Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En keksi yhtään sääntöä, jota en noudattaisi?

Vierailija
21.09.2011 |

Ihan mielenkiinnolla tässä pohdin, jätänkö noudattamatta jotakin sääntöä...? En nimittäin keksi yhtään.

Keksittekö te? :)

Minulla on nimittäin niin herkkä omatunto, että se alkaa kolkuttamaan heti ja lujaa, jos vahingossakin meinaan toimia jossakin asiassa väärin.

...olen jopa palauttanut työpaikalleni kuulakärkikynän takaisin, kun se kulkeutui vahingossa kalenterini mukana käsilaukussa kotiin. XD

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan kuullutkaan tuollaisesta säännöstä. ;)

Tiedän että kaikilla on oikeus tehdä asian suhteen oma ratkaisunsa, joka tuntuu itsestä hyvältä ja oikealta. :)

Ja liikunta... no siinäkin asiassa jokainen saa tehdä itse omat valintansa, kuinka paljon liikkuu tai on liikkumatta. Mutta itsellä tulee onneksi pelkästään hyötyliikuntaa arkipäivisin sen 1,5h, eli työmatkaan menee kävellen se 45min suunta. Joskus kuljen pyörällä, jolloin aika tietenkin puolittuu. Ja viikonloppuisin liikun muutenkin.

ap

Vierailija
22/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa läheiset ei onneksi ole suhtautuneet asiaan mitenkään negatiivisesti tai ikävästi hämmästellen. Tyyliin kommentit ovat huvittenita "mitenn sä viitsitkin olla aina noin tunnollinen, en mä vaan olis..." Mutta eihän sitä pahalla sanota.

Mieheni välillä tuhahtaa vaikka katua ylittäessä, kun lähtee ylittämään kävellen punaisia päin (kun autoja ei näy mailla halmeilla), ja minä jään kököttämään ja odottamaan vihreita. ;D Mutta myös ymmärtää, sillä täytyyhän meidän olla esimerkkinä lapsillemme.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko-oireisen häiriön erottaminen muista ahdistuneisuuden muodoista, kuten tavallisesta jännityksestä ja stressistä, on tärkeää.

Henkilöllä, joka vaikuttaa tiettyyn aiheeseen fiksoituneelta tai on täydellisyyttä tavoitteleva, ei välttämättä ole pakko-oireista häiriötä.

Pakko-oireiseksi potilas voidaan määritellä silloin, kun pakonomaiseen ajatuksiin tai toimintoihin menee aikaa yli kaksi tuntia päivässä tai oireista on muuten merkittävää haittaa ihmisen toimintakyvylle.

Toihan on jo vähän kipeää. Onko teillä aina todella siistiä ja stressaat siitä saatko kaiken tehdyksi?

Vierailija
24/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä toistuvat pakkoajatukset ja pakkotoiminnot. Pakkoajatukset ovat yllykkeitä, mielikuvia tai ajatuksia, jotka kaavamaisina palaavat yhä uudelleen mieleen. Pakkotoiminnot ovat toimintamalleja, joita toistetaan yhä uudelleen kuin pakotettuna (esimerkiksi jatkuva käsien pesu, asioiden tarkistelu).

Käytännössä pakko-ajatukset voivat muodostua mistä vain. Suurin osa oireista on ihmiselle normaaleja ominaisuuksia – pakkoajatuksen niistä tekeekin se, että ajatukset tai pelot haittaavat jokapäiväistä elämää, eli ovat kyseiseen tilanteeseen nähden liiallisia.

Vierailija
25/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaupoissa olen saanut aina hämmästyneen mutta kiitollisen palautteen, kun olen kiiruhtanut maksamaan vaikka vaunujen alle jääneen vaippapaketin, taikka jokin huomaamaton teippirulla on jäänyt ostoskärryjen pohjalle. Kommentoivat yleensä; "Kunpa kaikki olisivat yhtä rehellisiä..."

Olen jopa soittanut kerran kotoa kauppaan, kun huomasin vasta kotona että vaippapaketti oli jäänyt vaunujen alle maksamatta, enkä ehtinyt lähteä takaisin maksamaan. Vaan soitin, selitin mitä oli käynyt ja kysyin, sopiiko että tulen seuraavana päiväna maksamaan. Ja sehän sopi. :)

(Ja näistä muista säännöistä; pesen astiat astianpesukoneessa, paitsi "puukot", puuvälineet ja teflonpintaiset astit käsin. Ja tietenkin käsin pesen myös hopeat, arvokkaammat astiat, kuten kristallin, vaasit yms.)

ap

Vierailija
26/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja löytää jotain kaunista?

Vai onko kuitenkin loppujen lopuksi niin, että sä itse valitset ne säännöt, joita pidät tärkeinä. Kuten sen säännön, ettei etiketin riikomista pidä pitää loukkaavana, vaikka se aiheuttaisikin pahaa mieltä? Kyllä mäkin sit noudatan kaikkia sääntöjä, jos saan ensin itse valita, mitä ne on.

Itse asiassa kerran siskoni hiukset olivat kampaajalta tullessa aivan järkyttävät, ja kyllä, kerroin sen hänelle.

Tosin minun oli helppoa se kertoa, sillä siskoni itse itki niitä ja haukkui aivan järkyttäviksi. Niin tällöin myös minun oli helppo sanoa, mitä niistä ajattelen. Ne olivat karmeat!!!

Ei siinä lohduttelut auttanut, kun oli vielä pikkujouluilta edessä, jotan ei muuta kuin kaupasta hakemaan hiusväriä ja kovalla työllä muotoilemaan niistä suht siedettävän näköiset, jotta kehtasi ihmisten ilmoille lähteä. ;D

Jälkeen päin se juttu on vain naurattanut.

ap

Vierailija
27/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en minä muita moralisoi tai tuomitse. :)

En todellakaan vaadi toisilta samanlaista käytöstä, kuin itseltäni. Jokainen aikuinen ihminen tekee itse omat valintansa.

Tietenkin puutun asiaan, jos toista ihmistä (taikka vaikka eläintä) loukataan, satutetaan, vahingoitetaan tms. En tietenkään hyväksy toisten ihmisten väärinkohtelua. Sehän on selvää.

ap

Minusta on vain mukava että näinkin tarkkoja ihmisiä löytyy, kunhan vain tosissaan ollaan suvaitsevaisia eikä lähdetä toisia tuomitsemaan.

Itse rikon useitakin sääntöjä ihan tietoisesti, mutta en halua sillä ketään ihmisenä loukata, vaan ajattelen usein niin että tuo sääntö, esimerkkinä. pysähtyminen stop-merkin kohdalla, ei sovellu tähän tilanteeseen, kun yöllä ei ole muita autoja liikkeellä, joten säästän polttoainetta ja vain hidastan vauhtia.

M38

Vierailija
28/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin. Meillä on hyvin tyypillinen lapsiperheen koti. Enkä ahdistu, jos jokin homma jää tekemättä/siivoamatta, vain siksi että se olisi "täytynyt" tehdä. Eli en halua kuluttaa itseäni sen vuoksi puhki. Tietenkin viihdyn täydellisessä siisteydessä ja puhtaudessa, mutta minusta ei löydy sellaista supernaista, joka siihen käytännössä kykenisi. Eli kotimme on usein hyrskyn-myrskyn. :)

Kunhan paikat pysyy puhtaana ja hygieenisenä, niin se saa luvan riittää.

Ihailen niiden koteja, jotka on aina tip-top järjestyksessä ja siistejä. Voi kumpa meilläkin olisi. Mutta minä en vain ole sellainen ihminen, joka kykenisi toteuttamaan sen ilman paineita ja stressiä.

ap

Vierailija
29/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en minä muita moralisoi tai tuomitse. :)

En todellakaan vaadi toisilta samanlaista käytöstä, kuin itseltäni. Jokainen aikuinen ihminen tekee itse omat valintansa.

Tietenkin puutun asiaan, jos toista ihmistä (taikka vaikka eläintä) loukataan, satutetaan, vahingoitetaan tms. En tietenkään hyväksy toisten ihmisten väärinkohtelua. Sehän on selvää.

ap

Minusta on vain mukava että näinkin tarkkoja ihmisiä löytyy, kunhan vain tosissaan ollaan suvaitsevaisia eikä lähdetä toisia tuomitsemaan.

Itse rikon useitakin sääntöjä ihan tietoisesti, mutta en halua sillä ketään ihmisenä loukata, vaan ajattelen usein niin että tuo sääntö, esimerkkinä. pysähtyminen stop-merkin kohdalla, ei sovellu tähän tilanteeseen, kun yöllä ei ole muita autoja liikkeellä, joten säästän polttoainetta ja vain hidastan vauhtia.

M38

Olemme nimittäin jutelleet tästä. :) Kun itse ihmettelin, miksei voisi noudattaa liikennesääntöä, vaikkei ketään ole paikalla, niin ymmärsin kyllä perustelut, kun hän selitti sen taas tuolta taloudelliselta kannalta. Sain kunnon luennon mm. auton toiminnasta yms. (En siis ymmärrä autoista mitään, mutta uskon ja luotan häneen, että hän tietää.) :)

ap

Vierailija
30/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tuossa äsken pohdiskelin vielä tätä asiaa niin hoksasin, että olen kyllä ollut ihan lapsesta asti tälläinen!

Muista 5. luokan biologian kokeen kun vieruskaveriltani tippui koepaperi pulpettiemme väliin ja vahingossa vilkaisin sitä ja näin hänen isoilla kissankokoisilla kirjaimillaan kirjoitetun vastauksen (olisiko ollut Tammen lehden tunnistustehtävä).En ollut itse tehnyt vielä koetta niin pitkälle että olisin vielä tehnyt ko. tehtävää ja olisin tiennyt sen vastauksen muutenkin, mutta en voinut laittaa sitä, koska olin nähnyt sen ystäväni paperista. :) KYllähän tämä nyt naurattaa, mutta toisaalta siihen koetilanteen "vakavuuteen" suhteutettuna toimisin nytkin noin :)

Vierailija
31/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko tämä tullut aikuistuttuasi?

Vierailija
32/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"katsoa ensin vasemmalle, sitten oikealle ja sitten vielä kerran vasemmalle . ..."

Vierailija
33/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, olen aina ollut tällainen! :D

Minulla myös vastaavanlainen kokemus koetilanteesta. ;D Ihan alkoi naurattamaan ääneen, kuin olisi omasta lapsuudestaan lukenut.

Enkä kyllä ole missään vaiheessa kokenut tätä onneksi rasitteena.

Minut vain kasvatettiin tällaiseksi. Äitini oli aina todella kiltti, ymmärtäväinen ja oikeudenmukainen, ja opetti koko ajan lempeästi, mikä on oikein ja mikä väärin.

ap

Vierailija
34/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aivan liian lähellä tien reunaa.

Vierailija
35/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka tunnollinen olet niiden kanssa? Entä mitä kaikkea laitat vessanpönttöön?

Vierailija
36/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitähän on monia eikä niitä kaikkia voida noudattaa samanaikaisesti

entä vietkö poliisiasemalle löytöesineet? setelit? jopa 5 euron setelin

etkö tomuta mattojasi ulkona silloin kun ei saa?

Vierailija
37/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta tuossa ei ole mitään outoa.

Mutta: jos huomaisit ajaneesi vaikka ratikalla tai metrolla vanhentuneella kuukausilipulla, niin menisitkö maksamaan jälkikäteen matkasi?

Vierailija
38/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet lainannut kirjastosta tenttikirjan, jonka eräpäivä on tenttiä edeltävänä perjantaina (tentti on siis seuraavana maanantaina). Kirjassa on pitkä varausjono, etkä saa lainaa uusittua. Palautatko kirjan kiltisti perjantai-iltaan mennessä vaikka lukisitkin mielellään vielä viikonloppuna tenttiin? Vai ajatteletko kenties kanssaopiskelijoitasi niin paljon, että viet kirjan laina-ajan päättyessä muiden luettavaksi?

Myöhästymismaksuhan on yhdeltä viikonlopulta korkeintaan euron, joten rahallista menetystä et oikeastaan koe vaikka pitäisitkin kirjan itselläsi vielä tenttiä edeltävät päivät, mutta joku muu jää kokonaan ilman tenttikirjaa. Miten toimit?

Itselläni nimittäin sääntöjen noudattamisen raja alkaa mennä tälläisissä tapauksissa, koska koen "sovittavani" sääntöjen rikkomisen maksamalla myöhästymismaksun.

Vierailija
39/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yritän lajitella kaiken ja kierrättää muutenkin, mutta joskus laiskuus voittaa ja jos joku ruoka on unohtunut vaikka miehen työreppuun kertakäyttöisessä säilytysrasiassa tai pakkauksessaan, niin en rupea kaivamaan pilaantunutta ruokaa erikseen kompostiin vaan nakkaan kokonaisen pakkauksen menemään... Joskus koen kylläkin tunnon tuskia tästä!

Vierailija
40/55 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkosi perään ei kuuluisi kysymysmerkkiä vaan piste riittäisi. :D

Otsikon perään ei tule mitään välimerkkiä ellei kyse ole kaksiosaisesta otsikosta (esim gradujen otsikot) ...

Aiheeseen: rikon sääntöjä silloin kun niiden noudattamisesta ei ole kenellekään hyötyä ja rikkominen on fiksumpaa. Vrt. pyörällä päin punaisia keskellä yötä kun ketään ei ole mailla halmeilla. Luonnollisesti en esim ikinä kävelisi päin punaisia jos näen että tienylitystä on odottamassa lapsia vanhempineen tai ilman, koska uskon esimerkin voimaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yksi