Onko muita, jotka ei kirveelläkään menisi anoppilaan jouluna tai muina pyhinä? Miksi?
Meillä syyt:
Heillä ihan erilaiset tavat kuin meillä. Eivät juuri " koreile" missään asioissa; eivät edes kata pöytää nätiksi joulunakaan. Eivät pukeudu siistimmin, eivät ole kuulletkaan jostain joulurauhan julistuksesta tms. Pitävät kaikkea " hienosteluna" . EIvät omista edes samaa paria olevia lautasia, mistään siisteistä tarjoiluastioista nyt puhumattakaan. Perunat isketään joulupöytään kuorineen suoraan pöydälle ( " mulla ei oo sopivaa astiaa, joten laitetaan tähän pöydän päähän" ).....Että semmosta.
Tänä vuonna ei tartte sinne lähteä, mutta miehen takia olen joutunut uhrautumaan useana vuonna. Kauhea tilanne, koska mies louukkaantuu ihan älyttömästi, jos sanon,e ttä minun jouluni on aina ollut hiukan erilainen......
Kommentit (84)
Juuri tuohon argumenttiin vedoten teemme itsekin niin, kun itse tahdomme. Oikeasti anoppi nyt ei vain nauti joulusta. Hän ei usko Jumalaan eikä siis tahdo juhlia " satuolentojen syntymäpäiviä" ja jostakin syystä mikään muukaan ei häntä tunnu joulussa viehättävän.
Hänelle
ei ole tärkeää yhdessä olo jouluna, joten kun meilläkään (myöskään miehelläni) ei ole toivetta olla yhdessä hänen kanssaan jouluna, niin mikä tarkoitus olisi siinä, että väkisin silti olisimme joulun yhdessä vain sen vuoksi, että " jouluna kuuluu olla yhdessä" ? Kukaan ei siitä saisi nautintoa ja välimme säilyvät parempina kun kukin saa elää tavallaan. Tänä vuonna anoppi onkin matkustamassa ulkomaille joulunajaksi, ja olemme häntä siinä kannustaneet ja tosissaan olen itse koettanut sanoa, että jos hän kerran ei tahdo " leikkiä joulua" , niin miksi ei tosiaan senkin aikaa tekisi jotakin sellaista, mitä oikeasti tahtoo tehdä?
50
" Rentouden" ja yhdessäolon nimissä mikään ei saisi aikuista ihmistä häiritä. Minulle juuri kattaus, kynttilät, juhlan tuntu tuovat sitä joulutunnelmaa- Jos appiukko piereskelee verkkarit jalassa, TV huutaa ja pöydässä on tarjolla pakasterasiassa kinkkuviipaleita ja leivontakulhossa salaattia......tosi jees. Siitähän se tunnelma juuri syntyy....niinkö. Anoppi on aika pihi, edes suklaarasioita yms vihreitä kuulia tms ei takuulla ole tarjolla. Sen takia viemmekin aina itse mukanamme kaiken, jos haluamme herkutella....
Kyllähän tuommonen moukkamaisuus jo kertoo jotain ihmisten " tasosta" , joten ei siinä kauheasti voi sitä muutakaan yhteenkuuluvaisuutta syntyä. Tämmösistä pienistä eroista huomaa, että vielä nykypäivänäkin on eri yhteiskuntaluokissa hyvin erilaisia tapoja. NIin se vain on.
Jos ei 6-kymppusellä ihmisellä ole esim 6 samanlaista lautasta, ni minusta se on junttimaista. Hinnasta se ei ole kiinni, jostain Ikeasta sais eurolla varmaan 6 lautasta. Näillä samoilla ihmisillä on sitten metsää hehtaaritolkulla yms.....Eli kun ei ole kiinnostusta eikä silmää, niin sitä ei ole.
Meillä on omat jouluperinteet ja ruuat ja tavat, joita haluan vaalia ja lapsille opettaa. Toiseksi appiukko juhlii aina viinan kanssa, ja se on vastenmielistä katsottavaa ja kuunneltavaa. Ei todellakaan kiinnosta olla saman katon alla. Lapset ja mies käyvät aattoaamuna vaihtamassa lahjat ja se on siinä. Tapaninpäivänä sitten mies menee syömään sinne. Minua ei kiinnosta missään vaiheessa eikä minua siellä kaivatakaan.
syö jouluruokansa pakasterasioista ja leivontakulhoista,
verskat jalassa tukka rasvaisena...
Ilmeisesti samojen mammojen mukulat tulee
koulun kevät-ja joulujuhliinkin likaiset verskat/collegehousut
jalassa tukka silmillä....
Vierailija:
syö jouluruokansa pakasterasioista ja leivontakulhoista,
verskat jalassa tukka rasvaisena...Ilmeisesti samojen mammojen mukulat tulee
koulun kevät-ja joulujuhliinkin likaiset verskat/collegehousut
jalassa tukka silmillä....
Juu ei kiitos. Tai voishan siellä piipahtaa niin, että sit menisi pyhät autossa... Kyllä mä muuten siellä mielellään kävisin esim. päivällä syömässä tai illaksikin voisin mennä.
ollaan joulu kotona ja vietetään lasten kanssa OMAA joulua. Mutta se ei estä etteikö kutsuttaisi jouluaattona appivanhempia meille syömään ja katsomaan lasten riemua kun joulupukki tulee....
Onneksi menevät yöksi kotiin, matkaa vain noin 20 km.
Muuten he olisivat yksin aaton, mikä ei sekään olisi kivaa, ja kyllä anoppi antaisi ymmärtää kuinka tyyylsä joulu on, jos eivät näe lapsenlapsiaan.
En itse asiassa tiedä juuri mitään joulunviettotavoistaankaan, vain sen, mitä mies on kertonut. Asuvat niin kaukana, että ollaan aina nähty vain joku pari kertaa vuodessa. Ei siinä läheisiä suhteita luoda. Onneksi miehellekään ei ole mitenkään tärkeää käydä jouluna kotona. Meillä joulua juhlitaan sekä ydinperheen kesken että omien vanhempieni ja sisarusteni kanssa, meidän omien perinteiden mukaan.
Anoppi luulee olevansa viisain ihminen maan päällä ja muut ovat hulluja (yhdellä käyntikerralla kuulen haukuttavan keskimäärin kuusi ihmistä tai parisuhdetta). Ihan sekopää ja nyt se luulee olevansa vielä selvännäkijäkin. En tosiaan jaksaisi jouluna kuunnella sen psykoanalyysiä äitisuhteestani (kun ei ole koskaan edes tavannut äitiäni) tai siitä mistä lapsuuden traumasta selkäkipuni johtuu. Ihan riittävää, että joudun pinnistelemään sunnuntailounaalla, etten sano suoria sanoja ja kävele ovesta ulos. Kaameaa, jos menisi pinna jouluna. Ja olisi se pieni hienostelukin ok jouluna, mutta että juodaan esim. keltaisista muovimukeista niin se ei käy mun piiruun.
eikä tavoissanne mitään muutettavaa. ovat varmaan ihan iloisia, ettette mene sinne nipoilemaan ja tunnelmaa pilaamaan.
vika on aina siinä toisessa.
Millainen anoppi itse aiot olla miniällesi?
Saattaa se teille nirppanokille käydä niinkin, että ette näe omia lapsenlapsianne jos miniä ei siedä teidän tapojanne.
kunnollisia, fiksuja ja tavallisia ihmisiä ollaan. On ihmisiä, joilla on esim. narsistinen persoonallisuushäiriö, oletteko kuulleet sellaisesta ikinä? Silloin ei auta, vaikka kuinka yrittäisit tulla toimeen.
Tarvitseeko esim. alkoholilla läträystä sietää jouluna, jos ei kuulu omiin tapoihin?
Sinne saa kyllä tulla, mutta me ei mennä enää anoppiloihin (kun eroperheiden vuoksi niitä paikkoja joihin pitää mennä on monta ja olemme joutuneet viettämään tähän mennessä kaikki joulumme mieheni kanssa erossa, jotta ehdimme revetä kaikkiin paikkoihin). Ensi jouluna on toisin.
En ole koskaan tavannut appivanhempiani. He siirtyivät ajasta ikuisuuteen jo kauan sitten.
Ja sen takia kieltäydytte menemästä viettämään joulua! Kai te nyt itse voitte pitää hienot vaatteenne, viekää vaikka kupposennekin. Miehen olette varmaan jo yrittäneet kaltaiseksenne muuttaa, mutta eihän appivanhempia voi.
Mikä ongelma on siinä, että ihmisillä on erilaisia tapoja? Ei se joulu mikään niin erikoinen tapaus ole, ettei voisi sietää toisten tapaa olla ja elää muutaman päivän. Olette samaa perhettä, he ovat lastenne isovanhemmat.
Naurettavaa pikkusieluisuutta. Ette varmaan nauti kotonakaan, jos mies taittelee vahingossa servietit väärin :D tai jos ruoka on 5 min myöhässä tai jos pöytäliinassa on ryppy. Teidän kanssanne on varmaan tosi ahdistavaa juhlia!
Sievästi yritän minäkin kattaa, mutten kyllä ikinä jättäisi menemästä sukulaisille tuollaisista syistä.
En minäkään haluaisi omien lapsien oppivan, että vuoden suurimpana pyhänä voi istua kylpytakissa ja lähteä kesken ruokailun pöydästä pois.
Mieluummin sitten vaikka iltapuvut päällä.
Vika voi olla enimmäkseen toisessa ihmisessä, totta, noin yleisesti kun ajatellaan. Mutta tässä tapauksessa ei kyllä kuulosta siltä, että appivanhemmissa olisi mitään vikaa, he ovat vain ERILAISIA.
Ap, kasva aikuiseksi niin opit että kulissit eivät ole kaikki kaikessa... se, miltä mikäkin näyttää.
mutta se ei ole joulun itseisarvo. En tosiaankaan menetä hermojani, jos joku päättää olla pukeutumatta kauluspaitaan vaikka itse pukeudunkin juhlavasti.
Järkevän käyttäytymisen ero on mielestäni siinä, että käyttäytyy itse kuten haluaa eikä puutu muiden olemiseen, mikäli heillä on eri linja. Typerää vieroksua omia sukulaisia erilaisten tapojen vuoksi.
36
Mutta en halua edes ajatella mikä marttyyri-show siitä tulisi jos emme menisi nimenomaan AATTONA. Mieheni veljen perhe ei ole käynyt moneen vuoteen ja saamme kuulla siitäkin kuinka he ovat anopin ja appiukon HYLJÄNNEET. (Tulevat vasta parin päivän päästä) Anoppi osaa olla todella piikittelevä ja se ilme; leuka ylös, suupielet alas, katse kallistuu alaviistoon ja kaikkeniolentehnytjanäinminutjätätte-nyyhkytys. AARRRRRRRRRRRRRRGH! Lapsen takia yritän pitää välit kunnossa.
t-luuseri miniä.