Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aarrgggfff! Lapseni, 1½-vuotias, oppi hoitopaikassa sanan!

Vierailija
20.09.2011 |

Nimittäin "POPPAA". Ei helvetti, minä olin päättänyt, että sitä ei tässä talossa käytetä, kun kuulostaa niin urpolta. Eikös lapsi sitten eilen kirkkaalla äänellä kajauttanut, että "poppaa", kun lukulamppu oli kuuma.

Kohta se varmaan sanoo "pipi"... *synkkänä*

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivän paras

Vierailija
42/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikäs kirosana tuo sinulle on? mielumminkos se lapses sanois että EI HELVETTI KU OLI KUUMAA. Hae lääkettä tuohon tautiis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän sua ei oo valittu esim. ruotsin kuninkaaksi kun oot ollu noi älykkö?

Ja omannu hyvät aivot? Ja aikuisten tavat? Hmmm.. mä niiiiin ilmotan seiska lehteen.

Vittu mua ärsyttää juuri sinun kaltaiset ihmiset joiden pitää aloittaa vittuilu tälläisestäkin asiasta. Joo, tiedän että olin pikkuvanha muksu, mutta sellaisiakin on. En tykännyt lapsena rymyleikeistä vaan mieluumin luin, piirsin ja tutkin asioita.

En perkeleessä ole väittänyt että omaisin jotenkin erityisen hyvät aivot tai että olisin muita parempi, huomioin vain että äitini(kään) ei pitänyt lässyttämisestä, eikä siitä että lapsia kohdellaan kuin he olisivat jotenkin vajaita, etteivät he ymmärtäisi normaalia puhetta.

Ihan vain infopläjäyksenä: jos puhe alkaa kehittymään ajoissa, siinä 7-8kk:n iässä niin puhe on jo aika ymmärrettävää kun täyttää sen kolme vuotta. Näin oli käynyt minulle ja samalla tavalla kehittyi esikoiseni, tyttö, kun taas poika lähti tuossa iässä liikkeelle ja puhui vasta vuoden ikäisestä lähtien.

Lapsille voi puhua normaaleilla sanoilla, ilman lässyttämistä. Puheen korkeuksia ja sävyjä pystyy vaihtelemaan ilman että korvaa oikeat sanat muka sanoilla.

Vierailija
44/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa että on suomalaista perua kun pitää joka saatanan asiasta saada joku härdelli aikaseks! ei voi kun taas hävetä.

Vierailija
45/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 14v poika jonka nolaan useasti, vaikka koitan estää tilanteita. 10v olen hoitanut alle 5v lapsia, yleensä ovat alle 3v.

Viimeksi pojalta murtui varvas ja kavereiden läsnäollessa sanoin, nyt sun varvas on varmasi tosi pipi.

Ei ollut kyllä yhtään hauskaa! Hoida lapsesi itse jos hoitajan sana valinnat ei sovi.

Enemmän minun teini tuollaisesta kärsii kuin sinä.

Vierailija
46/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua parkaa. Oli varmasti vaikee elää erkoisena.. Mutta justhan sinä tässäkin tekstissä annat ymmärtää että ne joille/jotka 'lässyttävät' ovat tyhmiä, joilla ei ole aivoja. Eikä heitä pidetä ihmisenä.

Miksiköhän sua ei oo valittu esim. ruotsin kuninkaaksi kun oot ollu noi älykkö?

Ja omannu hyvät aivot? Ja aikuisten tavat? Hmmm.. mä niiiiin ilmotan seiska lehteen.

Vittu mua ärsyttää juuri sinun kaltaiset ihmiset joiden pitää aloittaa vittuilu tälläisestäkin asiasta. Joo, tiedän että olin pikkuvanha muksu, mutta sellaisiakin on. En tykännyt lapsena rymyleikeistä vaan mieluumin luin, piirsin ja tutkin asioita.

En perkeleessä ole väittänyt että omaisin jotenkin erityisen hyvät aivot tai että olisin muita parempi, huomioin vain että äitini(kään) ei pitänyt lässyttämisestä, eikä siitä että lapsia kohdellaan kuin he olisivat jotenkin vajaita, etteivät he ymmärtäisi normaalia puhetta.

Ihan vain infopläjäyksenä: jos puhe alkaa kehittymään ajoissa, siinä 7-8kk:n iässä niin puhe on jo aika ymmärrettävää kun täyttää sen kolme vuotta. Näin oli käynyt minulle ja samalla tavalla kehittyi esikoiseni, tyttö, kun taas poika lähti tuossa iässä liikkeelle ja puhui vasta vuoden ikäisestä lähtien.

Lapsille voi puhua normaaleilla sanoilla, ilman lässyttämistä. Puheen korkeuksia ja sävyjä pystyy vaihtelemaan ilman että korvaa oikeat sanat muka sanoilla.

Vierailija
47/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavatti tinä et kovin itteet ottanu. Et tinä valmaan IHAN noin vajaalta kuulotta.

Meni yli. Eikä tuommonen ole poppa lässytystä. Toivottavatti ei titten mevnny päivä titten pivalle.

Vierailija
48/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama hoitaja sanoi kun olin uunin vieressä että "se uuni on sitten poppa." niin olin vastannut että "kyllä tiedän että se on kuuma."

Loppujen lopuksi se hoitaja ei enää halunnut sanoa minulle mitään.

Inhosin pienestä asti lässyttämistä ja ensimmäistä kertaa kun olin hoidossa olin kysynyt äidiltäni että pitävätkö nuo aikuiset minua tyhmänä kun puhuvat noin.

Olin 3-vuotias kun menin hoitoon. Äitini puhui minulle aina kuin ihmiselle, eikä luullen että olen älyltäni vajaa.

ollut TODELLA ärsyttävä, pikkuvanha lapsi.

Vierailija
49/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lepertelystä ja vauvalle

juttelemisesta:

• On tutkittu juttu, että lapsi

seuraa lepertelyä ja hänelle

itselleen suunnattua puhumista

suuremmalla kiinnostuksella ja

tarkkaavaisemmin kuin

”aikuispuhetta” eli aikuismaista

juttelua.

• Tutkimukset todistavat, että

vauvakielellä puhuminen ja

lepertely auttavat lasta

omaksumaan kieltä nopeammin

ja tehokkaammin.

• Pikkulapset oppivat sanoja

noin 25 % nopeammin, kun

heidän kanssaan juteltiin

vauvakielellä ja lepertelemällä.

(Erik D. Thiessen, PhD, Carnegie

Mellon University)

• Lapselle suunnattu puhetapa ja

–kieli on tyypillisesti lyhyttä,

lauseet ovat helppoja, ja ne

lausutaan korkealla, laulavalla

äänellä. Lauseen jokainen sana

äännetään selkeästi, ja varsinkin

vokaalit äännetään huolellisesti.

(Thiessen, PhD, Carnegie Mellon

University)

• Lapsen huomion ja valppauden

herättävät lepertely ja liioitellut,

laajat liikeradat. (Thiessen, PhD,

Carnegie Mellon University)

• Vauvat kyllä ottavat selkoa

asioista ja hahmottavat lauseita

ja kieltä, mutta jos haluat tehdä

kommunikoinnin helpommaksi,

käytä lapselle sopivaa ja häntä

kiinnostavaa kieltä. (Thiessen,

PhD, Carnegie Mellon University)

• Viiden viikon ikäisten vauvojen

on huomattu tutkimuksissa

reagoivan eloisaan ja

lepertelevään puhetapaan

alkamalla lutkuttaa ja mussuttaa

huulillaan kiihkeämmin. He

innostuvat äitiensä lepertelystä

selvästi enemmän kuin

monotonisesta puhetavasta. (Lise

Eliot, PhD, What’s Going on in

There? How the Brain and Mind

Develop in the Firts Five Years of

Life, 1999, s. 248.)

• Tutkimuksen mukaan vauvat

tunnistivat tiettyjä sanoja

nonsense-lauseista nopeammin

ja tehokkaammin, kun ne

leperreltiin vauvakielellä.

• Tiedämme, että vauvalle

lepertely todella auttaa häntä

hahmottamaan puheen virrasta

yksittäisiä sanoja. Vanhemmat

voivat huoletta iloisesti leperrellä

ja lirkutella lastensa kanssa, sillä

vauvat rakastavat vauvapuhetta,

ja se auttaa heitä oppimaan

kieltä. (Michnick Golinkoff,

University of Delaware, How

Babies Talk and Einstein Never

Used Flash Cards” –kirjan

kirjoittaja.)"

nyt joku sitten voisi selittää mitä on vauvakieli, mitä lepertely ja lirkuttelu. .

t.40

Vierailija
50/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin lapseni ovat silmät pyöreinä ihmetelleet niitä harvoja lässyttäviä aikuisia, joihin ovat törmänneet. Minä olen joskus sitten suomentanut lapsille sitä poppapuhetta, jos on ollut tarvetta.

Tärkein syy, miksi en ymmärrä poppaa- ja pipi-sanoja, on se, ettei niiden käytölle ole mitään järkevää syytä. Jos yleiskielen vastaavat sanat (kuuma, polttaa, sattui, haava) olisivat hirveän pitkiä, monimutkaisia tai muuten mahdottomia pikkulapsen hahmottaa tai ääntää, olisi loogista että ne korvataan helpommilla sanoilla kunnes lapsi pystyy tajuamaan ja ääntämään todelliset sanat. Mutta kun ne eivät ole. Ihan perushelppoja sanoja. Sattua-verbissä on s, vaikea ääntää? Isi/isä -sanoissakin on s, se ei riitä syyksi. Polttaa-sanassa on kahta eri konsonanttia peräkkäin, hui. Niin on myös esim. kulta-sanassa, jolla aika monet lastaan hellittelevät. Ja mitä ihmeen vaikeaa nyt on jossain kuuma-sanassa? En vain pysty tajuamaan miksi lapselle pitäisi opettaa ensin lässytyssanoja ja sitten vasta oikeita.

Ja se itse lässytys on ihan kauheaa, jos se kohdistetaan jo selkeästi liian isoon lapseen. Lapsi lähinnä nolostuu ja kokee että häntä pidetään vauvana. Mikä lapsi sellaista tahtoo?

Vierailija
51/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta "pipi" :ä meillä käytetään, en oikein ole keksinyt sille luontevaa korvaavaa sanaa.

Lievä tapaturma, haava, vamma.

Vierailija
52/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan, että lapseni puhuu yhtä selkeästi ja selvästi kuin Paavo Väyrynen.

Vierailija
53/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluan, että lapseni puhuu yhtä selkeästi ja selvästi kuin Paavo Väyrynen.

Vierailija
54/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei lässyttänyt, puhui kyllä lempeämmällä äänenpainolla ja ilmeikkäämmin kuin aikuisille, samoin olen toiminut itse. Sekä minä että lapsi olemme puhuneet monisanaisia lauseita jo 1,5 v iässä, ja oma lapseni vielä kahdella kielellä kun isänsä puhuu lapsen kanssa ruotsia. Jos meille olisi puhuttu vauvankielellä olisimme vissiin puhuneet monen sanan lauseita jo 1 v iässä? Inhosin lässyttäviä aikuisia jo pienenä, koska tuntui kuin he eivät olisi uskoneet lasten ymmärtävän normaalia puhetta.

Sekä minulle että omalle tytölle on muuten luettu paljon, ja enimmäkseen muita kuin "Pojalla on pallo. Pallo on punainen."-tyylisesti kirjoitettuaj kirjoja. Mutta sillä ei varmaan ole merkitystä puheen kehittymiselle, vaan ne poppaa-tyyppiset ilmaukset ja lässytys ovat tärkeämpiä?

"Lepertelystä ja vauvalle

juttelemisesta:

• On tutkittu juttu, että lapsi

seuraa lepertelyä ja hänelle

itselleen suunnattua puhumista

suuremmalla kiinnostuksella ja

tarkkaavaisemmin kuin

”aikuispuhetta” eli aikuismaista

juttelua.

• Tutkimukset todistavat, että

vauvakielellä puhuminen ja

lepertely auttavat lasta

omaksumaan kieltä nopeammin

ja tehokkaammin.

• Pikkulapset oppivat sanoja

noin 25 % nopeammin, kun

heidän kanssaan juteltiin

vauvakielellä ja lepertelemällä.

(Erik D. Thiessen, PhD, Carnegie

Mellon University)

• Lapselle suunnattu puhetapa ja

–kieli on tyypillisesti lyhyttä,

lauseet ovat helppoja, ja ne

lausutaan korkealla, laulavalla

äänellä. Lauseen jokainen sana

äännetään selkeästi, ja varsinkin

vokaalit äännetään huolellisesti.

(Thiessen, PhD, Carnegie Mellon

University)

• Lapsen huomion ja valppauden

herättävät lepertely ja liioitellut,

laajat liikeradat. (Thiessen, PhD,

Carnegie Mellon University)

• Vauvat kyllä ottavat selkoa

asioista ja hahmottavat lauseita

ja kieltä, mutta jos haluat tehdä

kommunikoinnin helpommaksi,

käytä lapselle sopivaa ja häntä

kiinnostavaa kieltä. (Thiessen,

PhD, Carnegie Mellon University)

• Viiden viikon ikäisten vauvojen

on huomattu tutkimuksissa

reagoivan eloisaan ja

lepertelevään puhetapaan

alkamalla lutkuttaa ja mussuttaa

huulillaan kiihkeämmin. He

innostuvat äitiensä lepertelystä

selvästi enemmän kuin

monotonisesta puhetavasta. (Lise

Eliot, PhD, What’s Going on in

There? How the Brain and Mind

Develop in the Firts Five Years of

Life, 1999, s. 248.)

• Tutkimuksen mukaan vauvat

tunnistivat tiettyjä sanoja

nonsense-lauseista nopeammin

ja tehokkaammin, kun ne

leperreltiin vauvakielellä.

• Tiedämme, että vauvalle

lepertely todella auttaa häntä

hahmottamaan puheen virrasta

yksittäisiä sanoja. Vanhemmat

voivat huoletta iloisesti leperrellä

ja lirkutella lastensa kanssa, sillä

vauvat rakastavat vauvapuhetta,

ja se auttaa heitä oppimaan

kieltä. (Michnick Golinkoff,

University of Delaware, How

Babies Talk and Einstein Never

Used Flash Cards” –kirjan

kirjoittaja.)"

nyt joku sitten voisi selittää mitä on vauvakieli, mitä lepertely ja lirkuttelu. .

t.40

Vierailija
55/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se tulee sydämestä. Toisin kuin kirjakieltä lapselle puhuva aikuinen, joka yrittämällä yrittää opettaa lapsensa pikkuvanhaksi.

Lapsi on lapsi ja puheella voi osoittaa rakkautta, silti ei tarvitse unohtaa r-, k- ja s-kirjaimia.

Pipi, poppa, masu yms sanat ovat käytössä hetken ajan lapsen elämästä. Jos et halua lapsesi oppivan niitä niin täytynee pysytellä kotona tai ainakin poissa tuollaisesta hoitopaikasta!

Ap, luulen että hoitotätinne tykkää todella lapsista, kiusaako se asia sinua? Ehkä jopa enemmän kuin sinä itse ylipäätänsä, taitaa häiritä vielä enemmän..

Vierailija
56/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äänteet järjestykseen

Konsonanttien hallinta ei ole

pikkulapselle aivan yksinkertaista.

Savinainen-Makkonen sanoo, että

lapsilla on yllättävän pitkä kausi,

jolloin he pystyvät käyttämään

vain yhtä konsonanttia samassa

sanassa. Kukka on sanana

helppo, mutta takki-sanasta

tuleekin tatti tai kakki.

- Suomen kielessä on runsaasti

konsonanttiyhtymiä sanojen

keskellä, kuten sanoissa kenkä ja

lintu. Lapsi oppii ensin sellaiset

sanat, joiden konsonantit tulevat

samalta ääntymäpaikalta.

Esimerkiksi lamppu on lapselle

kohtalaisen helppo sana. L jää

usein pois, mutta m ja p

äännetään molemmat huulilta.

Siirtymät ovat vaikeita. Siksi lintu

on helposti iitu ja kenkä on

keekä, Savinainen-Makkonen

selittää."

joku sanoi tuosta sanojen vaikeudesta.

T.40

Vierailija
57/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiintoista on sekin, että ollakseen vauvakieltä, poppa esiintyy jo "Lönnrotin

sanakirjan lisävihossa (1886) ja

muodossa poppo ensimmäisessa

suomenkielisessä sanakirjassa eli

Gananderin Nytt Finskt

Lexiconissa (1786). Vastaavia

ilmaisuja on lähikielissä: karjalan

poppoa 'polttaa', vatjan poppa ja

viron murteiden poppa 'tuli,

kipeä'. Suomen kielestä ilmaisu

on levinnyt suomenruotsiin:

påpp(a) 'polttaa."

ja pipi esiintyy jo 1700-luvulla ja samaa tarkoittavana sukulaiskielissä.

Samallahan lapset oppivat sitten synonyymejä, ja että sanalla voi olla 2 eri merkitystä. Joudutte kuitenkin opettamaan ne kun lapsi alkaa laulaa iihahhaa hepo hirnahtaa, tai katsopas vaari tuota hauvaa. Tai tiedä vaikka lapsesta tulee heppahullu.

T. 40, pipipää

Vierailija
58/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Äänteet järjestykseen

Konsonanttien hallinta ei ole

pikkulapselle aivan yksinkertaista.

Savinainen-Makkonen sanoo, että

lapsilla on yllättävän pitkä kausi,

jolloin he pystyvät käyttämään

vain yhtä konsonanttia samassa

sanassa. Kukka on sanana

helppo, mutta takki-sanasta

tuleekin tatti tai kakki.

- Suomen kielessä on runsaasti

konsonanttiyhtymiä sanojen

keskellä, kuten sanoissa kenkä ja

lintu. Lapsi oppii ensin sellaiset

sanat, joiden konsonantit tulevat

samalta ääntymäpaikalta.

Esimerkiksi lamppu on lapselle

kohtalaisen helppo sana. L jää

usein pois, mutta m ja p

äännetään molemmat huulilta.

Siirtymät ovat vaikeita. Siksi lintu

on helposti iitu ja kenkä on

keekä, Savinainen-Makkonen

selittää."

joku sanoi tuosta sanojen vaikeudesta.

T.40

Tästä huolimatta lapsi ymmärtää varmaan ihan yhtä hyvin kuulemansa, oli se sitten poppa tai kuuma. (Siis ainakin terve lapsi.) Ja vanhempi ymmärtää lapsen puheesta sen "uuman" tai "huuman", vaikkei tulekaan täydellisessä äänneasussa.

Vierailija
59/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti lapsi tulee oppimaan niitäkin - ennemmin tai myöhemmin. Toivottavasti ei kuitenkaan vielä alle 2-vuotiaana.

Sinänsä en ymmärrä, että mitä pahaa on sanoissa "poppaa" tai "pipi". Onhan se vähän lässytyskieltä, mutta ei todellakaan paha asia, jos lapsi puhuu noilla sanoilla. Päinvastoin, sanat on helppo pienenkin sanoa.

Nimittäin "POPPAA". Ei helvetti, minä olin päättänyt, että sitä ei tässä talossa käytetä, kun kuulostaa niin urpolta. Eikös lapsi sitten eilen kirkkaalla äänellä kajauttanut, että "poppaa", kun lukulamppu oli kuuma. Kohta se varmaan sanoo "pipi"... *synkkänä*

Vierailija
60/63 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se tulee sydämestä. Toisin kuin kirjakieltä lapselle puhuva aikuinen, joka yrittämällä yrittää opettaa lapsensa pikkuvanhaksi.

Lapsi on lapsi ja puheella voi osoittaa rakkautta, silti ei tarvitse unohtaa r-, k- ja s-kirjaimia.

Pipi, poppa, masu yms sanat ovat käytössä hetken ajan lapsen elämästä. Jos et halua lapsesi oppivan niitä niin täytynee pysytellä kotona tai ainakin poissa tuollaisesta hoitopaikasta!

Ap, luulen että hoitotätinne tykkää todella lapsista, kiusaako se asia sinua? Ehkä jopa enemmän kuin sinä itse ylipäätänsä, taitaa häiritä vielä enemmän..

Tässäpä loistavaa antia keskusteluun. Vain lepertelevä vanhempi rakastaa lastaan ja e-lässyttävä taas "opettaa lapsensa pikkuvanhaksi" ja häntä kiusaa, jos hoitotäti tykkää lapsista. Tällaiselle ihmiselle lienee täysin turha esittää hänen omastaan poikkeavaa näkemystä.

Meillä lapset ovat saaneet olla lapsia ihan ilman, että heitä on opettamalla opetettu käyttämään (nykysuomessa) tarpeettomia, lässyttäviä sanoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi