Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys
Kertokaa kokemuksia, esim. kuinka monella vuoto alkanut jo sen ensimmäisen, suun kautta otettavan tabletin jälkeen? Millä viikoilla on tehty? Itselläni viikkoja 8+4 ja tänään otin tuon ekan tabletin. Ja sikiön sydänääniä ei siis enää kuulunut, siksi lääkkeellinen tyhjennys=/
Kommentit (181)
Keskeytyksen syitä en halua avata, koska se on täysin henkilökohtainen asiani. Raskaus viikolla oli 6+2, kun kävin hakemassa naistentautien polilla ensimmäisen suun kautta otettavan tabletin. Otin sen siis maanantaina n. Klo 13. Siitä ei tullut mitään oireita. Seuraavana aamuna, eli tiistaina, ei tapahtunut mitään.
Vasta keskiviikkona jäi aamulla pissalla käynnin jälkeen hentoa rusehtavia vuotoa paperiin. Otin poliklinikalta mukaan annetut kipulääkkeet (panacod ja burana) klo 8. Cytotecit (4kpl) asetin ohjeen mukaan klo 8.30 emättimeen. Siitä meni aika tarkalleen tunti, kun alkoi menkkakipumainen jomotus alavatsalla. Itse vuoto alkoi siitä tunnin päästä.
Kipuja tuli ensin tunnin kahden välein ja kesti aina alle 20min kerrallaan. Pahimmat kivut tuli viimeisenä ja niiden aikana hiukka paha olo. Missään vaiheessa kivut eivät ylittäneet kovien kuukautiskipujen tasoa.
Välillä ”huimasi”, mutta luulen sen johtuneen ennemmin Panacodeista (lääkekaapissa oli aikaisemman vaivan takia saatuja), joita otin myöhemmin kaksi lisää.
Aina vessassa käydessä pönttöön holahti hyytymistä verta. Hyvin vaikea sanoa, missä vaiheessa raskausmateriaali olisi poistunut. Väitänkin, että näillä viikoilla sitä ok mahdotonta huomata. Klo 15 kaikki kivut loppuivat lähes kokonaan. Välillä tuli sekunnin kestäviä menkkakramppeja, jotka ei mitenkään haitannut elämää. Verta tuli kaiken kaikkiaan kohtuullisesti ja olin varautunut paljon pahempaan. Myös kipujen suhteen olin varautunut pahimpaan mahdolliseen kipuun.
Tänään torstaina vuoto muistuttaa normaaleja kuukautisia. Limaa tulee ehkä hiukan enemmän.
Suosittelen olemaan lukematta yhtään tarinaa etukäteen. Jokaisen kohdalla täysin oma kokemus. Kivut ovat yksilöllisiä, samoin vuoto.
Lämmin kauratyyny on hyvä varata. Eikä kannata jäädä sänkyyn makaamaan, niin tyhjeneminen on tehokkaampaa.
Minä olin viikoilla 9+4, kun keskeytys tehtiin osastolla. Kipu oli aivan järkyttävää, mutta sain Oxy-piikin lihakseen joka auttoi lähes saman tien ja sen jälkeen raskausmateriaali tulikin hyvin nopeasti pois. Olin kai sen verran pitkällä raskaudessa, että sen tulemisen erotti hyvin muusta. Fyysisesti muuten kaikki meni yllättävän sujuvasti, mitä nyt istuin sen teräspöntön päällä lähes koko osastollaoloajan, sillä vatsa meni heti sekaisin, oksentelin ja lopulta vuosin melkoisen määrän verta. Jälkivuotoa kesti tosin vain viikon, runsaana muutaman päivän.
Ja yllä sanottiin se, mikä kannattaa pitää mielessä: "Suosittelen olemaan lukematta yhtään tarinaa etukäteen. Jokaisen kohdalla täysin oma kokemus. Kivut ovat yksilöllisiä, samoin vuoto." Minulla oli hirvittävät kivut, mutta toipuminen ja keskeytys oli nopeaa.
Kun jaatte näitä kokemuksianne tänne niin pliis avatkaa vähän niitä raskausviikkoja ja muita olosuhteita. Jos ei ole ihan varma abortista, vaikuttavat psyykkiset syytkin siihen, miksi aborttikokemus on kamala.
Mitä pienemmän viikot, sitä helpompaa keskeytys on. Itselläni meni täysin oppikirjan mukaan, koska olin keskeytyksen suhteen niin ajoissa liikkeellä, että ensimmäisellä lääkärikäynnillä lääkäri ei edes tuntenut kohdunkaulassani raskauteen viittaavia asioita.
Otin heti yhteyttä yksityiseen lääkäriasemaan, koska tiesin julkisen puolen jonojen olevan isommat.
Maksoin mielelläni 100e siitä että sain heti ajan ja lähetteen poliklinikalle. Raskaustestistä oli kulunut alle pari viikkoa, kun olin jo ottamassa ensimmäistä pilleriä naistenpolilla. Raskausviikkoja oli 6, mutta hedelmöityksestä oli kulunut aikaa vasta 5 viikkoa.
Koska raskaudenkeskeytyksen syyt olivat sekä fysiologiset että sosiaaliset, abortti oli ainoa vaihtoehto. Kun abortti on hyvin perusteltu itselle, ja sille on lääkärin hyväksyntä, ei sitä tarvitse perustella kenellekään muulle enää, onneksi. Tämä helpottaa kokemusta psyykkisesti.
Kotiin menin polilta suoraan omalla autolla ajaen, eikä ensimmäisen pillerin jälkeen tapahtunut mitään. Kävin normaalisti rannalla ja kahvilassa, pysyin toki kodin lähellä koko ajan. Miesystävä tuli seuraksi illalla.
Seuraavana aamuna klo 9 laitoin emättimeen 4 polilla annettua tablettia ja makoilin leffoja katsellen pari tuntia. Otin 1 buranan ja 1 panadolin. Miesystävä oli seurana koko ajan ja kävi kaupassa ja teki aamupalan jne. Puolilta päivin alkoi menkkakipuja muistuttava juiliminen alaselässä ja vatsassa, ja verta alkoi tulla runsaiden kuukautisten verran. Kivut olivat kovimmillaankin vastaavat kuin kuukautisten aikaan, eli särkylääkkeillä täysin siedettävät, mutta toki epämukavat. Verta ei roiskunut eikä suihkunnut kuten täällä on kuvailtu, näin käy vaan jos raskausviikkoja on lähes 9. Näin alussa raskausmateriaalia ei ole ehtinyt edes kertyä, eikä alkiossa kuulunut edes sykettä, joten raskaus oli todellakin hyvin alussa.
Otin särkylääkkeitä päivän aikana neljä kertaa, joka kerta burana-panadol-parin. Tein normaaleja kotitöitä minkä pystyin, pystyasennossa kun suositeltiin olemaan ja kävelemään. Illalla seitsemän aikaan piti mennä makuulle paineen tunteen takia, mutta helpotti kun kävi pöntöllä. Pönttöön ei missään vaiheessa päivää tullut täällä makaaberisti kuvailtuja "hirveitä klönttejä" tms. vaan normaaleja, suurehkoja hyytymiä, kirkasta ja tummempaa verta jne.
Join paljon nestettä ja söin koko ajan jotain. Ei huimausta, ei kuvotusta, ei mitään muuta kuin todella runsaat menkat joiden aikana ei tee mieli tehdä mitään. Eli hyvät naiset, kun kerrotte omat kokemuksenne täällä niin kertokaa kuinka mones rv teillä on, koska on aivan eri asia tehdä abortti viikolla 9 kuin viikolla 6. Jo viikonkin pidemmälle edennyt raskaus aiheuttaa enemmän verenvuotoa ja kipua. Lisäksi jos omat menkat ovat niukat, tulee veri määrä varmasti järkytyksenä. Itselläni on aina ollut kovat menkkakivut ja runsas vuoto, joten Alwaysin yöside on tullut tutuksi. Ne riittivät nytkin, vaippaa piti vaihtaa eilisen päivän aikana noin 10 kertaa.
Omat neuvot ovatkin: jos tiedät että et voi tai halua jatkaa raskautta, hae lääkärinlausunto vaikka yksityiseltä, kunhan saat keskeytettyä raskauden mahdollisimman pian. Ihanteellisin olisi tehdä keskeytys ennen kuin tulee viikkoja yli 6, koska se on toimenpiteenä silloin helpompi fyysisesti ja psyykkisesti. Naistenpolilta sai myös mukaan vihkosia joissa on tukinumeroita, mutta itselleni riitti se, että sai vähän itkeskellä illalla miesystävän olkapäätä vasten. Se haikeuskin tulee hyväksyä, on eri asia tuntea haikeutta, kuin katua tekemäänsä raskaudenkeskeytystä.
128 tarkentaa: siis verta tuli tietysti pönttöön eniten, eli sen takia vaippoja ei mennyt niin paljon. Kävin tunnin välein vessassa istumassa ensimmäisten tuntien aikana, verta tuli samalla volyymilla kuin virtsaa. Kipuja ei ollut lainkaan. Seuraavana aamuna verta ei ollut vaipassa juuri lainkaan, mutta päivän mittaan taas tuli niukkojen kuukautisten verran.
Tein lääkkeellisen raskauden keskeytyksen yksin kotona rv 6+4. Yksin ei saisi sitä tehdä (kotona pitäisi olla varmuuden vuoksi toinen aikuinen), mutta koska en saanut kaveria paikalle ja halusin toimenpiteen äkkiä pois alta, en maininnut asiasta lääkärille.
Ensimmäisen kohtua valmistelevan tabletin otin 2 pvää aikaisemmin klinikalla. Siitä tuli etova olo ottoa seuraavana päivänä, mutta muuten kaikki ok (ei vuotoa).
2 päivän päästä otin ohjeen mukaan aamulla särkylääkkeen ja laitoin 4 cytotectia emättimeen. Makoilin sängyllä noin tunnin. Kohta alkoi pieni vuoto siteeseen. Vuoto voimistui huomattavasti parin tunnin kuluessa ja yhdessä vaiheessa sain lähestulkoon istua pöntällä noin tunnin ajan. Verta tuli paljon ja isoja klönttejä, joita ponnistelin ulos. Kerran rupesi huimaamaan, joten menin makoilemaan wc:n lattialle jalat ylhäällä ja hengittelin. Kipuja ei kuitenkaan juurikaan ollut. Liekö särkylääkkeen ansiota. Isompi ryöpytys oli ohi parissa tunnissa. Sen jälkeen pärjäsin normisiteellä. Olo oli ok, joskin uupunut.
Vuosin menkkamaista vuotoa viikon ajan. Kipuja ei ollut. Ihan normimenkoilta tuntui. Viikon vuodon jälkeen olin viikon vuotamatta. Tämän jälkeen tuli pientä tiputtelua pari kertaa.
3,5 viikon jälkeen testattiin tk:ssa raskaushormoni, joka oli kuitenkin vieläkin yli 1000 (pitäisi olla alle). Ultrattiin ja todettiin, että raskausmateriaalia on vielä suht runsaasti kohdussa eli kaikki ei ollut tullut ulos! Tämä on ilmeisesti kuitenkin aika harvinaista. Noin 95% lääkkeellisistä keskeytyksistä onnistuu täydellisesti ilman komplikaatioita.
Nyt odotan huomista kaavintaa, jotta kohtu saadaan kokonaan tyhjennettyä. Voisi olla jo ohi...
Olin viikolla 9+6 ja keskeytys tehtiin naistenklinikalla. Kivut olivat erittäin kovat. Oksentelin lattialla ja selkä - ja vatsakipu oli sellaista, mitä en ole koskaan aiemmin kokenut. Kun istukka tuli ulos, kivut loppui kuin seinään. Vuoto kesti about 5 viikkoa ja heti perään alkoi kuukautiset. Fyysisesti erittäin rankka kokemus. Myös jatkuvat lääkärissä ravaaminen oli raskasta. Nyt aikaa joitain kuukausia keskeytyksestä ja koko keskeytys kipuineen on muisto vain!
Minulla tämä on vielä edessä, juuri varasin ajan julkiselle. Vahinkoraskaus, viikkoja on arviolta 4+5, minulla ikää 40 v.
Ensin käyn terveydenhoitajalla, sitten lääkärillä, aika yritettiin saada samalle päivälle mutta ei onnistunut. Lääkärin jälkeen käsittääkseni varataan sitten aika polille. Aion päivittää tähän ketjuun, miten tämä menee. Tiedän jo valmiiksi että joudun ottamaan lääkkeet yksin. Mies on toisella puolella maailmaa ja paras ystäväni on viikot ulkomailla työmatkoilla ja viikonloput kotona vastasyntyneen vauvansa kanssa. Muuten varmaan voisin mennä hänen luonaan tekemään keskeytyksen, mutta nyt en voi ehdottaa sellaista, kun ystävällä ja hänen vaimollaan on jo muutenkin tarpeeksi haastavaa vauvan kanssa.
Jännittää keskeytyksen tekeminen ohjeiden vastaisesti yksin.
Itselläni lääkkeellinen keskeytys oli aivan helvetillinen kokemus. Viikkoja 8+5 ja jos ikinä käy niin, että tulee ehkäisystä läpi, niin pyydän imukaavinnan.
Muutenkin todella pahoinvoiva tässä raskaudessa ja pahoivointi paheni taas heti ensimmäisen lääkkeen otettuani klinikalla. En valitettavasti ottanut Panacodia - koska ajattelin, että menisi pää sekaisin, herkkä pää lääkkeille.. enkä muutakaan särkylääkettä ja siinä vaiheessa, kun olisi tarvinnut, oli liian myöhäistä. Kivuliaimman vaiheen aikana - eli n. 4 tuntia neljän Cytotecin emättimeen laittamisen jälkeen, oksensin ja ripuloin samalla kun kohtu tyhjeni ja kärsin helvetillisistä supistuksista. Luulin pyörtyväni siihen kipuun. Ja ne supistukset jatkui ja jatkui vain...
Eli kyllä kannattaa ottaa kaikki kipulääkkeet mitä tarjotaan.
Lisätään omakin kokemus tänne, jos siitä on jollekin apua.
Itsellä lääkkeellinen raskauden keskeytys tehty muutama päivä sitten. Tiistaina tein raskaustestin ja pitkän ja vaikean keskustelun jälkeen päädyttiin poikakaverin kanssa keskeyttää raskaus.
Poikakaverin vaatimuksesta mentiin yksityiselle seuraavana päivänä, mihin olen erittäin tyytyväinen, vaikka hinta olikin kova (yli 800e). Siellä todettiin että raskausviikkoja 5+5. Julkinen ei ois vielä tässä vaiheessa suostunut tekemään keskeytystä, koska sydänääniä ei kuulu näin varhain. Abortti oli meille molemmille henkisesti raskas valinta, joten maksoimme mieluummin enemmän siitä että raskaus keskeytyy mahdollisimman varhain.
Henkilökunta oli ehdottomasti ammattitaitoista ja selitti asiat hyvin ja valmisti meitä hyvin niin fyysisiin kuin henkisiinkin haasteisiin.
Ensimmäisen pillerin otin paikanpäällä kätilön valvonnassa. Tämän jälkeen oli pahoinvointia, mutta sitä oli ollut muutenkin, joten en osaa sanoa liittyykö se pilleriin vai raskauteen. Itsellä oli ollut sekä vatsakramppeja että selkäkipua jo muutaman viikon ajan ilmeisesti raskauteen liittyen, mutta seuraavana päivänä ne alkoivat lisääntyä huomattavasti. Verta ja kalvoja alkoi tulla illalla, mutta ei mitenkään hirveästi. Kivut oli tässä vaiheessa kuukautiskipuihin verrattavissa (itsellä suhteellisen kovat). Otin päivällä ja illalla 1000mg paracetamolia ja 800mg ibuprofeenia. Päätin olla ottamatta supistuksia lisääviä tabletteja illalla, sillä en halunnut käydä läpi pahinta kipua yöllä , ja hoitaja oli sanonut, että niiden ottoa voi lykätä toiseen päivään jos vuoto on vähäistä. Seuraavana aamuna laitoin tabletit ohjeiden mukaan kielen alle, sillä vuoto oli jo hieman lisääntynyt. (2 ensin ja 20min myöhemmin toiset 2). Krampit ja selkä kipu olivat jo huomattavan kovat ennen kuin viimeiset tabletit olivat liuenneet. Olin ottanut 1000mg paracetamolia ja 800mg ibuprofeenia ennen tablettien ottamista. Itse olin aikalailla kipujen ja kramppien lamauttama koko päivän särkylääkkeistä huolimatta. Otin toisen satsin iltapäivällä, mutta itse en kokenut sen auttavan. Poikakaverin alaselkä hieronta ja kuumasalva alaselkää helpottivat hieman oloa. Istuin myös jossain vaiheessa tunnin suihkussa ja laskin tulikuumaa vettä alaselälle. Itsellä kivut oli huomattavasti kovemmat kuin kuukautisten aikana, vaikka silloinkin monesti tekisi mieli itkeä kivusta.
Verta ei tullut mitään järkyttäviä määriä. Ehkä hieman enemmän kun kuukautisten aikana ja toki enemmän kalvoja ja muuta kiinteämpää. Seuraavana päivänä kivut oli laantuneet ehkä kuukautiskipujen tasolle ja verenvuoto suhteellisen vähäistä.
Nyt menossa kolmas päivä supistus lääkkeiden ottamisen jälkeen ja verenvuoto on hieman tiputtelua runsaampaa. Krampit tulee ja menee, mutta eivät ole enää kovin kivuliaita. Selkä lihakset kyllä huutaa lepoa ja huolenpitoa kaiken jälkeen.
Itse koen kokemuksen olleen niin henkisesti kuin fyysisestikin erityisen rankka, mutta jokainen toki kokee omalla lailla. Toista kertaa en halua samaa kokea. Jos vahinko vielä sattuu ehkäisystä huolimatta, niin en meinaa enää aborttia tehdä.
Itselle vaikeinta oli kestää henkinen kipu ja se että itse (tai minö ja poikakaveri) tein päätöksen mahdollisen tulevan elämän päättämisestä.
Olen lukenut paljon viestiketjuja ja minua ne autoi. Tiesin mitä odottaa.
Keskeytyksen syy verenpainelääkkeet.
To klo 14 sain osastolla ensimmäisen pillerin. Rv 7+2. Pääsin heti kotiin. Oli huimausta ja heikkoa oloa, mutta ei mitään suurempa. Illalla alkoi alavatsassa menkkakivut ja vähä kovemmat. Pärjäsin ilman särkylääkettä.
Pe olo heikko. Onneksi otin töistä vapaaksi. Illalla alkoi limainen vuoto, site jäi puhtaaksi. Pieni kipu alavatsassa.
La aamulla heräsin varhain. Laiton ruoka ja söin ja klo 8 laitoin 4 tbl emättimeen. Noin 10min kuluttua alkoi kuumottava olo alapäässä ja noin 8.40 alavatsakivut. En tarvinnut särkylääkettä. Klo 9 kävin pissalla ja site oli puhdas. Menkakivut jatkoivat ja oli ok olo. Sitten klo 9.40 meinasin nousta ylös ja kun pääsin istumaan, tunsin miten jotain nyt tulee.. housut, peitto ja liina oli täynnä kirkasta verta. Pöksyissä oli myös isompia hyytymia.
Kun pääsin kylpyhuoneeseen, tuli tutkittua mitä kaikke musta ulos tuli :) Ja tavaraa oli paljon ja kaikki oli siellä. Myös istukka oli erotettava. Ja tässä se olikin. Ei maxi-siteestä ollut hyötyä mitään.
Klo 11.30 alkoi supistukset. Siihen kyllä tarvisin kipulääkettä (panacod+burana). Supistukset oli yllättävän voimakkaita. Klo 14 maissa ne loppui.
Yleensä menkat minulla runsaat ja kivuliaat.
34v, 2 lasta (sektio ja normi synnytys)
Vierailija kirjoitti:
Keskeytyksen syy verenpainelääkkeet.To klo 14 sain osastolla ensimmäisen pillerin. Rv 7+2. Pääsin heti kotiin. Oli huimausta ja heikkoa oloa, mutta ei mitään suurempa. Illalla alkoi alavatsassa menkkakivut ja vähä kovemmat. Pärjäsin ilman särkylääkettä.
Pe olo heikko. Onneksi otin töistä vapaaksi. Illalla alkoi limainen vuoto, site jäi puhtaaksi. Pieni kipu alavatsassa.
La aamulla heräsin varhain. Laiton ruoka ja söin ja klo 8 laitoin 4 tbl emättimeen. Noin 10min kuluttua alkoi kuumottava olo alapäässä ja noin 8.40 alavatsakivut. En tarvinnut särkylääkettä. Klo 9 kävin pissalla ja site oli puhdas. Menkakivut jatkoivat ja oli ok olo. Sitten klo 9.40 meinasin nousta ylös ja kun pääsin istumaan, tunsin miten jotain nyt tulee.. housut, peitto ja liina oli täynnä kirkasta verta. Pöksyissä oli myös isompia hyytymia.
Kun pääsin kylpyhuoneeseen, tuli tutkittua mitä kaikke musta ulos tuli :) Ja tavaraa oli paljon ja kaikki oli siellä. Myös istukka oli erotettava. Ja tässä se olikin. Ei maxi-siteestä ollut hyötyä mitään.
Klo 11.30 alkoi supistukset. Siihen kyllä tarvisin kipulääkettä (panacod+burana). Supistukset oli yllättävän voimakkaita. Klo 14 maissa ne loppui.
Mikä rr lääke on noin vaarallinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskeytyksen syy verenpainelääkkeet.To klo 14 sain osastolla ensimmäisen pillerin. Rv 7+2. Pääsin heti kotiin. Oli huimausta ja heikkoa oloa, mutta ei mitään suurempa. Illalla alkoi alavatsassa menkkakivut ja vähä kovemmat. Pärjäsin ilman särkylääkettä.
Losartan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Losartan
Ei ole niin vaarallinen, että abortti pitäisi tehdä. Suositellaan välttämään alkuraskaudessa kuten lääkkeitä yleensäkin.
Sama täällä (keskeytys myöhäisillä viikoilla lääkkeillä) ja toimenpide kesti 12 tuntia, sairaalassa se koko aika.
Seuraavana päivänä pois.
Tosin en joutunut kaavintaan onneksi. Raskaus piti tosiaankin keskeyttää, paljon armollisempi vaihto ehto :( Tosin silti aina muistelen tätä asiaa, vaikka siitä on jo noin 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
joku kirjoitti että ''ambulanssilla sairaalaan'', eikö teille siis tehty tätä sairaalassa? Itse olin osastolla sisällä ja minun piti synnyttää kuollut sikiö sellaiseen metalliseen ämpäriin.. olin tosin jo viikolla 18.. vaatikaa että lääkäri ultraa että kohtu on tyhjä.. itselläni nousi tästä muutaman päivän päästä tulehdusarvot pilviin ja takas sairaalaan. Kohtuun oli jäänyt istukan pala ja jouduin kuitenkin siihen kaavintaan...
Haluaisin myös jakaa kokemuksen lääkkeellisestä abortista, sillä itse kaipasin tietoa ja kokemuksia aiheesta kun tein valintaa. Vaikea päätös oli enkä haluaisi mitään enemmän kuin lasta. Tämä vahinko sattui väärän miehen kanssa ja pääsyy aborttiin oli välttää miehen tekeminen isäksi vastoin tahtoaan, eli hänen mielipiteen kunnioitus. Osin myös se, etten halunnut tarjota lapselle rikkonaista perhettä enkä itselleni yksinhuoltajuutta ja sitä kautta entistä vaikeampaa tilannetta löytää miestä... Koen jälkeenpäin että miehen mielipide vaikutti hyvin vahvasti. Minusta olisi toisaalta törkeää jättää "isän" mielipide täysin huomiotta, arvon naiset. Kumpikin olivat halunneet seksiä ilman raskautumista.
Noh. Oireita tuli heti kun menkat jäi pois. Tein testin, + se oli. Näky olisi ollut maailman ihanin, jos se ei olisi tullut tässä tilanteessa. Tästä muutama päivä niin käynti terkkarilla keskustelemassa. Siitä parin viikon päähän sain ajan keskeytykseen. Tällöin oli raskausviikko 6. Perjantaina 1. pilleri suun kautta poliklinikalla. Loput pillerit sunnuntaina kotona, mies oli koko päivän vahtimassa (en kertonut tästä koskaan kenellekään muulle). Aamun ekat alakautta laitettavat lääketabletit alkoi toimia noin puolessa tunnissa, aika järkyttävän viiltävät kivut, supistukset alavatsassa. Kierin tuskissani sohvalla ja lattialla, enkä tiennyt miten päin olisi. Pyörrytti ja silmissä sumeni. Ei kuitenkaan niin pahat, että olisi tarvinut sairaalaan soittaa, kun tiesi kivun kuuluvan asiaan. Samoja lääkkeitä käytetään siis käynnistämään synnytys. Sama homma se kropalle jossain määrin onkin. Särkylääkkeet otin kyllä jo ennen aborttilääkkeitä. Heti tunnin sisään kun meni pöntölle niin ulos plumpsahti isot verilöllöt ja köntit, totesin että siinä se nyt tuli. Pahoinvointi loppui siihen paikkaan ja sain syötyä ruokaa ekaa kertaa varmaan viikkoon. Runsasta vuotoa jatkui koko päivän, mutta kivut oli paljon siedettävämpiä seuraavien lääkeannosten aikana. Verta tuli runsaiden menkkojen verran vajaa viikko. Ajattelin että olipas helppoa. Mitään kipuja ei enää ollut.
Mutta, ärsyttävä ja ahdistava jälkivuoto kesti yhteensä 11 VIIKKOA!! Siis sellaista haaleaa ruskeaa limaista, välillä kuivia pieniä veriklönttejä. Ihan selvisi pikkuhousunsuojilla mutta argh kun se ei loppunut millään. Aivan jäätävä aika odottaa, soitin pari kertaa lääkäriinkin, mutta käskivät odotella kun mitään tulehdusoireita, hajuja tai kipuja ei ollut. Sitten loppiaispäivänä vihdoin näin valkoisen pikkuhousunsuojan yön jälkeen.
Kamalin vaihe tässä kaikessa oli kuitenkin se alun 2 viikkoa, joka piti olla raskaana ja kärsiä raskausoireista ja salailla niitä ja koittaa jaksaa töissä. Olin ihan loppu, väsynyt ja pahoinvoiva, en voinut syödä kun jotain suolakurkkuja jne. Ja ajatella koko ajan pientä ihmistä sisällään, johon ei saa kiintyä ja josta ei saa iloita.
Jos mitään positiivista tästä keksin, niin ainakin tiedän voivani tulla raskaaksi ja toivon vain sydämeni pohjasta että vielä joskus tulen oikean miehen kanssa. En kuitenkaan kadu päätöstä eikä operaatio ole mitään traumoja jättänyt. Suht simppeli toimenpide ja on arvokas asia, että se meillä Suomessa on laillista ja mahdollista. Koko hoito maksoi yhteensä jotain 80 e.
Haluaisin kertoa oman positiivisen kokemuksen. Pelkäsin ihan hirveästi kun peloteltiin kivuilla ja runsaalla vuodolla. Minkäänlaisia tuntemuksia ei tullut neljän emättimeen laitetun tabletin jälkeen. 4 tunnin kuluessa tableteista alkoi normaali kuukautisvuoto. Huolestuin etteivät lääkkeet tehonneet kun vuoto oli niin vähäistä pari päivää lääkkeiden laiton jälkeen. Pääsin ultraan jossa katsottiin tilanne ja kohtu oli tyhjentynyt oli vasta niin alussa että selvisin todella vähällä vuodolla ja kivuitta.
Hei, kun etsin kokemuksia lääkkeellisestä keskeytyksestä ja tietoa, oli tämä, osin jo hyvin vanhakin ketju ainoa, jossa oli asiallisia kirjoittajia.
Tästä syystä jaan tänne tämänpäiväisen kokemukseni, josta toivottavasti joku muu sitten myös saa tukea ja tietoa.
Keskiviikkona 3.6 sain klo 10 ekan lääkkeen, joka tuli siis niellä vastaanotolla.
Olo oli koko keskiviikon ihan hyvä, hieman kuvotusta.
Torstaina klo 10 aamusuihku, pyyhkeeseen tuli kirkasta verta. Yöllä ei siteeseen ollut tullut mitään. Torstaina päivän mittaan siteeseen kaikkinensa tuli tosi vähän vuotoa.
1 normisärkylääke meni torstaina.
Yöunet hyvät, klo 7.30 pe aamupala jonka yhteydessä burana 600 ja panacod 1 mg.
Klo 08.10 tabletit emättimeen 4 kpl a’200 mg.
Pari minuuttia makuulla ja sitten ylös. Klo 9 saakka jääkaapin pesua, klo 9.10 pakko mennä pöntölle. En tiennyt oksettaako, joten otin vadin viereen varmuudeksi. Alaselkäkivut kovat. Kuvotus mutta ei yrjöä. Istuin päntöllä ehkä vartin, välillä makasin lattialla jumppapatjalla. Pönttöön tuli verta muttei mitään isoa. Klo 9.45 tosi pahat kivut, alaselän ja reisien vihlontaa, vatsan väänteitä.
Klo 10 ei oudosti tuntunut enää mitään. Menin nopeaan suihkuun, oli hyvä olo. Suihkun jälkeen klo 10.15 siteeseen tuli iso (10 cm x 5 ja paksuus ehkä vajaan sentin) hyytymä jossa mukana myös lääkkeiden kuoria.
Hyytymä sisälsi vaaleamman alueen myös. Ei kipuja lainkaan, hyytymä valui vaan ulos.
Odottelen vielä toista/lisää isompia hyytymiä ja klo on nyt 11.00.
Välillä kipuja kyljissä, alaselässä ja reisissä. Vähän nälkä, ei huono olo. Tein ruokaa.
Klo 12.00, iso hyytymä.
Muutoin vuoto melko kirkasta. Yöside. 4x tunnissa vaihto.
Klo 12.45 iso ”pala” joka selkeästi kiinteä ilman hyytynyttä verta.
Loppupäivä kirkasta verta ja paljon. Siteen vaihto kahdesti tunnissa. Always yöside toimii.
Kello on nyt 19.00 kieppeillä ja selkää särkee hieman, muuten ei mitään.
Sain keskiviikkona vastaanotolta neuvon olla tyhjennyspäivänä paljon jalkeilla jotta vuoto, istukka, alkio ja hyytymät tulisi varmimmin pois. Sängyssä ei tulisi juuri maata vaikka se niin houkuttelisi kyllä. Tätä olen yrittäny noudattaa ja istahtanut ihan vain hetkiksi.
Tässä vielä taustatiedot:
Rv aloitettaessa ke oli 7+2 ja ikää 39 v. 3 synnytystä joista viimeisin 2010.
Keskeytyksen syy on ehkäisyn pettäminen ja ehkäisynä kondomi. Mies käy myös testosteronin korvaushoidossa, jossa hoitava alan huippu-urologi on todennut ettei testo-hoidettavilla miehillä ole enää omaa tuotantoa, joten he eivät voisi lapsia saada.
Kuinka väärässä hän olikaan ja oma gynekologini Mehiläisellä (nainen) hämmästeli myös tätä.
Mukavaa kesää kaikille.
Vanha ketju mutta lisään oman kokemukseni.
Huomasin olevani raskaana ei toivotusti 4+6. Keskeytys aloitettiin aloitustabletilla tiistaiaamuna gynen sisätutkimuksen jälkeen 6+1. Illalla alkoi epämiellyttävä turvotus ja pingotus vatsassa sekä pientä rusehtavaa vuotoa, en kuitenkaan tarvinnut siteitä ennen keskiviikkoiltaa.
Torstaiaamuna laitoin kotona 4 Cytotecia emättimeen klo 7 ja otin 600 buranan ja Panacodin ja köllöttelin n. 3 tuntia ohjeiden mukaan. Klo 10 kieppeillä alkoi jomotus alaselässä ja puoliltapäivin otin toisen lääkesatsin. Tunsin että jotain alkaa tapahtumaan ja veskissä tuli purskahdus hyytymiä. Join runsaasti vettä koko ajan aamun lepäilyn jälkeen ja joka vessakerralla tuli veristä ja limaista vuotoa ihan reilusti mutta side pysyi lähes kuivana. Iltapäivällä kolmen kieppeillä pyyhkiessä vessapaperiin tarttui noin peukalon kokoinen ruskeahko klöntti, olisko ollut istukka tai raskausmateriaali. Selässä ollut jomotus rauhoittui.
Nyt on lauantai ja vuotoa tulee pienen siteen verran. Eilen vessassa käydessä tuli vielä limaista vuotoa, "jojoja", nyt ei niitäkään.
Kokonaisuutena kipu oli erittäin kohtuullinen, vuoto niukkaa. Minulla on kaksi lasta ja ikää lähes 40.
Kovin dramaattisia kokemuksia tuntuu monella olevan, itselläni kokemus oli hyvin siedettävä. Kokemukseen vaikuttaa varmasti myös psyykkinen puoli, esim jos henkilö haluaa lapsen mutta joutuu vaikkapa sikiön kehityshäiriön vuoksi abortoimaan, on tilanne toinen.