Miten te säilötte omenoita?
Mä olen pakkaseen tehnyt jo vaikka kuinka paljon hilloja ja omenapiiraitakin on tullut syötyä jonkin verran. Mietin, että mikä olis paras keino säilöä omenat, jotta niitä voisi käyttää myöhemmin esim. piiraiden tekoon? Mitään kylmäsäilytystiloja meillä ei ole.
Kommentit (13)
hillona kellarissa lasipurkissa tai sitten hillona pakkasessa.
me tehään soseen lisäksi suurimmalle osalle niin. Kun ottaa pastöroinnin niin säilyy muussa kuin pakkasessa ja hyvää on.
voisit kokeilla säilöä omenat siellä. Tarvitset styroksilla vuoratun puuarkun, jonka vuoraat vielä sanomalehdillä ja puutarhan pakkaspeitteellä, ja omenat käärit yksitellen sanomalehteen laatikoihin. Pitäisi säilyä joulukuulle, riippuen omenalajikkeesta. Antonovka ja Lobo voi säilyä maaliskuulle saakka, jos ei ole pahoja pakkasia.
Jos on okt, tee jatkoa ajatellen maakellari. Mulla on mökillä, enkä enää pois antaisi.
Terassi rakennettiin "auringonottoa varten", joten siellä ei ole suojassa mikään.
ihan sellaisenaan. Jos siis pakkasessa on tilaa.
Omenaa voi myös kuivattaa ohuina siivuina, itse kuivatan saunassa (ei tarvi laittaa saunaa päälle, on lattialämmitys ja hyvä ilmanvaihto), voi kuivattaa myös uunissa.
Entäs vanha säilytyskonsti, umpioiminen?
Minä olen raastanut kerta annoksena omenan pakkaseen. Talvella kun teen piirakkaa otan pussin ja mieman kohmeisena piirakka taikinanpäälle ja uuniin. Maku on kuin tuoreessä omenassa.
Suurin osa pahoja, matosia ja mätiä. Hetän menemään.
Siivutan piirakkasatsin pakkaseen. En edes sitruunaa laita.
Kuivataan ja pussitetaan.
Syödään pitkin talvea, sipsien sijaan.
Syömällä, ennemmin tai myöhemmin.
Meillä niitä kutsutaan lääkärinkarkottimiksi (omena pävässä pitää lääkärin loitolla).
leikkaan renkaiksi, laitan narulle kuivumaan. Sitten on omenasipsejä talveksi.
Omenakompottia tuli tehtyä muutama purkillinen. Pilkon omenat kuutioiksi ja haudutan hetken sokerin kanssa, ei ihan hilloksi vaan suutuntumaa pitää olla. Pakastan ja käytän piirakan täytteeksi. Äsken pakastin raastettua omenaa kun jäi piirakasta yli. Ihan sellaisenaan
Laittaisin pakkaseen ihan vain siivutettuna ja sitruunaa päälle + pakastepussiin.