Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsekästäkö pitää näin usein ns. vapaata lapsista?

Vierailija
01.10.2011 |

Meillä on viisi lasta, iältään ovat nyt 9,5kk, 2,5v kaksoset, 6v ja 9v. Arki on välillä rankkaa ja välillä taas vähemmän rankkaa, viime aikoina on lapset sairastaneet paljon niin se on ollut aika raskasta, yks kun on parantunut niin on toinen tullut kipeäksi ja välillä muutamat yhtä aikaa jne.

Onneksemme meillä on melko hyvä tukiverkko ja molemmat isovanhemmat ovat sanoneet, että ottavat mielellään lapsenlapsia hoitoon ja välillä ovat sitten taas kummiensa luona. Noin 5-6viikon välein lapset ovat joko isovanhemmilla tai kummeillaan 1-2yötä ja me saamme silloin mieheni kanssa kahdenkeskistä aikaa. Joskus on niin, että toisena päivänä nähdään kavereitamme ja toisena ollaan kaksin, se on vähän miten millonkin.

Tuon lisäksi minulla ja miehelläni on molemmilla harrastus ja minä olen omassa harrastuksessani parina iltana viikossa kolmisen tuntia ja mies on omassa harrastuksessaan myös parina iltana viikossa. Nämä ovat eri iltoina eli se hoitaa lapset, jolla ei ole harrastusta toisen ollessa harrastuksessa.

Olemme saaneet kuulla aina välillä, että miten kauhean paljon lapsemme ovat poissa kotoa ja, ettei sitä tarvitse niin paljon sitä kahdenkeskistä aikaa ja kyllä ne omat harrastuksetkin vois unohtaa lasten ensimmäisiksi elinvuosiksi jne.

Minä en vaan ole sitä tyyppiä, joka jaksaisi olla lasten kanssa 24/7 ensimmäiset vuodet, yksinkertaisesti varmaankin sekoaisin. Minulle tuo harrastukseni on "henkireikä", koska siellä pääsee rentoutumaan ja jaksaakin sitten taas paremmin arkea kuin jaksaisi ilman harrastusta.

Ennen kun joku ehtii tulla sanomaan, ettei hän kyllä vastasyntynyttä laittais yökylään, niin meidän lapset on olleet vaihtelevasti 5-7kk ikäisenä ekan kerran yökylässä.

Mielenkiinnosta siis kyselen, että onko tämä oikeasti liikaa eroa lapsista?

Kommentit (110)

Vierailija
61/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka toki välillä onkin raskaampaa ja välillä sitten helpompaa.

Mutta jos meillä ei olisi koskaan omaa/kahdenkeskistä aikaa, niin luulen, että sillon todellakin ois jaksaminen kortilla ja tuntuis, että kaikki kaatuu päälle jne.

Kyllä on kuultu ehkäisystä ja on se ollut käytössäkin, muuten meillä ois lapset varmaan vajaan vuoden ikäeroilla. Enempää lapsia ei meille tule, koska minulta on poistettu kohtu ja munasarjat ja mies on steriloitu.

ap

Pitääkö niitä lapsia vääntää noin montaa ja sitten tulle tänne poraamann kun ei jaksa! ootteko kuulleet ehkäisystä?

Vierailija
62/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tehtailla niitä vain siksi, että saa olla kotona, jos ei sitten hoida.

Ja 5 - 7 -kuinen ei kuulu yökylään. Vasta 1-vuotiaana voi olla 1 yön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä ja kun nuorin on täyttänyt 1v, niin olen tehnyt 1-8päivänä kk:ssa töitä. Silti lapset ovat saaneet olla kotona, ovat olleet isänsä kanssa sen ajan kun olen ollut töissä ja kunhan nuorin on 2,5-3v niin meille tulee kotiin hoitaja kuten aiemminkin ja myös minä palaan työelämään kokonaan.

Mikä sinä olet määrittelemään, ettei 5-7kk ikäinen kuulu yökylään? Meillä oli nyt eskarilainen sekä kaksoset ns. koliikkivauvoja eli itkivät yötä päivää ja todellakin tuossa kun olivat 5kk ikäisiä niin alkoi olla sellainen olo, että on ihan pakko saada nukkua yö. Isovanhemmat ja kummit olivat kyllä mahdollisuuksien mukaan apuna tuohon aikaan, mutta ei se päivällä nukkuminen kuitenkaan ollut sama asia kun yöllä nukkuminen ja minulla kuin miehelläkin alkoi olla jo univaikeuksia tuossa vaiheessa kun vauva/vauvat oli 5kk eli vaikka väsytti niin ei vaan osannut enää nukkua. Sillon sanoi jo lääkärikin, että lapset yökylään.

Olen myös itse ollut 4kk ikäisenä ekan kerran yökylässä ja sen jälkeen aina n. 1-2kk välein enkä ole siitä traumatisoitunut. Minulla oli ja on aivan ihanat vanhemmat enkä koskaan ole tuntenut, että he eivät välittäisi, vaikka olimmekin välillä muualla hoidossa. Olen vain kiitollinen heille, että minulla on läheiset välit myös isovanhempiini.

ap

Ei kannata tehtailla niitä vain siksi, että saa olla kotona, jos ei sitten hoida.

Ja 5 - 7 -kuinen ei kuulu yökylään. Vasta 1-vuotiaana voi olla 1 yön.

Vierailija
64/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta saman nyrkkisäännön saat neuvolasta, MLL:stä, Väestöliitosta.

Tuonikäinen ei kuulu yökylään ja 1-vuotiaasta eteenpäin yökylässä voi olla yö/ikävuosi.

Ja kyllä sinä minusta aika traumatisoituneelta vaikutat, kun edelleenkin mm. roikut niissä vanhemmissa tuolla tavoin, etkä osaa elää itsellistä elämää. Plus että rasitut noin helposti, ettet kykene selviämään velvollisuuksistasi.

Vierailija
65/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanoivat samaa kuin lääkäri, että ehdottomasti lapset yökylään, jotta saamme vähennettyä univelkaa.

Enkä todellakaan roiku vanhemmissani, ihan itsenäistä elämää elämme, isovanhemmat asuvat n. 300km päässä.

Ehkä sinä pystyt valvomaan kuukausia putkeen nukkumatta tai saat nukkua max pari tuntia, minulta se ei onnistu ilman, että pää sekoaa.

Enkä myöskään rasitu helposti, mutta miksi pitäisi kiillottaa kruunuani ja olla lasten kanssa 24/7, jotta eivät vaan joutuisi muille tutuille ja heistä välittäville ihmisille hoitoon. Velvollisuuteni kyllä hoidan aina, vaikken lastemme hoitoa koe minään velvollisuutena vaan se on erittäin palkitsevaa sekä antoisaa, joskus myös raskasta, mutta luulen, että niin se on kaikilla.

En jaksa sinulle tämän enempää perustella, kun et näköään osaa asettua toisen asemaan.

ap

Tuonikäinen ei kuulu yökylään ja 1-vuotiaasta eteenpäin yökylässä voi olla yö/ikävuosi.

Ja kyllä sinä minusta aika traumatisoituneelta vaikutat, kun edelleenkin mm. roikut niissä vanhemmissa tuolla tavoin, etkä osaa elää itsellistä elämää. Plus että rasitut noin helposti, ettet kykene selviämään velvollisuuksistasi.

Vierailija
66/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että lapsilla on rakastavat isovanhemmat ja kummit ja hekin haluavat viettää aikaa lasten kanssa. Sehän on vain rikkaus lasten elämässä. :-) Itselläni neljä lasta ja näin ajattelen asioista. Kyllä meidänkin lapset ovat mummoloissa välillä öitä isovanhempien pyynnöstä. Ja lapsetkin lähtevät innoissaan.

Me ei olla ihan noin paljon erossa itse lapsista, mutta sehän on jokaisen oma asia minkä kokee hyväksi. Meilläkin tosin mies tekee reissuhommaa ja on poissa pari iltaa viikossa sen takia. Minä taas saatan olla miehen koti-iltoina omissa harrastuksissa.

Vierailija
67/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo ls-vanhemmuuden esiasteeksi eli todettu, että ette selviä vanhemmuudesta.

Osaan minä asettua toisen asemaan - niiden sinun lastesi, joita sinunkin soisi ajattelevan! Sen sijaan että tehtailet aina vain lisää ja sitten vingut ympäriinsä.

Vierailija
68/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me selviämme vanhemmuudesta, mutta edelleen kysyn, että miksi pitäisi yrittää kiillottaa kruunua ja ei päästää lapsia mihinkään hoitoon, jotta voi sitten sanoa, että olen hoitanut lapseni 24/7 itse eikä ole kukaan auttanut ja yleensä nämä ihmiset ovat marttyyreita.

Mieluummin olen sitten itsekäs ja annan lasteni olla muidenkin heille tärkeiden ihmisten kanssa. Saamme kuitenkin itse olla eniten lastemme kanssa ja se on tärkeintä.

ap

Osaan minä asettua toisen asemaan - niiden sinun lastesi, joita sinunkin soisi ajattelevan! Sen sijaan että tehtailet aina vain lisää ja sitten vingut ympäriinsä.

Vierailija
69/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on vaan merkintä ja kun niitä ongelmia alkaa tulla, sieltä löytyy tiedot puuttuvasta vanhemmuudesta ja sitten aletaankin penkoa jo tarkemmin.

Vierailija
70/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset on tehty ja noin monta juurikin siksi, ku on katos niitä tukiverkkoja. itse en käsitä, että mitä ihmettä alle 4-vuotias tekee öisin muualla ku kotonaan. en siis kannata pienten lasten yökyläilyä lainkaan

Missään ei olla todettu, että lapselle olisi millään tavalla haitallista olla yökylässä. Oleellista on se, onko aikuinen, jonka luona lapsi on, riittävän tuttu ja turvallinen.

Eipä tässäkään siis kyse mistään muusta kuin siitä kuvitellusta sädekehästä oman pään päällä. Mikä ei sitten loppujen lopuksi tuo sinulle yhtään tippaa lisää onnea tai menestystä elämässä. Tai lapsellesi.

Ap, pidä kiinni omasta näkemyksestäsi. Vain sinä voit elää omaa elämääsi. Jos joku muu on onnellinen toisin tavoin, olkoon niin, mutta aina pistää miettimään tämä, että miten yhden onnellisuus oikeasti on niin paljon toiselta pois, että pitää täällä ruveta riehumaan?? Ja nää syyllistämisyritykset on aina yhtä hupaisia :D

Vierailija
71/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola antaa ohjeita yökyläilystä, samaten mm. MLL. Kysy sieltä, jos et muuten tiedä.

Vierailija
72/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi apua.. :D :D

Vierailija
73/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ap vaikuttaa traumatisoituneelta? No, onneks sä vaikutat ihan normaalilta :D :D

Maailma on mustaa ja valoista..?

Vierailija
74/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola antaa ohjeita yökyläilystä, samaten mm. MLL. Kysy sieltä, jos et muuten tiedä.

Perustuen mihin?

Olen kyllä kehityspsykologiani lukenut, mutta en mistään löydä tällaisille väitteille pohjaa. Edelleen väitän, että oleellista on lapsen turvallisuuden tunne, sisältäen hänen temperamenttinsa huomioimisen sekä hoitoon ottavan aikuisen tuttuus lapselle.

Vihje: neuvolan ohjeistuksia ei ole tehty jokaisen yksilöllistä elämäntilannetta ohjaamaan, eikä heillä suositukset aina perustu kovinkaan vankkaan ja ajankohtaiseen tutkimustietoon. Oman järjen käyttö on sallittua oman tilanteen arvioinnissa.

Vierailija
75/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ovat lastenkasvatuksen ammattilaisia...

Mutta tokihan sinä olet fiksumpi ja tiedät, miten taivuttaa totuutta mieleiseksesi. Joten kun oma olematon järki sanoo, että lapselle ei ole haittaa siitä, että äiti häipyy kahdeksi viikoksi etelään tai lapsi dumpataan vauvana 12 tunnin hoitopäiville päiväkotiin niin tiettyhän näin se on, kun oma olematon järki näin sanoo... Loogista. Not.

Vierailija
76/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tää on vaan niin uskomattoman hauskaa, kun toiset ihan tosissaan yrittää tunkea omaa maailmankuvaansa muille, ja kun eivät siinä onnistu niin yritetään sitten kaikin tavoin loukata ja solvata toista.

Mulle ei ainakaan mee läpi nää oot huono äiti- kiukuttelut.

Nauravat hymiöt siis kuvastavat tunnetilaani ;D, siitä ei kannata ruveta diagnooseja tekemään..

Vierailija
77/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ovat lastenkasvatuksen ammattilaisia...

Mutta tokihan sinä olet fiksumpi ja tiedät, miten taivuttaa totuutta mieleiseksesi. Joten kun oma olematon järki sanoo, että lapselle ei ole haittaa siitä, että äiti häipyy kahdeksi viikoksi etelään tai lapsi dumpataan vauvana 12 tunnin hoitopäiville päiväkotiin niin tiettyhän näin se on, kun oma olematon järki näin sanoo... Loogista. Not.

Tässä ei ollut enää juuri mitään todellisuuteen perustuvaa väitettä, joten omasta peilistä voisi sitä totuuden muuntelua etsiä. Ja sinulla tuskin on kovinkaan vahvaa näyttöä minun järjen määrästä tai laadusta ;), joten tällaisin keinoin et minua tavoita. Hyvä yritys kuitenkin :)

Kaksi viikkoa on vähän eri asia kuin yökylä mummilassa, vai mitä?

Käytännön esimerkki: Minulla on kaksi lasta. Näiden syntymän välillä neuvolan ohjeet imetyksestä ja kiinteään ruokaan siirtymisestä muuttui oleellisesti, ja osin ohjeet olivat hyvinkin päinvastaisia. Molemmat suositukset olivat "tutkimustietoon" perustuvia, ja molempia neuvolan täti saarnasi kuin maailman totuutta. Oli tosi hienosti opetellut perustelut siitä miten mahdollisesti vahingoittaa lastaan, jos juuri näitä ohjeita ei noudata.

Neuvolan hlökunta tekee hyvää työtä ohjeiden ja tiedon jakamisessa, mutta kai nyt kuka tahansa ymmärtää, ettei heidän yksityiskohtaiset ohjeensa ole kaikille sovellettavissa kirjaimellisesti.

Vierailija
78/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua ei voisi vähempää kiinnostaa sinun lapsilukusi tai järjenjuoksusi, joten turha paasata niitä kuin jotain suurtakin totuutta...

Vierailija
79/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sit ei varmaan kannata täällä olla kommentoimassa, jos eri mieltä oleminen on vaikea ottaa vastaan..?

Vierailija
80/110 |
02.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta, iältään ovat nyt 9,5kk, 2,5v kaksoset, 6v ja 9v. Arki on välillä rankkaa ja välillä taas vähemmän rankkaa, viime aikoina on lapset sairastaneet paljon niin se on ollut aika raskasta, yks kun on parantunut niin on toinen tullut kipeäksi ja välillä muutamat yhtä aikaa jne. Onneksemme meillä on melko hyvä tukiverkko ja molemmat isovanhemmat ovat sanoneet, että ottavat mielellään lapsenlapsia hoitoon ja välillä ovat sitten taas kummiensa luona. Noin 5-6viikon välein lapset ovat joko isovanhemmilla tai kummeillaan 1-2yötä ja me saamme silloin mieheni kanssa kahdenkeskistä aikaa. Joskus on niin, että toisena päivänä nähdään kavereitamme ja toisena ollaan kaksin, se on vähän miten millonkin. Tuon lisäksi minulla ja miehelläni on molemmilla harrastus ja minä olen omassa harrastuksessani parina iltana viikossa kolmisen tuntia ja mies on omassa harrastuksessaan myös parina iltana viikossa. Nämä ovat eri iltoina eli se hoitaa lapset, jolla ei ole harrastusta toisen ollessa harrastuksessa. Olemme saaneet kuulla aina välillä, että miten kauhean paljon lapsemme ovat poissa kotoa ja, ettei sitä tarvitse niin paljon sitä kahdenkeskistä aikaa ja kyllä ne omat harrastuksetkin vois unohtaa lasten ensimmäisiksi elinvuosiksi jne. Minä en vaan ole sitä tyyppiä, joka jaksaisi olla lasten kanssa 24/7 ensimmäiset vuodet, yksinkertaisesti varmaankin sekoaisin. Minulle tuo harrastukseni on "henkireikä", koska siellä pääsee rentoutumaan ja jaksaakin sitten taas paremmin arkea kuin jaksaisi ilman harrastusta. Ennen kun joku ehtii tulla sanomaan, ettei hän kyllä vastasyntynyttä laittais yökylään, niin meidän lapset on olleet vaihtelevasti 5-7kk ikäisenä ekan kerran yökylässä. Mielenkiinnosta siis kyselen, että onko tämä oikeasti liikaa eroa lapsista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yksi