Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys
Kertokaa kokemuksia, esim. kuinka monella vuoto alkanut jo sen ensimmäisen, suun kautta otettavan tabletin jälkeen? Millä viikoilla on tehty? Itselläni viikkoja 8+4 ja tänään otin tuon ekan tabletin. Ja sikiön sydänääniä ei siis enää kuulunut, siksi lääkkeellinen tyhjennys=/
Kommentit (181)
onko ensimmäisen tabletin jälkeen keskeytys peruuttamaton ?
Hei,
Menen sairaalaan tekemään lääkkeellisen raskauden keskeytykse, voiko sen ajan mitä siellä vietän mukanani olla tukihenkilö?
Muistakaa näitä kommentteja lukiessanne, että heillä joilla kaikki menee hyvin ( eli 95% kokeneista) ei tänne juuri kirjoittele. Itsellä tehtiin rv 6+1 ja olin itsekin skeptinen kun näitä juttuja luin ja kun Minulla synnytyksiäkin takana ja kaikki istukatkin jouduttu kaapimaan. Kaikki meni tosi hyvin. Ekan lääkkeen jälkeen vuorokauden päästä alkoi pieni vuoto. Se päivä oli huonoin. Oli pahoinvointia. Varsinaisena keskeytyspäivänä. 1h lääkkeiden laiton jälkeen alkoi menkkamainen juilinta ja samantien vuoto. Ekana päivänä vuoto oli runsaampaa mutta jo seuraavana normaalin kuukautis vuodon mukaista. Jomotus vatsassa kesti muutaman tunnin. Eikä todellakaan ollut kummoista. Nyt 8 vuotopäivä ja pikkuhousun suojalla pärjää.
Ei hitto mitä tolallailua ja valehtelua tää keskustelu täällä. Joten älkää ihmiset uskoko. Mitenköhän se 1 prosentti, jolla tulee ongelmia lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen jälkeen on päätynyt tänne hysterisoimaan. On huudettu kivusta Ja menty ambulanssilla sairaalaan Ja Vaikka Mitä. Mitenköhän nää ihmiset kestää kuukautiskivut?
Ite tein tänään keskeytyksen kotona yksin. Ei ollut kipuja, hyytymät meni siististi vessanpönttöön ja nyt on kaikki kunnossa. Vuoto on melko runsasta, mutta hoituu tavallisilla siteillä. Ei jäänyt traumoja, mutta samaan tilanteeseen en kuitenkaan aio enää joutua. Mutta pointtina se, että älkää uskoko näitä pelottelijoita, jutut ovat keksittyjä tai hullujen kokemia.
Oon samaa mieltä edellisen kommentoijan kanssa,että ei kannata stressata itseänsä vielä enemmän lukemalla etukäteen mitään nettikeskusteluja koska jokainen on yksilö ja kokee asiat omalla tavallaan. Itse tein keskeytyksen tänään ja nyt kaikki hyvin. Mutta sen sanon että ei ollut niin traumatisoiva/pelottava/kivulias kuin itse kuvittelin. Kipulääkkeet oli kyllä tarpeen ja kuumavesipullo ja oma äiti mua vähän passaamassa <3 mun rv oli 7+5 jos tolla tiedolla on mitään merkitystä
Ja täytyy vielä mainita Naistenklinikan henkilökunta,ihan ajanvaraajasta lähtien. Ne on ammattilaisia ja osaa asiansa,pitää huolen että tiedät varmasti kaiken ja jäi tunne että ne oikeesti välittää
Miksi piti ottaa lääke suun kautta jos sydänääniä ei ollut?
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti ottaa lääke suun kautta jos sydänääniä ei ollut?
Öö... Olisiko vaikka sen takia, että ne kuolleet sikiöt olisi saatu sieltä tulemaan pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto mitä tolallailua ja valehtelua tää keskustelu täällä. Joten älkää ihmiset uskoko. Mitenköhän se 1 prosentti, jolla tulee ongelmia lääkkeellisen raskaudenkeskeytyksen jälkeen on päätynyt tänne hysterisoimaan. On huudettu kivusta Ja menty ambulanssilla sairaalaan Ja Vaikka Mitä. Mitenköhän nää ihmiset kestää kuukautiskivut?
