-v), ja nyt odotan siis toista lastani. Tiedän siis jo aiemmasta kokemuksesta, millaista se vauva-arki on. Kiitos vain kyselyistä ;) Ja tiedoksi kaikille, esikoisen vauva-aika oli todella auvoista ja nautin kaikesta sydämestäni siitä. Tämä toinen lapsi on todella toivottu, 5-vuoden yrittämisen jälkeen tulin vihdoin raskaaksi!!

Vierailija
36/118 |
29.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saamasi neuvolahoito ei ole ollut asiallista eikä jatkuva myöhästely ja tietojen merkitsemättä jättäminen saati tiettynä ajankohtana tarvittavan raskaustutkimuksen unohtaminen ole mitenkään hyväksyttävästi selitettävissä.

Olen itse lääkäri, ja pidän kunnia-asianani että potilaan ei tarvitse odottaa. Työaikani alkaa klo 7.45 ja ensimmäinen potilas tulee joko 8.00 tai 8.30 (joskus on paperitöille aikaa aamussa) joten ehdin hyvin lukea potilaan tiedot aamulla ja ottaa hänet ajoissa vastaan.

Joskus joutuu kiireellisiin töihin kesken vastaanoton, ja vaikka en mahda sille mitään, pahoittelen AINA ja pyydän anteeksi jos vastaanottoni on myöhässä. Sanon myös 30 min kohdalla potilaalle, että nyt valitettavasti aikamme loppuu, ettei seuraava joudu kohtuuttomasti odottamaan. Toisin kuin terveydenhoitajien, meidän pitää myös sanella potilaan käyntiteksti siin välissä sen lisäksi, että naputtelemme tiedot koneelle ja tilastoimme käynnin. Mitään EI SAA jättää merkitsemättä.

Joskus tähän kaikkeen menee aikaa ja iltapäivän ajat ovat myöhässä. En luovu ruokatauosta enkä kahvikupillisesta, sillä on potilaan etu että lääkäri on kunnossa häntä tutkiessaan. Mutta aamun ajat eivät myöhästy.

Työmoraalia kaivataan terveydenhuoltoon, kaikki ei ole selitettävissä resurssipulalla!

Ilmoita ihmeessä asiasta neuvolan esimiehelle.

Kyllä teiltä lääkäriltäkin jää paljon merkkaamatta, tai merkataan sitten sellaista, mitä ei ole koskaan oikeasti tehtykään. Nimim. yli 10v. kokemuksella uskallan tämän sanoa

Vierailija
37/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä kerran, kyse EI ollut sokeri, ei hemoglobiiniarvotuloksista tmv, vaan raskaudenriskitekijä-tutkimuksesta!!! En halua yksilöidä tarkemmin, kuten en asuinpaikkaakaan koska en halua tarkemmin määritellä näitä tietoja. Helsinki on paikkakunta, se riittäköön.

Vierailija
38/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatädit voivat joka kerta myöhästyä aamun ensimmäisestä vuorosta, se on vain organisaation vika.

Samoin ei tarvitse siihen neuvolakorttiin merkitä tärkeitä tutkimuksia ja arvoja, näkyyhän ne koneelta. Ja siihen koneesta tsekattaviin tietoihin ei sitten ole aikaa, eli niihin ei tarvitse syventyä, koska on niin kiire (varsinkin kun myöhästyin siitä puolentunnin ajasta viidellätoista minuutilla)

Ja lähetteen tutkimuksiin voi sitten unohtaa, kun ei olla tsekattu niitä koneella olevia tietoja.

Ja kaikki raskauden riskitekijät liittyvät odottavan äidin itseaiheutettuihin ongelmiin!

Joten älä valita, jos sinulla on riskejä, ne ovat oma syy.

T ei AP, mutta esimies joka ihmettelee neuvolatätien puolustajien asennetta

Vierailija
39/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskaa te taas suollatte tänne,monissa työpaikoissa myöhästelyä ei katsota hyvällä eikä pidäkään.

moni on saanut kenkää,kun ei ajoissa ole töihin tullut,ja ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä.

Vierailija
40/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskaa te taas suollatte tänne,monissa työpaikoissa myöhästelyä ei katsota hyvällä eikä pidäkään.

moni on saanut kenkää,kun ei ajoissa ole töihin tullut,ja ylitöitä ei ole kenenkään pakko tehdä.

mutta jos väkeä ei ole riittävästi, niin pitäisi revetä moneen paikkaan yhtäaikaa, tulkaa itse kokeilemaan tätä meidän hommaa ehdittekö tehdä kaiken, ylitöitä ei saa tulla lainkaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi