Onko muita, jotka ei kirveelläkään menisi anoppilaan jouluna tai muina pyhinä? Miksi?
Meillä syyt:
Heillä ihan erilaiset tavat kuin meillä. Eivät juuri " koreile" missään asioissa; eivät edes kata pöytää nätiksi joulunakaan. Eivät pukeudu siistimmin, eivät ole kuulletkaan jostain joulurauhan julistuksesta tms. Pitävät kaikkea " hienosteluna" . EIvät omista edes samaa paria olevia lautasia, mistään siisteistä tarjoiluastioista nyt puhumattakaan. Perunat isketään joulupöytään kuorineen suoraan pöydälle ( " mulla ei oo sopivaa astiaa, joten laitetaan tähän pöydän päähän" ).....Että semmosta.
Tänä vuonna ei tartte sinne lähteä, mutta miehen takia olen joutunut uhrautumaan useana vuonna. Kauhea tilanne, koska mies louukkaantuu ihan älyttömästi, jos sanon,e ttä minun jouluni on aina ollut hiukan erilainen......
Kommentit (84)
jos anoppi kutsuu joulun viettoon eikä ole haluja
sinne anoppilaan mennä.
Tai jos anoppi kutsuu itse itsensä jouluna teille...
Aina voi valehdella(näissä tapauksissa ihan suotavaakin,
jos ei kehtaa suoraan sanoa syytä..)
että on kutsuttu jo muualle tms. jos joku pönttöpää
kutsuu itsensä joulunviettoon toisten riesaksi...
En minäkään kestäisi tuollaista " ei mitään väliä" junttimeininkiä, ahdistuisin kuoliaaksi.
Toinen esteetikko
minun perheessä syödään vanhasta perintöposliinisarjasta, juodaan kristallilaseista, syödään hopealusikoilla ja katetaan ja pukeudutaan asianmukaisesti. mutta henki on jotenkin nuiva vaikka kaikki yrittäisivät olla " kunnolla" , koska väkeä on vähän, eikä mitään kummallisimpia keskusteluja ole ja jos on niin ei mitään höpöjä vaan asiaa. yritetään osallistuttaa kaikki perheen asioihin.
miehen perheessä katetaan kyllä, mutta kattauksessa esiintyvät samat astiat kuin arkena, muovikippojakin on nähty. pöydästä kaikki lähtevät pikaiseen ja lapsille on tarjolla muutakin kuin jouluruokaa (sotii periaatteitani vastaan) kuitenkin pöydän ulkopuolella on iloinen tunnelma kun perheessä soitetaan ja lauletaan jne. kerrotaan satuja ja muistellaan menneitä, ei ole tapana puhua yhdessä " tärkeistä" asioista.
perheet ovat kuin yö ja päivä. onneksi viihdytään ok molemmissa kun molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa.
ja jokaisella näyttää olevan kerrassaan kamala anoppi, jolle ei saa sanottua omaa kantaansa. voin kertoa, että oma anoppini kyllä myös yrittää kovasti käskyttää ja tyrkyttää omia perinteitään mutta minulla on " munaa" sanoa hänelle että meillä on tehty näin ja tehdään vastakin. yrittäkää tekin samaa älkääkä täällä valittako. siitä voi oikeasti olla hyötyä. vaikka minä sanonkin suoraan anopilleni, meidän välit on silti kunnossa.
Ap:n anoppi kuulosstaa ihan ex-mieheltäni :-).
Mitä vikaa on siinä, jos haluaa erottaa arjen ja juhlan toisistaan hieman paremmalla kattauksella ja pukeutumisella? Arkea riittää ihan lopputtomiin, kyllä lapsistakin on hauska kun on välillä juhlaa. Meillä lapset nauttivat ( odottavat) niin joulusta, uudesta vuodesta, pääsiäisestä kuin vapustakin, koska ne eroavat tavallisesta arjesta.
Ja kyllä joulu on juhlista arvokkain ja se saa mielestäni näkyä jopa kattauksessa ja pukeutumisessa.
Ap:han kirjoitti ettei haluaisi mennä sinne kirveelläkään. Ehdotan siis että vietätte ap joulut aina omalla porukalla, ja miehesi menee käymään anoppilassa lasten kanssa välipäivinä.
koko miehen perhe on sellaista " kaikki mitä mieleen tulee heti suusta ulos vaan" -tyyppejä. Osa näistä on ns. sammakoita, pikkuvahinkoja ja lipsahduksia, mutta välillä on ihan tarkoituksellistakin vittuilua ja ihmettelyä..
Kaikkein parasta tässä on se, että suusta todellakin tulee ulos kaikki jatkuvalla syötöllä ja kukaan ei kuuntele ketään!! SIis tuohan juuri mahdollistaa kaiken... mies ei ole koskaan kuullut eikä välittänyt siitä, mitä anoppi ja siskonsa lataavat anoppilassa tulemaan... EN todellakaan mene tuohon outoon puhekulttuuriin enää mukaan edes kuuntelijaksi...
yhtään alkoholia. Kotona on kiva kun voi ottaa muutaman paukun.
Oletteko te hienostelijoiksi syyttävät ajatelleet sitä, että kaikki ei ole niin mustavalkoista? Miksi pitäisi pilata joulunsa paikassa, missä joulua ei arvosteta? Ei pidetä sitä minään juhlana? Vahdataan telkkaria paskaiset vaattet päällä ja välillä käydään näykkäisemässä siivu kinkkua? Ei kynttilöitä, ei yhdessä oloa, ei joulumusiikkia, ei yhteistä ateriaa rauhassa jne.
Talon väki on arkivaatteissa. Ei ole oikeaa kuusta, kun se on niin hankalaa. Ei mitään muita joulukoristeita kuin jouluvalot. Ei yhdessäoloa. Ei joulusaunaa, ei yhteisiä hautausmaakäyntejä. Ei mitään sellaista, mikä loisi joulutunnelmaa. Niin, eikä tietenkään lueta jouluevankeliumia. Pöytään vain nostetaan perunat ja ehkä se kinkku, syödään eri aikaan (meillä anoppi ei ikinä tule pöytään muiden kanssa vaan jälkikäteen käy syömässä...) ja sitten taas vetäydytään omien telkkareiden ääreen.
Seuraava kohokohta aikuisilla ihmisillä on lahjojen jako ja jos joku lahja ei miellytä, niin anoppi haukkuu lahjan siinä kaikkien edessä... Ja sitten se " joulu" onkin ohi ja anoppi alkaa paasata, " siinä se taas oli, kannattiko sitä nyt odottaa, no ensi vuonna taas jne." . jep, jep, ei kiinosta.
Vaihtoehtona on tämä: aamulla kannetaan joulupuu sisään, koristellaan yhdessä ja samalla katsotaan lastenohjelmia :) Puuro kiehuu hellalla ja sauna lämpiää. Aamun mittaan käydään saunassa ja klo 12 kaikki kerääntyvät kuuntelemaan joulurauhan. Sitten syödään puuro ja soppa. Joululaulut soivat taustalla ja kynttilöitä sytytellään, muutenkin on koti juhlakunnossa, liinat, koristeet ja hämyinen valaistus. Vietetään aikaa yhdessä, pelataan seurapelejä, valmistetaan jouluateriaa ja katetaan pöytää. Jouluateria tarjoillaan klo 16, silloin kaikki ovat pukeutuneet hyvin (ei pukuja, mutta siistit vaatteet, naisilla yleensä hame) ja hiukset on kammattuina. Luetaan ensin jouluevankeilumi ja sitten syödään kynttilän valossa. Aterian jälkeen levätään hiukan ja lähdetään hautausmaalle. Sen jälkeen ollaan taas yhdessä, lapset leikkivät ja aikuiset voivat vaikka laulaa joululauluja pianon säestyksellä. Illalla jaetaan lahjat ja nautitaan lasten riemusta. Kaikki valvovat myöhään ja suklaata syödään :)
Aamulla osa väestä nousee jouukirkkoon, kirkon jälkeen on ihanaa syödä aamiasta ja löhkätä pyjamissa puoleenpäivään lueskellen ja ollen!
Saatte arvata, kumpi kiinnostaa enemmän... Ja tosiaan, anoppilassa EI KESKUSTELLA mistään, kaikki on omissa oloissaan ja ketään ei kiinnosta mikään " jouluhössötys" . Silti sinne pitäisi mennä... Miksi ihmeessä? Olenko hienostelija, kun valitsen mukavan ja tunnelmallisen joulun?
-nimimerkillä minä itkin myös ekana jouluna anoppilassa...
Meillä joulun kulku on suht sama kuin teillä sillä erotuksella että miehillä on aattoiltana puvut päällä ja skragat kaulassa ja naisilla on myös ykköset päällä.
Meillä juhlan ihana tunnelma syntyy kiirrettömyydestä sekä panostuksesta, koristelut, ruuat, vaatteet, lahjat, kaikki on ajatuksella laitettu vuoden suurinta juhlaa varten.
Miehen isä oli ennen näitä verkkarimiehiä, mutta nykyään tajuaa jo laittaa puvun päälle kun tulee meille (ovat meillä joka toinen vuosi aattoiltana). Puurolla on kuulemma edelleen verkkareissa, mutta minä en häntä silloin onneksi enää näe, kun meillä on puuron suhteen omat kuviot (minä kun haluan katsoa Joulurauhan julistuksen telkkarista ja he ei).
Minä en ole kyyneleitä appivanhempien vuoksi tirauttanut mutta presidenttimme sukat&sandaalit-yhdistelmän ja lippiksen näkeminen kyllä meinaa aina saada kyynelhanat auki, on se vaan niin hirveää katseltavaa se " meidän kaikkien Tarja" silloin kun hän on vapaalla.
niin sitenhän on vain parempi että juhlimme vain omalla porukalla emmekä mene pilaamaan appivanhempien joulua pikkusieluisuudella, typeryydellä ja ahdistavalla olemuksella ;) eli ap:han on aivan oikeassa! (sitä paitsi meillä mieskään ei ole koskaan halunnut mennä vanhemmilleen jouluna, ei edes sinkkuna, että se siitä keittiöpsykologiastasi että yrittäisimme muuttaa miestä). Oletkohan aikuisen miehen äiti ja mummo? Jotenkin kuulostat niin tyypilliseltä, just tuollaiselta joka määrittää muille miten läheisiä heidän pitää sukulaistensa kanssa olla, pakotatko sukulaisesi (tai yrität pakottaa kun luulet että aikuisiakin lapsia voisit muka komennella) viettämään juhlapyhät kanssasi sinun ehdoillasi? Sori nyt vaan jos sinulle ei sovi meidän muiden tyylit, ei voi mitään. Kehotan sinua sopeutumaan siihen että aikuisia ihmisiä et voi enää manipuloida.
Eka jouluna mentiin. Anoppilassa piti syödä ja juoda eikä anoppi pitäny minään kun sanoin että pitää ehtiä käydä minunkin vanhempien luona. Sit vielä kun näppäilin jouluisia valokuvia omasta lapsestani anoppi puuttui siihenki. Mitä se sille kuuluu???Kun vihdoin päästiin omaan kotiin klo 21. lapsi nukku ja omassa kodissa omaa joulua ei ehditty viettää.
Seuraavina jouluina ei menty sit mihinkään. Lasten kannaltaki mukavempi kun ei rällätä talosta toiseen vaan syödään ja saunotaan rauhassa, pukki käy jne.
Sit anoppi rupes kutsuun toisena päivänä meitä syömään, ei olis kiinnostanu sittenkään mennä.
Mutta minun suvussa on ihan perinteinen joulu yhteisine ruokailuineen yms. Minua taas ei joulu kiinnosta nykyisin enään ollenkaan vaikka 2-vuotiaan lapseni takia on vähän pakko yrittä olla joulu mieltä mutta pelottaa jo nyt tuleva joulu kun niin moni joulu on mennyt pilalle.
Miksipresidentti ei saa pukeutua vapaalla ollessaan miten haluaa?? Eri asia on tietysti edustustilaisuuksissa mutta miksei vapaalla saisi olla lippalakissa? En ymmärrä miten lippalakin käyttö mitenkään huonontaisi presidentin kykyä hoitaa työtään?
Eiköhän se ole pääasia presidentinkin hommassa että hoitaa työnsä hyvin eikä se että näyttää tyylikkäälle joka tilanteessa. Eri asia on joku Ruotsin kuningatar Silvia jonka ainoa rooli on olla kaunis ja edustava.
Olkoon kotona vaikka jossain hemmetin oloasussa (ne on kuvottavia!), mutta julkisella paikalla pitäisi maan presidentin olla aina edustava, oli hän sitten vapaalla tai töissä.
Ymmärrän kyllä erittäin hyvin mitä tarkoitat.
Vierailija:
tuollaiselta joka määrittää muille miten läheisiä heidän pitää sukulaistensa kanssa olla, pakotatko sukulaisesi (tai yrität pakottaa kun luulet että aikuisiakin lapsia voisit muka komennella) viettämään juhlapyhät kanssasi sinun ehdoillasi? Sori nyt vaan jos sinulle ei sovi meidän muiden tyylit, ei voi mitään. Kehotan sinua sopeutumaan siihen että aikuisia ihmisiä et voi enää manipuloida.
Tietääkseni kirjoitin juuri tuosta, että toista ihmistä on turha yrittää muuttaa.
Lopettakaa hyvät ihmiset se ravaaminen. Mikä velvollisuus teillä on jouluaatto rampata ympäriinsä.
Kyllä oma anoppinikin napisi aikoinaan kun sanottiin että olemme aaton kotona, paistamme itse kinkun ja tehdään muutkin jouluruoat.
Hän mm. sanoi että " X on aina syönyt jouluruoan kotona..." Sanottiin vaan että niinhän X nyt syökin, OMASSA kotonaan.
Meille ovat tervetulleita kyllä jos haluavat aattona tulla. Ovatkin nyt pari jouluaattoa olleet meillä syömässä, äitini miehensä kanssa myös.
En todellakaan lähtisi jouluaattona ravamaan monessa paikassa. Johan lapsetkin sais hermoromahduksen siinä juoksemisessa. Joulupäivänä ja tapaninpäivänä sitten käydään anoppilassa ja äidilläni.
Kyllä jokaisella on oikeus viettää joulua omassa kotona.
toiveeni sanomalla, ettei niitä kukaan syö. Yhtenäkin jouluna kyllä loppui kesken yksi ruokalaji, joka oli minun toiveestani joulupöydässä. Tuskin sain itse maistaa sitä.