Ite tein tänään keskeytyksen kotona yksin. Ei ollut kipuja, hyytymät meni siististi vessanpönttöön ja nyt on kaikki kunnossa. Vuoto on melko runsasta, mutta hoituu tavallisilla siteillä. Ei jäänyt traumoja, mutta samaan tilanteeseen en kuitenkaan aio enää joutua. Mutta pointtina se, että älkää uskoko näitä pelottelijoita, jutut ovat keksittyjä tai hullujen kokemia.
täällä taitaa olla myös trollaajia toiseen suuntaan, että kertovat hyvinkin positiivisesti kokemuksistaan, aivan kuin saman kirjoittajan kynästä.
raskauden keskeytys ei ole helpo päätös eikä pitäisikään, päätetäähän siinä elämä. sitä lasta ei enää saa takaisin. voi olla että ei ikinä enää saa lapsia. komplikaatioita voi aina tulla. pilleri, joka päättää elämän, ei voi olla myrkytön ja vaaraton. mutta tietenkin jokaisen pitää se päätös tehdä yksin. ei kannata uskoa niitä, jotka sanovat abortin olevan helppo eikä niitä jotka pelottelevat helvetillä. on ihmisiä, joille ei tule mitään komplikaatioita ja on ihmisiä joille tulee komplikaatioita. riskit on kaikessa ja itse on arvioitava minkä riskin ottaa. raskauden keskeytyksiä tehdään kuitenkin aika paljon, joten monella mennyt hyvin mutta koskaan ei tietenkään tiedä onko se pilleri ollut sittenkään ollut turvallinen (aikojen saatossa turvalliseksi luullut aineet voivat ollakin hngenvaarallisia).
eli siis kannattaa hankkia luotettavaa tietoa eikä uskoa vain palstaa, jolla jokaisella on oma agendansa.
Itsellä alotettiin lääkkeellinen raskaudenkeskeytys kaksi päivää sitte keskiviikkona sairaalassa 1 pillerillä ja rv oli 5+5. Eilen sitten laitoin illalla 22 aikaan ne 4 tablettia emättimeen. Sitä ennen otin puol 10 aikaan 5x500g buranaa koska hoitaja sanoi että mun kannattaa ottaa reilusti kun normaalisiti kuukautiskivutkin kauheat. Lääkkeiden laiton jälkeen 1,5 h tuntunut mitään mutta sitten alkoi selkäkipu ja alavatsakipu ja paine alapäässä ja veren vuoto. Mutta kipu oli yllättävän pientä ja varmaan särkylääkkeiden ansiosta. Iso apu oli myös kuumavesipullot, eli laitoin kahteen isoon limupulloon kuumaa vettä ja sitten menin makaamaan kyljelleen sänkyyn ja laitoin selän taakse yhden ja toisen alavatsan kohdalle. Johan kipu lähti kokonaan, mutta kuuma vesi piti vaihtaa uudestaan tunnin välein niin auttoi. Aamulla 6,9 ja 12 laitoin 2 tablettia emättimeen. Ei ollut aamulla kauheana kipua ja itseasiassa vähemmän ollut kuin kuukautisten aikaan.. Verta on tullut jonkunverran muttei järkyttävästi niinkuin olen joitain kokemuksia kuullut.. Vasta 2 päivä mutta ihmetyttää kun tuntuu että vuoto jo nyt loppumassa mutta pitää katsoa miten tämä tästä etenee. Mitään raskauskiinnikkeitä ei oo tullut mutta ehkä se tässä pian..
Rv 5+6 ja ekan pillerin jälkeen ei mitään, cytojen jälkeen perus ns. "menkkakipuja" ja pieniä supistuksia. Hyytymiä välillä ja verta, eipä 4 tunnissa ole vielä muuta tapahtunut. Ei suurempia kipuja. Ensimmäinen abortti ja menkkakivut normaalisti pieniä.
Mä oon 16 ja otin tänää ekan pillerin huomista aborttia varten.. pelottaa ihan sikana. Mulla siit tää valmistelee kohtua että se onnistuu. Sattuu mahaan aivan sikana ja verta tulee vähän muttei paljoa. Olen 15 raskausviikolla niin joutu valviraan viedå juttu. En huomannut yhtään että olisin raskaana kun maha ei kasvanut eikä ollut mitään. Sitten menkat jäi 2kk välistä ni rupesin ihmettelemään. Tästä eteenpäin jatketaan ja saan ehkäisykapselin. Älkää koskaan harrastako yhdyntää ilman suojausta!
Hei!
Haluan jakaa oman kokemukseni, koska koen saaneeni täältä useammalta kirjoittajalta aika realistisen kuvauksen siitä, miten lääkkeellinen keskeytys etenee, vaikka se jokaisella yksilöllistä onkin.
Lähetteen hain yksityiseltä, koska kunnallisella puolella olisi lekuriaika mennyt reilun viikon päähän. Ultralla todettiin raskauden kesto 5+5. Siitä alkoi piinaava odottaminen.
Ensikäynti polilla oli tämän viikon keskiviikkona. Siellä tehtiin gynekologinen tutkimus ja klamydia+tippurikoe, joka on vakiokäytäntö. Sain Mifegyne-tabletin suun kautta ja minulle kerrottiin, että koska raskausviikkoja oli niin vähän (6+4), lääkkeellinen keskeytys tulisi tehdä loppuun kotona. Sain hyvät ohjeet ja puhelinnrot, joihin soittaa, jos tulisi kysyttävää tai komplikaatioita. Olisin halunnut tehdä keskeytyksen sairaalassa, mutta sitä vaihtoehtoa minulle ei annettu, vaikka kysyinkin. Vasta rv10 jälkeen tehtävät keskeytykset tehtäisiin kuulemma osastolla.
Minulle tuo Mifegyne aiheutti hieman huonon olon. En ollut lähelläkään oksentaa, mutta muuten oli hieman etova olo - etovampi kuin aiemmin. Torstai-iltana tuli hyvin pieni verinen vuoto ja ihan tavallisia menkkakivun tyyppisiä alavatsakramppeja. To-pe-välisenä yönä alkoi verinen vuoto, mutta ihan tavallisten kuukautisten tapaan.
Pe-aamuna klo 7.15 nappasin kaksi Panacodia ja Buranaa 900mg. Koska vuoto oli jo alkanut, otin klo 8 neljä Cytotec-tablettia suun kautta. Laitoin ne sulamaan kielen alle - n. 20-30min siinä meni vaikka neljä pilleriä olikin. Onneksi pillerit eivät maistuneet juuri miltään. Puoli yhdeksän jälkeen kivut alkoivat pikkuhiljaa voimistuen. Ensin ne olivat ihan tavallisen kk-kivun oloisia ja tulivat aaltomaisina. Sitten tuli pahoinvointi. Kivut muuttuivat pian yhtäjaksoisiksi hieman vaihdellen voimakkuutta.
Paljon epämiellyttävämpää oli kuitenkin se pahoinvointi, jonka takia lopulta oksensin kerran n. klo 9 paikkeilla. Se helpotti oloa joksikin aikaa. Siirryin vessasta sänkyyn ja kyljelläni maaten keinutin itseäni kun alavatsaa kramppasi voimakkaasti. Tätä kesti noin klo 10 asti, jolloin olo helpottui n. puolen tunnin ajaksi. Vuotoja oli ollut aika vähän siihen mennessä. Ennen yhtätoista vointi meni taas kurjemmaksi ja makoilin sängyllä itseäni keinutellen ja syvään hengitellen. Kivut olivat kyllä aikamoisia, vaikken missään vaiheessa ollut sairaalaan silti lähdössä. Ihan sietokyvyn rajoissa oltiin ja minua auttoi se ajatus, että muutaman tunnin kuluttua se olisi ohi.
Klo 11.20 naistentautien polilta soitti kätilö, joka kyseli vointia. Hän sanoi, että voisin ottaa jäljellä olevat cytotecit (2kpl) suun kautta niellen ne suoraan - ei tarvitsisi imeyttää kielen alla. Kätilö lupasi soitella uudestaan vielä klo 14 jälkeen.
Särkylääkkeiden vaikutus alkoi heiketä klo 11 jälkeen ja otinkin puoli kahdentoista aikaan yhden Panacodin ja Buranaa 900mg. Klo 12 nappasin vielä ne kaksi cytotecia. Kivut pysyivät ennallaan n. klo 13 asti, jolloin kävin vessassa ja pönttöön tuli pari isompaa hyytymää. Sen jälkeen kipujen luonne muuttui ja se yhtäjaksoinen voimakas supistelu vaihtui muutamiin toki melko pitkäkestoisiin supistuksiin. Myös vuoto alkoi kunnolla klo 13 jälkeen. Klo 14 olo oli jo paljon parempi. Kipuilua toki oli edelleen mutta lievempänä. Kätilön kanssa juteltiin tovi ja hän vielä ohjeisti kertaalleen, miten jälkihoito menisi.
Sanat eivät riitä kuvaamaan sitä helpotuksen ja huojentumisen määrää kun kivut hellittivät ja sai juotua ja syötyä ilman että ällötti.
Rankka kokemus, mutta ei kaduta. Enkä tiedä olisinko saanut sairaalassa yhtään enempää kivunlievitystä. Pahoinvointilääke saisi kyllä kuulua niihin annettaviin lääkkeisiin mielestäni. Huono oksettava olo kurjistaa jo muutenkin vaikeaa olotilaa.
Hei te lääkkeellisen tehneet! Oon nyt lukenut kokemuksia eri puolilta ja saanut sellaisen käsityksen, että 1. pillerin ja cytotecien välissä olisi yleensä vain 2 päivää? Ite kävin polilla tänään (ti) hakemassa sen ekan pillerin ja vasta perjantaiaamuks olis varattu aika (pyysin siis että voisin ottaa ne cytotecit klinikalla enkä kotona). Tietty jo lähtökohtaisesti epämiellyttävää odotella toimenpidettä 3 päivää, mutta heräsi myös kysymys että voiko tällä olla vaikutusta onnistumiseen, kipuihin yms. Onko muilla ollu tällasta pidempää "väliaikaa"? Oon siis 28-v., rv 5+6, tänään on ollu siis kuukautiskipuihin verrattavia kipuja, vuotoa ei vielä.
Tänään lääkkeellinen viety loppuun kotona. Laitoin siis 4kpl aamusta pillereitä emättimeen. Tätä ennen otin kipulääkkeet 45min. N 2h päästä alkoi vuoto, 3h päästä menkkamaisia kipuja, otin särkylääkettä ja helpotti. Ei juurikaan kipuja, vuotoa oli aika runsaasti ekat 4h kun alkoi vuotamaan. Nyt kuukautistyyppistä vuotoa. Yksin olin kotona, muuta ei ollut kun kaamea väsymys jossain välissä. Kauhulla odotin kipuja ja vuotoa, mutta turhaan. Hyvin toistaiseksi mennyt ja toivottavasti jälkitarkastuksessa kaikki ok.
Haluan jakaa oman kokemukseni lääkkeellisestä keskeytyksestä, koska odotin sitä kauhulla luettuani siitä kokemuksia keskustelupalstoilta. Minulla kaikki meni hyvin, alusta loppuun asti. Ensimmäisenä suun kautta otetun tabletin jälkeen tuli välillä aivan minimaalisesti haalean vaaleanpunaista vuotoa, lähinnä pyyhkiessä. Kipuja ei ollut, ainoastaan hieman hutera ja kuvottava olo. Ennen emättimeen laitettavia tabletteja otin 1g parasetamolia ja 400mg Buranaa. Sairaalasta saadun Panacodin päätin jättää säästöön, jos kovat kivut iskevät päälle. Tablettien laiton jälkeen nukahdin ja heräsin muutaman tunnin jälkeen. Herättyäni kävin vessassa, jolloin jotain isompaa tuli pönttöön. Tästä alkoi myös vuoto, joka oli hyvin maltillista koko ajan. Pari ensimmäistä päivää tuli siteeseen isompia hulahduksia, mutta siivellisellä siteellä pärjäsi hyvin. Tästä vuoto hiljeni pikkuhiljaa. Kaikkiaan se kesti kaksi viikkoa, joista toinen oli lähinnä tuhrua. Kipuja ei ollut yhtään, missään vaiheessa eikä hyytymiä oikeastaan tullut. Kolme viikkoa keskeytyksestä kävin verikokeessa ja hcg-arvo oli 1,5 eli keskeytys oli onnistunut.
Halusin jakaa tällaisenkin keskeytyskokemuksen, keskustelupalstan tuntuvat pullistelevan toisen ääripään kokemuksia. Nähtävästi se, miten kunkin kroppa reagoi, on erittäin yksilöllistä. En olisi uskonut.
- Nainen 38 vuotta, 2 lasta, lääkkeellinen keskeytys viikolla 6 +
Mulla oli kovat kivut jo ennen keskeytystä ja olin sairaalassakin kipujen takia useamman yön ottamassa tramalpiikkiä kankkuun. Lääkkeellinen keskeytys tehtiin nyt 6+4 ja ei tosiaankaan ollut kivuton. Cytot laitoin aamulla, parin tunnin päästä alkoi kovat kivut jotka kestivät viisi tuntia kunnes kohtu tyhjeni. Tuon viiden tunnin aikana olin varma että kuolen, edes spontaani keskenmeno viikolla 8 ei ole tuntunut niin pahalta. Nyt odottelen vuodon himmaantumista, kivut onneksi helpottivat jo. En yhtään ihmettele että jotkut lähtevät lanssilla sairaalaan hoitamaan loppuun jos on oksennusherkkä tms kivusta. Mulla oli oksuämpäri hollilla mutta ei lopulta ollut tarvetta. Kipulääkettä mennyt tähän mennessä 2x burana, 3x panacod ja 2x tramal. Yöksi otan varmaan vielä panacodin ja buranan että saan nukuttua.
Rv 8+5. Maanantaina hain ensimmäisen lääkkeen. Lääkäri kirjoitti keskiviikon (2. Lääkkeiden ottopäivä.) ja torstain sairaslomaa. Tiistaina olisi pitänyt mennä töihin...pahoinvointi ja kivut alkoivat jo Ma-Ti yönä joten otin palkattoman vapaapäivän tiistaiksi. Ja hyvä niin!! Runsas veren vuoto yms muu materiaali alkoivat tulla TI aamulla 9.30. Ja sitä sitten riitti. 8 tunnin suojan lupaava yöside oli täynnä 10-15 minuutissa. Ja vessassa istuessa verta valui norona pönttöön. Tätä kesti tunnin tai kaksi. Kipuja ei ollut pahasti. Otin päivän aikana 3 x 600 mg Buranaa. Nyt on keskiviikko ja 2. lääkkeiden otto päivä. Olo suht ok ja alavatsa melkoisen hellä.
Jäin itse miettimään hoitajan vastausta kysymykseeni. Minä : Että miksi töihin tiistaina jos vuoto/suurempi hulahdus pitkin jalkoja valuen tapahtuukin jo ennen 2. lääkkeiden ottoa töissä kaikkien nähden?? Hoitaja : No tulet sitten vain pois töistä kesken päivän.
WTF??!!! Onneksi pidin pääni ja en mennyt töihin tiistaina. Asia jo muutenkin vakava ilman ylimääräistä yleisöä. :(
Paljon tsemppiä kaikille tämän asian kanssa tekemisissä oleville. <3
Tein raskaudenkeskeytyksen lääkkeillä helmikuussa 6+2 viikolla. Minulla oli ollut jo melkein 2 viikkoa pahoinvointia. Varasin ensimmäiseksi ehkäisyneuvolaan ajan jonka sain seuraavalle viikolle. Sieltä sain lähetteen naistensairaalaan jonne sain ajan sitä seuraavalle viikolle. Naistensairaalassa tapasin ensin sairaanhoitajan, sitten sairaanhoitajan ja lääkärin (joka teki ultran) ja sen jälkeen sairaanhoitajan joka antoi lääkkeet ja ohjeet. Otin siellä myös suunkautta otettavan lääkkeen pe aamuna. Su aamuna otin klo 8 aikaan Panacodin ja Burana 600:n sekä oman pahoinvointilääkkeen. N. Klo 9 laitoin tabletit alapäähän, lepäsin 30 min jonka jälkeen lähdin kävelemään ympäri kämppää. N. tunnin jälkeen alkoi vähän supistelemaan ja 2 tunnin päästä valahti verta siteeseen. Menin pöntölle johon tuli jotain vähän isompaa. Koko päivän supisteli (klo 22 asti) ja välillä tuli vähän enemmän verta ja muuta. Pärjäsin loppupäivän buranalla ja 1 mg Paracetamolilla. Pari päivää vuoti vähän enemmän eikä tarvittu enää särkylääkettä. Koko vuoto loppui 1,5 viikon aikana. Fyysinen kipu oli yllättävän pientä. Henkisesti tilanne oli paljon raskaampi. Seuraavalla kerralla (mitä ei tule) varaisin ajan suoraan yksityiselle lääkärille, jotta saisin ajan nopeammin naistensairaalaan.
Luin ketjun kommentit ja olin varautunut erittäin koviin kipuihin, toivoen kuitenkin parasta. Sain toissapäivänä ekan tabletin ja eilen alkoi rusehtavia vuoto. Laitoin kuitenkin aamulla alakautta 4 pilleriä, koska sh sanoi että voi laittaa jos vuotoa on vain vähän ja ala kautta laitettuna oireet vähäisemmät. Odotin tunnin makuulla, jonka jälkeen kokeilin vieläkö pillerit tuntuu.. ja tuntuihan ne... mutta vessaan oli mentävä. Kävin vessassa ja hieman sen jälkeen tunsin kun verta alkoi valua. Ei kipua. Tunnin päästä kävin uudelleen vessassa, side oli aivan täysi. Tultuani takaisin sänkyyn aivastin ja tunsin kun alapäästö turskahti oikein kunnossa jotain. Kourallinen limaa/hyytymää. Siteen vaihtoon. Kävin n tunnin välein vessassa ja aina tuntui jotain tippuvan pönttöön ja side tosiaan täyttyi verestä aina. Klo 14 aikaan vuoto kuitenkn väheni eikä hyytymiä ole tullut vessassa. Kipua ei ole ollut ollenkaan! Ehkä vähän selkäkipua välillä.
Kaikkeen voi ja kannattaa ehkä varautua, mutta asia voi hoitua helpostikin kuten mulla. Tsemppiä kohtalotovereille!
Ekasta lääkkeestä alkoi päivää myöhemmin vuoto, jonka mukana tuli hyytymiä sekä kohtu sekä alaselkä oli kipeä. Otin kello 6:30 aamulla reseptillä haetut buranat, itse en saanut mitään pamacodia. Kello 7:30 otin 4 tablettia suun kautta ja noin 10min myöhemmin alkoi järkyttävät kivut. Otin toisen buranan, joka ei auttamut yhtään. Kramppasin kivusta, oksentelin ja yritin pöntöllä työntää materiaalia ulos jota tulikin 10min välein. Poikaystäväni oli todella huolissaan ja pyysi etten lukitse vessaa sekä hieroi alaselkääni. Kivut laantuivat noin tunnin kuluessa ja 3 tunnin päästä otin toiset tabletit, joista ei enää tullut samanlaista kipua. Kävin vessassa ponnistelemassa kamaa ulos ja noin 11 jälkeen nukahdin. Heräsin kello 14 jälkeen, jolloin verta ei tullut enää juuri yhtään, mutta menkkamaisia kipuja oli edelleen. En ehtinyt näkemään mitä kaikkea sisältäni tuli, mutta materiaalit kirjaimellisesti räjähtivät pönttöön. En tiedä miksi kaikki tapahtui minulle niin nopeasti ja miksi verta ei enää tule. Mietin, että onkohan kohtu nyt tyhjentynyt kunnolla 🤔 Raskas kokemus, onneksi poikaystävä on ollut suurena tukena.