Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheen ikävä tapa kohdella teini-ikäisiä lapsia. En ymmärrä

Vierailija
18.09.2011 |

Tuttu perhe kohtelee mielestäni ikävästi lapsiaan. Vanhin on nyt 19 v. Kun hän täytti 18 v niin perheen meilestä hän on täysi-ikäinen ja siksi ei tarvitse enää antaa rahaa tms. Kotona saa asua ja ruokaa saa, mutta kaiken muun nuoren pitää maksaa itse. Kannustivat häntä hakemaan opiskelupaikkaa kaukaa, jotta muuttaisi kotoa pois. Nuori ei kuitenkaan ole mikään looseri tai sellainen, joka jäisi kotiin loppuiäkseen

Toinen on nyt lukiossa, ja hänellä ei koskaan ole rahaa eli ei saa viikkorahaa tai muuta. Vaatteet tietenkin ostetaan ja ruoka ja asunto, mutta ei mitään muuta. Joutuu ajamaan lukioon pyörällä satoi tai paistoi ja matkaa on 10 km. Eivät anna rahaa bussiin. Viime vuonnakin kun oli 30 astetta pakkasta, häntä ei koskaan viety kouluun (jonne silloin oli matkaa 5 km). Kun vein oman poikani työmatkalla kouluun, otin hänet sitten monesti samaan kyytiin.

Jotenkin en ymmärrä, että ollaan noin raakoja nuorelle, eikä koskaan kuskata minnekään ( ei kaverille, ei kaupunkiin, ei konsertteihin) vaan kaikki pitää itse hoitaa.

Rahasta ei ole kiinni, ovat erittäin hyvin toimeentulevia, mutta asenne on vain se, että hoida itse, jos haluat ethdä jotain. Ja kun on täyttänyt 18v olet aikuinen ja omillasi, vaikka opiskelisi kotipaikkakunnan lukiossa. Kotiintuloajika on kuitenkin kello 21.00 ja joskus viikonloopuna ehkä 22.00

En vaan ymmärrä

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v ja 15v.

Äiti ostaa vaatteet, maksaa koulukirjat, bussiliput, leffakäynnit, urheiluvälineet, harrastukset yms. Molemmat saavat kuukausirahaa 200 euroa kuussa, siitä ei tarvitse maksaa itse kuin omat lehdet, karkit tms. Niitäkin kyllä ostetaan joskus äidin rahoilla kauppareissulla. Ulkomaanmatkoja molemmille maksetaan 2-3 kertaa vuodessa, niiden alkaessa annetaan lomarahaa. Ja aina todistuksesta tulee 50 euroa. Lisäksi synttärilahja on reilu summa rahaa. Ja kokeista tulee aina hyvästä numerosta 10-20 euroa.

Kotitöitä tarvitsee tehdä roskien viennin verran.

200 e kuukausi rahaa?? Nice. Eikä mitään tarvitse tehdä..

Hei, onnea teille. Elätätte lapsianne kunnes olette haudassa.

Vierailija
62/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu poika 24v ja tyttö 22v. Kumpikin opiskelee ja minä kyllä pesen heidän pyykkinsä ja teen ruoan. Annan myös taskurahaa. Ei tuon ikäisten vielä tarvitse mihinkään töihin mennä, sillä opiskelu on työtä. On kyllä ls-paikka jos 16v joutuu pyöräilemään 5km kouluun ja 18v pesemään itse pyykkinsä ja tekemään kesätöitä ja maksamaan omia menojaan. Mihin maailma on menossa.

eikä 5 km. Joka on ihan eri asia !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v ja 15v. Äiti ostaa vaatteet, maksaa koulukirjat, bussiliput, leffakäynnit, urheiluvälineet, harrastukset yms. Molemmat saavat kuukausirahaa 200 euroa kuussa, siitä ei tarvitse maksaa itse kuin omat lehdet, karkit tms. Niitäkin kyllä ostetaan joskus äidin rahoilla kauppareissulla. Ulkomaanmatkoja molemmille maksetaan 2-3 kertaa vuodessa, niiden alkaessa annetaan lomarahaa. Ja aina todistuksesta tulee 50 euroa. Lisäksi synttärilahja on reilu summa rahaa. Ja kokeista tulee aina hyvästä numerosta 10-20 euroa. Kotitöitä tarvitsee tehdä roskien viennin verran.

200 e kuukausi rahaa?? Nice. Eikä mitään tarvitse tehdä.. Hei, onnea teille. Elätätte lapsianne kunnes olette haudassa.

jos se on sinun mielestä paljon niin syytön minä siihen olen, että olet köyhä

Vierailija
64/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täysi-ikäinen saa opintorahaakin.

Kotona asuva nuori ei saa opintorahaa, kuin siinä tapauksessa, että koti on TODELLA köyhä

Siinä tapauksessa saa kotona asuva nuori opintorahaa jos vanhempi on vaikkapa pitkäaikaistyötön yh. Tai jonkinlainen eläkeläinen.

Muita tapauksia en keksi.

Vierailija
65/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että heillä on kolmas lapsi (14 v) jota kohdellaan IHAN eri tavalla. Kuskataan kaikki illat ja viikonloput harrastuksiin ja peleihin. Äiti kerää kesäisin kaikki kasviston kasvit lapsen puolesta jne jne

Muut saavatkin olla sitten oman onnensa nojassa ja esim pyöräillä säällä kuin säällä toisen kunnan puolella olevaan lukioon

Vierailija
66/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juoksee cooperissa 3500m. Kieltämättä pojan luokalla on näitä läskejä nuoria, joille 10km päivässä pyöräilyä on liikaa ja vanhemmat kuskaa vielä lukiolaista kouluun.

Mutta siis miettikää ihan oikeasti. Mun pitäis viedä mun 185cm pitkä urheilijanuorukainen kouluun muutaman kilometrin päähän, ettei nuori mies vain tarvitse rasittaa itseään:)

Ei helvetti. Siihen viiteen kilometriin ei kyllä kulu pyöräillen kuin 15 minsaa korkeintaan.

Nauraisin kyllä jos ei olisi todella niin surullista. Ei ihme, että armeijassa ovat todella huolissaan nykynuorison huonosta kunnosta ja ylipainosta.

Meillä asuu poika 24v ja tyttö 22v. Kumpikin opiskelee ja minä kyllä pesen heidän pyykkinsä ja teen ruoan. Annan myös taskurahaa. Ei tuon ikäisten vielä tarvitse mihinkään töihin mennä, sillä opiskelu on työtä. On kyllä ls-paikka jos 16v joutuu pyöräilemään 5km kouluun ja 18v pesemään itse pyykkinsä ja tekemään kesätöitä ja maksamaan omia menojaan. Mihin maailma on menossa.

Vierailija
67/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

17v ja 15v. Äiti ostaa vaatteet, maksaa koulukirjat, bussiliput, leffakäynnit, urheiluvälineet, harrastukset yms. Molemmat saavat kuukausirahaa 200 euroa kuussa, siitä ei tarvitse maksaa itse kuin omat lehdet, karkit tms. Niitäkin kyllä ostetaan joskus äidin rahoilla kauppareissulla. Ulkomaanmatkoja molemmille maksetaan 2-3 kertaa vuodessa, niiden alkaessa annetaan lomarahaa. Ja aina todistuksesta tulee 50 euroa. Lisäksi synttärilahja on reilu summa rahaa. Ja kokeista tulee aina hyvästä numerosta 10-20 euroa. Kotitöitä tarvitsee tehdä roskien viennin verran.

200 e kuukausi rahaa?? Nice. Eikä mitään tarvitse tehdä.. Hei, onnea teille. Elätätte lapsianne kunnes olette haudassa.

jos se on sinun mielestä paljon niin syytön minä siihen olen, että olet köyhä

Mutta siitä että nuori ei tee mitään ja saa 200 e kuussa käteensä on aika suhteetonta.

Meillä kaikki osallistuvat kotitöihin. Nuoret siivoavat, tekevät ruokaa, lämmittävät taloa jne. jne.

MIKÄÄN ei ole ilmaista heillekään ja jos ei osallistu mihinkään, ei saa rahaa.

Ja siis tosiaan ei olla mitään köyhiä (kiitos syväluotaavasta analyysistä) mutta mielestäni se että annetaan rahaa tyhjää vastaan, on karhunpalvelus lasta kohtaan.

Emme ole omaisuuttamme keränneet siksi että saisimme maksaa kaiken lapsillemme, vaan siksi että meillä olisi hyvät olot vanhoinakin emmekä kituuta surkealla eläkkeellä.

Vierailija
68/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja juoksee cooperissa 3500m. Kieltämättä pojan luokalla on näitä läskejä nuoria, joille 10km päivässä pyöräilyä on liikaa ja vanhemmat kuskaa vielä lukiolaista kouluun. Mutta siis miettikää ihan oikeasti. Mun pitäis viedä mun 185cm pitkä urheilijanuorukainen kouluun muutaman kilometrin päähän, ettei nuori mies vain tarvitse rasittaa itseään:) Ei helvetti. Siihen viiteen kilometriin ei kyllä kulu pyöräillen kuin 15 minsaa korkeintaan. Nauraisin kyllä jos ei olisi todella niin surullista. Ei ihme, että armeijassa ovat todella huolissaan nykynuorison huonosta kunnosta ja ylipainosta.

Kysehän tässä on koko ajan ollut siitä, että jos sataa kaatamalla tai on 30 asettta pakkasta tai yöllä satanut lunta 30 cm ja katuja ei ole aurattu. Kun ei edes siinä tapauksessa kuskata tai anneta bussirahaa !

Enpä usko että laittaisit oman 185 cm pojan polkemaan 10 km umpihangessa ja tulipalopakkasessa.

Jos laitat, säälin lastasi, jonkinlaista empatiaa sitä pitää tuntea lastaankin kohtaan

Vierailija
69/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jouduin muuttamaan pois kotoa jo 16 vuotiaana. Mielestäni tuo ei suinkaan ole ok!

Sain tietää vasta jälkikäteen, että minulla olisi ollut aiheellista haastaa vanhempani oikeuteen. Vanhempien taloudellinen vastuu lapsistaan ei pääty edes silloin, kun lapsi täyttää 18 v. Vanhempi vastaa lapsestaan siihen asti, että lapsella on oikeuden mukaan edellytyksiä huolehtia itsestään eli esim ammattikoulu on käytynä. Silloin lapsi on yli 20 v.

Jotkut aikuistuvat lapset ovatkin saaneet per vanhempi 200-250 euroa/kk, kun ovat alkaneet käymään oikeutta. Minä sain 100 mk ja se oli liian vähän kasvavalle, joka tarvitsi ruokaa ja ainakin yhden 4 markan lämpimämmän paidan kirpparilta! Asuntola oli ilmainen, mutta näin nälkää!!!

Vierailija
70/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävellä teidän nuorillenne?

Meillä ei kulke bussit sillai, että pääsisi lukioon bussilla. Ja en todellakaan jää kotiäidiksi, että pystyisin kuskaamaan autolla lukiolaista poikaani, joka on isompi kuin isänsä, kouluun.

Hänelle ei ole kyllä ollut koskaan ongelma kävellä lumisateessa viittä kilometriä tai pyöräillä. 30 asteen pakkasia on aika harvoin. Ihmettelen muuten, missä ap asuu kun niitä on niin usein. Jossain pohjoisessa kai (missä ei niitä busseja edes kulje kai kovin tiheään). Mutta ei sekään olisi ongelma. Untuvatakki päälle ja pipo päähän ja hanskat käteen ja reipasta kävelyä. Viiteen kilometriin reippaasti kävelleen ei mene kuin 40 minuuttia. Ei siihen pitäis kyllä nuoren miehen kuolla.

Ja vesisateessa.....ei helvetti. Siis tuollainen korsto mies ei voisi pyöräillä vesisateessa kouluun..todella nauraisin jos ei olisi niin surullista.

Ymmärrän tämän jälkeen paljon paremmin, mistä se veltto sakki tulee, mikä laahaa jalkojaan ja maha roikkuu polvissa ja räitään ja syljetään ja mitään ei jakseta tehdä kun kunto on niin huono.

Tosiaan, liikunnanopettajat ja armeijassa ovat todella huolissaan nuorten kunnosta. Ja ei ihme jos 5km kävelyä tai pyöräilyä vesisateessa saa mammat kuskaamaan nuoren kouluun autolla.

Vierailija
71/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävellä teidän nuorillenne? Meillä ei kulke bussit sillai, että pääsisi lukioon bussilla. Ja en todellakaan jää kotiäidiksi, että pystyisin kuskaamaan autolla lukiolaista poikaani, joka on isompi kuin isänsä, kouluun. Hänelle ei ole kyllä ollut koskaan ongelma kävellä lumisateessa viittä kilometriä tai pyöräillä. 30 asteen pakkasia on aika harvoin. Ihmettelen muuten, missä ap asuu kun niitä on niin usein. Jossain pohjoisessa kai (missä ei niitä busseja edes kulje kai kovin tiheään). Mutta ei sekään olisi ongelma. Untuvatakki päälle ja pipo päähän ja hanskat käteen ja reipasta kävelyä. Viiteen kilometriin reippaasti kävelleen ei mene kuin 40 minuuttia. Ei siihen pitäis kyllä nuoren miehen kuolla. Ja vesisateessa.....ei helvetti. Siis tuollainen korsto mies ei voisi pyöräillä vesisateessa kouluun..todella nauraisin jos ei olisi niin surullista. Ymmärrän tämän jälkeen paljon paremmin, mistä se veltto sakki tulee, mikä laahaa jalkojaan ja maha roikkuu polvissa ja räitään ja syljetään ja mitään ei jakseta tehdä kun kunto on niin huono. Tosiaan, liikunnanopettajat ja armeijassa ovat todella huolissaan nuorten kunnosta. Ja ei ihme jos 5km kävelyä tai pyöräilyä vesisateessa saa mammat kuskaamaan nuoren kouluun autolla.

sinnen lukioonhan oli 10 KM !!!!!!!!!!

Vierailija
72/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaluokkalainen on jo kävellyt kouluun 2.5km matkan mennen ja saman takaisin ihan oikeasti 32 asteen pakkasessa. Pyöräilee saman matkan myös vesisateessa ja kävelee lumisateessa. Ikää on ollut 7v.

kävellä teidän nuorillenne?

Meillä ei kulke bussit sillai, että pääsisi lukioon bussilla. Ja en todellakaan jää kotiäidiksi, että pystyisin kuskaamaan autolla lukiolaista poikaani, joka on isompi kuin isänsä, kouluun.

Hänelle ei ole kyllä ollut koskaan ongelma kävellä lumisateessa viittä kilometriä tai pyöräillä. 30 asteen pakkasia on aika harvoin. Ihmettelen muuten, missä ap asuu kun niitä on niin usein. Jossain pohjoisessa kai (missä ei niitä busseja edes kulje kai kovin tiheään). Mutta ei sekään olisi ongelma. Untuvatakki päälle ja pipo päähän ja hanskat käteen ja reipasta kävelyä. Viiteen kilometriin reippaasti kävelleen ei mene kuin 40 minuuttia. Ei siihen pitäis kyllä nuoren miehen kuolla.

Ja vesisateessa.....ei helvetti. Siis tuollainen korsto mies ei voisi pyöräillä vesisateessa kouluun..todella nauraisin jos ei olisi niin surullista.

Ymmärrän tämän jälkeen paljon paremmin, mistä se veltto sakki tulee, mikä laahaa jalkojaan ja maha roikkuu polvissa ja räitään ja syljetään ja mitään ei jakseta tehdä kun kunto on niin huono.

Tosiaan, liikunnanopettajat ja armeijassa ovat todella huolissaan nuorten kunnosta. Ja ei ihme jos 5km kävelyä tai pyöräilyä vesisateessa saa mammat kuskaamaan nuoren kouluun autolla.

Vierailija
73/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävellä teidän nuorillenne? Meillä ei kulke bussit sillai, että pääsisi lukioon bussilla. Ja en todellakaan jää kotiäidiksi, että pystyisin kuskaamaan autolla lukiolaista poikaani, joka on isompi kuin isänsä, kouluun. Hänelle ei ole kyllä ollut koskaan ongelma kävellä lumisateessa viittä kilometriä tai pyöräillä. 30 asteen pakkasia on aika harvoin. Ihmettelen muuten, missä ap asuu kun niitä on niin usein. Jossain pohjoisessa kai (missä ei niitä busseja edes kulje kai kovin tiheään). Mutta ei sekään olisi ongelma. Untuvatakki päälle ja pipo päähän ja hanskat käteen ja reipasta kävelyä. Viiteen kilometriin reippaasti kävelleen ei mene kuin 40 minuuttia. Ei siihen pitäis kyllä nuoren miehen kuolla. Ja vesisateessa.....ei helvetti. Siis tuollainen korsto mies ei voisi pyöräillä vesisateessa kouluun..todella nauraisin jos ei olisi niin surullista. Ymmärrän tämän jälkeen paljon paremmin, mistä se veltto sakki tulee, mikä laahaa jalkojaan ja maha roikkuu polvissa ja räitään ja syljetään ja mitään ei jakseta tehdä kun kunto on niin huono. Tosiaan, liikunnanopettajat ja armeijassa ovat todella huolissaan nuorten kunnosta. Ja ei ihme jos 5km kävelyä tai pyöräilyä vesisateessa saa mammat kuskaamaan nuoren kouluun autolla.

sinnen lukioonhan oli 10 KM !!!!!!!!!!

Vierailija
74/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

polkee lukioon pyörällä kun matkaa on 5 km

MUTTA jos sataa kaatamalla niin en en todellakaan laita ajamaan kouluun. Tosi kiva istua koko päivä likomärissä vaatteissa (jonkun vanhemman mielestä tämäkin on tietenkin ok)

Samoin jos on 30 asettta pakkasta tai yöllä satanut 20 cm lunta ja pyörätiet auraamatta (kuten monta kertaa viime talvena) niin tottakai vien tai annnan bussirahaa

En voi tajuta miten itsekkäitä vanhempia onkaan oelmassa. Itse menevät autolla tai bussilla töihin ja laittavat lapsensa pyöräilemään..

Vierailija
75/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eilen keskustelun taso oli vielä järkevä. Mutta nyt työttmät mammat tulleet taas pätemään

Vierailija
76/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

polkee lukioon pyörällä kun matkaa on 5 km MUTTA jos sataa kaatamalla niin en en todellakaan laita ajamaan kouluun. Tosi kiva istua koko päivä likomärissä vaatteissa (jonkun vanhemman mielestä tämäkin on tietenkin ok) Samoin jos on 30 asettta pakkasta tai yöllä satanut 20 cm lunta ja pyörätiet auraamatta (kuten monta kertaa viime talvena) niin tottakai vien tai annnan bussirahaa En voi tajuta miten itsekkäitä vanhempia onkaan oelmassa. Itse menevät autolla tai bussilla töihin ja laittavat lapsensa pyöräilemään..

perusajatus, että nuoret kulkevat pyörällä. Mutta jos on huono ilma niin sitten autolla tai linja-autolla

Jokainen jolla on teiniejä tietää, että ei sinne kouluun mennä kumisaappaissa ja sadeviitoissa.. Ja tosi kiva olla märissä vaatteissa koulussa.

Eivät vanhemmat itsekään sellaisella ilmalla pyörällä kulje. Miksi lapsen pitäisi

Vierailija
77/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nilta tuntuu lähteä joka aamu pimesää kaatosateessa polkemaan 10 km kouluun. Kun tulet kouluun olet ihan likomärkä varsinkin reisistä alaspäin. Reppuu on märkä, kengät ovat märät jne. Ja jos joku todellakin kuvittelee, että 16 v panee kumisaappat koulluun niin silloin ei kylä elä tässä maailmassa

Tai heräät aamulla ja yöllä on satanut lunta 20 cm, aura-auto ei ole vielä ehtinyt tulla. Sinulla on kuitenkin edessäsi 10 km umpihankipyöräily

Vierailija
78/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laittaako kukin perheenjäsen vuorollaan oman puolityhjän koneellisen pelkästään omia vaatteitaan, ja seuraava odottaa vuoroa?

ja vaatteita sen verran ettei joka päivä tarvi omia vaatteita pestä vaan noin kerran viikossa. Eli hyvin onnistuu. Me vanhemmat huolehditaan sitten lakanat ja pyyhkeet.

Vierailija
79/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis laittaako kukin perheenjäsen vuorollaan oman puolityhjän koneellisen pelkästään omia vaatteitaan, ja seuraava odottaa vuoroa?

ja vaatteita sen verran ettei joka päivä tarvi omia vaatteita pestä vaan noin kerran viikossa. Eli hyvin onnistuu. Me vanhemmat huolehditaan sitten lakanat ja pyyhkeet.

Vierailija
80/92 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä?

Miksi että kerää samanvärisiä yhteen ja pese koko perheen pyykkejä keraallaan, vaikka niin, että kaikilla on oma vuoronsa? Peseekö kukin myös vain omat astiansa? ja siivoaa vain omat sotkunsa? Eikö omista asioista huolehtimisen lisäksi voi opettaa myös vastuuta toisista?

Ei tossa ole mitään järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi