Mä rauhoitun kun tajusin, että omakotitalossa asuminen on syvältä
Kun tajusin mikä työmäärä ja kuinka kamalan kallista se on ja kuinka vähän kuitenkin se antaa. Nyt asun oikein iloisena lämpimässä kerrostalossa enkä enää haikaile ok-taloon. Se ei selvästikään olisi sopinut mulle.
Kommentit (276)
Eli et ole koskaan omakotitalossa asunutkaan :) Vuokralla Jakomäessä ilmeisesti mamujen keskellä, buhahhahahaa.
Ei lainkaan tarvii herätä naapurien kulkemisiin, wc käynteihin, suihkussa käynteihin. Saa pestä pyykkiä vaikka kolmelta yöllä. Pihahommat sujuu näppärästi lasten kanssa ulkoilessa ja yhdessä lasten kanssa. On hiljaisuus ja rauha. On tää kamalaa. Eikä maksa sen enempää kuin vuokrat ja osakkeilla olo.
olen asunut koko lapsuuteni omakotitalossa, koko aikuisikäni taas eri kerrostaloissa. Koskaan en ole herännyt naapureiden suihkussa tai vessassa käymiseen. Joillain omakotitaloasujilla tuntuu olevan kummallisia käsityksiä, että kerrostaloissa äänet kuuluvat myös asunnosta toiseen yhtä hyvin kuin asunnon sisällä, mutta eihän se toki niin ole.
Kuinka moni oikeasti pesee pyykkiä klo 03 aamuyöstä? Olen käsittänyt, että varsinkin lapsiperheissä pyritään pitämään kiinni aika lailla "normaaleista" vuorokausirytmeistä, nukutaan öisin, jne. Hätätilassa (jos lapsi vaikka oksentaa) voi kerrostalossakin laittaa koneen pyörimään, mutta toisaalta - kuinka moni omakotitalossakaan laittaisi pesukoneen yöllä pyörimään ilman valvontaa? Sitähän ei siis suinkaan suositella pienen, mutta ihan olemassaolevan tulipaloriskin vuoksi. Eli mieluummin kannattaa ladata kone valmiiksi ja napsauttaa päälle vasta aamulla kun herää. Kivempi itsellekin, niin ei se oma kone häiritse - koska enemmänhän se aina itselle kuuluu kuin naapureille.
Omat vanhempanikin tykkäsivät puuhailla pihassa, laittaa sitä meidän lasten leikkiessä jne. Itse taas en ikinä tykkäisi tehdä sellaista. Mieluummin vaikka luen kirjaa tai leikin lasten kanssa. Me ihmiset kun tykätään niin eri asioista - minulle olisi kamalan tylsää laittaa ja hoitaa pihaa, mutta toki ymmärrän, että joku muu tykkää. Ymmärtäkää tekin, että nuo kivat pikku puuhastelut voivat olla joillekin todella vastenmielisiä töitä.
Näistä asumismuodoista on ihan turha väitellä. Eri ihmiset haluavat eri asioita. Ja sekä omakoti- että kerrostalossa on omat hyvät ja huonot puolensa - eri ihmisille ne painavat vaakakupissa eri tavoin.
kota, jossa vietetään talvellakin aikaa ja kyllä me lasten kanssa ollana pihalla myös talvisin, eikä huidella ympäri kyliä. Nurmikosta ei ole paljoa vaivaa, lapset tykkäävät ajaa sen päältä ajettavalla leikkurilla ja naapuri hoitaa koneella lumityöt. Plus mitä muuta siellä pihalla nyt milloinkin keksitään tehdä.
mutta se aika meni jo. Etpä keksinyt sinäkään mitään muuta käyttöä pihalle.
Joskaan tuossa ei ole varsinaisesti mitään, mikä oli poissuljettu asia kerrostalossakaan, paitsi ehkä ei itse pääse ajelemaan ruoho- tai lumikoneita. Joissain kerrostaloissakin on kota tai huvimaja pihassa.
Ja tontun jälkiä voi ihmetellä ihan missä vaan, samoin leikkiä piilota, pelata...
Ihme käsityksiä ihmisillä, että kerrostalojen pihoissa ei saisi lainkaan oleskella! Oma mielikuvitus on vain rajana, kaikkialla.
kodasta, jossa kokataan niin oman perheen kesken kuin vieraillekin, jopa talvella. Mitäs muuta tehdään pihalla:tehdään lumilinnoja/ukkoja, ollana piilosta, pidetään juhlia, uidaan, kieritään lumihangessa, harjoitellaan chippejä, pelataan erilaisia pelejä; tiesitkö että jalkapalloa voi pelata talvellakin ;)
En usko hetkeäkään että joku ei vaihtais hikistä kerrotakokoppia omaan taloon ja pihaan. Ja kyllä vaan omakotitalossa ainakin meillä päin saa kaataa puita niin paljon kun sielu sietää ja maalata talon vaikka sadalla eri värillä.
minä en vaihtaisi. Minä en halua kaataa puita enkä maalata yhtään mitään. Haluan tehdä ihan muita asioita kuin laittaa pihaa ja taloa. Toki jos joku tekisi kaiken puolestani, voisin asua omakotitalossakin. Mutta en myöskään autottomana ihmisenä tykkää asua kaukana keskustasta, ja autoa tai ajokorttia taas en halua hankkia. Asuin n. vuoden verran rivitalossa vähnä kauempana keskustasta, enkä viihtynyt.
Kaikissa asumismuodoissa on puolensa, mutta minulle sopii parhaiten kerrostalo lähellä keskustaa, mutta kuitenkin rauhallisella, vihreällä alueella (ei siis ihan Helsingin ydinkeskustassa).
OK-taloelämisen vastustajat ovat suurimmaksi osaksi sitä, että työn ulkopuolella pitää olla omaa vapaa-aikaa. Ja se vapaa aika on nimenomaan sitä, että voi istua sisällä Facebookissa. Ja pihan "käytöstä" ovat kai sitä mieltä, että esimerkiksi grillailla voi vain silloin kun on 25 astetta plussaa ja aurinko paistaa kauniisti. Muuten kaikki on perseestä ja mä meen feisbookkiin tai av:lle. Grillaaminen syyskuussa on parasta, kuuma makkara koleassa kelissä :)
Jotkut nyt vaan saa iloa esimerkiksi haravoinnista, toisia ei taas kiinnosta kuin istua sisällä tai ostarin kahvilassa.
hypätä talvella suoraan parvekkeen kaiteen yli piehtaroimaan lumihangessa saunoessa. Uskoakseni ei.
Talven riemukkaimpia hetkiä oli viime talvenakin kun lapset laskivat montako kertaa olivat saunoessa välillä juosseet taloa ympäri. Ja lähiöalueella asutaan.
ei kerrostalossa voi tehdä tätä. Joten jos tämä on jollakin kriteeri, kannattaa valita omakotitalo jostain, missä naapurit eivät ole ihan lähellä. Lapsuuteni omakotitalossa ei olisi voinut tehdä kyllä tätä, koska naapurit olivat liian lähellä.
Onhan tuo varmasti hauskaa niille, jotka sitä tykkäävät harrastaa. Minua ei haittaa, vaikken voi sitä kerrostalossa tehdä. En koskaan tehnyt niin myöskään lapsena/teininä asuessani omakotitalossa. Enkä tee sitä koskaan mökilläkään.
pelata 40 kierrosta golfia, vaikka on mökki ja omakotitalo. Ja ulkomaillakin tuli käytyä :)
Näissä ketjuissa aina omakotitaloasujat todistelevat kuinka vähän heillä on puuhaa, lumet, nurmikko ja huoltotyöt sujuvat ihan itsestään.
Kohta tulee se ketju, jossa joku mamma valittaa kun on niin paljon kotitöitä kun on se iso omakotitalo, kolme koiraa ja lapsia piha täynnä ;-)
Talvisin auratraktori käy puskemassa pihan auki, aina sateen jälkeen. Joten kunhan putsaa oven edestä. No nurmikon leikkuu, vaikka tässä tätä maata onkin, en stressaa sen kanssa :) Yksi läntti per päivä niin ei se kovin raskasta puuhaa ole :) Mies hoitaa huoltotyöt, pienimmät kyllä onnistuu minultakin.
Ja kun ostaa pihalle sellaisia puskia mitkä on jokavuotisia, ei tarvitse sitä maata myllätä koko aikaa. Porkkanat ja muutkin istutetaan keväällä, ei sun tartte sitten siihen muuten pahemmin koskea. Vähän katsot ettei rikkaruohot valtaa penkkiä. Kastelet kuumina päivinä. Vaikeaa? Raskasta?
Sehän on eriasia jos kammoaa kaikkea tuollaista pikkupuuhaa, sittenhän ne on NIIIIIIIIIN raskaita että voi voi. :)
Ja ps. kaikkien ei tarvitse kysellä keneltäkään lupia talon väriin tai puun kaatoon :)
Oma tontti, oma määräysvalta :) Ei ole meillä mitään asiaa tulla herrojen määräilemään :D
OK-taloelämisen vastustajat ovat suurimmaksi osaksi sitä, että työn ulkopuolella pitää olla omaa vapaa-aikaa. Ja se vapaa aika on nimenomaan sitä, että voi istua sisällä Facebookissa. Ja pihan "käytöstä" ovat kai sitä mieltä, että esimerkiksi grillailla voi vain silloin kun on 25 astetta plussaa ja aurinko paistaa kauniisti. Muuten kaikki on perseestä ja mä meen feisbookkiin tai av:lle. Grillaaminen syyskuussa on parasta, kuuma makkara koleassa kelissä :)
Jotkut nyt vaan saa iloa esimerkiksi haravoinnista, toisia ei taas kiinnosta kuin istua sisällä tai ostarin kahvilassa.
tarkoittaa sitä, että voimm ottaa veneen alle ja lähteä vaikka pariksi päiväksi veneilemään. Tai kalastamaan.
Voimme myös tuosta vain lähteä kallioille grillailemaan, katsomaan samalla merta, joka jatkuu silmän kantamattomiin. Samalla muksut saavat painella metsässä etsien vanhoja juoksuhautoja tai tutkia muurahaiskekoja. Talvella voimme ottaa pulkat esiin ja lähteä jäälle kävelemään. Ja jos jaksamme, voimme kävellä mökille asti.
Tai sitten voimme vain mennä leikkipuistoon. Talon grillikin on käytössä aina, joten voimme grillata vaikka kahdenkymmnen asteen pakkasella. Tosin yleensä tuolloin olemme menneet tuonne rannalle mukana kuumaa kaakaota.
Tuossa nyt muutamia esimerkkejä, kun me kerrostaloasukit kerran olemme niin laiskaa väkeä, jotka notkuvat vain FB:ssa ;)
En tosiaan ymmärrä tätä tappelua asumisesta. Olen asunut kummassakin, ok-talossa sekä kerrostalossa. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Minä nyt satun tykkäämään enemmän kerrostalossa asumisesta. Joku toinen taasen ok-talossa. Nämä ovat ihan makukysymyksiä.
Ei sitä koskaan tiedä, vaikka mekin ok-taloon muutettaisiin. Tällä hetkellä se on melko epätodennäköistä, koska haluamme asua tällä alueella eikä täällä ole kuin ehkä kerran kolmessa vuodessa ok-talo myynnissä =/
Muutettiin kuitenkin miehen painostuksesta omakotitaloon ja olen kääntänyt kelkkani täysin. En kyllä enää muuttaisi kovin mielelläni kerrostaloon.
Mulla ei ole mitään kukkaistutuksia mitä hoitaa tai marjapensaita, ruohoalue on mutta sen hoitaa mies, etupiha on kiveytetty.
Mä kyllä nautin pihasta myös syksyisin ja talvisin, istun jopa pihalla syksyisinkin, viimeksi kavereiden kanssa viikonloppuna. Ja ne kaverit halusi vapaaehtoisesti tulla meille haravoimaan koska se on niiden mielestä niin kivaa (asuvat kerrostalossa).
Ei tartte miettiä laitanko pesukoneen päälle ilta kymmeneltä tai käynkö vielä suihkussa sen jälkeen. Huudatan musiikkia kun siivoan ja lapset tykkää pihasta, niin teini kavereineen kuin pienemmät.
Jos mä en jaksa lähteä läheiseen puistoon juoruilemaan muiden äippien kera, niin meen pikkuisen kansa pihalle ja mulla on tekemistä halutessani kuin vaan istua näköttää hiekkalaatikon reunalla. Voin vaikka imuiroida auton tai ihan mitä nyt mieleen tulee, vaikka hakea läppärin ja surffata netissä.
Tää on vaan mukavaa, paljon parempaa mitä luulin ja kuvittelin. Eikä asuta edes korvessa vaan erään kehyskunnan keskustan lähellä.
Ette te mitään päätä sielä tontillanne. Kysytte kiltisti lupaa maalaamiseen, ja voin vakuudella väittää ettette saa maalata taloa keltapunasiniseksi.
Ettekä saa kaataa yhtään katajaa pihastanne.
Siinä on se oma tanner ja panner. Tämä on täysi tosi.
[/quote]
Meillä ainakin saa ihan itse päättää oman tontin asioista. Puita saa kaataa, rakennuksia maalata ihan kuinka haluaa. Ei oo minkäänlaista "vaatimusta" siitä, minkä värinen joku pitää olla. Itse saa päättää, laittaako pihaan asfaltin, pihakivet vai mitä muuta, laittaako nurmikkoa vai ei yms. Siis kaikista käytännön asioista saa tottakai päättää itse! Asia erikseen on sitten ne laissa määrätyt jutut, esim. että rakentaa saa 4m päähän tontin rajasta, ja siinäkin voi tehdä poikkeuksen kun sopii naapurin kanssa...
Ja ennenkuin joku keksii kysyä, niin EMME asu peräkylillä, vaan 30km päässä Helsingistä :)
Ette te mitään päätä sielä tontillanne. Kysytte kiltisti lupaa maalaamiseen, ja voin vakuudella väittää ettette saa maalata taloa keltapunasiniseksi.
Ettekä saa kaataa yhtään katajaa pihastanne.
Siinä on se oma tanner ja panner. Tämä on täysi tosi.
Meillä ainakin saa ihan itse päättää oman tontin asioista. Puita saa kaataa, rakennuksia maalata ihan kuinka haluaa. Ei oo minkäänlaista "vaatimusta" siitä, minkä värinen joku pitää olla. Itse saa päättää, laittaako pihaan asfaltin, pihakivet vai mitä muuta, laittaako nurmikkoa vai ei yms. Siis kaikista käytännön asioista saa tottakai päättää itse! Asia erikseen on sitten ne laissa määrätyt jutut, esim. että rakentaa saa 4m päähän tontin rajasta, ja siinäkin voi tehdä poikkeuksen kun sopii naapurin kanssa...
Ja ennenkuin joku keksii kysyä, niin EMME asu peräkylillä, vaan 30km päässä Helsingistä :)
:)
Mielenkiintoista on lukea omakotitalo asuminen vastaan kerrostalo/rivari.
Olemme mieheni kanssa molemmat kotoisin maalta, jossa kaukana toisistaan asuvat naapurit. Opintojen ja työntakia olemme molemmat muuttaneet kaupunkiin. Asuimme useita vuosia vuokralla kerrostalossa, sopeuduttiin, mutta koskaan ei kotiuduttu. Kaikki vapaa-aika piti päästä maaseudun rauhaan.
Sen jälkeen ostimme rivariasunnon, remontoimme sen mieleiseksemme (mieheni on rakennusalan ammattilainen). Asuimme vuosia siinä, sopeuduimme, mutta sekään ei tuntunut meistä mukavalta asua, kaipasimme vielä enemmän omaa rauhaa ja sitä, että saisimme tehdä enemmän päätöksiä remontoinneista itse.
Ostimme ok-talon, olemme tehneet remonttia taloon silloin, kun huvittaa ja tarvitsee tehdä. Tykkäämme tehdä pihahommia, nautimme pihalla olosta. Kyllähän tietysti naapureita on ja ohikulkijoita, mutta meidän asuinalueella tontit ovat aika isoja.
Lisäksi olemme aamuvirkkuja heräämme aikaisin ylös. On kiva, kun voi pesukoneen laittaa päälle vaikka klo 5 aamulla tai ruveta siivoamaan tms.
Tietysti omakotitaloaluueellakaan ei voi mekastaa miten haluaa, mutta mielestäni on antanut aika paljon vapauksia vrt kerrostaloon/rivariin.
Turhaa on riidelle onko rivari parempi, kerrostalo parempi vai omakotitalo parempi. Jokainen löytää varmastikin mieluisan asumismuodon ja asuu sen mukaan.
kun taas kerrostaloasujat eivät keksi pihalla muuta tekemistä kuin istumisen.. ;)
Me ainakin asutaan kerrostalossa nimenomaan sen takia, että liikutaan paljon eikä se omassa pihassa touhuaminen jne ole kovin tärkeää. Meillä on kesämökki jossa saa ihan tarpeeksi kaivaa pihaa, ja kesällä myös veneillään. Me ei oikeasti haluta kahta pihaa hoidettavaksi. Kerrostalon pihalla istuminen on maailman tyhmintä hommaa mutta onneksi siellä voi tehdä paljon muutakin.
Lämmin on ja mikä parasta saadaan itse määrätä kodin lämpötila, toisin kuin kerrostalossa asuvat.
Kyllä meillä ainakin lämpötilaa pystyy säätämään kohtuullisen yksinkertaisesti patterista ja kylpyhuoneessa on lattialämmitys. Samoin ilmalämpöpumppu löytyy. Täällä taitaa kirjoitella ihmiset jotka eivät tiedä kerrostaloasumisesta yhtään mitään.
Muutettiin pienkerrostalosta kohta sata vuotiaaseen upeaan pitsihuvilaan. Tontti 3000m2. Ihan hirveesti lehtiä haravoitavana vanhoja vaahteroita ja tammia paljon tontilla. Ihanat ja upeat 2-kerros lasit että talvella melko kylmä. Huonekorkeus 3,5 metriä. Toisaalta ihanat tilat kuudelle lapselle ja koiralle. Ja vanhemmille: me soitetaan, sävelletään lauletaan maalataan koko sakki niin ei tartte naapureista välittää. Joskus kaipaan sinne kerrostalon pieneen lämpimään pesään ja parvekkeelle! Mutta ei tästä nyt vois lähteä takaisin kun tää on nii ihana kuitenki. Mihinkään kasari tai ysäri taloon en muuttais. Oon asunu ja ahistavan matalalla katto ja muutenkin ankeeta. Sitte mieluummin kerrostaloon.
Näitä provokatiivisia avauksia ja siihen keskusteluun lähteviä on tällä palstalla aivan liikaa. Toisen mielestä ok-asuminen on syvältä ja toinen ei voisi missään nimessä muutta kerrostaloon.
Molemmissa on omat hyvä ja huonot puolet. Niitä täällä voi kukin esitellä mikäli haluaa, mutta jälleen kaikki liittyy kaikkeen. Eli perheen koko ja tilanne, harrastukset, onko mökkiä jne. vaikuttavat siihen missä on mukavinta asua.
Ja sitten huvittavinta on se, että vängätään pitkään ja hartaasti mielipide asioista. Toiset tykkää olla kyynärpäitä myöten savessa ja pitävät lumen kolausta hyötyliikuntana. Toiset haluavat käyttää aikansa johonkin muuhun.
Siis johtopäätös: jotkut tykkää asua omakotitalossa, toiset puolestaa rivarissa ja joillekin kerrostalo on paras vaihtoehto. Tästäkään asiasta on ihan turha vängätä kunten oikeastaan suurimmasta osasta tämän palstan asioista :)
kaikissa: Okt:ssa (ihan maalla ja kaupungin taajamassa), rivarissa ja kerrostalossa (pienkerrostalossa ja tavallisessa). Kaikissa siis pariin kolmeen otteeseen, kun ollaan muutettu paljon. Parhaillaan asun rivarissa mutta olen muuttamassa joulun alla okt:on.
Itselleni paras vaihtoehto kaikista näistä on ollut okt (tai rivari) lähellä palveluja. Eli koulu ja pk lähellä, muutama kauppa sekä ranta ja luonto ja valaistut ulkoilureitit lähellä. Piha on minulle ehdoton, koska haluan istua keinussa lueskelemassa oman pihan rauhassa, laittaa kukkia ja grillata. Meidän grillikausi alkaa jo huhtikuussa ja ensi pe ajateltiin päättää. Eli puoli vuotta kestää. Pääasiassa viikonloppuisin grillataan, kesälomalla lähes joka päivä.
Tämä sopii minulle ja perheelleni, joku muu asumismuoto toiselle. Live and let live.
Lämmin on ja mikä parasta saadaan itse määrätä kodin lämpötila, toisin kuin kerrostalossa asuvat.Kyllä meillä ainakin lämpötilaa pystyy säätämään kohtuullisen yksinkertaisesti patterista ja kylpyhuoneessa on lattialämmitys. Samoin ilmalämpöpumppu löytyy. Täällä taitaa kirjoitella ihmiset jotka eivät tiedä kerrostaloasumisesta yhtään mitään.
Kiinni ne saa jos haluaa, mutta lämpötilaa niillä ei pysty säätelemään. Ilmalämpöpumppua ei ole, eikä lattialämmitystä.
Kerrostalossa olen asunut noin kolkytvuotta, joten väitän nyt jotain tietäväni kuitenkin.
siis omakotitalossahan on PIHA, JOSSA VOI LEIKKIÄ. Eihän kerrostalon parveketta voi mitenkään verrata siihen vai voiko?