Mä rauhoitun kun tajusin, että omakotitalossa asuminen on syvältä
Kun tajusin mikä työmäärä ja kuinka kamalan kallista se on ja kuinka vähän kuitenkin se antaa. Nyt asun oikein iloisena lämpimässä kerrostalossa enkä enää haikaile ok-taloon. Se ei selvästikään olisi sopinut mulle.
Kommentit (276)
jos jotain pitäisi korjata, niin aina soitella ja ilmotella jne.
kuin korjata itse.
vihasin pihatöitä (lumitöitä, kitkemistä, ruohonleikkuuta jne), vihasin sitä uneliasta aluetta josta oli pitkä matka kaikkialle ja sitä kun jatkuvasti joutui kuuntelemaan edestakaisin päristeleviä mopoilijoita jotka ajoivat varmaan kilsan mittaista lenkkiä talojen välissä edestakaisin, inhosin uteliaita naapureita ja sitä juoruilua ja kilpavarustelua (vaikka omat vanhempani eivät menneet kumpaankaan mukaan) kenellä on hienoin auto jne.
Ja se omakotitaloko siinä eniten tökki? No voi morjens
nimim. elin nuoruuteni okt-alueella pienessä kunnassa ja vihasin sitä.
...isommiksi tultuaan eivät enää keksi pihalla mitään tekemistä. ....
Polkupyöriä, mopoja, autoja,... rassata voi aina siihen saakka kunnes muuttaa pois kotoa :) Niin, kunhan on sitä tilaa pihalla ja työkaluja
Kellarista varastettiin tavaroita. Vaunukellariin ei voinut viedä vaunuja tai rattaita koska siellä teinit kävi röökillä ja dogaamassa, pyöräkellarissa rikottiin pyöriä. Jos hiekkalaatikolle jäi hiekkaleluja, ne rikottiin. Poliisit oli kerrostaloissa vakiovierailijoita. Osa naapureista oli epämääräisiä joita oli syytä pelätä. Oli narkkeja ja alkoholisteja.
Monessa kerrostalossa asuin, eikä ykskään niistä ollut sellainen että olisin siihen halunnut kauemmaksi ajaksi jäädä asumaan.
on kerrostaloja ja on kerrostaloja.
varmasti suurimmalla osalla todellakin ON kokemusta myös kerrostaloasumisesta?? Itse olen asunut neljässä eri kerrostalossa, yhteensä useamman vuoden, eikä niissä asumista voi verrata nykyiseen asumismuotoon missään suhteessa (vaikka oli lasitettua pareveketta ja pihaakin kerrostalossa).
Mutta mieltymyksiä on monenlaisia, ja hyvä niin.
t. omakotiasuja
kamalaa, jos en voisi grillata omalla pihalla. Me olemme ihan grilliperhe, melkein joka päivä kesäkaudella on grilli kuumana. Lapset tykkää remuta ja riehua pihassa, olisi kurhaa jos heidän pitäisi ulkoilla pelkällä parvekkeella. Meillä on ostettu lapsille kaikki keinut, liukumäet, trampoliinit, hiekkalaatikot ja leikkimökit, ja itse tykkään ottaa aurinkoa ja puutarhanhoito on minulle ihan harrastus. Mies rakastaa laittaa autoa etupihalla ja tykkää niistä korjaustöistä. Minusta olisi ihan kamalaa, kun joutuisi vaan sisällä istumaan eikä voisi mennä ulos kuin kauppaan. Siksi en ikinä voisi asua kerrostalossa, minä todella TARVIN ulkoilua, ja niin tarvii meidän lapsetkin!
Olen saanut melko vapaat kädet suunnitella kerrostalopihan ja takapihan. Pidän myös puutarhanhoidosta.
Ei se ole kiellettyä kerrostalossakaan. Viihtyisä piha on yhteinen tila kaikille. Lapset leikkivät ja perheet grillaavat kesäisin pihalla.
Teillä omakotitaloväellä taitaa olla väärät käsitykset kerrostalolaisista?
Lisäksi lasitettuparveke toimii hyvin kasvihuoneena, jos haluaa.Kyllä tämä pelaa kaupungissakin, jos puutarhanhoidosta tykkää.
Tai sitten ostaisin oman kerrostaloasunnon, mutta ei ole varaa siihenkään.
Asutaan siis vuokralla ja ikinä ei olla asuttu sellaisessa talossa missä ei olisi jotain ongelmaa ollut. Naapurit niitä ongelmia yleensä järjestää. Pihat on sotkuisia ja paikkoja rikotaan. Huoltomiehet hoitaa viivellä hommiaan, eivät todellakaan tule viivana paikalle kun jostain asiasta soittaa ja pyytää tulemaan katsomaan tai korjaamaan.
Mä kateellisena käyn kylässä kavereilla jotka asuu omakotitaloissa. On se ihan eri istua siinä omalla pihalla kahvittelemassa kuin kerrotalon pihalla, ainakin mun mielestä.
Ei auta muu kuin kitua täällä kolhoosissa ja odotella sitä lottovoittoa, sitten ostan omakotitalon, se on mun haave ja en varmasti oo yksin tän haaveen kanssa.
Asutaan rivarissa ja inhoan yhteispihaa ja oma iso piha olisi ihana.
Siellä yhteispihalla on ilkeitä akkoja, jotka juoruilevat muiden perheistä ja lapsista.
Oma tontti olisi ihana, koska haluan olla rauhassa ja lapset saisivat leikkiä kavereiden kanssa rauhassa.
Haluan olla omassa pihassa ilman sosiaalista kanssakäymistä.
Olen koko lapsuuteni asunut kerrostalossa, muutin sieltä kerrostaloon, ja sieltä kerrostaloon, ja sieltä kerrostaloon, ja edelleen sieltä kerrostaloon ja sieltä sitten omakotitaloon, edelleen omakotitaloon ja nyt asun omakotitalossa.
EN HELVETTI IKINÄ KOSKAAN MILLOINKAAN HALUA ASUA KERROSTALOSSA!!!!!!!
Se ei vaan sovi mulle ja tämä omakotitaloasuminen ei muuten ainakaan meillä, tule kalliimmaksi kuin kerrostalo asuminen.
vapaaehtoisesti kerrostaloon. Sitä ei voi mitenkään verrata toisiin.
En pystyis olemaan vapaasti kerrostalon pihalla.
Kesälläkin saatoin bikinit päällä kävellä pihalla ja makoilla altaan reunalla.
Lapset ravaa eestaas sisälle ja ulos. Varmaan tykkäisitte meistä kun pitävät meteliä rappukäytävässä:)
Onhan omakotitalossa enemmän työtä, sitä tuskin kukaan kieltää mutta en vaihtais pois.
Niin paljon omia vapauksia on.
Mun lasten kavereista juuri ne ok-talossa olevat matkustelevat ja hankkivat lapsilleen hyvät kamat ja ne kerrostalossa asuvat on köyhiä.
Niitä sitten maksellaan koko pitkä elämä ja vielä senkin jälkeen, jos ei ole osattu konstailla asiaa oikein.
Mikäs siinä. Ajan henki mielestäni että eletään velkaa ja ollaan peeaa, vaikka kulissit näyttäisi ihan jotain muuta.
Saman tekisi kuka tahansa, joka saa lainaa. Ihmisen mieli käy kätköllä. Nalle Puh muuten lanseerasi aikoinaan
Ei kaikki omakotitalot maksa puolta milliä :) Meilläkin lainaa sen verran, että lainat maksettu n. 12 vuodessa (jäljellä siis vähemmän, oisko n. 8 vuoden setti) ja lainaa maksetaan n. 35% minun nettotuloistani. Miehellä on lisäksi paljon parempi palkka vielä kuin minulla, joten me ainakin pärjäämme oikein mukavasti, vaikka onkin oma talo. Ja vielä ihan mukavaan aikaa maksettuna sitten, kun lapset ovat ala-asteella vielä. Sit jääkin rahat käyttää lähes kokonaan mihin huvittaa.
Sulla on eri tilanne kun useimmilla mun tutuilla. Tuntuu että talo ja asuminen vie 80% kummankin tuloista, järkyttävää kuunneltavaa kun puhuvat rahajutuista, voin kertoa
kiinni talosta ja asujista.
mutta sitäkään ei voi käyttää kuin 2-3 kk vuodessa ja se on minusta kovin vähän ja omaa rauhaa saa kerrostalossakin kun valitsee hyvän talon
jos joutuisin vielä asumaan taloyhtiössä oman talon sijaan. En todellakaan koe ettei olisi vaivan väärti on todellakin sitä kun on oma rauha, oma tupa ja oma lupa. On ihanaa päästä omaan pihaan haravoimaan ja oleilemaan lasten kanssa.
että saan asua omassa talossa taloyhtiön sijaan. Sen verran hirveitä kokemuksia siitä asumismuodosta. Kyllä kannattaa maksaa omista seinistä, rauhasta, päätösvallasta ja omasta pihasta :D
Luonnollisestikin ihmisillä on erilainen määrä varallisuutta. On niitäkin onnekkaita näköjään jotka saavat kaiken ja me muut tavikset joudumme tinkimään.
Mitäs sanottu kummassa pystyy helpommin harrastamaan ja säilyttämään harrastusvälineitä? Esimerkiksi 3 lapsen perhe, harrastuksina kaikilla polkupyöräily ja laskettulukamat, vanhemmilla golfbägit, iso poika ajaa motocrossia ja nuoremmat pelaa jääkiekkoa. Lisäksi viidelle hengelle sopiva grillauskeskus kesäksi, krokettitarvikkeet ja -kenttä? Mihin seinään kesällä paiskotaan kaljapäissä tikkakisat? Mihin puuhun lapset tekevät kesämajan itselleen?
kerrostalo vai OK-talo?
Mitäs sanottu kummassa pystyy helpommin harrastamaan ja säilyttämään harrastusvälineitä? Esimerkiksi 3 lapsen perhe, harrastuksina kaikilla polkupyöräily ja laskettulukamat, vanhemmilla golfbägit, iso poika ajaa motocrossia ja nuoremmat pelaa jääkiekkoa. Lisäksi viidelle hengelle sopiva grillauskeskus kesäksi, krokettitarvikkeet ja -kenttä? Mihin seinään kesällä paiskotaan kaljapäissä tikkakisat? Mihin puuhun lapset tekevät kesämajan itselleen?
kerrostalo vai OK-talo?
kerrostalo vai OK-talo?
Mikäli harrastetaan vähän kaikkea ympäri vuoden vuodenaikojen mukaan niin välineitä ei tarvitse edes ostaa. Tai hölmö ne ostaa.
Kannattaa pikemminkin vuokrata laskettelukeskuksesta. Jos harrastaa laskettelua niin ei muulle jää pahemmin aikaa, jos siis oikeasti HARRASTAA jotain, eikä vain silloin tällöin käy tolvailemassa.
Harrastajalla on tietyt välineet. Judokalla on judopuku. Ei vie paljoa tilaa yksi puku.
Laskettelijalla sukset tai lauta.
Saa olla aika sirkuspelle, jos harrastaa kymmentä eri lajia ihan aktiivisesti. Siihen tarvitaaan teltta ja punainen irtonenä.
Kerrostalon varastossa on hyvä tila säilyttää suksia ja luistimia. Sinne mahtuu mopokin, jos harrastaa mopoilua.
Monissa kerrostaloissa on huoneen kokoiset vaatehuoneet, etenkin vahoissa kerrostaloissa ne ovat vakio.
Sinne voi majoittaa perheen iltatähdenkin, jos sellainen sattuu myöhemmin syntymään.
Jumalattoman tyhmä kysymys. Kaikki nuo mahtuvat kerrostaloon ja myös ok-taloon. Ok taloon ei välttämättä, jos kyseessä on vanha rintamamiestalo.
kerrostalo vai OK-talo?
Mikäli harrastetaan vähän kaikkea ympäri vuoden vuodenaikojen mukaan niin välineitä ei tarvitse edes ostaa. Tai hölmö ne ostaa.
Kannattaa pikemminkin vuokrata laskettelukeskuksesta. Jos harrastaa laskettelua niin ei muulle jää pahemmin aikaa, jos siis oikeasti HARRASTAA jotain, eikä vain silloin tällöin käy tolvailemassa.
Harrastajalla on tietyt välineet. Judokalla on judopuku. Ei vie paljoa tilaa yksi puku.
Laskettelijalla sukset tai lauta.Saa olla aika sirkuspelle, jos harrastaa kymmentä eri lajia ihan aktiivisesti. Siihen tarvitaaan teltta ja punainen irtonenä.
Kerrostalon varastossa on hyvä tila säilyttää suksia ja luistimia. Sinne mahtuu mopokin, jos harrastaa mopoilua.
Monissa kerrostaloissa on huoneen kokoiset vaatehuoneet, etenkin vahoissa kerrostaloissa ne ovat vakio.Sinne voi majoittaa perheen iltatähdenkin, jos sellainen sattuu myöhemmin syntymään.
Jumalattoman tyhmä kysymys. Kaikki nuo mahtuvat kerrostaloon ja myös ok-taloon. Ok taloon ei välttämättä, jos kyseessä on vanha rintamamiestalo.
vuokrata esim. lasketteluvälineet viisihenkiselle perheelle? talvi menee lasketellessa, ei silloin pelata golfia ja toisin päin. Miten nämä asiat sulkevat pois toisensa harrastuksina? Kaikkea ei tarvitse edes ostaa uutena plus meillä kierrätetään perheenjäseneltä toiselle. Järkevämpää tämä on kuin aina olla vuokraamassa välineitä.
Minulla on oma vip-korttikin.
Luulen että myös hyvätasoiset laskettelukeskukset tarjoavat kanta-asiakkaille oman säilytyslokeron välineilleen. Ainakin aktiiviharrastajille.
Myös motocrossia harrastaneena voin todeta että motot säilytetään hallilla, jonne voi mennä virittelemään vehjettä ja kuunnella pillurokkia nahkaliiviseurassa..
kerrostalo vai OK-talo?
Laskettelijalla sukset tai lauta.Saa olla aika sirkuspelle, jos harrastaa kymmentä eri lajia ihan aktiivisesti. Siihen tarvitaaan teltta ja punainen irtonenä.
Monissa kerrostaloissa on huoneen kokoiset vaatehuoneet, etenkin vahoissa kerrostaloissa ne ovat vakio.Sinne voi majoittaa perheen iltatähdenkin, jos sellainen sattuu myöhemmin syntymään.
vuokrata esim. lasketteluvälineet viisihenkiselle perheelle? talvi menee lasketellessa, ei silloin pelata golfia ja toisin päin. Miten nämä asiat sulkevat pois toisensa harrastuksina? Kaikkea ei tarvitse edes ostaa uutena plus meillä kierrätetään perheenjäseneltä toiselle. Järkevämpää tämä on kuin aina olla vuokraamassa välineitä.
tuo on aktiivilomailua. Aktiivilomailijat ovat harrastajien haitta, etenkin laskettelukeskuksilla ja golfkentillä.
Onneksi teitä näkee harvoin. Säästäisitte pitkät rahat, jos vuokraisitte välineenne. Ei ne omat välineet ainakaan suorituksia paranna :D
opiskeluaikana sai kuunnella naapureiden hälinää yötäpäivää, ja jos jotain pitäisi korjata, niin aina soitella ja ilmotella jne. Minun mielestäni, kun omakotitalossa asuminen ei ole kallista eikä siihen kuulu mahottomia hommia. Siivota pitää kerrostalossakin. naurettava avaus.