Aarrgggfff! Lapseni, 1½-vuotias, oppi hoitopaikassa sanan!
Nimittäin "POPPAA". Ei helvetti, minä olin päättänyt, että sitä ei tässä talossa käytetä, kun kuulostaa niin urpolta. Eikös lapsi sitten eilen kirkkaalla äänellä kajauttanut, että "poppaa", kun lukulamppu oli kuuma.
Kohta se varmaan sanoo "pipi"... *synkkänä*
Kommentit (63)
Miks sitte ootte tehty ees lapsia jos niitten puhe käy noi pahasti korville?
haluan, että lapseni puhuu yhtä selkeästi ja selvästi kuin Paavo Väyrynen.
"voi kulta, tuliko sulle lievä tapaturma"
"tuliko äidin kullalle vamma"
poppaa on ällöttävä minunkin mielestä, mutta kaikkein hirvein on masu.
Haluaisitko myös että lapsesi näyttäisi Paavo Väyryseltä?
haluan, että lapseni puhuu yhtä selkeästi ja selvästi kuin Paavo Väyrynen.
Älä reagoi mitenkään poppaa-sanomisiin vaan korvaa se haluamallasi sanalla heti tilanteen tultua.
Sinuna kiinnittäisin enemmän huomiota siihen että hoitopaikassa käytetään sivistynyttä, oikeiden ihmisten kieltä, eikä vauvakieltä. Noita tilanteita tulee muuten lisää.
Tästä tulee varmaan aikamoinen haaste, kun nimittäin se hoitotäti LÄSSYTTÄÄ JOPA MULLE! Siis puhuu aikuiselle samanlailla kuin alle vuoden ikäiselle. Yöks. Mä vielä varmaan joskus vastaan vahingossa sille samanlailla ja sit me lässytetään toisillemme tihkusateessa töröttäen ja vaihtaen kuulumisia.
*vielä enemmän synkkänä...*
ap
Vauvakielen puhuminen on aikuisten keksintöä. Lapset oppivat puheen ympäröiviltä ihmisiltä, siksi en tajua miksi pitää ottaa käyttöön sanoja jotka kuitenkin jäävät myöhemmin pois. Harmi että sinulle sattui älyvapaa hoitaja. Jos tilanne jatkuu, ota hoitaja puhutteluun ja sano että sinun lapsillesi saa puhua kuin ihmisille.
vaikka kotona puhutaan sattumisesta, kipeydestä, haavasta ym.
Samoin meillä koira on koira ja kuuma on kuuma.
Kohta se teidänkin pikkuinen huutelle tuolla koulun pihalla...vit.. ho.. Tuntuu olevan nykylasten yleistä puhekieltä koulun pihalla =(.Valitettavasti tämä on tarttunut myös meidän eskari ikäiseen,josta on sanktioita rapissut.Kotona osaa pitää suunsa kiinni,mutta pihalla ollessaan kuulen kyllä,kun isompien kanssa loukuttaa naamaansa kuin pahanen teini =(...olisin vielä niin onnellinen noista poppa ja pipi sanopista,joita jokin aikaa sitten oli vielä käytössä =(
olin kuulevani, että hän sanoi "poppaa" vaikka itse kartan sanaa kuin ruttoa. Sanoin vain lapselle että niin, se "polttaa".
Meillä puhutaan kotona normaalia yleiskieltä, vain harvoja lastensanoja käytössä. Pipi on minusta niin näppärä ja kattava sana, että sitä tulee käytettyä. Pipi kun voi tarkoittaa kipua yleisemmin, haavaa, mustelmaa, nirhaumaa, ruhjetta, you name it. Mutta esimerkiksi lapset ovat menneet aina nukkumaan, eivät paapaamaan.
Jotka ovat "perinteisistä suomalaisista nimistäkin" niin tarkkoja, eivät haluakaan noudattaa perinteitä tässä kohdassa?
Mulle oli joskus hoidossa hoitaja kysynyt että "tuliko pipi?" niin olin katsonut häntä hetken ja sanonut että ei, kun haava.
Sama hoitaja sanoi kun olin uunin vieressä että "se uuni on sitten poppa." niin olin vastannut että "kyllä tiedän että se on kuuma."
Loppujen lopuksi se hoitaja ei enää halunnut sanoa minulle mitään.
Inhosin pienestä asti lässyttämistä ja ensimmäistä kertaa kun olin hoidossa olin kysynyt äidiltäni että pitävätkö nuo aikuiset minua tyhmänä kun puhuvat noin.
Olin 3-vuotias kun menin hoitoon. Äitini puhui minulle aina kuin ihmiselle, eikä luullen että olen älyltäni vajaa.
Ei lasten tarvitse puhua lässyttäen, kuten lapsille ei tarvitse lässyttää. Aivan täysin hyvin ne lapset ymmärtävät sanan kuumaa, haava, kipeä, nälkä, hyvää, jne.
Mielestäni lapsille pitääkin puhua kuin ihmisille, eikä kuten heillä ei olisi aivoja.
ärsyttää poppaa, mutta pipiä käytämme. Kannattaa kuitenkin löysätä pipoa noiden lasten puheiden suhteen. Ap:n lapsella lienee edessä vielä pitkä hoito- ja koulu-ura, joten uusia hauskoja vittusaatana-ilmausia alkaa kieleen putkahdella. Ne vasta ikäviä onkin.
Ei noita voi kotonakaan iäisesti pitää. (Tosin ehkä vähän kauemmin kuin vuoden?)
olisit pitänyt kotona kirjakieltä oppimassa
jos se sanoo poppa? Tai että häntä ei kohdella kuin ihmistä? hohhoijjaa teillä on jotain vakavia ongelmia itsennne kanssa,ei sen miten lapsi puhuu. Yleensä se syy on aina jossain syvemmällä ;)
Ja omannu hyvät aivot? Ja aikuisten tavat? Hmmm.. mä niiiiin ilmotan seiska lehteen.
Mulle oli joskus hoidossa hoitaja kysynyt että "tuliko pipi?" niin olin katsonut häntä hetken ja sanonut että ei, kun haava.Sama hoitaja sanoi kun olin uunin vieressä että "se uuni on sitten poppa." niin olin vastannut että "kyllä tiedän että se on kuuma."
Loppujen lopuksi se hoitaja ei enää halunnut sanoa minulle mitään.
Inhosin pienestä asti lässyttämistä ja ensimmäistä kertaa kun olin hoidossa olin kysynyt äidiltäni että pitävätkö nuo aikuiset minua tyhmänä kun puhuvat noin.
Olin 3-vuotias kun menin hoitoon. Äitini puhui minulle aina kuin ihmiselle, eikä luullen että olen älyltäni vajaa.Ei lasten tarvitse puhua lässyttäen, kuten lapsille ei tarvitse lässyttää. Aivan täysin hyvin ne lapset ymmärtävät sanan kuumaa, haava, kipeä, nälkä, hyvää, jne.
Mielestäni lapsille pitääkin puhua kuin ihmisille, eikä kuten heillä ei olisi aivoja.
Poppa jne. ole hoivapuhetta? Kuulemma se lässyttäminen edistää puheenkehitystä. Samalla äänen korkeus nousee, ja ääni pehmenee, joka ei varmaankaan ole haitaksi.
Poppa jne. ole hoivapuhetta? Kuulemma se lässyttäminen edistää puheenkehitystä. Samalla äänen korkeus nousee, ja ääni pehmenee, joka ei varmaankaan ole haitaksi.
ja käsittääkseni ne ovat ne puheenkehitystä edistävät jutu, ei minää "voi pikkuluitta luutunnuputta, mitenkät ne tinun pikkulalkojen vaapukkaitet oikein voivat tiellä tukitta?"-lässytys.
Meni yli. Eikä tuommonen ole poppa lässytystä. Toivottavatti ei titten mevnny päivä titten pivalle.
ja käsittääkseni ne ovat ne puheenkehitystä edistävät jutu, ei minää "voi pikkuluitta luutunnuputta, mitenkät ne tinun pikkulalkojen vaapukkaitet oikein voivat tiellä tukitta?"-lässytys.
ei käytetä 'poppaa' sanaa, sillä ajattelen lasten ymmärtävän sanan 'kuuma' ihan yhtä helposti.
Välillä tuntui, että ehkä olisi pitänyt opettaa lapsille myös 'poppaa'.
Appiukko kun varoittaa lapsia kuumasta juuri sillä 'poppaa' sanalla. Kuumasta uunista ehti huutaa monta kertaa 'poppaa popppaa poppaa, pipi' ennen kuin ehdin hätiin sanomaan lapselle, että uuni on kuuma. Lapsi ei ymmärtänyt sanaakaan appiukon puheesta, eikä appiukko ymmärtänyt miksi lapsi ei tottele.