Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkkeellinen raskaudenkeskeytys

Vierailija
24.01.2011 |

Kertokaa kokemuksia, esim. kuinka monella vuoto alkanut jo sen ensimmäisen, suun kautta otettavan tabletin jälkeen? Millä viikoilla on tehty? Itselläni viikkoja 8+4 ja tänään otin tuon ekan tabletin. Ja sikiön sydänääniä ei siis enää kuulunut, siksi lääkkeellinen tyhjennys=/

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
22.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tarinani pähkinänkuoressa: keskeytynyt keskenmeno rv 10. Lääkkeellinen tyhjennys näytti onnistuneen. Pidin pientä vauvanalkua kädellänikin. Vaikea pukea sanoiksi sitä tilannetta. Sitten kotiin. Meni viikko,alkoi kivut ja vuoto yltyi. Kaavintaan,kohtu täynnä tavaraa. Taas kotiin. Meni jälleen viikko. Sama tilanne. Uudelleen kaavintaan. Kotiin. Muutama päivä ja todettiin kohtutulehdus. Pari päivää tästä painajainen jatkui. Lopulta tehtiin hysteroskopia, jonka avulla kohtu viimein saatiin putsattua. Lääkekuuri ja pitkä toipuminen henkisesti ja fyysisesti. Nyt vajaan vuoden jälkeen uusi raskaus jo yli puolen välin.

Vierailija
82/181 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei eksy kirjoittamaan hyvistä kokemuksista. Lääkkeillä tehtiin 9+1 viikoilla. En tuntenut mitään,nukuin 3h ja menin vessaan,runsas vuoto oli jo alkanut. Pääsin kotiin. Vatsa meni lääkkeustä kyllä sekaisin ja loppumaton jano oli koko ajan ja lisäksi kylmä. Ei muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuossa muutama pvä sitten lääkkeellisen keskeytyksen osittain kotona syitä sen enempää selittelemättä. Rv oli 5+2

-Ensimmäisen tabletin sain suun kautta kättärillä josta ei tullut mitään oireita!!

Kuulemma pahoinvointi hoitajan mukaan johtuukin usein perinteisestä raskauspahoinvoinnista eikä niinkään pilleristä!

-Seuraavana päivänä otin Panacodin sekä 800 mg buranan ohjeiden mukaan, puoli tuntia tämän jälkeen laitoin 4 kpl emättimeen laitettavaa pilleriä jotka laitoin 24 tuntia tuosta kättärillä suun kautta otetusta pilleristä.

Pari tuntia tuosta alkoi pieniä menkkakipuja sekä vuotoa tulla.

Vuoto oli hieman kuukautiskipuja runsaammat mutta kivut olivat lähinnä pistelyä alavatsassa. Siinä se.

-Nyt on muutama pvä kulunut ja jälkivuoto aika pientä mutta tuntuu että kaikki ok! Jälkitarkastus parin vkon kuluttua missä tarkistetaan raskaushormonin määrä että on laskenut.

Kauhutarinoita ei kannata lukea! :) Jokainen tekee elämtilanteensa mukaan päätökset ja minä ainakin voin sanoa tehneeni erit. oikean ratkaisun mitään katumatta!

Tässä minun kokemukseni lääkkeellisestä raskaudenkeskeytyksestä.

Vierailija
84/181 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tuossa muutama pvä sitten lääkkeellisen keskeytyksen osittain kotona syitä sen enempää selittelemättä. Rv oli 5+2

-Ensimmäisen tabletin sain suun kautta kättärillä josta ei tullut mitään oireita!!

Kuulemma pahoinvointi hoitajan mukaan johtuukin usein perinteisestä raskauspahoinvoinnista eikä niinkään pilleristä!

-Seuraavana päivänä otin Panacodin sekä 600 mg buranan ohjeiden mukaan, puoli tuntia tämän jälkeen laitoin 4 kpl emättimeen laitettavaa pilleriä jotka laitoin 24 tuntia tuosta kättärillä suun kautta otetusta pilleristä.

Pari tuntia tuosta alkoi pieniä menkkakipuja sekä vuotoa tulla.

Vuoto oli hieman tavallisia kuukautisia runsaammat ja kivut olivat lähinnä pistelyä alavatsassa. Siinä se.

-Nyt on muutama pvä kulunut ja jälkivuoto aika pientä mutta tuntuu että kaikki ok! Jälkitarkastus parin vkon kuluttua missä tarkistetaan raskaushormonin määrä että on laskenut.

Kauhutarinoita ei kannata lukea! :) Jokainen tekee elämätilanteensa mukaan päätökset ja minä ainakin voin sanoa tehneeni erit. oikean ratkaisun mitään katumatta!

Tässä minun kokemukseni lääkkeellisestä raskaudenkeskeytyksestä.

Vierailija
85/181 |
13.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vuoto alkoi ke-aamuna. Kun vuosia sitten tehtiin tuulimunan tyhjennys

Vierailija
86/181 |
14.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja huomisaamuna pitäisi ottaa ne kaksi pilleriä. RV olisi pitänyt olla jo 11 mutta oli keskeytynyt vko 7. Minulla alkoi jo tänään tulemaan hieman vuotoa ja sanottiin että jos vuotaa niin sitten ne lääkkeet suun kautta. Kuinkahan tarkkaa niiden pillereiden otto muuten on kun sanottiin että aamulla? Haluisin kuitenkin käydä lapsen kanssa kerhossa aamupäivällä, voinko ottaa ne pillerit vasta sen jälkeen eli puoliltapäivin?

Vierailija
87/181 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiota ei todellakaan välttämättä saa, vaikka se olisi ennalta päätetty. Sukulaiseni odotti ensimmäistään ja hoitava lääkäri totesi jo varhaisessa vaiheessa, ettei vauva voi syntyä normaalisti alateitse. Sitten h-hetkellä sairaalassa lääkäri kuittasi kaiken höpöhöpöksi ja kyllä ne vauvat tulevat sieltä, mistä niiden kuuluu tulla. Tällä kertaa äiti onneksi selvisi hengissä, mutta vauva ei vaurioitta. Hän jäi henkiin, mutta niin pahasti vammatuneena, ettei koskaan ole päässyt kotiin. Näitä ei voi millään varmistaa näköjään, tämänkin piti olla täysin selvä tapaus, kun äidin fysiikka ei mitenkään olisi riittänyt. Lääkärit eivät ole erehtymättömiä ja kun synnytys tapahtuu, ei siellä välttämättä olekaan se oma lääkäri paikalla. Tässäkin tapauksessa vauva oli terve syntymäänsä asti.

Vierailija
88/181 |
17.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin lääkkeellinen raskaudenkeskeytys, viikkoja oli 7+4. Menin polille, mulle tehtiin ultra ja todettiin raskaus jne. Sain polilla yhden Mifegyne-tabletin ja menin kotiin. Vähän tuli huono olo lääkkeenoton jälkeen, vilunväristyksiä ja pahoinvoivaa oloa, mutta se meni kuitenkin muutamassa tunnissa ohi. Vuotoa ei ollut ollenkaan.

Keskeytyspäivän olin kotona. En saanut nukuttua edellisenä yönä ollenkaan jännityksen takia. Otin etukäteen 2 Panacodia ja vähän vajaan 48h:n jälkeen (klo 7) laitoin 4 Cytotec-tablettia emättimeen ja makailin tunnin, tuli kipua ja hirvee kutina käsiin ja kylmänväristyksiä ja pahoinvoinnin tunnetta, yritin tehdä hengitysharjoitukseia ja otin Burana 800mg. Hetken päästä menin vessaan ja vuotoa tuli jonkinverran. Klo 8.20 uudestaan ja tuli reippaasti vuotoa ja noin sentinmittasia hyytymiä, sen jälkeen vessaan ja vain vuotoa, klo 10 tuli taas jotain hyytymiä ja sen jälkeen vuotoa. Otin uuden Panacodin klo 10.30 ja ohjeistuksen mukaisesti 2kpl Cytoteciä suun kautta tällä kertaa. Sen jälkeen alkoi taas käsien älytön kutina, pahoinvointi ja kivut joten klo 11.30 taas Burana 800mg. Tasaisesti tuli vuotoa päivän mittaan, mutta ei nyt mitään älyttömiä määriä kuitenkaan, muutamia kertoja tuli hyytymiä päivän aikana. Välillä heräsin kipuun, otin kipulääkettä ja jatkoin unia. Nukuin varmaan puolet päivästä, pari leffaa katoin, en olisi kuvitellut tekeväni mitään rasittavaa. Kannattaa olla joku seurana kotona kun tekee keskeytyksen. Mulle tuotiin ruokaa ja hierottiin mikä helpotti oloa.

Täältä kun luki näitä kokemuksia niin pelot oli aika kovat. Pakko sanoa ettei tuo nyt mikään helppo ja kiva homma ollut, kyllä siinä kivusta välillä itkettiin, mutta ei se kuitenkaan niin kauhea ollut kuin olin pelännyt. Noilla kipulääkkeillä selvis onneks hyvin.

Nyt keskeytyksestä on 2 viikkoa ja vuodan vieläkin. On tää kyllä tosi rasittavaa pitää sidettä 24/7 näin pitkään. Vuoto on sellaista tasaista, määrä on onneksi vähentynyt, mutta voisi jo loppua pikkuhiljaa.

Vierailija
89/181 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin eilen naistentautien polilla ja siellä juttelin lääkärin kanssa ja hoitaja sitten antoi suunkautta otettavan lääkkeen. Huomenna pitäisi mennä sairaalaan ja saan ne loput lääkkeet.
Ollut nyt huono olo koko ajan ja eilen kun söin ni tunnin päästä oksensin kaiken.
Hieman ehkä pelottaa. Ja rv 9+1 lääkärin mukaan

Vierailija
90/181 |
15.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortinvastaiset alapeukuttaa :D

Vierailija
91/181 |
22.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi poikaystvän kanssa niin että kortsu hajosi ja ajoissa otetusta jälkiehkäisystä huolimatta tulin raskaaksi... viikkoja on nyt täynnä 5 ja huomenna aika lääkärille ja haluan siis keskeytyksen.. Tilanteeni on vaan hieman hankala sillä vahinko sattui paripäivää ennekuin lähdin vaihtoon espanjaan ja joudun nyt siis tekemään sen täällä.. En osaa paikallista kieltä ollenkaan eivätkä paikalliset englantia, mutta löysin onneksi yksityiklinikan jossa on yksi englantiapuhuva lääkäri.. Pelottaa ihan hirveästi mahdolliset kivut ja komplikaatiot sillä en kieltä osaa enkä tiedä mitä tehdä jos jotain tapahtuu.. Yksityisellä tämä lysti maksaa sen 450 e eikä minulla oikeastaan opiskelijana ole siihenkään varaa puhumattakaan mahdollisisa lisäkustannuksista jos vaikka joutuu kaavintaan.

Mulla on pari kämppistä mutta en todllakaan haluaisi heille tästä kertoa kun ollaan vasta muutaman viikon ajan tunnettu enkä tiedä miten he tälläisiin asioihin suhtautuvat, joudumme kuitenkin asumaan sen puolivuotta samankaton alla. Ahdistavaa on kyllä yrittää tehdä tämä salassa :/

On tosi turhauttavaa että kun yrittää hoitaa ehkäisyt ja kaikki kunnolla niin silti käy näin. Tuo kerta oli ainut jolloin olen ollut suojaamattomassa yhdynnässä.

Vierailija
92/181 |
05.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä on kyl kamalaa luettavaa nää ihmisten kokemukset! Mä voin kertoa että itellä meni tämä lääkkeellinen keskeytys niin hyvin et ei kannata tälläsii lukea ollenkaan pelkäsin kauheasti ku luin muiden kokemuksia joten en tuu enää sitä tekemään.!

Vierailija
93/181 |
09.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tänä aamuna toissapäivänä sairaalasta mukaan annetut tabletit ohjeen mukaisesti emättimen kautta, koska vuoto ei ollut vielä alkanut. Tunnin verran tablettien asettamisen jälkeen alkoi alavatsakipu, joka muistutti synnytyksen ihan alkuvaiheen supistuksia. Sitä kesti tunnin verran. Kivun lakattua kävin vessassa ja pönttöön tippui neljä tai viisi veristä hyytymää. Side oli kuitenkin ihan puhdas eikä mitään muuta vuotoa ole vieläkään (tästä aikaa puolisen tuntia) ilmaantunut. Kivutkin loppuivat kuin seinään. Meniköhän kaikki nyt ihan niin kuin piti? Oletin, että vuotoa olisi ollut enemmän.

Vierailija
94/181 |
06.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kertoa oman kokemukseni, koska luulin halutessani lääkkeellisen keskeytyksen, että se on se helpompi vaihtoehto. Ei se välttämättä ole, vaikka joillakin sujuukin hyvin ja just niin kuin pitää.

Mulle tehtiin se raskausviikolla 8+. Sain lääkkeet, eka sen yhden, joka otettiin Naistenklinikalla ja sitten ne loput kotiin. Kotiin otetut laitoin ohjeen mukaan emättimeen kahden vuorokauden päästä ja noin tunnin kuluttua siitä alkoi todella rajut kivut, joita kesti kolme tuntia. Koko ajan myös oksensin rajusti. Olin jo valmis lähtemään sairaalaan, mutta sitten vuoto alkoi ja kivut helpotti. Myös lämminvesipullo vatsalla auttoi. Etukäteen tuntui pahalta ajatella, että joudun näkemään sitä vuotoa, mutta koska kivut oli niin kovat, vuoto oli vain helpotus eikä tuntunut pahalta. Mutta verta tuli todella paljon, paksuimmatkaan siteet eivät riittäneet, vuoti silti sohvalle ja sänkyyn. Rajuin alkuvuoto loppui noin vuorokaudessa ja kaksi seuraavaa viikkoa vuodin saman verran kuin runsaissa kuukautisissa.

Tasan kaksi viikkoa keskeytyksen jälkeen alkoi uudestaan raju vuoto. Verta tuli yhtä paljon kuin alussa. En silti hätääntynyt, koska ajattelin että se kuuluu asiaan tai on ekat menkat toi jotain. Välillä vuoto väheni pariksi päiväksi, sitten alkoi taas uudestaan (töissä! vaihdoin tunnin välein siteen, silti tuli läpi). Olin menossa samana päivänä verikokeeseen, jolla varmistetaan, että raskaus on keskeytynyt, joten päätin odottaa, että saan sen tuloksen hoitajalta.

Samalla viikolla näin hoitajan ja hän huolestui vuodostani, vaikka verikokeen mukaan en ollut enää raskaana. Todettiin, että minulla on lämpöä ja hän epäili kohtutulehdusta. Minut lähetettiin heti kätilöopistolle verikokeisiin ja ultraan. Siellä todettiin, että kohdussa on vielä paljonkin tavaraa... Vaihtoehdot oli uusi lääkkeellinen keskeytys, johon en suostunut enkä suostu enää koskaan (aion kyllä varmistaa, että en koskaan ole tässä tilanteessakaan ja laitan kierukan heti kun voin) tai kohdun kaavinta. Niinpä päätettin tehdä kohdun kaavinta nukutuksessa seuraavana päivänä. Lääkäri kertoi, että vastaavia tapauksia tulee joka viikko (kohtu ei ole lääkkeillä tyhjentynyt).

Menin aamulla sovitusti seitsemäksi Kätilöopistolle, mutta jouduin odottamaan (tietty syömättä ja juomatta) 11 tuntia ennen kuin pääsin toimenpiteeseen. Asiani ei ollut kiireellinen, joten synnytykset ym. kiireelliset meni koko päivän mun ohi. Lopulta kaikki oli nopeasti ohi. Reilu tunti nukutuksesta aloin heräillä ja pääsin samana iltana saattajan kanssa kotiin. Kunpa olisin vaatinut kaavinnan heti! Olisin välttynyt kolmen viikon vuodolta ja kivuilta. Raju verenvuoto myös laski hemoglobiinia ja olin tosi väsynyt koko ajan, vaikka käytin rautalisää. Sitäkään ei kukaan kehottanut ottamaan.

Omasta kokemuksesta todella suosittelen kaavintaa. Se on päivässä ohi ja toipumiseen pitäisi mennä vain pari päivää. Sitten on kerralla selvää, että kohtu on tyhjä eikä tarvitse viikkotolkulla vuotaa verta ja jännittää onnistuiko se vai ei. Ehkä jos raskausviikkoja on vasta muutama niin on helpompaa, en tiedä...

Voimia kaikille, jotka joudutte tämän tekemään, kokemus on yllättävän raskas ihan fyysisestikin ja siihen sitten päälle henkinen toipuminen...

Vierailija
95/181 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. Haluaisin kertoa oman kokemukseni raskauden keskeytyksestä. Perjantaina sain ensimmäisen pillerin ja aika osastolle ma aamuksi. Sunnuntaina aamuyöstä rupesi tulemaan suoistuksia ja piti ottaa burana 600mg. Kipuja oli jonkun aikaan kunnes tunsin tulvan housuissani. Tuli verta sekä nyrkillinen hyytymiä yhdessä klimpissä. Tämän jälkeen kivut loppuivat. Seuraavana päivänä osastolle klo 8. Ensin piti ottaa suun kautta(koska oli vuotoa) 2 pilleriä ja kipulääkkeet ja sitten 20min päästä seuraavat kaksi. Kivut alkoivat, mutta ne oli siedettäviä. Sitten 4 tunnin päästä vielä 2 pilleriä+kipulääkkeet. Kotiin pääsin 14 jälkeen. Nyt matkalla kotiin on aaltoilevia kipuja. Illalla vielä kipulääkettä. Tähän mennessä kaikki on sujunut ihan hyvin. Pelkäsin aivan kauheasti toimenpidettä, koska luin netistä juttuja. Se oli virhe. Jokainen on yksilö joten ei kannata lukea kauhutarinoita.

Vierailija
96/181 |
03.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

haluaisin kertoa oman (hyvin yllättävnkin) POSITIIVISEN kokemuksen lääkkeellisestä raskaudenkeskeytyksestä. Itselläni on aina ollut hieman epäsäännölliset kuukautiset ja n. kerran vuodessa/kahdessa jäävät yhdet menkat välistä. Niin uskoin käyneen tälläkin kertaa, mutta kun toisiakaan menkkoja ei kuulunut, niin tein raskaustestin ja positiivistahan se näytti. Alkujärkytyksen jälkeen tiesin heti, etten voisi pitää lasta tämän hetkisen tilanteeni vuoksi (nuori, asun vanhemmillani, en ole opiskelija jne). Tein testin maanantai-illalla. Seuraavana aamuna (ti) soitin terveyskeskukseen, jotta saisin varattua ajan lääkärille. Ajan sain heti keskiviikkoaamuksi. Terveyskeskuksessa mietittiin sitten milloin raskaus on mahtanut tapahtua jne, sekä käskettiin antaa pissanäyte laboratorioon (klamydia, tippuri ja raskaustesti). Lääkäri antoi lähetteen polille, jonne soitin samana iltapäivänä ja ajan sain jo saman viikon perjantaiksi. Polilla todettiin että rv 6+6 ja otin silloin ensimmäisen tabletin. Sunnuntaina otin aamulla n. klo 9.30 ensin panadol 1g ja 2 burana 600mg ja tunti myöhemmin 4 tablettia cytoteciä emättimeen. Meni noin puolisen tuntia kun supistelut alkoivat. Ne pahenivat pikkuhiljaa, ja otin niiden aikana vielä uuden buranan sekä panacodin, mutta en kokenut niiden auttavan. Noin tunti supisteluiden alun jälkeen tunsin jotain tulevan ulos ja kipu hellitti siinä samassa, kun raskausmateriaalia tippui WC-pönttöön. Tämän jälkeen aaltomaista kipuilua muutaman tunnin ja raskausmateriaali tuli suurimmaksi osaksi ulos. Seuraavana päivänä viimeinen iso veriklöntti tuli ulos ja "normaalia" vuotoa oli aika lailla tasan viikon verran. Kuukausi vierähti ja kontrolliverikokeessa ei enää merkkejä raskaudesta :) Kaikki kävi mulla todella hyvin ja asiat saatin hyvin nopeasti hoidettua "pois alta". Vinkkinä kuitenkin, että ottakaa tukihenkilö mukaan joka vaiheeseen. Itse jouduin olemaan tk:lla ja polilla yksin, eikä ollut helppoa. Itse keskeytys meni hyvin tukihenkilöiden kanssa. Maksuista sen verran, että julkisella tämä keskeytys maksoi yhteensä n. 50€ (tk-maksu 20€ ja poli 31€). Tiedän omasta kokemuksesta, miten paljon pelkäsin mahdollisia komplikaatioita ja kaavintaa, mutta pelko oli turhaa. Loppu hyvin, kaikki hyvin, toivottavasti polille mennään ensi kerralla tarkoituksellisen raskauden takia :)

Vierailija
97/181 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suun kautta otettava otettu viikolla 6+4. Vuoto alkoi heti samana päivänä hyvin minimaalisena, käytännössä olemattomana.

Cytotecit siitä 3 päivää myöhemmin klo 14. Klo 16 alkoi pieni kipu alavatsassa ja klo 17 alkoi vuoto. Kipu oli samanlainen kuin normaalien kuukautisten aikana. En tiedä olisiko kipu ollut isompi ilman etukäteen otettuja kipulääkkeitä vai ei, sillä harvemmin ne kuukautisten aikaakaan auttavat. Klo 23 tuli vuodon mukana muutama isompi hyytymä, mutta muuten vuoto on ollut normaalia.

2 viikon päästä olisi tarkoitus käydä jälki tarkastuksessa.

Kaiken kaikkiaan olo on ollut kuin normaalien kuukautisten aikana.

Vierailija
98/181 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikille! Haluan kertoa oman tarinan raskauden keskeytyksestä, koska itse luin näitä keskusteluja monilta eri sivuilta ennen kun itselle tehtiin lääkkeellinen keskeytys, ja suoraan sanottuna ei ollut järkevintä koska tuntuu että kaikki pahimmat kokemukset sain pelkästään lukea :D

Eihän se fyysisesti eikä henkisesti ole mikään helpoin paikka, mutta kun lukee vielä ennen prosessia kaikki pahimmat kauhutarinat täältä, voin kertoa ettei se ainakaan helpota asiaa, vaikka sitä vertaistukea ja muitten kokemuksia kaipaakin.

Olin siis itse 4vkolla vasta eli todella alkuvaiheessa kun soitin lääkäriin ja sain ajan jo seuraavalle viikolle. Lääkärissä tehtiin gynekologinen tutkimus ja saatiin selville että olin 5 viikolla. Keskustelujen jälkeen annettiin 1mifegyne tabletti minkä otin samantien. 6 cytotec pilleriä sain mukaani, ohjeet ja reseptin kipulääkkeisiin. Ensimmäisestä pilleristä ei tullut ensimmäisen päivän aikana oikeastaan mitään vaikutuksia, niinkuin ei pitänytkään tulla. Ensimmäisen pillerin otin siis maanantaina päivällä.

Tiistai illalla alkoi pieni vuoto ja vähän alavatsa tuntui oudolta, ihan kuin jotain olisi alkanut tapahtumaan, ei vieläkään mitään ihmeempää. Koska vuoto alkoi jo ennenkuin olin kerennyt laittamaan neljä pilleriä emättimeen , ohjeen mukaan pillerit otetaan suun kautta imeskellen. Kaikki kauhutarinat täältä lukeneena, koko keskiviikko aamu oli aivan järkyttävä tuskan hiki ja pelkäsin pillereiden vaikutusta enemmän kuin mitään. Kädet täristen otin ensin kipulääkettä (varmuuden vuoksi liikaa kuin liian vähän) ja sitten cytotecit ja menin suoraan vessaan istumaan, otin mukaan juotavaa, lisää kipulääkettä, kännykän (olin yksin, joten varauduin pahimpaan että täytyy soittaa apua ) iPadin mistä laitoin jonkun sarjan pyörimään että olisi muuta ajateltavaa.

Ei kestänyt kuin n. 10min jos sitäkään, alkoi suht voimakkaat menkkakipujen kaltaiset oireet, jotka jatkui n. Tunnin. Siinä se. Sen jälkeen olo helpottui samantien, tuli kauhea nälkä koska en ollut pystynyt syömään mitään jännityksen takia. Mitään alkiota yms muuta en nähnyt, koska en yksinkertaisesti halunnut. Vuoto oli aika hyytymäistä koko ajan.

Tein keskeytyksen eilen, vuoto jatkuu edelleen mut menkkamaiseen tapaan, aika normisti. Kk päästä verikokeeseen varmistamaan että kaikki ok.

Eli voin nyt kertoa kokemuksesta, että se ei ole niin järkyttävää mitä täällä lukee, tottakai kaikki on yksilöitä mutta siksi halusin oman kokemuksen jakaa ettei tarvi lukea vain niitä kauhutarinoita missä veri lentää ja taju lähtee :D

Tsemppiä niille kenellä se on edessä, kyllä siitä selviää ja nopeasti ohi :)

Vierailija
99/181 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein lääketieteellisen keskeytyksen todella aikaisessa vaiheessa. Suun kautta otettavan tabletin jälkeen alkoi melkein välittömästi pahoinvointi ja pieni ruskea vuoto. Aamulla emättimeen laitettavien kapselien vei melkein pari tuntia aikaa (ihan normaalia) toimia. Alkoi vuoto ja krampit, joita kesti pitkälle iltapäivään. 

Olen kärsinyt rampauttavan voimakkaista kuukautiskivuista pikkutytöstä saakka, niin osasin suhtautua noihin kipuihin jotka tuntuivat samalta. Kipulääkkeet auttoivat suurimmalta osalta. Pysyin pienessä liikkeessä koko ajan ekana vuotopäivänä: kävin kävelyillä ja paikallaankin ollessa mm. istuin lootusasennossa ja heijasin itseäni vähän. Toisena päivänä vuoto oli aika vähäistä, kolmantena minimaalista.

Loppujen lopuiksi asia hoitui nopeasti ja vailla komplikaatioita. Onneksi hakeuduin toimenpiteeseen heti alkuvaiheessa. Tunnetasolla oli tietenkin rankkaa. Ensisijaisesti koin häpeää, koska olin omaa tyhmyyttäni jättänyt ehkäisyn arvailun varaan. Toisaalta myös podin huonoa omaatuntoa siitä helpotuksen tunteesta: toisaalta tein monien mielestä väärin, mutta toisaalta oma vakaa uskomukseni oli että käytännössä pelastin kolme elämää: se yksinkertaisesti oli parhaaksi kaikille. Lapseni saa tulla sitten kun minä olen kokonainen ihminen ja minulla on työkaluja pitää hänestä huolta.

Vierailija
100/181 |
17.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin raskausviikolla 6 kun ei toivottu raskaus ilmeni. Tietysti mietin hetken aikaa keskeytänkö raskauden vai en. Päädyimme lopulta mieheni kanssa aborttiin,koska se näytti ainoalta oikealta ratkaisulta. Lääkkeellinen raskauden keskeytys aloitettiin viikolla 8, jolloin sain ensimmäisen tabletin sairaalassa,jossa annettiin mukaan neljä cytotecia, jotka oli määrä ottaa parin päivän päästä kotona. Lääkärin antamat ohjeet olivat hyvin selkeät, eli tabletti emättimeen kohdunsuulle ja jos on runsasta vuotoa niin pillerit suun kautta. Tämä kuulosti hyvin helpolta ja vaivattomalta. Sitä se ei todellakaan ollut! Keskeytyspäivänä toimin ohjeiden mukaan ja alku näytti hyvältä. Mutta sitten alkoi ihan SAATANAN kovat kivut ja kuume nousi, menin ihan kalpeaksi ja vapisin ja tärisin, jolloin mieheni soitti ambulanssin. Ambulanssi vei minut sairaalaan ja hoitoni jäi hyvin vähäiselle, hoitohuoneen sain istuttuani kaksi tuntia synnytystuolissa ja huoneessakin saatoin istua jopa kaksi tuntia ilman että hoitaja kävi ilmoittamassa. Kivut olivat kovat ja kuume väsytti. Sairaalassa minulle ei annettu ruokaa, koska hoitajat arvelivat että täytyy tehdä kaavinta. Lopulta minulle annettiin uudet cytotecit ja raskaustavaraa alkoi tulla ulos. Lopulta lääkäri saapui paikalle ja minulle tehtiin ultra ja minut päästettiin kotiin. Lääkärit ja hoitajat puhuivat hyvin ristiriitaisesti, mutta minulle kuitenkin jäi kuva että kohdussa on vielä noin nyrkillinen tavaraa. Kuitenkaan kotona ei tullut mitään ulos ja ihmettelin sitä suuresti, mutta sitten ajattelin että ehkä sittenkin kaikki tuli ulos, koska kipua ei tuntunut eikä ollut mitään merkkiä tulehduksista. Minulle ei tehty jälkitarkastusta, koska lääkäri piti sitä tarpeettomana!? Kuitenkin minun piti käydä antamassa 5 vkn kuluttua pissanäyte, josta katsottiin olenko vielä raskaana. Testin tuloksia ei kerrottu minulle. Nyt kuitenkin(3kk keskeytyksestä) muutama päivä sitten alkoi kovat kivut vatsassa ja aloin vuotamaan kauheasti ja emättimestäni tippui valtavia hyytymiä / klönttejä. Soitin päivystykseen ja sieltä kerrottiin että raskaustestini olikin positiivinen!!? menin lääkäriin ja siellä ultrattiin ja huomattiin että minulla on vielä luultavasti raskausmateriaalia kohdussa. Nyt on sitten ensiviikolla jonkin näköinen leikkaus /tarkastus, jossa asia selviää. Että näin. EN SIIS SUOSITTELE MISSÄÄN NIMESSÄ KOTONA TEHTÄVÄÄ RASKAUDENKESKEYTYSTÄ KENELLEKKÄÄN!!! Asia kannattaa hoitaa ammattilaisten tykönä ja hyvin loppuun saakka.