Huolimaton neuvolatäti (tädit)
Onko muilla kokemuksia, kun neuvolan kanssa "tökkii"?
Olen raskausviikolla 31, ja joka kerta kun olen neuvolaan mennyt, on ollut eri neuvolatäti, oma neuvolatätini on joko jatkuvasti sairaana, tai hän on lomalla (iäkkäämpi nainen), sijaiset ovat vaihtuneet joka kerraksi. Joten joka kerta, olen joutunut kertomaan a:stä Ö:hön samat asiat, kun kuulun monelta osin synnyttäjien riskiryhmään, ja ollut monenlaista tutkimusta ja seurantaa tässä raskaudessani.
Koska minulla on aina kiire töihin, olen saanut varattua aina ensimmäisen neuvola-ajan (klo 8-9) koska olen ollut itse aina ajoissa liikkeessä aikojen suhteen, mutta ongelma on se, että neuvolätäti on ollut AINA sen 10-15 minuuttia aamusta myöhässä. Sitten onkin tullut aina kiire käsitellä kaikkea sen ajan aikana mitä pitää... Ja lisäksi oman aikansa on siis mennyt siihen, että minä kerron neuvolatädille aiemmat toimenpiteet ja tutkimukset (kun hän ei ole ehtinut tsekata tietojani tietokoneelta, koska on ollut myöhässä!!!)
Kerran olivat varanneet minulle väärän ajan, ja kun tulin vastaanotolle, oli samalle ajalle kaksi neuvola-asiakasta. Siinä sitten alettiin selvittämään, kuka pääsee ajalle, ja mistä se toinen aika revitään.
Nyt olivat sitten viimeksi unohtaneet lähettää lähetteen, ja minun piti itse kiireellisenä saman päivänaikana käydä äkkiä labrassa, jotta saadaan selvitettyä yksi rakausjuttu-tutkimus... Ikävää. Se olisi pitänyt tehdä jo rv 24, ja onneksi nyt viikoilla 31 huomattiin, että on jäänyt tekemättä.
Jokatoinen kerta on vauvanääniä kuunneltaessa se laitteen akku ollut lopussa, ja pitänyt sitten metsästää jostakin tilalle vapaa laite, jolla kuunnella ne vauvan sydänäänet, tähänkin mennyt siis kallista neuvola-aikaa, ja siksikin jäänyt ne neuvolatädin tietojeni tsekkaukset vähemmälle.
Samoin, ovat unohtaneet merkitä tietoja äitiyskorttiini, mm. hemoglobiinitiedot puuttuvat kokonaan, vaikka olen niiden perään jo useaan kysellyt. Ja muitakin tietoja/tutkimuksia puuttuu, en halua nyt niitä tähän laittaa.
Vasta kolmannella neuvolakerralla, muisti neuvolatäti kertoa, että pitää käydä antamassa pissanäyte (seurataan mm.proteiini arvoja) joka kerran kun käy neuvolaassa. Onneki muisti sanoa, tämän, en olisi muuten tiennyt.
Olen riskisynnyttäjä, en mm. saanut syntymättömälle vauvalleni vakuutusta vakuutusyhtiöstä, koska terveydentilani raskaudessa ollut niin huono, ja vauvalla mm. down-epäily. Tosi kurjaa, että neuvola on kokoajan ollut pihalla, ja minua on hoidettu ja seurattu siellä todella huolimattomasti!
Onko muilla vastaavia kokemuksia???
Ja siis neuvola Helsingissä
Kommentit (118)
mutta siihen on johtokin olemassa, joka vain laitetaan seinään ja laite kohta taas toimii.
Vähän samanlaisia kokemuksia Jyväskylästä. Sain esikoiseni pari vuotta sitten ja olin tosi kyllästynyt neuvolan meininkiin. Lähes joka kerta sijainen tai sijaisen sijainen. Hommia siirrettiin aina seuraavalle, tyyliin "muista pyytää esite sitten omalta terkkarilta seuraavalla kerralla" (ja sitten kun taas oli sijainen, joka vain levitteli käsiään.)
Minua häiritsi myös sama kuin sinua eli aina sai selittää asiat uudelleen A:sta Ö:n. Ja kukaan ei oikein ottanut vastuuta missään, vaan käskettiin palata asiaan seuraavalla kerralla. Vastaavasti jotkut, ilmeisesti terkkarien mielestä selkeimmät asiat esim. imetysohjaus tuli sitten useampaan kertaan, vaikka kuinka yritti sanoa, että puhuttiin jo aiemmin.
Jotenkin tuntui, että sijaiset oli oikein kierre eli useasti sijainen mokasi jotenkin, jolloin seuraavakin aika meni jollekkin sijaiselle, vaikka "oma terkkarikin" olisi ollut paikalla, jos aika olisi annettukin esim. seuraavalle päivälle (terkkarilla joku oma systeemi minkä mukaan otti asiakkaita, siis pidempiä aikoja tiettyinä päivinä, tietyt päivät varrattu eri ryhmien asiakkaille tai jotain).
Nyt toisessa raskaudessa homma on sujunut paljon paremmin, kun terkkari on ollut lähes joka kerta sama.
Neuvola kun ei hoida riskiraskauksia, vaan niiden hoito on keskitetty sairaalaan, jonne laitetaan lähete.
siitä, että th on vaihtunut niin monesti. Voisit kenties pyytää, että saisit käydä jollain samalla hoitajalla, josta pidät? Ja kertoisit ihan nätisti hänelle, että sua harmittaa, kun sinun kohdalla on vaihtunut koko ajan joku, etkä ole päässyt saman ihmisen luona käymään ja on oltu vielä usein myöhässäkin. Valitset oman hoitajan ja kerrot hänelle. Kysele kuka olisi hyvä, kun sulla on oikeus valita :)
Lähes joka kerta sijainen tai sijaisen sijainen. Hommia siirrettiin aina seuraavalle, tyyliin "muista pyytää esite sitten omalta terkkarilta seuraavalla kerralla" (ja sitten kun taas oli sijainen, joka vain levitteli käsiään.)
töitä on, mutta ne pyöritetään pätkätyöläisillä ja valitettavasti sijaiset eivät voi olla ajantasalla.
Voi niitä aikoja, kun sama th hoiti koko perheen lapset, niitä ei enää ole eikä taida tullakaan..
että huolestuttavinta oli se lähetteen jatkotutkimuksiin puuttuminen /myöhästyminen 6-viikolla!
SE on törkeää laiminlyöntiä.
Kummajuttu, että AP.ta haukutaan, vaikka minusta ihan asiallisesti on vastaillut koko ajan, pienen harmituksen kera tietty.
Vastaukset ovat sitten asia erikseen, mm. sormiperserunkkari jne. Huh Huh
Terveen kritiikin esittäminen on vain hyvästä, mutta kouluttamattomat, WT-ihmiset eivät kestä kritiikkiä, vaan se herne menee heti nenukkaan...
päin ongelmana on monikulttuurisuus ja sen mukanaan tuomat kirjot. Luo omat haasteensa, kun pitää kikkailla tulkkien ja muun kanssa. Kaikki eivät ole niin säntillisiä noiden kellon aikojenkaan kanssa. Teetättää paljon töitä, kun asiakas ei tulekaan vaan tulee vaikka esim. tunnin päästä ja seuraava asiakas jo odottaa.
Neuvolalääkäri on tyyliä sisään, housut pois, kiitos ja hei. Alta 5 minuutin olet huoneesta pihalla. Ei todellakaan tarvitse suunnitella kysyvänsä jotain. Onneksi olin ensimmäisen lapsen kanssa eri alueen neuvolan piirissä, tuolla on meno kyllä sellaista, että varmasti ensisynnyttäjiä hirvittää.
Jos kuvittelet, ettei työtä suunnitella etukäteen ja akkuja pyritä lataamaan yleensä etukäteen.
Jos kuvittelet, että 10 min myöhästyminen on paljon, sinulle kyllä tulee kovasti vaikeuksia sopeutua vauva-ajan arkeen sitten kun vauvasi syntyy. Myös lääkärit ovat usein myöhässä ajoista.
Edellisenä iltana usein joutuu varautumaan seuraavaan työpäivään, jos edellinen päivä on ollut niin kiireinen, en tule työpaikalleni aamusta aikaisemmin, enkä myöskään jää ylitöihin.
tässäkin joku th selittää jotain tosi asiallista.
Kättäri oli aivan ala-arvoinen paikka raskauteni seurantaan.
Mulla tilanne oli se, että jouduin pieneen onnettomuuteen rv 16, mulla meni osittain lapsivedet tuolloin ja kohtuun syntyi iso hematooma, jota seurattiin ( joopa joo) läpi raskauden.
En jaksa edes kirjoittaa kaikkea sitä perseilyä ja sähellystä mitä tuona aikana koin, onneksi lapsi syntyi lopulta terveenä, vaikkakin lievästi keskosena.
että huolestuttavinta oli se lähetteen jatkotutkimuksiin puuttuminen /myöhästyminen 6-viikolla!
SE on törkeää laiminlyöntiä.
Kummajuttu, että AP.ta haukutaan, vaikka minusta ihan asiallisesti on vastaillut koko ajan, pienen harmituksen kera tietty.
Vastaukset ovat sitten asia erikseen, mm. sormiperserunkkari jne. Huh Huh
Terveen kritiikin esittäminen on vain hyvästä, mutta kouluttamattomat, WT-ihmiset eivät kestä kritiikkiä, vaan se herne menee heti nenukkaan...
Kun ap ei sitä kerro. Eikös tämä keskustelu ole puolin ja toisin mennyt asialinjoilla koko ajan, jos ei nyt muutamaa asiatonta kommenttia oteta lukuun?
Olen finanssi-alalla, pörssiyhtiössä töissä, haastavat asiakkaat ja tulosseuranta tiukkaa. Jos tekisin vastaavia mokia töissä (jossa ei muuten saa tehdä virheitä asiakkaille, muuten menetetään se asiakassuhde) olisin saanut jo vakavat huomautukset ja puhuttelun esimieheltäni. Töissä en edes vessaan kerkeä välillä, vaan hektisessä tilanteessa on pakko vaan jaksaa pidättää pissaa ja mennä vessaan kun hiljenee...
Ihmettelen vain, että miten tuollainen yleinen huolimattomuus, ja krooninen myöhästely "asiakastapaamisesta" sallitaan työyhteisössä?? Enkä nyt tarkoita, että neuvolatätien pitäisi peräsuoliulkona niitä hommia tehdä, jos muualla niin joutuu, vaan ihan sellaista perustoimivaa työorientoitumista kaipaisin.
Oma työni on haastavaa, hektistä ja stressaavaa, on vain pitänyt muuttaa asennetta aikojen saatossa (kiristyvät tulostavoitteet), että tämä kuuluu tähän työhön. Ihmettelen vain tuota neuvolatätien löyhää työmoraalia!!!
Taidat olla ensisynnyttäjä? Joskus neuvolassa on jopa sinua vaativampia asiakkaita, joiden hoitamiseen menee varattua pidempi aika. Helsinkiläisenä sinulla on oikeus valita neuvolasi ja myös neuvolan hoitajasi. Ovatko kaikki neuvolan hoitajasi aina myöhässä vai tietty hoitaja?
Sinun täytyy tehdä valitus siitä hoitajien myöhästelystä heidän esimiehelleen.
Neuvolan aikojen myöhästymiseen voivat myös vaikuttaa lisäksi: tietokoneet jumissa(kuten viime viikolla, ei voida itse siihen vaikuttaa)
Pakko kysyä mikä oli viikon 24 tutkimus, jonka lähete oli jäänyt tekemättä, jota ei voi tehdä enää myöhemmin? Sokerirasitus otetaan noilla viikoilla, mutta sen voi tehdä myös myöhemmin, eli tästä ei ole todennäköisesti suurta haittaa sinulle koitunut.
En tiedä missä neuvolassa käyt, missä päin Helsinkiä mutta tunnen työni puolesta paljon terveydenhoitajia Helsingistä, eikä kenelläkään ole löyhä työmoraali, vaan ovatkin liiankin tunnollisia, tekevät jatkuvasti ylitöitä, koska kaupunki ei anna tarvittavia resursseja ja ajat ovat jatkuvasti täynnä, korttiin unohtuu merkitä aika usein jotain, mutta tiedot löytyvät koneelta ja ne voi merkitä jälkeen päin. Sijaisia joudutaan käyttämään, koska vakituinen henkilökunta on jatkuvasti ylikuormitettua. Asiakkaat vaativat jatkuvasti asioita, joita ei ole mahdollista(usein ei edes tarpeellista) tehdä. Synnyttäjät ovat sairaampia, koska ensisynnyttäjien ikä on noussut tasaisesti ja raskauksissa enemmän ongelmaa.
Myös tietynlainen vastuuttomuus ja uusavuttomuus ovat lisääntyneet, eivätkä ihmiset tahdo ottaa vastuuta ollenkaan omasta terveydestään, vaan mieluummin tämä asia ulkoistetaan toisille ja syytellään niitä toisia, kuten milloin sairaalan henkilökuntaa, terkkareita, aviopuolisoa, milloin ketäkin.
jotka elävät aikataulutettua elämää, voi olla vaikeuksia aikatauluttoman vauva-arjen kanssa.
Näin se vain on usein käytännössä nähty. Ei tuo mielestäni ollut kovin pahasti sanottu. Tarkoitus sama, kuin että hellitä hieman. Kaikenkaikkiaan koko keskustelu on pysynyt harvinaisen asiallisena.
sulattaa, että näkökantoja on useampia, kuin omasi, eikä sinulla ole parempaa perustelua, kuin seliseli, niin minkäs sille voi.
Voitko muuten kovin hyvin, kun kirjoittelet tällaisia tänne? Onko sinulla ollut vaikea raskaus? Millaisia tutkimuksia on tehty down-epäilyn vuoksi? Oletko varma, että kyseessä oli nimenomaan neuvolan eikä sairaalan vika?
Hoitajat ovat ihan normaalissa työsuhteessa, eivät orjia. Heillä on siis lomat ja sairauslomat aivan kuin muillakin ihmisillä.
Minulle ei ainakaan kukaan luvannut, että Heidi Hoitaja on AINA vastaanotolla kun suvaitsen sinne mennä. Tietysti voi pyytää, että saat ajan samalle hoitajalle, mutta jos hän on sairastunut niin ei auta itku markkinoilla.
Neuvolatädit joita minulla on siis itselläni olleet, ovat tulleet työpaikalle siis klo 8.00 jälkeen, eli olen itse ollut odotushuoneessa odottamassa, kun juoksevat paikalle klo 8.10 /8.15 ja alkavat silloin avata ovia samalla kun itse tulevat siis vasta työpaikalle, yhden kerran on ollut neuvolatäti paikalla, mutta ei siis ollut ehtinyt lukea omia tietojani koneelta, ja olin siis hänen ensimmäinen asiakkaansä (klo 8-ajalla) eli ei voi minua ennen olla ollut ketään.
alkaa klo 8.15, en tule lukemaan potilastietoja klo 7
Jos sun työaika alkaa klo 8:15, niin miksi annat potilaalle klo 8:00 ajan? Siitähän tässä on kyse, terkkari saapuu paikalle varttia myöhemmin kuin vastaanoton olisi pitänyt jo alkaa!
-Ap ei kerro mikä tutkimus/lähete
-Ap ei kerro missä päin Helsinkiä(ei varmasti tunnistettaisi)
-Ap ei kerro miten down-epäily todettu?
-Ap ei ole edes yrittänyt vaihtaa th/neuvolaa(luulisi, että noin fiksuna ihmisenä sen olisi jo tehnyt)
Neuvolatädit joita minulla on siis itselläni olleet, ovat tulleet työpaikalle siis klo 8.00 jälkeen, eli olen itse ollut odotushuoneessa odottamassa, kun juoksevat paikalle klo 8.10 /8.15 ja alkavat silloin avata ovia samalla kun itse tulevat siis vasta työpaikalle, yhden kerran on ollut neuvolatäti paikalla, mutta ei siis ollut ehtinyt lukea omia tietojani koneelta, ja olin siis hänen ensimmäinen asiakkaansä (klo 8-ajalla) eli ei voi minua ennen olla ollut ketään.
alkaa klo 8.15, en tule lukemaan potilastietoja klo 7
Jos sun työaika alkaa klo 8:15, niin miksi annat potilaalle klo 8:00 ajan? Siitähän tässä on kyse, terkkari saapuu paikalle varttia myöhemmin kuin vastaanoton olisi pitänyt jo alkaa!
Oleellinen kohta ap:n jeremiaadissa on, että "joka kerta on ollut eri neuvolantäti". Kun kyseessä ovat sijaiset ja osa-aikaiset ja kiertävät varahenkilöt, niin heidän on tosi vaikea saada työhönsä sellaista otetta, että hoidossa olisi kokonaisvaltaisuutta ja jatkuvuutta ja kaikki asiat tulisivat varmasti katettua ja oikeaan aikaan.
Kaikki tuntemani terveydenhoitajat suhtautuvat kyllä työhönsä vakavasti ja tosissaan ja pyrkivät parhaaseensa, mutta jatkuva vaihtuvuus sotkee kuviot ellei ole aivan poikkeuksellisen järjestelmällinen, jämpti ja valmis perehtymään asioihin omalla ajallaan (juuri lukemaan potilastiedot etukäteen ei-työajalla).
Ja valitettavasti kaikki kollegat eivät ole kovin hyviä kirjaamaan, tämä on mielestäni monen kollegan helmasynti. Eli vaikka ottaisi ajan lukea ne tiedot sieltä koneelta, niin sieltä ei välttämättä löydy kaikkea. Ja vaikka itse olen jämpti kirjaaja niin kauheassa kiireessä jotain voi jäädä kirjaamatta kun pitää muistella päivän päätteeksi mitä tulikaan sovittua ja keskusteltua - on nimittäin pitänyt valita, otanko seuraavan asiakkaan ajallaan sisään vai kirjaanko heti.
Virheitä sattuu jatkuvasti. ONNEKSI suurin osa virheistä ei ole hengenvaarallisia ja ne huomataan jossain vaiheessa. Mutta kyllä minulla on pelko pepussa jatkuvasti, että tuleeko joku iso moka, kun asiat ovat niin levällään.
Tätä työtä ja tämän resursseja ei ole suunniteltu tällaiseen pomppimiseen ja pätkimiseen.
Joten pliis, ap, valita ihmeessä alueesi neuvolan ylihoitajalle!
Jospa hän on vastavalmistunut ja opettelee työtään? Tosin eihän se myöhästelyjä selitä.