Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huolimaton neuvolatäti (tädit)

Vierailija
12.10.2011 |

Onko muilla kokemuksia, kun neuvolan kanssa "tökkii"?

Olen raskausviikolla 31, ja joka kerta kun olen neuvolaan mennyt, on ollut eri neuvolatäti, oma neuvolatätini on joko jatkuvasti sairaana, tai hän on lomalla (iäkkäämpi nainen), sijaiset ovat vaihtuneet joka kerraksi. Joten joka kerta, olen joutunut kertomaan a:stä Ö:hön samat asiat, kun kuulun monelta osin synnyttäjien riskiryhmään, ja ollut monenlaista tutkimusta ja seurantaa tässä raskaudessani.

Koska minulla on aina kiire töihin, olen saanut varattua aina ensimmäisen neuvola-ajan (klo 8-9) koska olen ollut itse aina ajoissa liikkeessä aikojen suhteen, mutta ongelma on se, että neuvolätäti on ollut AINA sen 10-15 minuuttia aamusta myöhässä. Sitten onkin tullut aina kiire käsitellä kaikkea sen ajan aikana mitä pitää... Ja lisäksi oman aikansa on siis mennyt siihen, että minä kerron neuvolatädille aiemmat toimenpiteet ja tutkimukset (kun hän ei ole ehtinut tsekata tietojani tietokoneelta, koska on ollut myöhässä!!!)

Kerran olivat varanneet minulle väärän ajan, ja kun tulin vastaanotolle, oli samalle ajalle kaksi neuvola-asiakasta. Siinä sitten alettiin selvittämään, kuka pääsee ajalle, ja mistä se toinen aika revitään.

Nyt olivat sitten viimeksi unohtaneet lähettää lähetteen, ja minun piti itse kiireellisenä saman päivänaikana käydä äkkiä labrassa, jotta saadaan selvitettyä yksi rakausjuttu-tutkimus... Ikävää. Se olisi pitänyt tehdä jo rv 24, ja onneksi nyt viikoilla 31 huomattiin, että on jäänyt tekemättä.

Jokatoinen kerta on vauvanääniä kuunneltaessa se laitteen akku ollut lopussa, ja pitänyt sitten metsästää jostakin tilalle vapaa laite, jolla kuunnella ne vauvan sydänäänet, tähänkin mennyt siis kallista neuvola-aikaa, ja siksikin jäänyt ne neuvolatädin tietojeni tsekkaukset vähemmälle.

Samoin, ovat unohtaneet merkitä tietoja äitiyskorttiini, mm. hemoglobiinitiedot puuttuvat kokonaan, vaikka olen niiden perään jo useaan kysellyt. Ja muitakin tietoja/tutkimuksia puuttuu, en halua nyt niitä tähän laittaa.

Vasta kolmannella neuvolakerralla, muisti neuvolatäti kertoa, että pitää käydä antamassa pissanäyte (seurataan mm.proteiini arvoja) joka kerran kun käy neuvolaassa. Onneki muisti sanoa, tämän, en olisi muuten tiennyt.

Olen riskisynnyttäjä, en mm. saanut syntymättömälle vauvalleni vakuutusta vakuutusyhtiöstä, koska terveydentilani raskaudessa ollut niin huono, ja vauvalla mm. down-epäily. Tosi kurjaa, että neuvola on kokoajan ollut pihalla, ja minua on hoidettu ja seurattu siellä todella huolimattomasti!

Onko muilla vastaavia kokemuksia???

Ja siis neuvola Helsingissä

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toinen lapsi on todella toivottu, 5-vuoden yrittämisen jälkeen tulin vihdoin raskaaksi!!

Minkä 5-vuoden? HAH. Ap, joka on noin täydellinen, ei osaa edes kirjoittaa. Annetaa ap:lle 4-eläköön huutoa!

Vierailija
102/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten varataan neuvola-aika klo 8.00 ja itse saavutaan vasta työpaikalle klo 8.15??? Ainakin omassa neuvolassani neuvola-aika alkaa tasan klo 8.00... Eli ihan selkeästi omasta myöhästelystä töihin on ollut kyse.

Eli voisi myös neuvolatäti mennä itseensä, jos myöhästyy joka kerta. Eikä siis kyseessä mikään muu syy (työaika alkaa myöhemmin, koneet eivät toimi jne)

Lisäksi oman kokemukseni mukaan neuvola-ajat ovat aina 15 min myöhässä. Vauvan kanssa tämä on vain ihan ok, koska jotenkin lähdöt hidastuvat aina.

Yleisesti ottaen on rasittavaa yhdistää normaaleja toimistotyöaikoja terveyskeskusten vastaanottoaikoihin, ja sitten vielä kun asenne on tämä 15-min-sinne-tai-tänne-mitä-välii, niin ei tarvitse ihmetellä miksi ykstyiset työterveysasemat kukoistavat ja miksi lasten tapaturma- ja sairaskuluvakuutukset menevät kaupaksi.

Tätä menoa en ihmettele vaikka yksityiset neuvolatkin kohta lisäävät asiakaskuntaansa. Eikö nykyisellä viestintäteknologialla voida laittaa asiakkaalle vaikka tekstari, että terkka on sairas, ja sijainen pääsee paikalle vasta klo 8.15 tai 8.30. Hammashoidon puolella tekstariviestittelyä jo harrastetaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten varataan neuvola-aika klo 8.00 ja itse saavutaan vasta työpaikalle klo 8.15??? Ainakin omassa neuvolassani neuvola-aika alkaa tasan klo 8.00... Eli ihan selkeästi omasta myöhästelystä töihin on ollut kyse.

Eli voisi myös neuvolatäti mennä itseensä, jos myöhästyy joka kerta. Eikä siis kyseessä mikään muu syy (työaika alkaa myöhemmin, koneet eivät toimi jne)

Lisäksi oman kokemukseni mukaan neuvola-ajat ovat aina 15 min myöhässä. Vauvan kanssa tämä on vain ihan ok, koska jotenkin lähdöt hidastuvat aina.

Yleisesti ottaen on rasittavaa yhdistää normaaleja toimistotyöaikoja terveyskeskusten vastaanottoaikoihin, ja sitten vielä kun asenne on tämä 15-min-sinne-tai-tänne-mitä-välii, niin ei tarvitse ihmetellä miksi ykstyiset työterveysasemat kukoistavat ja miksi lasten tapaturma- ja sairaskuluvakuutukset menevät kaupaksi.

Tätä menoa en ihmettele vaikka yksityiset neuvolatkin kohta lisäävät asiakaskuntaansa. Eikö nykyisellä viestintäteknologialla voida laittaa asiakkaalle vaikka tekstari, että terkka on sairas, ja sijainen pääsee paikalle vasta klo 8.15 tai 8.30. Hammashoidon puolella tekstariviestittelyä jo harrastetaankin.

Mutta kuka siellä on paikalla jo ennen klo 8 niitä tekstareita laittamassa? :) Se onkin melkoinen arvoitus, kenet voidaan velvoittaa tulemaan aiemmin työpaikalle juuri sitä varten? Jonkun vain on tultava ja miten hän pystyy tulemaan, pääsee ennen kuin ensimmäinen asiakas ehtii tulla, riippuu tietysti myös siitä, missä vaiheessa sairastunut henkilö ilmoittaa olevansa sairas. Riippuu työyhteisöstä miten järjestetty. Turha yrittää kalifiksi kalifin paikalle.

Vierailija
104/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoiselta 'jäi huomaamatta' nivustyrä, vaikka me vanhemmat ihmeteltiin monta kertaa, "miten tuo toinen nivunen noin pullottaa". Ollaan itse ihan muulla alalla eikä ymmärretty että kyse on tyrästä. Ei edes tiedetty mikä tyrä on.

Useammallekin terveydenhoitajalle ja parille lääkärillekin mainittiin pullottavasta nivusesta ja kysyttiin onko se ihan ok. Vastaus oli aina sama, "ihan hyvältä näyttää".

..Kunnes eräänä iltana jouduttiin lähtemään lapsen kanssa päivystykseen kovan mahakivun takia.

Päivystävä lääkäri ja kirurgi tunnistivat vaivan heti ensivilkaisulla tyräksi. Lapsi oli tuolloin 8-vuotias.

Tyrä pullotti siinä nivusessa lapsen syntymästä asti ja oli niin selvä että me vanhemmatkin maallikoina huomattiin että nivus ei ole ihan semmoinen kuin pitäisi olla.

No nyt ei enää pullota. Leikkauksella saatiin hoidettua.

Mielestäni nivus- ja napatyrä ovat sellaisia perussairauksia, jotka pitäisi tuntea.

Vierailija
105/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on laissa määrätty,eikä se ole mielipide asia.

Ja jos unohdetaan ottaa proteiinit virtsasta,kulutetaan aikaa hakemalla virtaa dobleriin,eikä merkitä tietoja neuvolakorttiin vaikka ap.lla riskiraskaus niin mitä se sun mielestä on muuta kuin huolimattomuutta.

Vierailija
106/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä av-mamman täytyy saada täydellistä palvelua paikassa, kuin paikassa. Kun av-mamman maailmankuvaan ei mahdu kuin oma ihq raskausmasu, oma työ, oma maailma, oma pikku Niko-Nestori. Auta armias jos tätsy on myöhässä tai sanoo näille näsäviisaille pikku mammuskoille poikkiteloin niin valitusta tulee.

Ei ap:n kaltaisia kannata hoitsut edes yrittää miellyttää. t.hoitaja, ei neuvolassa

että normaalia asiakaspalvelua kutsutaan miellyttämiseksi.Yritä sinä edes vähän,jookos?

asiakaspalvelustani ja työkokemusta 10v.

t. hoitaja

ja minäkin olen tyytyväinen hoitajiin joiden luona olen käynyt joko tk:ssa tai neuvolassa.

Vierailija
107/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on laissa määrätty,eikä se ole mielipide asia.

Ja jos unohdetaan ottaa proteiinit virtsasta,kulutetaan aikaa hakemalla virtaa dobleriin,eikä merkitä tietoja neuvolakorttiin vaikka ap.lla riskiraskaus niin mitä se sun mielestä on muuta kuin huolimattomuutta.

Ja laitteethan voivat lakata toimimasta missä tahansa. Kummallista tietenkin, että usein näin käynyt. Huolimattomuuttahan se on, mutta ei vielä vaaranna ketään, myös todennäköistä että kirjattu tietokoneelle, vaikka korttiin jäänyt laittamatta. Näitä sattuu, ok. Kukaan ei ole siitä vahingoittunut, moka ei ole ollut suuri. Muillakin aloilla mokaillaan. Kuka sitä tässä on kiistänyt, tässä on vain etsitty SYITÄ huolimattomuudelle. Vai pitääkö sinulle sekin rautalangasta vääntää?

Paljasta nyt hyvä ihminen, missä päin Helsinkiä käyt.

Vierailija
108/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosin ei ole ollut riskiraskauksia, joten asialla ei mitään väliä. Lisäksi en koskaan ota noita aamuaikoja, koska myöhästyisin niistä kuitenkin.

Sen verran tiedän, että jotain kiireellisiä tapauksia otetaan normaalien aikojen välissä. Esim. jos lapsi ei ole liikkunut normaalisti tai sydänäänistä halutaan kontrolli. Tällainen 15 min aika nipistetään sitten muiden aikojen välistä. Tietysti voi tulla myös muita vielä kiireellisimpiä tapauksia ja niissä toivoisin, että muut ymmärtävät. Jos potilas/sikiö onkin kuolemassa tai kuollut, niin eipä ole kiva, jos seuraava business-asiakas kolkuttelee oven takana.

Vierailija
109/118 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran tiedän, että jotain kiireellisiä tapauksia otetaan normaalien aikojen välissä. Esim. jos lapsi ei ole liikkunut normaalisti tai sydänäänistä halutaan kontrolli. Tällainen 15 min aika nipistetään sitten muiden aikojen välistä. Tietysti voi tulla myös muita vielä kiireellisimpiä tapauksia ja niissä toivoisin, että muut ymmärtävät. Jos potilas/sikiö onkin kuolemassa tai kuollut, niin eipä ole kiva, jos seuraava business-asiakas kolkuttelee oven takana.

[/quote]

Tai jos on raskausmyrkytyksen oireita, tai kutinaa(hepatogestoosi) tai voinnissa jotain poikkeuksellista muuten. Silloin on pakko toimia jotenkin näin, tai puhelintunnilla ottaa "ylimääräisiä" asiakkaita. Myös pienet vauvat, jotka punnittavat riittävän ruokinnan varmistamiseksi ovat joskus "ylimääräisiä" asiakkaita. tms neuvolatyö on vaihtelevaa.

Vierailija
110/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään työyhteisössä ei ole tilanne se, että sairaspoissaolot ilmoitetaan klo 8, kun ensimmäinen asiakas on paikalla. Ja aina on se henkilö olemassa, jolle ne ilmoitetaan. Meidän neuvolassa on ns. päivystävä terkka, joka siis tulee aina klo 7.30 (tai ylipäätään ennen kahdeksaa) ja huolehtii sijaisjärjestelyt eli soittaa sellaisille terkoille, joilla aamu alkaa myöhemmin. Kaikilla ei ole koskaan yhtäaikaa aamuaikoja eli niitä oman neuvolan terkkoja ehtii sijaistamaan. Jos ei ehdi, asiakkaalle soitetaan ja perutaan aika (näin tehtiin kahdesti).

Minulla siis sama kokemus kuin ap:llä eli oma terkka oli koko ajan sairas tai lomalla ja vauvan kanssa näin omaa terkkaani ekan kerran 3kk neuvolassa, vaikka vauvani oli tehoseurannassa ja käytiin joka toinen päivä neuvolassa pahimmillaan ja kerran viikossa parhaimmillaan (2kk neuvolan jälkeen saatiin pitää kahden viikon tauko). Oli välillä ihan epätodellinen olo, kun toissapäiväinen terkka neuvoi tasan päinvastoin kuin se tämänpäiväinen. Itku kurkussa lähdin usein, kun en tiennyt, missä on vika. Meillä oli kanssa aamuaikoja, koska niitä oli vapaina lyhyellä varoitusajalla (siis joka toinen päivä), ja yksikään sijaisista ei ollut koskaan myöhässä. Tasan klo 8 päästiin sisälle ja terkka oli jo vähän perehtynyt tilanteeseen. Oman kokemukseni mukaan sijaiset olivat tarkempia ja pelkäsivät enemmän virheitä kuin oma terkkani, joka sitten tosiaan tuli töihin tasan klo 8 ja vietti ekat 15 min. huoneessaan perehtymässä tilanteeseen.

Ap on siis törmännyt todella huolimattomiin ja alhaisen työmoraalin omaaviin yksilöihin. Onhan nyt selvää, että vaikka työ tai kokous alkaa klo 8, normaali työntekijä tulee hiukan aikaisemmin vain ollakseen tilanteen tasalla.

Minä itse olen opettaja enkä todellakaan voi tulla töihin silloin, kun oppitunnit alkavat. Jos ensimmäinen oppitunti alkaa klo 8, olen vähintään 15 minuuttia aiemmin työpaikalla suunnittelemassa, kopioimassa ja hakemassa materiaaleja oppituntia varten. Olisi aika moraalitonta viilettää oppilaiden silmien edestä luokkaan 15 minuuttia myöhässä, koska en vain viitsi hoitaa näitä oppitunnille varustautumisia etukäteen.

Jokaisessa työssä on ne asiat, jotka pitää tehdä työajan ulkopuolella tai muuten ne tehdään huonosti. Jos kokee, että työaika on sama kuin asiakastapaamiset, on aika kaukana siitä, että suorittaisi työtään hyvin tai edes siedettävästi. Kaikkea ei työnsä eteen tarvitse uhrata, mutta 5 minuuttia ennen asiakkaan tapaamista ja 5 minuuttia asiakkaan lähdön jälkeen ei varmaan ole kohtuuton vaatimus. Jos koneet eivät toimi tai niissä on ongelmia, näistä voidaan ihan fiksusti kertoa asiakkaalle.

Jatkuva myöhästely kertoo vain työpaikan löyhästä vaatimustasosta. Ei asiakkailtakaan voida vaatia täsmällisyyttä, jos itse ei pidetä kiinni siitä. Itseäni ärsytti suunnattomasti erään yksityisen lääkärin vastaanotolla aamuajat, kun tämä lääkäri oli niistä aina myöhässä 15-30 minuuttia. Myöhästyin sitten aina omista töistäni. Yritin aina sanoa, että voin tulla myöhemminkin aamusta, mutta lääkäri taisi olla ylioptimistinen heräämistensä suhteen, sillä aina laittoi ajan klo 8 ja aina tuli vähintään 15 minuuttia myöhässä ulkotakki liehuen...

Vierailija
111/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vastasin ihan yhtenä ekana ketjuun ja kerroin minulla olleen vähän samanlaisia kokemuksia, riskiraskaus Helsingissä. Taustalla on vauvan kuolema ja kuolinsyy sellainen, että toistumisen mahdollisuus oli ihan kohtuullinen. Äitiyspoliklinikka toimi hyvin, raskautta seurattiin hyvinkin tiiviisti. Helsingissä ei saa äitiyspoliklinikalta psyykkistä tukea (siis ei mitään psykiatrisen sairaanhoitajan keskustelua),mikä on monessa sairaalassa käytäntönä enkä ollut vielä niin huonossa kunnossa että olisin joutunut psykiatriselle osastolle. Neuvolasta ei saanut mitään tukea. Mulle olisi riittänyt se, että olisi voinut keskustella vaikka parin viikon välein joko terveydenhoitajan tai psykologin kanssa, mutta kun sinne neuvolaan ei aa vaan aikaa. Henkistä tukea ei ole se, että saat ajan parin kuukauden välein ja joka kerta vastassa on uusi ihminen, jolle selität kaiken alusta alkaen.

Mä kävin töissä ja mulla oli varaa maksaa hoidosta, hoidatin siis itseni yksityisellä. Ymmärrän kuitenkin, että harvalla on varaa niin tehdä.

Hoidon puute ei tietenkään ole terveydenhoitajan vika, hänellä vain ei ole aikaa.

Naistenklinikalla muuten tosi monet lääkärit ja kätilöt sanovat samaa, Helsingissä neuvolat on vaan niin tukossa, että ihmiset ei saa tukea ja tarkistuksia. Äidit tulevat sitten päivystykseen erikoissairaanhoitoon huoliensa kanssa kun neuvolaan ei saa aikaa eikä puhelimella läpi pääse. Siinä ei ole mitään järkeä.

Ruotsissa tehtyjen tutkimusten mukaan kohtukuolemista voitaisiin estää kolmannes jos kuunneltaisiin äitejä ja kyseltäisiin heidän tuntemuksiinsa. Milläs kuuntelet jos ei saa aikaa ja joka kerta eri tyyppi vastassa?

Vierailija
112/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli maailman ihanin neuvolatäti.

Mutta diabetes-hoitaja oli ihan pepusta.

Otin myös ekan ajan jotta kerkesin töihin ja klo 08 olin paikallla. Hänpä tuli töihin vasta 8.20 ja 8.40 menin kysymään neuvonnasta missä mennään 8.45 tuli tämä hoitaja hakemaan mut vihaisesti odotteluhuoneesta sanoen voit sä nyt tulla, jos sulla on jonnekin niin kiire. Mulle oli varattu tunnin aika ja hoiti asiat n 5 min. Olin ihan pihalla kun lähdin pois.

Tein valituksen ja kieltäydyin maksamasta laskua.

Sanoin odottavan äidin pinnaa ei saa kiristää sen verran jos on varaa tulla noin paljon myöhässä töihin. Lisäksi mua ihmetyttää kovasti tämä tapa ettei osata pyytää anteeksi.

Menin kerran lääkärin vastaanotolle, olin vkolla 38 ja halusin liikuntaa, joten kävelin n 5 km vastaantolle. Enhän mä tajunnut kuinka suuri operaatio kävely siinä vaiheessa oli, joten kun sanottiin lääkäri on myöhässä ainakin tunnin olin lähinnä onnellinen. Ilmoittautumisessa pahoiteltiin asiaa, lääkäri pahoitteli ja kertoi joutuneensa urgent - tilanteeseen, joka naisten klinikalla on taatusti lähes joka päiväistä.

Vierailija
113/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutu nyt neuvolan tekemisiin, hän on meillä aivan huippu mutta muuten terveydenhuolto on aika surkeaa. Olen kaksi kertaa vahingossa lukenut sairaalasta tulleista papereista vakavasta sairaudesta mikä minulla on mutta kukaan ei ole huomannut kertoa, on vaan vahingossa selvinnyt kun luen sairauskertomusta joka liityy vaikka ihan vaan luomen poistoon niin perussairauksista sitten löytynyt. Molemmat hoitamattomina kuolemaan johtavia. Toinen sairauksista sellainen että sitä epäiltiin, soitin tuloksia että ei ole ja myöhemmin puolen vuoden päästä selvisi että onkin. Toinen asia on vielä tuore ja selvitellään. Lisäksi olen saanut psykiatrin lausuntoja postitse pienestä huostaanotetusta pojasta. Papereissa selvitetään kotioloja että voiko palata äidin ja isän luo. Tässä nyt muutama esimerkki huolimattomuudesta.

Vierailija
114/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen finanssi-alalla, pörssiyhtiössä töissä, haastavat asiakkaat ja tulosseuranta tiukkaa. Jos tekisin vastaavia mokia töissä (jossa ei muuten saa tehdä virheitä asiakkaille, muuten menetetään se asiakassuhde) olisin saanut jo vakavat huomautukset ja puhuttelun esimieheltäni. Töissä en edes vessaan kerkeä välillä, vaan hektisessä tilanteessa on pakko vaan jaksaa pidättää pissaa ja mennä vessaan kun hiljenee... Ihmettelen vain, että miten tuollainen yleinen huolimattomuus, ja krooninen myöhästely "asiakastapaamisesta" sallitaan työyhteisössä?? Enkä nyt tarkoita, että neuvolatätien pitäisi peräsuoliulkona niitä hommia tehdä, jos muualla niin joutuu, vaan ihan sellaista perustoimivaa työorientoitumista kaipaisin. Oma työni on haastavaa, hektistä ja stressaavaa, on vain pitänyt muuttaa asennetta aikojen saatossa (kiristyvät tulostavoitteet), että tämä kuuluu tähän työhön. Ihmettelen vain tuota neuvolatätien löyhää työmoraalia!!!

'

Tervetuloa terveydenhuollon ja hoitoalan todellisuuteen! Sellaista se on jokaisella terv.huollon / hoitoalan eri sektoreilla.

Toinen asenne mikä heillä on, on se,että "minä tiedän paremmin mikä tuolle ihmiselle on parasta ja hväksi, kuin asiakas/potilas itse, hänellä on sairaus, ongelma ja minä tiedän mitä hänelle kuuluu, kuinka voi ja millainen apu on paras"

Tämä "ylhäältä-alasopäin" asenne on edelleen vallitseva niin terv.huoltoalalla kuin sosiaalipuolellakin.

Olen hoitoalan ihmisiä itse, ollut niin sos. kuin terv.huoltopuolellakin töissä vaan lopetin, kun en jaksa jakaa tätä löysämoraalista, välinpitämätöntä ja muita ihmisiä ylenkatsovaa asennemaailmaa. En ole yläpuolella, parempi, tietävämpi vain siksi, että olen töissä em. instanssissa.

Vierailija
115/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap:lle mielenkiintoisesta keskustelunavauksesta. Ottamatta kantaa neuvoloiden toimintaan, minusta ongelma on siinä, että asiakkaat tyytyy liian helpolla minkä tahansa julkisen palvelun tasoon. Jotka kuitenkin maksetaan verovaroin, eli eivät ole ilmaisia.

Heti kun sanot jotain negatiivista mistä tahansa julkisesta palvelusta, niin jostain kuuluu maaginen sanapari: mee yksityiselle. Jonne sitten menevätkin ne, joilla siihen varaa ja halua on. Kunnollista palvelua pitäisi saada myös verovaroin ja kunnallisten palveluiden pitäisi olla yksityisten kanssa kilpailukykyisiä. Ei Suomesta pidä tehdä yhteiskuntaa, jossa rahalla saa ja muista ei sitten olekaan niin väliä.

Enkä tarkoita sitä, etteikö välillä voisi tulla poikkeustilanteita (niin kuin esimerkiksi noita tietoliikenneyhteysongelmia), mutta se ei ole asiakkaan ongelma pohtia onko terkkari ottamassa vastaan klo 8, jos aika on siihen kohtaan annettu. Kyllä ne pitäis pystyä organisoimaan ja jos syynä on resurssipula, pitää tästä valittaa asiasta päättäville. Eihän se nyt yksittäisen terkkarin syytä ole! Jos työnteko kärsii just esimerkiksi sijaisten vaihtuvuudesta, pitää sille asialle tehdä jotain.

Kunnat ja kuntayhtymät tuottaa ison osan ihmisten arjen palveluista. Laatua on oikeus vaatia silläkin sektorilla.

Vierailija
116/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi hemmetissä asiakkaalle sitten annetaan aika klo 8 jos neuvolatädin työaika alkaa vasta varttia yli?!?!

Kun mun työaika alkaa klo 8.15, en tule lukemaan potilastietoja klo 7

Vierailija
117/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen opettaja enkä todellakaan voi tulla töihin silloin, kun oppitunnit alkavat. Jos ensimmäinen oppitunti alkaa klo 8, olen vähintään 15 minuuttia aiemmin työpaikalla suunnittelemassa

Opettajillahan tämä "omalla ajalla" suunnittelu kuuluu työnkuvaan ja sillä perustellaan pitkiä lomia.

Minua ei to-del-la-kaan haluta antaa työnantajalle ilmaiseksi työaikaani viittä tuntia kuukaudessa (15 min joka aamu), kun työt on muutenkin vedetty tiukalle ja sieltä loppupäästäkin joutuu usein venymään saadakseen päivän pulkkaan.

Kysymyshän on siitä, että työnantajan olisi varsin helppo lisätä hoitajien määrää niin, että aikatauluissa olisi inhimillistä väljyyttä. Silloin myös kestäisi paremmin yllättävien tilanteiden aiheuttamat TILAPÄISET hermojarepivän kiireen ajat.

Näinhän ei ainakaan Helsingissä ole, vaan resursseja kiristetään koko ajan. Ja jos sinulla on vakituinen työ ja samat asiakkaat ja pystyt suunnittelemaan työsi järkevästi niin, että päivissä on tuota väljyyttä (se on mahdollista kun tietää kuka tarvitsee pitkiä aikoja, kuka pärjää lyhyemmillä, ja suunnittelee esimerkiksi kotikäyntiajat joustavasti etukäteen), niin työnantaja katsoo vastanottosi tilastot ja antaa sinulle lisää asiakkaita!

Vierailija
118/118 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta kun tiedän, että julkinen terveydenhuolto on käytännössä melkoisessa kriisissä nykyään, niin en yhtään epäile, etteivät neuvolat painisi samojen ongelmien kanssa. En tajua, miksi asiasta ei saisi keskustella.

Mitä tuohon kahdeksalta töihin tulemiseen sitten, niin olin muutama vuosi itsekin asiakaspalvelussa, jossa vuoro alkoi kello 8. Se todella tarkoitti kello kahdeksaa tasan. Silloin piti olla asiakastiskillä valmiina ottamaan ensimmäinen asiakas vastaan ja puhelimessa valmiina vastaamaan puhelimeen. Koneiden piti olla auki, vessassa piti olla käyty jne. Jos myöhästyi vaikkapa 10 minuuttia, sai moitteita kollegoilta.

Suomessa elänee vieläkin semmoinen myytti, että julkinen neuvolajärjestelmämme on jotenkin ainutlaatuisen erinomainen ja luotettava kaikin puolin. Todellisuudessa mitään ihannesysteemiä ei ole millään alalla, vaan kaikki eletään reaalimaailmassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä