Mikä laulu on jäänyt lapsuudestasi mieleen pelottavana tai surullisena?
Itse en pysty edelleenkään laulamaan Orvokkeja äidille tai varpunen jouluaamuna. Ovat niin surullisia.
Kommentit (216)
Katsohan on tuolla puu, se kukkii joka kesäkuu mun pihallain
Hän istutti sen aikanaan, nauroi hänen taimeaan oksa vain
Kun ensilumi peitti sen, hän suojas taimen varoen sitä vaali niin
Hän sisään juoksi tohkeissaan melkein kaatui juostessaan, nauroi kyyneliin
Hän oli keiju, mikä lie. Joskus sanoin totta vie sinut suuhun syön
Toi kerran kerran kotiin koiranpennun, piti sitä peiton alla, koko yön
Kun tv:tä me katseltiin hän uskoi jopa mainoksiin niin muistan sen
Ja vuoksi jonkun nyyhkyleffan itki hän, joskus hieman häpeillen
On aivan kuin uneen
Nyt taas palaisin
Muiston kuin unohtuneen
Taas saan jostakin
_____
Hän rikkoi pölynimurin ja pelkäs että suutuisin, sen piilon vei
Kun sängyn alta löysin sen, hän sanoi mulle vältellen, se toimi ei
Kun kerran työstä kesken jäin, niin itkemässä hänet näin, kuin maailman loppu ois
Ja tasan vuosi sitten kun taas saimme kesän ootetun, hän kuihtui pois
On aivan kuin uneen....
Se oli aamu toukokuun, kun lehteen puhkes oksat puun mä heräsin
Niin huomasin et yksinään et oli joutunut hän lähtemään, pois
jonnekin
Ja niinkuin tyhjän näyttämön, hän jätti taa tän yksiön, nyt hiljaisen
Ja nyt kun vuosi siitä on saa puukin jälleen kukinnon kuin muistaen
Katsohan on tuolla puu se kukkii joka kesäkuu mun pihallain
Hän istutti sen aikanaan, nauroin hänen taimeaan oksa vain
Mulla ihan sama jääny mulle tuo lintu-öljylauttalaulu mieleen ja oon yrittäny ettiä sanoja ja en löydä. Sävel on kaunis ja muistelen että saman lastenlaululevyn muutkin kappaleet olivat hyviä ja mieleenpainuvia.
Lähtevien laivojen satama. Joku lauloi sen Tenavatähti-kilpailussa ja minua itketti.
Ateenalaisten laulu. Opettajamme laulatti sitä ala-asteella. "Kaunis on kuolla kun joukkosi eessä urhona kaadut taistellen puolesta maas, puolesta heimosikin..."
Olin kyllä lapsellisella tavallani isänmaallinen ja ymmärsin sotien merkityksen kansakunnallemme, mutta en silti silloin lapsena tajunnut mitä kaunista on kuolemassa tai että mikä asia maailmassa lopulta on vapaaehtoisen kuolemisen arvoinen. Nyt tajuan joitakin sellaisia asioita, mutta vieläkään en osaa suhtautua kovin romanttisesti johonkin sankarikuolemaan.
Ystävä Sä lapsien "Siunaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää" ja laulu kun etenee vielä hitaasti, hautajaismarssimaisesti.
Timo Turusen Pieni ystäväin, minulla oli koira ja itketti ajatus sen kuolemasta.
Muistan kun joskus teininä ymmärsin englantia tarpeeksi että tajusin mitä The Turtlesien Happy Together -biisin sanat tarkoitti, ja se tuntui todella kylmäävältä. Vieläkin ajattelen sitä sellaisena stalkkeri-sarjamurhaajabiisinä, missä joku sekopää on pakkomielteenomaisesti kiinnostunut jostain naisparasta ja selittää sille että meidän nyt on vaan oltava yhdessä. Onhan näitä paljon muitakin ns. romanttiseksi tarkoitettuja biisejä jotka on oikeasti todella karuja.
Niitä on paljon.
Lohikäärme Puff; Puffin väitetään olevan iloinen, vaikka sanoissa käy ilmi, että se oli haalennut ja vaalennut, yksinäinen ja paperista tehty
Matkustan ympäri maailmaa; esittää lapsen liian rohkeana, itsenäisenä ja sosiaalisena
Lounatuulen laulu; sanoista syntyi käsitys, että lounatuuli ei pidä surullisista lapsista
Maan korvessa kulkevi lapsosen tie; "ja usein sen käytävä liukaskin lie" toi mieleeni kerrostalon porraskäytävän, jossa lapsi voi liukastua ja vammautua; lisäksi minusta jokaisessa hengellisessä laulussa kuuluu mainita myös Jumala, pelkkä enkeli ei riitä
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Äiti lauloi iltaisin meille lapsille Ystävä sä lapsien ja se kohta ''siunaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää''. Luulin että äiti ja isä ovat kuolemaisillaan.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärillä!! Itse olin lapsena kunnon reikähammas ja usein istuin hammaslääkärin penkissä eikä se ollu yhtään kivaa!:'( En kestäny kuunnella tätä laulua! Eikä ihme!!:D
"On hammassärky mielestäni aivan kamalaa. Ai,ai,ai kamalaa! Siks täytyi minun hammaslääkärille kiiruhtaa. Ai,ai,ai kiiruhtaa! Kun polvin horjuvin mä sisään astelin, niin kauhuissani muita potilaita katselin. Ja ajattelin "tämä maailman pahin paikka on! On, on, on!!!" "
Että silleen..:)
Mikä tämän laulun nimi on?
Maan korvessa kulkevi...
Laulettiin 8-vuotiaan serkkuni hautajaisissa vuonna 1975.
Itse olin tuolloin 7v.
Ei pysty, pala nousee kurkkuun!
Joululauluista Taas kaikki kauniit muistot aukaisee kyynelkanavat joka kerta. :(
Minulle on jäänyt surullisena mieleen Taivaanpii. Siinä lapsi löysi rannalta hienon kiven, jolle antoi nimeksi Taivaanpii, mutta hukkasi sen eikä löytänyt sitä enää. Tulin aina niin surulliseksi miettiessäni lasta etsimässä kiveään rannalta muiden kivien joukosta. Keräsin itsekin lapsena kiviä.
Surullinen oli myös Lumi teki enkelin eteiseen. Suretti aina se kohta, jossa "isä lähti Ruotsiin, äiti lensi Taivaaseen".
Vierailija kirjoitti:
Ystävä Sä lapsien "Siunaa äitiä ja isää, heille elinpäivää lisää" ja laulu kun etenee vielä hitaasti, hautajaismarssimaisesti.
Tuon mainitun lisäksi 'maan korvessa kulkevi lapsosen tie'. Hirveä jollotus.
se oli lapsena kammottava, en muista itse, mutta äiti on kertonut. Alakouluiässä Maan korvessa kulkevi oli ahdistava.